Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 308 jatkuva 12 volttia sytkälle
ViestiLähetetty: 19.04.2025 19:00 

Ceevitosessa kojelaudan sytkä pimeni, kun autosta käänsi virrat pois päältä. Takakontin ja takapenkin sytkät jatkoivat toimintaansa tuolloinkin, mikä riitti minulle oikein hyvin.

Nykyinen 3008 ja vaimon 308 (vm.2008) ovat eri maata, niissä kaikki pistorasiat pimenevät, kun virrat kääntää pois päältä.

Tämä vanha harmituksen aihe muuttui kertaluokkaa ajankohtaisemmaksi vaimon 308:n osalta, kun päätin kytkeä kojelaudassa olevan keskuslukon napin rinnalle kaukosäätimen (mallia halpa ja kiinalainen).

Voisin toki ryöstää vastaanottimen tarvitseman pienen virtamäärän vaikkapa autoradiolta: olettaisin radion saavan johonkin pinniin jatkuvaa 12 voltin jännitettä. Pinnin numero ei minulla ole tiedossa, ja toisaalta olisi ihan kiva hoidella tuo jatkuvatoimisen virtapistokkeen puute historiaan nyt saman tien.

Tietääkö joku, pitääkö minun itse vetää uudelta pistorasialta oma piuha suoraan akun napaan vai onnistuuko vaikkapa orkkispistorasian muuttaminen jatkuvatoimiseksi jollain helpolla systeemillä?

- Joskus miljoona vuotta sitten tein Mazda 929:n sulakerasiaan pienen hakkeroinniin, jonka jälkeen sähköikkunat toimivat jo virtalukon radio-asennossa.

Poissa

Viestin otsikko: Re: 308 jatkuva 12 volttia sytkälle
ViestiLähetetty: 19.04.2025 20:16 
Käyttäjän avatar

Onkos käyttöohjekirja luettu? Eli oisko siellä sulaketta siirtämällä mahdollista saada muutettua tupakansytyttimen toimintatilaa. Ja toinen asia, toimiiko se kojelaudan nappula kun auto menee nukkumaan?

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2025 20:55 

Kaapelimies kirjoitti:
Onkos käyttöohjekirja luettu? Eli oisko siellä sulaketta siirtämällä mahdollista saada muutettua tupakansytyttimen toimintatilaa. Ja toinen asia, toimiiko se kojelaudan nappula kun auto menee nukkumaan?

Eihän tosimies manuaaleja lue... :roll:

Tuo virransäästötila on todella hyvä pointti! Se olisi kannattanut tarkistaa, ennen kuin aloittelin asennustyöt.

Ehdin nimittäin jo juotella johdot kiinni keskuslukon napin napoihin, vaikka itse kakesysteemi minulla on vielä tilaamatta.

Tämän minä ajattelin valita:
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs= ... e_sn=10037

Jos tuon ostan, niin on minun eka ostokseni Temusta.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2025 21:00 
Käyttäjän avatar

Miksi virittelet jotain tarvikekaukosäätimiä, onko sulla jotain jännää ohjattavaa siellä autossa lisävarusteena? Eikös keskslukitus aukea ihan vakioavaimella, niitäkin varmaan saa temusta jos on hukassa. Vai onko tämä joku tuore vuosimalli napittomalla kakella?

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2025 21:32 

Kaapelimies kirjoitti:
Miksi virittelet jotain tarvikekaukosäätimiä, onko sulla jotain jännää ohjattavaa siellä autossa lisävarusteena? Eikös keskslukitus aukea ihan vakioavaimella, niitäkin varmaan saa temusta jos on hukassa. Vai onko tämä joku tuore vuosimalli napittomalla kakella?

Tässä kai yritetään säästää kolme euroa vaikeimman mahdollisen kautta.

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2025 21:53 

Kaapelimies kirjoitti:

Lukioikäinen 308. Melkein ylioppilas, vuosimallia 2008.

En oikein usko, että mun Diagboxilla saisi sitä Temun uutta avainta koodattua toimimaan edes ajoneston kanssa, saati sitten kaukosäädön. Mulla on jonkin sortin Diagbox, ei kovin toimiva versio, ja olen hyvin vihreä sen käyttäjänä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, kaikki avaimet pitää koodata autoon kerralla; ei ole mahdollista vain lisätä yhtä.

Eli pelkään tilannetta, jossa onnistun vain uloskoodaamaan nykyiset avaimet yrittäessäni opettaa sitä Temun uutta avainta autolle.

Jos jotain koodauskorttia tarvitaan, en ole sen löytymisestä kovinkaan varma.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2025 00:32 
Käyttäjän avatar

Avainten koodaamiseen tarvittavan koodin saa marmorilta. Kärkimerkillä siihen on usein riittänyt "kiitos", joskus on kuulemma vaadittu rahaakin pieni seteli. Hae koodi ja sikspäkki ja aja tänne jos epäilet omia taitojasi ;) . Ja tosiaan kaikki avaimet pitää olla paikalla kun koodaus suoritetaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2025 19:55 

Kaapelimies kirjoitti:
Avainten koodaamiseen tarvittavan koodin saa marmorilta. Kärkimerkillä siihen on usein riittänyt "kiitos", joskus on kuulemma vaadittu rahaakin pieni seteli. Hae koodi ja sikspäkki ja aja tänne jos epäilet omia taitojasi ;) . Ja tosiaan kaikki avaimet pitää olla paikalla kun koodaus suoritetaan.

Lämpimät kiitokset ystävällisestä tarjouksesta!

Ennen kesäkuun alkua en jaksa tehdä mitään ylimääräistä, pitää vain yrittää selvitä kevätlukukaudesta hengissä...

Innostuin kuitenkin testailemaan tuota auton epämääräisesti toimivaa orkkisavainta.

Lukemattomia kertoja olen parittanut sen auton kanssa uudelleen (siis avain asentoon ignition, kiinni-nappi pohjaan vähäksi aikaa ja sitten virrat pois päältä). Joka kerta auto antaa kuittauksen puolittaisesta pariutumisesta, mutta oikeaa paria ei kuitenkaan synny.

Tuolla puolittaisella pariutumisella tarkoitan sitä, että kakella voi yhden kerran antaa autolle komennon lukita ovet. Mutta ovet eivät tuolla puolittaisella parilla jää kiinni, vaan lukot pannahtavat heti sulkeuduttuaan auki, aivan kuten ne ponnahtavat heti auki, jos vaikkapa yksi ovi on jäänyt auki.

Tuo puolittainen pariutuminen varmaankin suunniteltu virhekoodi: se kertoo sen, että avain lähettää koodia ja auto vastaanottaa sitä. Osapuolet eivät vain ole tyytyväisiä toisiinsa.

Mainittakoon, että pari kertaa on avaimen ja auton välille syntynyt toimivakin pariliitos: ovet on saanut pari kertaa kakella auki tai kiinni. Mutta liitos toimii vain muutaman kerran, ovet saa kerran tai pari auki ja kiinni ja sitten kake pimenee taas.

Sekoilu koskee vain kaukosäätöä, ajonestopuoli on toiminut koko ajan luotettavasti.

Vähän tyhmä tuollainen miettimäni yhden napin kaukosäätösysteemi käytössä on, mutta ainakin se ohittaisi kaikki mahdolliset auton alkuperäisen sähköjärjestelmän haasteet.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2025 20:25 
Käyttäjän avatar

Kun se kakella ponnauttaa ovet auki, niin meneekö samantien avaimella kuitenkin kiinni normaalisti? Vai pätkisikö siellä kuitenkin joku johdin saranan läpiviennissä.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2025 23:11 

Johtovialta kuulostaa, toisessa Xantiassa oli et ovet meni lukkoon avaimella kuskin ovesta mun kakella räpsähti samantien auki, johtovika kuskin ovessa.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 01:38 

Keskuslukko kakea lukuunottamatta toimii täysin normaalisti.

Eli kun olen tehnyt tuon puolittaisen parittamisen, voin kakella tehdä tasan yhden kerran tuon keskuslukon rapsautusjutun: painan close-nappia, lukko menee kiinni ja aukeaa puoli sekuntia myöhemmin. Raps-raps, aivan kuin jos jokin ovi olisi auki.

Homma onnistuu siis avainta virtalukossa käyttämättä vain kerran, mutta voin toin halutessani toistaa rutiinin vaikka sata kertaa: virrat päälle, ei tarvitse edes sitä close-nappia painaa, virrat pois. Ja taas voi rapsauttaa ovet kiinni (ja taas ne aukeavat itsestään puoli sekuntia myöhemmin).

Mulle oli yllätys, että 308 vaatii akunvaihdon jälkeen kaken parittamisen uudelleen. Ceeviis ja muut eivät ole mitään uutta paritusta vaatineet, mutta 308 näemmän unohtaa kaket, jos akku on irti.

Hassua on se, että ainakin kerran onnistuin kaken parittamaan niin hyvin, että sillä muutamankin kerran sain ovet auki ja kiinni.

Jos tuolla olisi jokin johtovika, niin lukko varmaankin pomppaisi auki ihan riippumatta siitä, millä systeemillä (avain, kake, nappi kojelaudassa) ovi lukitaan.

Kake pitäisi varmaankin jotenkin paremmin parittaa auton kanssa. Tuo käyttöohjekirjan mukainen paritusrutiini on siis tämä: virrat päälle avaimella, paina kaken ovet kii -nappia hetki ja käännä virrat pois päältä. Tuo pitää siis käyttöohjekirjan mukaan tehdä, jos auton akku on ollut irti.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 08:54 

pvalila kirjoitti:
Eli kun olen tehnyt tuon puolittaisen parittamisen, voin kakella tehdä tasan yhden kerran tuon keskuslukon rapsautusjutun: painan close-nappia, lukko menee kiinni ja aukeaa puoli sekuntia myöhemmin. Raps-raps, aivan kuin jos jokin ovi olisi auki.

Johto poikki ja se ei tunnista että kaikki ovet on kiinni, katso ne kuskin oven johdot.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 14:40 

Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Johto poikki ja se ei tunnista että kaikki ovet on kiinni, katso ne kuskin oven johdot.

Jos olisi johtovika, niin lukot ponnahtaisivat auki ihan riippumatta siitä, millä tavalla laitan keskuslukon sulkemaan ovet.

Nyt tuo aukiponnahtaminen liittyy vain tuohon yhteen (ainokaiseen) kakeen. Avaimella kun lukosta sulkee, no problem. Ja keskuslukon napista kojelaudasta kun sulkee, no problem.

Paritusongelmaan viittaa vahvasti myös se, että lukot saa virtalukossa tapahtuneen puolittaisen parituksen jälkeen räpsäytettyä kakella kiinni vain yhden kerran, sitten pitää taas parittaa uudestaan. Jos paritus olisi ok, ja vika johdossa, niin voisin räpsäyttää ovet kiinni-auki kakella vaikka kuinka monta kertaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 15:31 
Käyttäjän avatar

Mitä vikakoodit sanoo?

Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 21:47 

Kaapelimies kirjoitti:
Mitä vikakoodit sanoo?

En ole lukenut vielä. Ehkä ensi viikonloppuna ehdin tutustua asiaan.

Kovo tuossa kuitenkin pääosin toimii, lähetin selvästi lähettää signaalia ja vastaanotiin ottaa sitä vastaan.

Uskoisin, että vanha kake toipuu. Mutta asennan autoon tuon alle kymmenen euron kiinankaken anyway, koska se on hyvin halpa tapa saada kake auton toiseenkin avaimeen.

Niin, 308 oli aikoinaan niin karvalakki, että sen mukana tuli vain yksi kakeavain, toinen avain on ilman kaukosäädintä. :shock:

Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 22:09 

En minä tiennyt, että perinteisen rosvoliittimen idealla on tehty myös sulakerasiarosvo:

https://www.aliexpress.com/item/4000648 ... ry_from%3A

Jos noita on monta yhdessä sulakerasiassa niin aika sotkuiseksi homma menee.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.04.2025 22:40 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:

Muhkussa ainakin ne kaikki pitää sit laittaa saman sulakkeen kohdalle, sieltä löytyi noin about tasan yksi sopiva paikka joka on semmoisessa kentässä mitä ei komenneta nukkumaan. Sekin tosin tais olla 15A kun Bilteman reppuliitin sanoo maksimiksi 10A...

Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2025 00:36 

Kaapelimies kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Muhkussa ainakin ne kaikki pitää sit laittaa saman sulakkeen kohdalle, sieltä löytyi noin about tasan yksi sopiva paikka joka on semmoisessa kentässä mitä ei komenneta nukkumaan. Sekin tosin tais olla 15A kun Bilteman reppuliitin sanoo maksimiksi 10A...

Tattis, opetit mulle uuden sanan...Reppuliitin tuo siis härmän kielellä on. Kyllä tuolle paikkansa on, varsinkin jos protoillaan tai tehdään muuten vain kytkentä, joka on tarkoitus siististi pois purkaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2025 07:20 
Käyttäjän avatar

Jos nukkumista pelkää, niin voihan sen virran ottaa suoraan akulta.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2025 12:56 

Motonetin kielessä se on sulakehaaroitin, ilmoitettu MAX 15A, mutta lieneekö oikeaa tyyppiä, normaali lattakin löytyy myös:
https://www.motonet.fi/tuote/sulakehaar ... ct=48-1772

Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2025 18:48 
Käyttäjän avatar

Aakku kirjoitti:
Jos nukkumista pelkää, niin voihan sen virran ottaa suoraan akulta.

Webaston kauko-ohjaimen vastaanottimen ei ole suotavaa nukkua. Onneksi yleismittari on keksitty. Eikä tarvitse viedä konetilaan isompaa nippua piuhoja, sinne menee jo 8. Näin jäi siis useampi vapaaksi, kun en tee niinkuin Webaston manuaalissa kun osaan ajatella itse :) .

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ]