Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 11.05.2025 19:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
:evil: Sitkeästi vaan alusta rahisee ja ronksottaa. Pyöränlaakerit uudet. Jarrut kunnostettu, oikea ulompi murros vaihdettu. Tukilaakeri kunnossa. Ei apua.
Sisempi murros jäi hölmöyttäni tutkimatta, vaikka akseli touhutessa kertaalleen "katkesi". Noissahan on sisämurroksessa nykyään 3 kuulalaakeria, ei onneksi enään neulalaakereita (irtoneuloin, olikohan BX:ssä). Noiden kuulalaakereiden ulkokehä on kahteen suuntaan pyöristetty, "kuin kottikärrinpyörä". Keskireikä suora lieriö.

Mutta, kysymys: Onko noiden laakereiden akselitapit tasapaksuisia, vai "tynnyrimäisiä"? Vai onko minun autoni vetarissa tapit vaan kuluneet niin paljon, että laakerit suorastaan hölskyvät tapeissaan? Laakerit itse "tuntuivat" olevan kunnossa, nyt harmittaa, etten tullut tarkistaneeksi niitä ajatuksen kanssa.

Nyt tuo meteli alkaa jo n. 35km/t nopeudesta, on selvästi sidoksissa pyörän pyörimisnopeuteen. Kiihdyttäessä voimistuu, kaartaessa voimistuu, mutta kuuluu myös, vaikka vauhdissa vaihtaa vapaalle, sekä moottorijarrutuksessa.

En muista, että yhdessäkään aikaisemmassa autossani olisi sisempi murros pettänyt, ulompia (tai koko akseleita) olen 45v aikana vaihtanut lukemattoman, tai ainakin muistamattoman määrän.

Onko kenelläkään Aisinin AM6 lootan tasauspyörästö hajonnut? Voiko ääni tulla sieltä? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 11.05.2025 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2616
Paikkakunta: Päijät-Häme
XM-Hannu kirjoitti:
Onko kenelläkään Aisinin AM6 lootan tasauspyörästö hajonnut? Voiko ääni tulla sieltä? :roll:

Tämähän on helppo tarkastaa, vaihda lootaan öljyt. Kyllä sieltä jotain metallihilettä tulee jos laatikossa on enempi paskaa, ei ne magneetit kaikkea saa sieltä kiinni.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 11.05.2025 23:22 

Viestit: 103
Paikkakunta: Riihimäki
Mä diagnosoin omassani olka-akselin puslan vian ensin pyöränlaakeriviaksi. Elkeet oli ihan samanlaiset, rohinaa joka voimistui kaartaessa. Ehjästäkin laakerista kantautui uskomaton rohina tuon risan puslan kautta runkoon.
Eli retuutapa sitä puslaa samalla kun on painoa renkaalla, ei näyttäytynyt oikein helposti roikottaessa.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 12.05.2025 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Ok. Täytyypä tutkia nuokin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 12.05.2025 16:48 

Viestit: 977
Mulla on ollut syksystä saakka mekkalaa jota etulaakeriksi luulin, kohinaa/jyminää ilman nuottia, jotakin rengasmelun ja suihkumoottorin välimaastosta. Kesärenkaat vaihtamalla se vain voimistui. Mutta nyt kun pikimiehet on jo tehneet pari pätkää uutta sileää asvalttia, sitä ajaessa ääni katoaa! Joku pusla kait tämäkin on sitten. Väljää ei tunnu missään. C5 II kyseessä.

Toisessa vastaavassa autossa oli betonimyllyn tapaista jytinää, sekin ilman nuottia, se oli etupyörän laakeri jossa reilusti väljää ja kuulat oli kadottaneet kaiken rasvansa ja olivat kaikki hienon röpöliäisiä pinnaltaan :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 12.05.2025 18:47 

Viestit: 5065
Joskus oli vaikeaa selvittää mistä osasta jurina tuli, tei edes kummalta puolen, mutta siinä onneksi ääntä kuuli pienemmilläkin nopeuksilla ja tuli mieleen renkaita vaihdellessa kuunnella auton alta - kaikki mahdolliset turvallisuusnäkökohdat huomioiden...

Auto käymään pukeilla (eikä millään pilipalipukeilla ja vielä betonisokkelia vasten ettei pääse eteenpäin) molemmat renkaat vapaana pyörimään, vaihde päälle ja auton alle kuuntelemaan, se oli lopulta selkeästi automaattivaihteiston sisältä ja tarkemmin ei sitä selviteltykään, aika pian sen jälkeen alkoi oireilemaan selkeämminkin ja menemään vilkatilaan, auto myytiin rikkinäisenä korjattavaksi. Samoin joskus pyöränlaakerin puoli tuli kokeiltua salalla tavoin, kuului selkeästi ulkoa, vaikka ajossa tuntui/kuului vasta kurvissa, renkaan ja vetoakselin sai myös pysäytettyä helposti puolelta kerrallaan, kun tyhjäkäynnillä piti hieman hanskalla vastaan. Joskus vetonivelet oireilee enemmänkin kun on jousitus korkealla, mutta usein ne vaatii myös kuormaa vedon muodossa (esimerkkinä vaikka takerteleva vetonivel veto päällä joka jumpsuttaa tai muljuttaa kurvissa kun auton jousituksen korkeus muuttuu kallistuksessa).

Mutta tässä tavassa on kaikki vaaranpaikat, eli tarvitsee olla luotettava nosturi tai itse käytin isoja tukevia tukista katkaistuja pätkiä. Joissain nostureissa voisi onnistua myös jousituksen saanti ajoasentoon, jos saa noston tukivarren päähän, mutta siinä riskit vielä suurenevat lipsahduksille, minun nostolaitteet ovat olleet sen verran epävarmoja tukivarren päästä tukeutumiseen, etten ole silloin edes harkinnut käymään laittoa vaihde päällä, eikä varmaankaan erottele kaikkia vikoja, jos ei äännä ollenkaan tuolla tavalla ilman kuormaa kokeiltuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 12.05.2025 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1319
Paikkakunta: Järvenpää
Kylähän huonokuntoknen laakeri kuuluu tai tuntuu, vaikka paino ei olisi pyörillä. Näin katsastuksessakin rautajousista kiinnipitäen tekevät. Mutta alkava vika joka on usein laakerin pyörimättömässä ulkorenkaassa, kuuluu vain kun paino välittyy renkaan kautta. Ja riippuen kuularivistä, voi kuulua vain jompaankumpaan suuntaan kaarrettaessa kun laakeriin vaikuttaa kippimomentti. X7:ssa vähän kaikki niveletkin ja tolpan ylätyynyn kumin painuminenkin tuntuu vaikutavan ääniin. Näille ominaista että taajuus ei riipu ajonopeudesta kuten esim laakerivioissa. Vakiotaajuiset jyrinät johtuvat resonansseista (n 200 hz) joiden herätteenä renkaiden rohina karhealla asfaltilla. Tuntuu pahenevan ? kilometrien myötä, johon syynä voi olla jousipallojen kaasun vaje ja niiden yläpään kumien painuminen. Ainakin alkujaan hyvIn äänekkäässä 300 k ajetussa C6 yksilössä olen huomannut pallojen. Paineistuksen vähentävän oleelisesti melua ja kun arvon rouva sattuu H3+:n ja Amvarin osalta olemaan hyvällä tuulella, en voi parhaalla tahdollakaan moittia etupään "rengasmelua"
Mutta harmittaa kyllä suuresti etei kukaan ole vieläkään kaupallistanut puhelinäppiä joka voisi kuunnella stereona kulokkeista pyörännapoihin kiinnitettyjä bt mikkejä tai värähtelyantureita..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 14.05.2025 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Taisi löytyä krohinan syyt. Vasen etupyörän laakeri oli vielä vaihtamatta, vanha laakeri oli suorastaan yllätyksellinen:

Kuva

Sisäkehä oli tällainen, kun pyörännavan painoi prässillä siitä irti. Lisäksi ulkokehä ei ollut täysin pohjalla pesässään, n 1,2-1,5 mm oli rakoa laakerin ulkokehän ja pesän ulkoreunan välissä. Lukkorengas oli irrallaan, samoin laakerin magneettipinta ja sisäpuolen suojapelti. Rasvat olivat tipotiessään, samoin sisäkehän kuulien muovinen jakorengas. Laakerikuulia saattoi puuttua 1-2 kpl, mutta voihan olla, että kuularivin n.3cm:n rako johtui jakorenkaan puuttumisesta. Ja koska pyörä jarrulevyineen pääsi keikkumaan, niin jarrulevy myös ajoittain hankasi takana olevaan suojapeltiin.

Oikealla puolella aikaisemmin remontoidessani oli jarrun suojalevyn ylin kiinnikemutteri niin ruostunut, että se oli aukikiertäessä ensin vääntänyt kiinnityshahlon mutkalle, ennen kuin ruuvi katkesi. Hitsasin siihen uuden m6 ruuvin, oioin kiinnitimen hahlon vaakasuoraksi, ennen takaisin asentamista, mutta en silloin huomannut korjata sivuttaissiirtymää. Näytti siltä että pelti ei osu levyyn. Vaan kun laittoi 2 alakiinnitysruuvia paikoilleen, niin yläreuna suojapellistä kääntyi nojaamaan jarrulevyyn. Siitä siis voimakkain kahina oikealta puolelta.

Tutkin myös sisempiä murroksia. Tuolla alussa esittämääni kysymykseen tripodin tappien tynnyrimäisyydestä löysin vahvistuksen. Tässä halkaisijaltaan n 100mm murroksessa on 3 suojattua kuula- tai rullalaakeria kuperien akselitappien päällä. Täten ne, akseli katkaistuna, pääsevät "keikkumaan" liki 40ast. molempiin suuntiin, sekä siirtymään muutamia millejä sivuttain. Murroksen ulkokehän hahlot pitävät nuo laakerirullat linjassaan. Tällaisen murrosnivelen ulkopuoli on muotoiltu niin, että sen näkee jo päältä olevan tripodi.

Sen sijaan pienemmät, halk. 65-85mm sisemmät murrokset, yleensä täysin pyöreät, ovat todennäköisesti neulalaakeroiduin suorin rullin varustettuja tripodeita.

Mutta tuo minun vetarini tuntui nyt olevan kunnossa, ja auto on nyt ihan OK. Jäljellä toki rengasmelu karkealla asfaltilla, vaan muut kulkemisen äänet ovat nyt poissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 14.05.2025 19:13 

Viestit: 5065
Wesa kirjoitti:
...
Mutta harmittaa kyllä suuresti etei kukaan ole vieläkään kaupallistanut puhelinäppiä joka voisi kuunnella stereona kulokkeista pyörännapoihin kiinnitettyjä bt mikkejä tai värähtelyantureita..

Onnistuisikohan Samsung Galaxyissa, lähinnä videokuvauksessa saa joko valittua tai asennettua lisäosan jolla tulee valikoihin Audio Monitoring
Voi myös vaatia Samsung Storesta Good lock + sen alta Camera Assistant, sitten tulee Audio monitoring optio kameran asetuksiin.
https://www.youtube.com/watch?v=uc4fQ0aUyWA

Mutta ei kokeiltu eikä tietoa toimiiko edes stereona vai miten?

Mutta ilmeisesti peruspuhelimissa on sen verran viivettä että ei tuo oikein toimi mukavasti? Mutta myös Audacity läppärissä on kätevä ja sillä voi tehdä isompaakin analyysiä ja ehkä niillä etsiä ja eristää mikä signaaleista on se jota metsästää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 15.05.2025 08:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Joku bluetooth-mikki, esim. halpa nappikuuloke tukevasti kiinni tehokkaaseen pieneen magneettiin ja lätkii sitä kiinni eri paikkoihin ja ajaa? Nauhoittaa sitten ääntä puhelimella ja tutkii sitä.

Voisko toimia? Pitäisi varmaan saada sitä varsinaista ääntä pois että tulisi tärinät esiin. Jos sen kuulokkeen valaisi sopviasti vaikka epoksiin kuitenkin niin, että saa jotenkin ladattua.
Innostuinkin tästä jo sen verran, että yritän etsiä puhelimeen sovellusta, jolla saisi käyrää nimenomaan bluetooth-laitteen äänestä :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 15.05.2025 10:52 

Viestit: 5065
Ainakin Wavepad on yksi appi, mutta kaikki taajuusmuunnokset/sanalyysit on siinä maksullisia, saakohan jotain kokeiltua ilmaiseksi, läppäriin Audacity on ihan toimiva, nappikuulokkeissa ei taida olla normisti stereomikrofoneja, mutta sellaisiakin irtopalikoita kai saanee jostain kiinasta edukkaasti, pystyisiköhän läppäriin asentamaan kaksi että saisi nelikanavaisen äänityksen, jos laittaisi toisen erillisen USB-Bluetooth kalikan - tuskin?

Ukrainassa taisi olla kännyköistä tehty kuulokolmiomittaussovellus, haarukoimaan missä ja mihin suuntaan dronet pörisee?

Muistelen myös ilmastointi/huoltomiesten puhuneen laitteesta jolla voi paikantaa ilmastoinnin vaikeasti löydettäviä äänilahteitä, äänien 3D skannaus, mutta mikäköhän sen laitteen nimi oli? ... hetken kun googletteli, niin se taisi olla "akustinen kamera"?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 21.06.2025 14:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Vielä on "vika- vai ominaisuus" kiusana. Nimittäin terävä kolahdus kuopissa. Aina, kun ulospäin jousto kääntyy sisäänjoustoksi. Kuopat hiekkatiellä jo 25 km/h kolahtaa. Kuopat asfaltissa kolahtaa. Jopa pienet painumat asfaltissa aiheuttaa kolahduksen, vaikka asfaltti olisi muuten ehjä. Hidastetöyssyt kolahduttaa nimenomaan töyssyn jälkeen, jotkut jo 15 km/t vauhdissa. Enimmäkseen kuopat osuvat oikealle puolelle. Hidasteissa voi kolahtaa sekä edessä että takana.

Alusta pitäisi ( :roll: ) muuten olla kunnossa, tosin onhan katsastuksesta jo 10 kk kulunut. Aiheuttaako jousipallojen vajaapaineisuus tuollaista? Noita palloja en ole vielä koskaan irroittanut ja mitannut. Auto edelleenkin C5X7 farkku 2l HDI, 350 000 ajettu. Jousitus sinänsä on mielestäni useimpia rautajousisia mukavampi, ja korkeussäädöt toimii. Mutta ne kolahdukset...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 21.06.2025 17:48 

Viestit: 5
Minulla presiis samat oireet kuin IJN:llä.Auto C5III. vetarit ja kaikki pyöränlaakerit vaihdettu. Myös samanlainen kolahtelu montuissa vasemmalla puolella. Veikkaisin koiranluuta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: X7 2,0 HDI alustan meteli
ViestiLähetetty: 21.06.2025 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Täytynee vielä kerran tarkistaa koiranluut, sekä mitata pallojen paineet...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: