|
Kirjoittaja |
Viesti |
iippoz
|
Viestin otsikko: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 10.06.2025 01:06 |
Viestit: 3
|
Moi, Ilmastointi teki tenän ja alkoi puhaltamaan täysillä. Muuten toimii ok, eli tulee kylmää ja kuumaa ja läpät liikkuu miten pitää. Puhaltaa vaan täysillä heti, kun auton käynnistää. Auto kävi huollossa ja kokeilivat jotain saman ikäluokan pösön säädintä, mutta täysillä vaan puhalsi.
Motonetista ostin citikan tarvikeosan (jossa tosin numerosarjan viimeinen numero erosi) ja tällä myös sama, eli puhaltaa heti ja aina vaan täysillä. Sitten motonetista löytyi identtisillä koodeilla mersun säädin ja tällä taas tekee niin, että säätö toimii sen kolme sekuntia ja sitten puhallin sammuu. 1/8 nopeudella lähtee puhallin päälle ja toimii sen kolme sekuntia. Säätö toimii, mitä ehtii naputtaa. Sitten sammuu ja isommilla nopeuksilla ei edes käynnisty. Ykköselläkin jos ei koske mihinkään, niin se 3s toimii ja pysähtyy.
Periaatteessa kaikki kolme kokeiltua pitäisi käydä, mutta mikään niistä ei toiminut. Jostain luin, että joku oli hetken saanut toimimaan Audi A3:n säätimellä, mutta sekin äkkiä korkannut. Motonetissa olisi vielä se yli tuplahintainen OEM-osa, mutta toimineekohan silläkään? Korjaamolla sanoivat, että "alkuperäinen" maksaa 250e, mutta siinäkään koodi ei ole enää ihan vastaava.
BEHRin säätimiä tai enemmänkin yhteensopivia löytyy kymmeniä erilaisia. Kaikki samannäköisiä ja kaikkien pitäisi toimia, mutta kun ei vaan nämä kolmekaan yhteensopivaa ole toiminut. Osta-posti-ei toimi-palautus-osta seuraava jne. aika tympeää, niin olisiko jollain tietoa, että mikä säätövastus oikeasti toimisi omassa Citroen C5 200 HDi Tourer Exclusive Vm.2011 (käyttöönotettu 10/2010)?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 10.06.2025 13:03 |
Viestit: 5065
|
Itse puhaltimen moottorikin voi olla rikki, eli jos se on jumissa tai riittävän nahkea, eli liikaa kitkaa, niin se voi kuluttaa niin paljon virtaa ettei säädin kestä (usein liikkeet eivät huoli palautuksia elektroniikkaosista, koska kokeilukin joskus rikkoo ne). Jos pyörii kovin nahkeasti, niin kannattaa rasvata tai vaihtaa myös puhallin.
Todennäköisesti alkuperäisestä säätimestä on kärähtänyt FET-transistori oikosulkuun, sillloin se käyttäytyy juuri siten että menee aina täydelle teholle, sen joku elektroniikkaharrastaja voisi ehkä vaihtaakin, vähän vaatii kikkailua, ei ehkä sovi ihan vasta-alkajalle, jos se on tuollainen, niin FET lienee tuon liitekuvan SUV90N06-05 tai vastaava ja ainakin voi tutkia onko niin vikaantunut yleismittarilla: oikosulku olisi välillä 2-3, eli Drain-Source, liitekuvassa kai kaksi vasemman puoleista nastaa FETissä ylhäällä keskellä. Kuva tuolta, muovikoppa avattuna, joutui pienentämään kuvakokoa vähän turhan paljon että sai ladattua tänne.
Muistelen myös että olikohan vanhemmissa (ja eri tekniikkaa transistorien osalta) hassusti kaksi päällisin puolin samannäköistä osaa ja kooltaan sekä liittimiltään ihan samat ja sopivat mekaanisesti paikoilleen, olikohan toinen Xsara ja toinen Xsara Picasson (ei varmaa muistikuvaa) - no kuitenkin sähköisesti epäyhteensopivat ja erilaiset transistorit, toisessn PNP ja toisessa NPN ja Motonet tarjosi ainakin sitä väärää osaa toiseen autoon ja se ei tietystikään toiminut.
Mutta tuo lienee PWM säädin, sinne pitäisi yhteen johtoon tulla nopeusvalinnan mukaan vaihtuva jännite, voihan vika olla jossain muuallakin ennen säädintä.
Liitteet: |

Screenshot 2025-06-10 12.59.25.png [ 115.27 KiB | Katsottu 2802 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 10.06.2025 19:28 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
-08 X7 teki ton saman viime talvena. Muistaakseni jäi päälle vaikka virrat pois. Motonetin säädin sääti, kai.., hetken. Sit jämähti vakiopuhallukselle. En ole jaksanut tehdä mitään, kun on aika yleispätevä nopeus.. tota vanhaa vois kyllä tutkia löytyiskö trankusta/fetistä vikaa..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 11.06.2025 00:58 |
Viestit: 712
|
Mahle on alkuperäinen, jos sellaista jostain saa. Ei ole tullut harrastettua sen suurempaa testailua muuten kuin, että orkkis on ainut helposti saatava ja toimiva.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 11.06.2025 09:45 |
Viestit: 978 Paikkakunta: Vihti
|
Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä ilmastoinnissa on vastus ? Tiedän että puhallinmoottorilla on vastus, mutta en ilmastoinnin vastusta.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 11.06.2025 16:27 |
Viestit: 5065
|
xs2jammu kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä ilmastoinnissa on vastus ? Tiedän että puhallinmoottorilla on vastus, mutta en ilmastoinnin vastusta. Sisätilan puhaltimen säätöelektroniikan yhdestä osasta keskustellaan, sekään ei tuossa mallissa varsinaisesti ole "vastus" vaikka sisältää niitäkin useampia. Tuo osa, joka säätää moottorille menevää tehoa, on PWM-säädin, eli se katkoo puhaltimen moottoriin menevää sähköä tuolla mainitulla FETillä. Jos tarvitaan hitaampaa pyörimustä niin se antaa lyhyitä pulsseja sähköä ja mitä nopeampaa, sitä pidemmät pulssit ja täydellä teholla annetaan jatkuvasti sähköä, se on kojetaulun sisällä ilmakanavassa kiinni, saa sieltä jäähdytyksen rivastoon. Sama säädin on toki käytössä kun kun puhaltimella pusketaan lämmitysilmaa. Mutta jos tarkoitus oli viisastella, niin toisaalta onhan ilmastoinnissakin montakin vastusta, ilmanvastuksia, esimerkiksi kanavien päässä on myös säädettävät läpät - säädettävä vastus, kyseisen haaran ilmanvastusta säädetään niillä.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 15.06.2025 16:40 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuo huonosti toimiva Motonetin vehjes on Febi merkillä tehty. Oem koodi laatikossa oikea. Avasin hajonneen ja yksi levyyn printattu johdin poikki. Näyttää että kannen välistä on päässyt kosteutta ja pientä korroosiota syntymään palaneeseen kohtaan. Tai sitten se on palanut kun puhallin täysillä puhaltanut? Koitin MOSFETtiä mittailla eikä ainakaan miltään väliltä jalat olleet oikosessa ja jostain välistä dioditestilläkin sai estosuuntaisen jännitteen esiin. Täytyy koittaa korjata tuo ja kokeilla. Boostia siihen antaa lämpöiset kelit, jospa tuo ilmastoinnin toimimattomuus kuin aiheeseen liittyisi? Kun kylmäaineet kävin täyttämässä ja oli vielä 500 g eikä 650:llä herännyt toimimaan. Eikä viitsisi uuteen Behriin sijoittaa kun on hinta viidesosa auton arvosta..
Liitteet: |

1749994221485~3.jpg [ 85.82 KiB | Katsottu 2109 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 16.06.2025 17:03 |
Viestit: 5065
|
Kosteudelta tosiaan vaikuttaa ja sitä (tai pikemminkin hapettumia) silloin voi olla muuallakin, esimerkiksi tuo FETin yläpuolella oleva piiri vaikuttaa aika kärsineeltä kuten jotenkin FETin alareunakin, mutta kuvakin voi valehdella paljon...
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 16.06.2025 21:55 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sain tuon korjattua langanpätkällä. Toimi hetken ja ilmastointikin alkoi puhaltaa kylmää, mutta sitten "hajosi" taas ja puhalsi vakinopeudella eikä kylmääkään tullut. Se tarvikekkin, jos oikein muistan, talvella, taisi muutaman sekunnin toimia. Täytyy kurkata senkin sisään. Jostain luin että kuluneet puhaltimen hiilet voisi jotain jännite piikkejä aiheuttaa ja rikkoa säätimen. Onko tällaisesta kokemusta? Tuo voisi olla mahdollista sillä pieni otsonin haju tulee tuuteista..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 16.06.2025 23:30 |
Viestit: 2616 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ihan sama ominaisuus on kaikissa hiilellisissä sähkömoottoreissa, hydepumpussakin. Ensin laitetaan isompaa sulaketta ja sitten vaihdetaan koko moottori kun hiilipitimet sulaa.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 17.06.2025 12:23 |
Viestit: 5065
|
Kaapelimies kirjoitti: Ihan sama ominaisuus on kaikissa hiilellisissä sähkömoottoreissa, hydepumpussakin. Ensin laitetaan isompaa sulaketta ja sitten vaihdetaan koko moottori kun hiilipitimet sulaa. Tosin hydepumpun sähkömoottorissa ehkä kipinöintiä yleisempi lienee sen kuluttaman virran kasvu, siinä se ei johdu laakereiden jumittamisesta vaan hiilipölystä, joka oikosulkee kommutaattorin luiskat ja sitä kautta vierekkäiset käämit (kuparien välissä on syvät avoimet luiskat, jotka pakkautuvat täyteen hiiltä). Pääsitkö yhtään testaamaan muinka vapaasti puhallin pyörii esimerkiksi käsin pyörittämällä vai onko kovin nihkeä?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 17.06.2025 22:32 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Moottori repsikan puolella enkä sitä jaksanut repiä vielä auki. Tuon säätimen otin irti, eikä korjaus ollut pettänyt, mutta nyt keskiajalla/runko oli oikosessa toisen sivujalan kanssa. Puhallinkin puhalsi tuolla kovempaa kuin Febillä.. Febin avasin ja aika paljon heikkolaatuisemman näköinen oli komponenteiltaan. Ei ollut oikosessa. Laitoin takaisin ja lexasin sitä. Pysyvä vika "Air blower supply" F72F. Vian saa pois mutta tulee heti takasin. Lexalla sai jollain testillä sen nopeuden hieman muuttumaan. Välillä noin 40-60% normaali opetuksista. Täytyy toi motti vielä tutkia. PS. Se "korjattu" säädin kyllä haisi niin voimakkaasti sähköltå, että liekö otsonin haju tullut sieltä..
Liitteet: |

1750188384891~4.jpg [ 113.1 KiB | Katsottu 1792 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Pastis
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 23.06.2025 12:29 |
Viestit: 26
|
iippoz kirjoitti: Moi,
Motonetista ostin citikan tarvikeosan (jossa tosin numerosarjan viimeinen numero erosi) ja tällä myös sama, eli puhaltaa heti ja aina vaan täysillä. Sitten motonetista löytyi identtisillä koodeilla mersun säädin ja tällä taas tekee niin, että säätö toimii sen kolme sekuntia ja sitten puhallin sammuu.
BEHRin säätimiä tai enemmänkin yhteensopivia löytyy kymmeniä erilaisia. Kaikki samannäköisiä ja kaikkien pitäisi toimia, mutta kun ei vaan nämä kolmekaan yhteensopivaa ole toiminut. Osta-posti-ei toimi-palautus-osta seuraava jne. aika tympeää, niin olisiko jollain tietoa, että mikä säätövastus oikeasti toimisi omassa Citroen C5 200 HDi Tourer Exclusive Vm.2011 (käyttöönotettu 10/2010)? Samankaltainen puhaltimen vaiva meilläkin. Autossa oli puhaltimen säätimenä BEHR G4532002, jonka Motonet ilmoittaa sopivan mersuun ja folkkariin, mutta ei sopivaksi C5:een. C5:een soveltuvaksi Motonet antaa oikealla PSAn OE-numerolla toisen säätimen, mutta sen BEHR -vastaavuus on erilainen. Kun olette niitä vaihtaneet, niin ennen omaan toimeen ryhtymistä kysyisin, mikä mahtaa olla säätimen kehältä löytyvän kolmiomerkin tarkoitus? - ehkä osoittaa ylös, alas, eteen- tai taaksepäin kun säädin on paikallaan?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 Vm.2011 ilmastoinnin säätövastus joka toimisi Lähetetty: 03.07.2025 11:20 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Joo se nuoli tulee ylöspäin ja härpäke niin päin että johdon liitin kahvan yläpuolella ja kun on lukittunut myötäpäivään hieman kiertäen, on kahva vaaka-asennossa.
En jaksanut kaivaa moottoria pois, vaan kävin Riikasta romikselta hakemassa kympillä vastaavan purki-osan joka oli s1 C4:stä. Heti lähti toimiin täydellisesti mikä näillä keleillä täällä täälä balttia-puola osastolla ihan kiva.. tuo BEHRin 5HL 008 941 -03 koodi sama kuin alkuperäisessä. Tarjontaa kun kelailin, niin näytti joistain uudemmista 2011-12 puretussa olevan tuo viimeinen numero suurempi -05 tai -06 en muista kumpi.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|