Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 02.08.2025 08:51 

Viestit: 31
Jumpyn 2.0 HDi koneesta DW10UTED4 päin kuuluu pärinää noin suunnilleen 2000 rpm kierroksista alkaen, kun vetoa on päällä jonkin verran. Jos onnistuu ajamaan pienellä vedolla ja pitämään kierrokset alle 2000, niin pärinää ei kuulu.

Tällainen ääni alkoi hiljakseen pari vuotta sitten pirnenä, tuskin havaittavana metalliselta kuulostavana sirinänä.

Paikallisen sitikkaverstaan teknikkokin sitä kanssani kuulosteli pienellä koeajolls, eikä huomannut mitään poikkeavaa.

Ääni on tuosta ajan mittaan n. 10 000km ajon jälkeen voimistunut selvästi kuuluvaksi.

Muuten kone tuntuu toimivan normaalisti, päästömittaukset ok, ei vikavaloja, kulutus pysyy samalla kohtuullisella tasolla. Muutaman kerran olen tosin huomannut pienen nykäyksen ajossa.

Jakohihna on vaihdettu merkkikorjaamossa alkuperäisosin ennen kuin nämä oireet tulivat, eli se ei pitöisi olla syynä, ellei sitten vaihdossa mennyt jotain pieleen.

Onkohan kellään tietoa tai valistunutta arvausta, mikä mahtaisi olla vikana ja uskaltaako matkantekoa jatkaa?Aika verstaalle on varattuna, mutta ei aivan heti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 02.08.2025 09:15 

Viestit: 31
Jotenkin onnistuin lähettämään tämän viestin kahteen kertaan. Nyt en saa kopiota pois. Kopion saa tuhota jos osaa ja on valtuudet.

Vastaukset tähän viestiin, kiitos. Ei kopioon.

Vielä lisäkysymyksenä: Osaatko suositella pääkaupunkiseudulla osaavaa sitikka- tai dieselkorjaamoa, joka voisi tehdä pikaisen diagnostiikan tämän pärinän vakavuudesta mahdollisimman pikaisesti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 02.08.2025 09:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Mulla Scudo 1.6 -07 ilmeisesti ohjelmallisesti muuttaa tehoa 2200 rpm kohdalla. Silloin kuulostaa, että turbo aloittaisi työnsä ja kuuluu hieman poikkeavampi käyntiääni. Oletan äänen tulevan turbon suunnalta.
Tuo 2200 rpm on myöskin maksimi auton seistessä paikallaan, eli ohjelmisto silloinkin rajoittaa kierrokset.
Voisiko olla samasta asiasta kysymys? Ottaako auto kierroksia paikallaan, vai onko 2.0 koneessakin rajoitin?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 02.08.2025 17:36 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Joltain resonanssiääneltähän tuo kuulostaa, kun ilmenee tietyllä käyntinopeusalueilla. Jos siellä on jokin lämpösuojus tai metallikiinnike ensin vähän löysällä (sirinä) ja sitten enempi irti (pääsee pärisemään) ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 18.08.2025 19:57 

Viestit: 151
yason kirjoitti:
Joltain resonanssiääneltähän tuo kuulostaa, kun ilmenee tietyllä käyntinopeusalueilla. Jos siellä on jokin lämpösuojus tai metallikiinnike ensin vähän löysällä (sirinä) ja sitten enempi irti (pääsee pärisemään) ?


Ääni tälle hypotesille. Lisäpontti: jos ei resonoi jos nostaa kierroksia paikallaan ja metelöi liikkeessä ollessa, joko moottorin liikkuminen ja/tai ilmavirta vaikuttaa asiaan. Jos resonoi paikallaan ollessa, kuuntelemalla etsimään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 HDi vm.2009 DW10UTED4 pärinä n.2000+rpm
ViestiLähetetty: 20.08.2025 14:00 

Viestit: 31
Kiitos hyvistä kommenteista.
Kävin eilen paikallisella verstaalla näyttämässä ja asentaja löysikin vähän löysällä olleen putkenkiinnikkeen ja kiristi sen. Näin lyhyellä kokemuksella tuo pärinä on nyt ainakin vähentynyt. Itsekin olen irto-osia etsinyt, mutta tuo ei osunut silmiini.
Verstaan mukaan ei kuitenkaan tarvtse olla huolissaan, koska ainoat löytyneet vikakoodit viittaavat hekutulppiin ja auto käynnistyy vallan maiiosti huolimatta noista koodeista. Kuulemma pitäisi näkyä vikakoodeissa, jos jotain hälyttävää, kuten ruiskutuksen vikoja.
Myös tuo Aakun teoria turbon mukaantulosta noilla kierroksilla vaikuttaa kiinnostavalta. Pitääpä kokeilla onko tuossa sama rajoitus paikallaan seistessä, konehan on kuitenkin eri. Tuon pärinän lisäksi mukaan tulee myös muitakin rallatuksia, jotka mielestäni ovat olleet niin kauan kuin kosla on minulla ollut.
Itse ajattelin myös EGR-venttiiliä, koska siellähän lienee jonkinlainen lautasventtiili, joka saattaisi ryhtyä resonoimaan??


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: