Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 02.11.2025 16:22 

Viestit: 1737
Paikkakunta: Nousiainen
Mulla on hydetön BX tallissa ja sitä pitäisi saada helpohkosti siirretty sivuun ja eteen päin.
Millaisia ratkaisuja teillä on?
Mietein jos tekis etupäälle ja takapäälle 2x2 runkoisen tuen missä tarpeeksi kestävät 360 pyörivät pyörät x 4.
Eli tunkilla ylös, tuo taso alle ja eikun työntämään haluttuun suuntaa.

Toinen kysymys on jos jollain tällainen olemassa, mistä paikoista alustasta löytyy parhaimman tukipinnat, eli mihin kohtaan pitäisi painopiste asemoida?



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 02.11.2025 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
Noita on jo valmiinakin olemassa. Renkaiden alle asetellaan tuollaiset vaunut, jolloin auto on vapaasti siirreltävissä. Edullisempi vaihtoehto on tuollainen lätkä, auto nostetaan tunkilla ylös ja lätkä renkaan alle

Kuva

Toinen vaihtoehto on hieman kalliimpi, tuo vain asetellaan renkaan vierelle ja käännetään vivusta, jolloin siirrin itse nostaa sen renkaan maasta ylös
Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 02.11.2025 21:01 

Viestit: 988
Takapään alle tuommoiset rullalevyt, ja jos nyt ei tosi ahdas paikka ole niin ne riittävät. Etupyörissä on ohjaus ja sitä eessuntaas kääntelemällä voi edetä siksakkia sivusuuntaan. Takapää on kevyempi nostelemiseenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 02.11.2025 21:39 

Viestit: 1737
Paikkakunta: Nousiainen
Nuo olisi näppäriä, mutta murheena on hydettömyys eli maavara jää todella pieneksi ja pitäisi silti pystyä siirtämään n. 15 cm korkeille rampeille... Aika pienet renkaat noissa valmiissa alustoissa.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 03.11.2025 15:11 

Viestit: 5157
Onko rampit sellaiset joihin auto tukeutuu renkailla, eli täytyy saada renkaat mahtumaan sinne ekana, onko jotain muita reunaehtoja, täytyyko mennä vaikeassa maastossa tai kynnysten yli tai mikä ongelma pienissä renkaissa. Onko joku ongelma saada auto siirtelytelineille ja pois eli pitääkö teline saada helposti pois ja takaisin vaikka auto on ala-asennossa. Rampeista tulee ainakin minulle mieleen vaatimus että pyörien täytyisi olla keskellä niiden välissä. Täytyykö päästä silti eri paikkoihin käsiksi tai saada renkaita irti samalla kun siirtopyörät alla...

Moottoripyörille olisi sellaisia saksinosturin ja neljän pikkupyörän yhdistelmiä, tuossa ei ole kaikki pyörät vapaasti kääntyviä, mutta idea sama, sopivilla välikalikoilla voi virittää välillä vaikka helman alle tai johonkin muuhun nostopisteeseen. Boissa ei toisaalta ole renkaan lukitsevaa kuoppaa, eli jos laittaa renkaan alle täytyy käyttää ketjuja tai hihnoja kiinnitykseen.
https://www.jula.fi/catalog/autoilu/aut ... uri-601036

Sitten on myös siirtopyöriä, jotka eivät rullaa kuin yhteen suuntaan, mutta niissä on päällä levy joka pyörii, eli saa käännettyä haluttuun suuntaan, mutta täytyy joka ainoa kääntää erikseen, esimerkki, vähän turhan järeä sinun käyttöön:
https://www.maceakauppa.fi/tuote/siirto ... la-6000-kg

Jos pyöräsylinterit on paikoillaan ja jotakuinkin ehjiä, niin niille voisi ehkä myös miettiä paineen syöttöä, se olisi ainakin todella kätevä tapa saada auto ylemmäs, pumpuksi käy vaikkä melkein mikä hydraulipumppu, käsi-, sähköinen- tai vaikka alkuperäinen pumppu akkuporakoneen kanssa pyöritettynä, varmaan monet ohjaustehostimen pumputkin voisivat riittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 03.11.2025 17:44 

Viestit: 5157
Tuostakin voi saada ainakin ajatuksia, jos haluaa auton alla keskelle, mutta ihan alas ei saa autoa laskettua, mutta jos vain harvoin täytyy laittaa alustalle ja takaisin, niin tunkki ja kulma kerrallaan ylös ja sopivat korokkeet pyörien alle, siirtoalusta auton alle ja sama tunkkauskierros uudestaan, korokkeet pois ja paino alustalle.
https://www.maceakauppa.fi/tuote/saadet ... g-shineda/
Hifi-version voisi askarrella itse vaikka neljästä pullotunkista, pikkasen putkea ja 4 siirtopyörää, mutta helposti voi myös kuvitella miten ne tunkit nyrjähtää kun rengas tökkää vaikka kiven muruseen tai lattialla kierivään ruuviin, eli ei ehkä kannata ostaa sitä halvinta tunkkia ja pihistellä kehikon tukevuudessa... Tunkin laadulla ylhäällä pysymisen suhteen ei taas liene juuri merkitystä, kai se normaalisti olisi alimmassa asennossa ja silti voisi tuuppailla pisin tallia ja tunkataan ylös vain rampeille mentäessä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 04.11.2025 15:16 

Viestit: 1737
Paikkakunta: Nousiainen
Kun nuo pyörän alle asetettava levyt on sen verran edullisia niin testaan onnistuuko sen varassa siirto. Etupää tarvinne vähän lisää liuskaa, että mahtuu kiipeämään rampin ylös (n. 20 cm kokonaiskorkeus. Kohteena siis vanha (ehkä joskus käyttöön tuleva) 4 pilarinen autonosturi, minkä ala-asennossa nousua on tuo n. 20 cm (liikuteltavat teräsrampit). Saisi tuon projektin siihen säilöön, että liikkuvat projektit (XM ja 2 CV mahtuvat olemaan työnalla etualalla.
Unelma olis auton alle työnnettävä alusta, missä etu- ja takapään tuenta samassa levyssä ja tuossa alla tarpeeksi leveä pyörät jotka pyörii 360. Toki tuon maassa makaavan BX:n nosto sen päälle onnistuisi vain tunkilla. On nytkin pölkkyjen varassa n. 50 cm korkeudessa.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 04.11.2025 15:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
Kami kirjoitti:
Kun nuo pyörän alle asetettava levyt on sen verran edullisia niin testaan onnistuuko sen varassa siirto.

Tuolle yhdelle Motonetin mustalle vaunulle on asetettu 450kg kantavuus ja jos renkaat on liian pienet, niin nappaat samalla reissulla matkaan niihin vaikka tuollaiset 125mm pyörät (kantavuus 120kg/kpl) tilalle. Eihän se nyt paljoa noillakaan kyllä nouse lisää, mutta voi helpottaa kynnysten tms. yli siirtelyä

Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
ViestiLähetetty: 04.11.2025 17:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3157
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä niiden "motonetin mustien" pitäis Beksin alla kestää. On kuitenkin vähän kevyempi kuin Sm jota on tullut siirreltyä moisilla...

Vaan rajat noillekin löytyi, hieman lisävahvistusta niin kesti reilusti painavampaakin kuormaa...

Kuva
Tuon kanssa omapainokin alkaa kakkosella, niin alkaa olla pyörää kohti vähän enemmän kuin 450 kiloa. Lähti tuo alusta taipumaan kun oli tovin ollut Range Ryökäle kuormana...

Kuva
Vähän huonekaluputkea mukaan, niin kesti paljon paremmin. Ainakaan vielä ei ole "uudet rajat" löytyneet. Ovat tosin nuo vahvistetut olleet hieman pitempiaikaisessa koeponnistuksessa, Sm:n takapyörien alla muutaman vuoden, eikä ainakaan eiliseen mennessä olleet antautuneet...

Että kyllä mä lähtisin edelleen tuommoisilla kokeilemaan. Ellei sitten Beksissä olisi muuten toimiva hydrauliikka mutta kone ei käynnisty, tuolloin pyörittelisin hydraulipumppua porakoneella. Tai laittaisin C-vitosen pumpun modattuna syöttämään paineita, semmoinenkin tuli koeponnistettua niin Xm:n kuin Sm:nkin kanssa. Ja olihan erään Xm:n siirtoa varten tehty paineet ihan akkuporakka, nätisti nosti 18v DeWaltilla hitaammalla nopeudella suoraan 6-mäntäistä pumpua pyörittäen, täydet paineet eli paineenvaraajan naksahdukseenkin asti ylösnousun jälkeen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: