Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 70/70 [ 1734 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 66, 67, 68, 69, 70
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 02.02.2026 22:05 

Ihmettelen Julan haluttomuutta korjata virhettään. Lokakuun lopulla julkaisivat sivuillaan kätevät ohjeet omatoimiseen renkaanvaihtoon:
https://www.jula.fi/inspiraatiota/nain- ... kaat-itse/
Lukaisin tuon huvikseni läpi, ja siellähän käsketään avata pultit rengasavaimella tai mutterimopolla MYÖTÄPÄIVÄÄN kiertäen. Laitoin viestiä aspaan ja parin tunnin päästä tuli kiitos huomiosta, ja että teksti korjataan pikaisesti. Siitä on nyt 3kk kulunut ja kohta taas kaivetaan työkalut esiin ja auotaan voimalauseiden saattelemana talven jumittamat pultit. Onneksi näitä ei taida lukea muut kuin minä :D

Poissa

ViestiLähetetty: 03.02.2026 10:31 
Käyttäjän avatar

IJN kirjoitti:
Ihmettelen Julan haluttomuutta korjata virhettään. Lokakuun lopulla julkaisivat sivuillaan kätevät ohjeet omatoimiseen renkaanvaihtoon:
https://www.jula.fi/inspiraatiota/nain- ... kaat-itse/
Lukaisin tuon huvikseni läpi, ja siellähän käsketään avata pultit rengasavaimella tai mutterimopolla MYÖTÄPÄIVÄÄN kiertäen. Laitoin viestiä aspaan ja parin tunnin päästä tuli kiitos huomiosta, ja että teksti korjataan pikaisesti. Siitä on nyt 3kk kulunut ja kohta taas kaivetaan työkalut esiin ja auotaan voimalauseiden saattelemana talven jumittamat pultit. Onneksi näitä ei taida lukea muut kuin minä :D

Heh.
Tuo pulttien päältä rasvauskin ennen irrottamista oli mulle ihan uutta. Ristiin irrottaminenkin on mulle uutta.
"Suihkuta voiteluainetta pultteihin ja anna vaikuttaa hetken ennen pulttien irrottamista. Irrota sitten mutterinvääntimellä/rengasavaimella ruuvaamalla myötäpäivään ja ristiin."

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 03.02.2026 12:53 

Kävin kurkkaamassa oliko vikaa jo lähtokielessä, mutta kyllä siellä oli eri suunnat avaukseen ja kiinnilaittoon. Ehkä lienee kääntäjän luoma ongelma?

Isä opetti pikkupoikana että kannattaa löystyttää mutterit ennen kuin kulman nostaa ylös, silloin ei ollut kotona mutterimopoja ja tunkitkin oli peltisiä haitareita, opetti myös että ylimääräisiä renkaita kannattaa tunkea helman alle ettei auto romahda ainakaan ihan maita myöden jos joku osa pettää.

Tuli kiertosuunnasta mieleen että miten oli vanhojen D-mallin vanteiden yksimutteri-kiinnitys, oliko se molemmin puolin samanlainen kiertosuunta vai riippuiko se puolesta?, toki niissäkin avaus on eri suuntaan kuin kiinnitys.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.02.2026 21:05 
Käyttäjän avatar

IJN kirjoitti:
siellähän käsketään avata pultit rengasavaimella tai mutterimopolla MYÖTÄPÄIVÄÄN kiertäen

Taitaa olla vanhan Transitin ohje, ja vaan toiselle puolelle autoa.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 04.02.2026 11:28 

D-mallin yhden pultin vanteen kiinnitys sama molemmin puolin.

Poissa

ViestiLähetetty: 04.02.2026 17:01 

JUGE kirjoitti:

Noin minäkin arvelin, mutta noita on ollut erilaisia normaaleilla pulteillakin varustettuja autoja (ainakin 60-luvulla) jenkeissä ja euroopassakin, joissa on kierre eri suuntiin eri puolella autoa ja paljon tuoreempia löytyy ainakin muista osista, kuten jarruista, kiinnityspultteja ja vaikka jarrumännän sisäänveto kierre.

Ei taida olla kovin yleistä muutenkaan vanteet, jotka sopivat vain yhteen kulmaan, mutta muistelen jossain aikansa superautossa olleen, mutta kyllä ainakin jos on yhteen suuntaan pyörimään tarkoittettu rengas ja edessä ja takana eri leveys, niin helposti tulee yhdistelmä jotai ei voi kumia irroittamatta vaihtaa eri paikkaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 04.02.2026 18:01 
Käyttäjän avatar

olli__o kirjoitti:
JUGE kirjoitti:

Noin minäkin arvelin, mutta noita on ollut erilaisia normaaleilla pulteillakin varustettuja autoja (ainakin 60-luvulla) jenkeissä ja euroopassakin, joissa on kierre eri suuntiin eri puolella autoa ja paljon tuoreempia löytyy ainakin muista osista, kuten jarruista, kiinnityspultteja ja vaikka jarrumännän sisäänveto kierre.
Mulla on Willys-Jeepissä vasenkätiset kierteet toisella puolella. Aikoinaan kiristelin pultteja Volvo kuorma-autosta. Siinä oli myös vasenkätiset mutterit toisella puolella.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 09.02.2026 17:31 

Vuoden alusta lähtien ruuvimeisselin kantamisesta julkisella paikalla voi joutua vankilaan. Aika karua. Keksin montakin esimerkkitilannetta jossa myös ihmisten vahingoittamiseen soveltuvien kapineiden kantamiselle on ihan oikea syy. Pitäisiköhän sellaisille säätää laki joka kopioitaisiin USA:n aselainsäädännöstä, eli rakennusalan ammattilaisille ja nuhteettomille tee se itse-ihmisille voitaisiin myöntää työkalunkantolupa.

Poissa

ViestiLähetetty: 09.02.2026 18:01 

Säxä77 kirjoitti:
Vuoden alusta lähtien ruuvimeisselin kantamisesta julkisella paikalla voi joutua vankilaan. Aika karua. Keksin montakin esimerkkitilannetta jossa myös ihmisten vahingoittamiseen soveltuvien kapineiden kantamiselle on ihan oikea syy. Pitäisiköhän sellaisille säätää laki joka kopioitaisiin USA:n aselainsäädännöstä, eli rakennusalan ammattilaisille ja nuhteettomille tee se itse-ihmisille voitaisiin myöntää työkalunkantolupa.

Mustalaislaki, terävästä meisselistä saa puukon veroisen tappoaseen, puukkoakin saa kyllä kantaa yleisellä paikalla jos sitä tarvii työtehtävissä et tuosta itkeminen on ihan turhaa, luvattomasta aseesta tulee siten aina vähintään 2 vuotta ja ehdotonta samantien mikä on ihan oikein.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 70/70 [ 1734 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 66, 67, 68, 69, 70