|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ralle
|
Viestin otsikko: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 12:20 |
Viestit: 2821
|
Eli mamman autolla ajelin kaupunkiin ihan normisti lähti ja kävi. kun piti lähtee himaan päin lupasi mutta Njet! No nyt tsekattu että pumppu pöyrii mutta tulpan kun otin irti ja kokeilin saada siihen kipinää niin ei tullut mitään. Voiko tuota puolalle tulevaa johtosarjaa mitata ja näin selvittää onko vika puolassa??? Mitkä nastat tosta pistokkeesta on oikeat ton asian toteamiseen? Mistäs muualta tota vois alkaa etsiä? Aikaisemmin kerran tehnyt sen ,että ei halunnut lähteä mutta lähti kuitenkin kun väkisin starttasi ja antoi vähän kaasua. Pugin 1.1 yksipisteruisku on kyseessä eli sama peli kuin Saxo. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 12:42 |
Viestit: 4694 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mitä sitä aina syyttelemään puolan johtoa. eti ekaksi kytkinkopasta se pickup ja testaile sitä. ja kun sulla on jakajaton versio niin kato tuleeko puolalle yleensä sähköja, selvinnee sillä kun irrotat se töpselin siitä puolasta ja pyörittelet sitä joko mittarin tai kynälampun kanssa ( tietenkin pitää olla avain käännettynä oikeaan asentoon.)
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 12:47 |
Viestit: 2821
|
kokemjne kirjoitti: mitä sitä aina syyttelemään puolan johtoa. eti ekaksi kytkinkopasta se pickup ja testaile sitä. ja kun sulla on jakajaton versio niin kato tuleeko puolalle yleensä sähköja, selvinnee sillä kun irrotat se töpselin siitä puolasta ja pyörittelet sitä joko mittarin tai kynälampun kanssa ( tietenkin pitää olla avain käännettynä oikeaan asentoon.) Mitäs tarkoitit tolla pickup:lla???
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 13:19 |
Viestit: 1114
|
Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen..
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 14:17 |
Viestit: 2821
|
hhmmmmm.... Taas toimii. Vaihdoin kynttilät varakoneesta ja samointein räjähti tulille. Tää voi kyllä juontaa juurensa tuohon väkisin käynnistykseen  silloin kun tuli koskettua kaasuun tai sitten vain tuli kilometrit täyteen... Kiitos kaikille vinkeistä ja hieno kuulua porukkaan 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 18:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
sitikkaporo kirjoitti: Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen.. Jep, eiköhän tässä pick upilla tarkoitettu kuitenkin YKK-anturia, joka tuollaisesta varmaankin löytyy kytkinkopasta ja joka on joko inkkari tai hall.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 18:17 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Mikä on pikupuk,puhukaa SUOMEA, että myö savolaisetki ynmnrmäisetäs.. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 18:46 |
Viestit: 4694 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 elähä tapsa kehtoo virnuilla. myökii huastettais jos vielä satuttais ossoomaa. ja se pikuppi eioo mikkää toi ota. vuan suattas löytyvä siitä kytkinkopan piältä ja siihen männöö piuha ja suattaa olla jotta jos männöö sitä piuhoo pitki tarpeeks pitkälle ,nii tulloo litoskii. joku tarjoo ykk :ta ,mutta sehän on se yläkuolokohta ja tuo pickup on se joka haistelee sitä ja kertoo syttyälypäälle missä kohti teppurauta on menossa. jne jne suunnillee 
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 21:56 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Nyth,se män oikee kokmies,meillä samoo vikkoo XM.ssä,korjoon ku halla heloputtaa. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 22:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tapsa 550 kirjoitti: Mikä on pikupuk,puhukaa SUOMEA, että myö savolaisetki ynmnrmäisetäs..  Pick up -kela/-puola on suomeksi liipaisupuola.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 01.01.2010 23:06 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Entäpäs sitten kun (ja nykyään käytännössä kaikissa) tuo mainittu YKK-anturi lukeekin vauhtipyörältä "hieman" enemmän pulsseja kuin pelkkää yläkuolokohtaa..?  Kuten vaikka tässä kuvassa, vastaava hammastus vauhtipyörästä löytyy Sitikan bensakoneista, joissa on "nykyaikainen" moottorinohjaus, jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien... Vauhtipyörällä on siis 60 hammasta, joista on kaksi poistettu, tästä nimitys "60-2 -hammastus", tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa, joten ei tuo anturi mitenkään "suoraan" kerro yläkuolokohdan sijaintia... Kampiakselin asentoanturi olisi "oikeampi" nimitys tälle, VR-anturista puhutaan joissakin piireissä sen toimintatavan takia (Variable Reductance)... Se miksi tuosta ne pari hammasta puuttuu, on vain siksi että sillä kerrotaan moottorinohjaimelle että "tästä olisi aloitettava laskeminen", eli lähinnä nollataan alkupiste, josta sitä asentotiedon mittaamista sitten laskeskellaan hammas kerrallaan. Kuudellakymmenellä pykälällä alkaa olla jo riittävästi tietoa missä kohdassa on kampirauta kääntynyt, kipunan ajoittamista ajatellen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 02.01.2010 00:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jasu kirjoitti: Kuten vaikka tässä kuvassa, vastaava hammastus vauhtipyörästä löytyy Sitikan bensakoneista, joissa on "nykyaikainen" moottorinohjaus, jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien.. Hmm, eikös tuo löytynyt jo esim. osasta BX:n moottoreita 80-luvullakin? Luulisi ainakin GTi:ssä olevan... no, ruutallisessa 19:ssa oli ainakin 1990 moinen. jasu kirjoitti: tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa Eikö ainakin keskustelun aiheena olevissa TU-moottoreissa 90 astetta ennen jonkin männän yläkuolokohtaa yleensä ole jonkin toisen männän yläkuolokohta?  jasu kirjoitti: Se miksi tuosta ne pari hammasta puuttuu, on vain siksi että sillä kerrotaan moottorinohjaimelle että "tästä olisi aloitettava laskeminen", eli lähinnä nollataan alkupiste, josta sitä asentotiedon mittaamista sitten laskeskellaan hammas kerrallaan. Kuudellakymmenellä pykälällä alkaa olla jo riittävästi tietoa missä kohdassa on kampirauta kääntynyt, kipunan ajoittamista ajatellen... Jep, ja moottorin käynnistyksessä voi teoriassa huomata, onko kampura jäänyt asentoon, jossa anturi on juuri ennen puuttuvia pykäliä vai juuri niiden jälkeen, koska ensimmäistä sytytystä ei voida ajoittaa, ennen kuin tuon kohdan yli ollaan menty, vaikka joku sylintereistä sattuisikin sopivasti puristustahdissa olemaan. Eli "pahimmassa tapauksessa" voidaan joutua pyöräyttämään moottoria lähes kierros enemmän, kuin "parhaassa tapauksessa", ennen kuin voidaan sytyttää. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 02.01.2010 09:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
sitikkaporo kirjoitti: Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen.. Kaiketi anturitkin, joissa on käämi. Myös levarin äänirasiat ovat pickuppeja.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 02.01.2010 10:36 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
jasu kirjoitti: Vauhtipyörällä on siis 60 hammasta, joista on kaksi poistettu, tästä nimitys "60-2 -hammastus", tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa, joten ei tuo anturi mitenkään "suoraan" kerro yläkuolokohdan sijaintia...
Eli motronicissa ja sen jälkeläisissä on tuo 60-2. Senverran korjausta että yleensä tuo -2 kohta on 20 hammasta ennen ykk:ta eli 120 astetta...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 02.01.2010 18:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jankos kirjoitti: Eli motronicissa ja sen jälkeläisissä on tuo 60-2. Senverran korjausta että yleensä tuo -2 kohta on 20 hammasta ennen ykk:ta eli 120 astetta... No totta tosiaan... Fenixissähän olikin 44-2x2 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 15.01.2010 10:35 |
Viestit: 2821
|
Palataanpa aiheeseen. Kyseessä siis 1.1 yksipisteruisku. Eli nyt kävin pakokaasutestiä yrittämässä, ja ei tarvinnut yrittää. Seokset on taivaassa mittari loppui 9.99 ja hc arvo yli 800. Mistähän lähtisin tota vikaa nyt etsimään? Voiko suutin olla finaalissa vaiko älyboxi kaput??? Varaosakone löytyy joka on 1.4 yksipisteruisku, käykö noiden ruiskujen osat keskenään?
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 17:13 |
Viestit: 2821
|
Nyt on luettu vikamuisti ja 5-2 eli Polttoaineseoksen säätö oli toi Ecun antama vika. Mikähän ton aiheuttaa? Lambda vaiko jokin muu? 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 17:30 |
Viestit: 4694 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
miten olis lämpöanturi ja lambaada ?
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 18:46 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Löytyykö näille sanoille suomeksi vastaava sana. -himaan------. -njet---------. -tsekattu-----. -pugin--------. -jepsis--------. -pickuup------. -kaput--------, Tytön poika 1,5 v.käyttää vastaavia sanoja,tulee joskus joitakin sanoja joita pappa ymmärtää. 
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 19:22 |
Viestit: 2821
|
kokemjne kirjoitti: miten olis lämpöanturi ja lambaada ? Toista lambdaa meinasin huomenna kokeilla. Mites saako tota lämpöanturia mitattua tai testattua mitenkään? 
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 19:32 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Mitäs sitä toista kokeilet ota se oleva irti ja puhdista,jos et ole sitä vielä tehnyt.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: TU-koneesta hävisi kipinä Lähetetty: 16.01.2010 20:51 |
Viestit: 2821
|
Ei ole tuota anturia putsattu, täytyy duunita huomenna päivänvalolla. Eikös se lämpötila-anturi ole juuri se joka tutkii jäähdytysnesteen lämpötilaa?
Lambdan otin irti ihan tukossa, antoi jännitteeksi 0.83 volttia eli todella rikkaalla käy. Tulos ei muuttunut vaikka annoin kaasuakin. Kerron lisää kunhan saan lambdan laitettua.
|
|
|
|
 |
|
|