masa70 kirjoitti:
Mulla on myös -03 mallin 2.0 bensa joka seissyt tarpeettomana, vaikka onkin täysin toimiva. Siinä täysin samanlainen BSI yksikkö kuin mulla tässä 1.8 koneessa. Otin sen irti ja asensin tähän 2.0, joka kiukuttelee. Mitään eroa käytöksessä en huomaa, vika skannausta en kerinny tekemään jäi huomiseen.
Luulen että vika on avaimen tunnistuksessa. Pitäiskö vielä ottaa ja vaihtaa viiksipakettikin. kuinka tästä lähtee ratti irti otin tästä jo rattiakselin muovit irti.
Ei kai avain normaalisti hajoa.
Varmistetaan myös vielä kumpaa tarkoitat, BSI on "sulakerasia" kojetaulun sisuksissä, kuskin vasemman polven etupuolella, BSM on "sulakerasia" konehuoneessa, konepellin alla. (tuolla aiemmin kirjoitit noista myös "ristiin", siksi kysymys).
BSM (konehuone) ei vaadi koodausta ja sen voi asentaa vaikka pösöstä jos samanlainen (ja hotkut ovat asennelleet hieman eri koodillakin). Sinun kuva tuolla aiemmin oli BSM:stä, sen versio lukee/lukisi oikean laidan paperi/muovi tarrassa, joka tuossa kuvassa on kovin kärsinyt. Se ei vaadi koodaamista ja voi asentaa vaikka kuinka monta kertaa eri automalleihin ja merkkeihinkin. joissa sama (Pösö lähinnä).
BSI (kuskin jalkatila) vaatii koodaamisen autoon ja sen voi tehdä tehdasuudelle vain yhden kerran ( mutta bittinikkarit voivat pystyä tekemään tuosta tehdasuuden "virginoida" ) Ajonesto vaatii kolme osaa jotka on liitetty yhteen: BSI, ECU ja avaimen sisuksistä löytyvä ajonestosiru.
Sulakerasia tuolla aiemmin lainausmerkeissä, koska niissä on muutakin elektroniikkaa, kai molemmat tietyllä lailla ajatellen koritietokoneita.
Ratin irroituksesta löytyy videoita youtubesta, haulla Citroen C5 steering wheel removal kannattaa katsoa myös miten turvatyynyn liittimet irroitetaan, jotkut ovat niitäkin rikkoneet (Se keakiö on turvatyyny). Normaalit varotoimet turvatyynyn irroituksessa.
Moni purkaamo myy Pösön ja Citikan BSI:tä erikseen ilman ECUa/avaimia ja kohtuu kovillakin hinnoilla malleja joita on hankala tai kallista käyttää ilman muita saman auton osia. Merkkikorjaamot(purkamot tietävävät ysein paremmin mitä myyvät ja mitä käyttöön ottaminen vaatii. Mutta merkkikorjaamotkin ehkä voivat käyttää noita bittinikkareiden kikkoja/apua, ainakin jos valmistajalta ei enää saa tehdasuusia bokseja.