Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 19:05 

Viestit: 4
Missä mahtaa olla vika kun jarrua painettaessa ei enää jarruvalot syty? Olen tarkistanut että polttimot ovat ehjät ja että vasemman takavalon takana sijaitsevat riviliittimet ovat paikallaan. Onko valoille omaa sulaketta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 19:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
miten olis jos menisit selälles kuskin jakkaran eteen ja se pää sinne polkimiin päin. siellä jarrupolkimen varren varrella on semmonen kytkin johon menee kaksi piuhaa. värillä ei oo väliä. ota kynälamppu ja käännä avainta = virtapäälle ( ei starttia ) ja sillä lampulla tökkäät jompaankumpaan piuhaan ,niin toisessa ainakin pitäisi lamppu syttyä ( jos oot huomannu laittaa sen lampun piuhan päässä olevan hauenleuan hyvään maadoituspisteeseen ) sitten kun oot löytäny sen piuhan jossa se lamppu syttyy ,niin nykäise se toinen ( siis EI se jossa jo syttyi ) piuha pois liittimestä ja kynälamppu siihen kytkimen paljaaseen liittimeen ja paina jarrupoljinta. jos EI syty ja nuo muut asiat ovat ok = syttyvirta päällä niin vika on normaali bx:n vika = vaihda jarruvalokytkin.
jos taas syttyy ,niin mene suosiolla sinne VASEMMAN takavalon liittimiin käsiksi ja ihan ekaksi eti LEVEÄ MUSTA lattakaapeli ja nykäise se irti ( ellei ole jo valmiiksi irti ) ja assistentti painelee poljinta kun virta on kytketty avaimesta ja jossakin liittimen nastassa pitää kynälamppu vilkkua samaan tahtiin kuin se apulainen poleksii poljinta.
jos ei toimi ,niin sitte ettimään ekaksi harvinaisempaa vikaa = sulakerasian takimmanen liitin = takavaloille menevän lattakaapelin liitin on löysä ja kontaksti on huono. tavallisempi vika on se että joku on tärvellyt kaapelia yleensä kuskin jakkaran takaa poraamalla ruuvin lattian ja samalla sen lattakaapelin läpi ja aiheuttanut oikarin joka paljastuisi myös sillä samalla kynälampulla kopeloimalla sulakkeita samoilla ehdoilla kuin mitä on romaanissa kirjoitettu. sulakkeen numeroa en muista . :roll: ihan peruslogiikkaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 19:43 
Ota se takavalo pois paikoiltaan ja tarkista sen erillisen maajohdon kunto.


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 19:50 

Viestit: 133
Sulake F3-25A, ainakin -92 -mallisessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 19:59 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
jos EI syty ja nuo muut asiat ovat ok = syttyvirta päällä niin vika on normaali bx:n vika = vaihda jarruvalokytkin.

"kokemjne", jolla on rautainen kokemus mm. BX:stä, julki tuo vastauksessaan miten mainio auto BX on. Noin 1,5 milj. kilometriä meitin huushollin väen voimalla ajettu BX:llä ja kerran sinä aikana tuo normaali vika on eteen tullut. Sekin oli valmiina pari vuotta sitten ostamassani 1,9 Breakissa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 03.01.2010 21:07 

Viestit: 4
Jarruvalot löytyivät! Kiitoksia teille tietäjille! Kävin tuon kokemjne:n selostaman liikesarjan läpi ja syyksi löytyi tuon takavalon takana ollevan riviliittimen löystynyt liitin, joka korjaantui kärkipihdeillä puristamalla. Huomenna alapallon vaihtoon ja konttorille!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX jarruvalot
ViestiLähetetty: 04.01.2010 09:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
tomik kirjoitti:
Jarruvalot löytyivät! Kiitoksia teille tietäjille! Kävin tuon kokemjne:n selostaman liikesarjan läpi ja syyksi löytyi tuon takavalon takana ollevan riviliittimen löystynyt liitin, joka korjaantui kärkipihdeillä puristamalla. Huomenna alapallon vaihtoon ja konttorille!


Vika onkin usein vasemman takavalon liittimissä/ maadoitusliitoksessa. Siinä yhden liittimen kautta kulkee molempien takavalojen sähköt tai maadoitus. Aluksi huonon kontaktin vuoksi liitin (rautaa!)kuumenee ja pehmenee, menettää puristusvoimansa. Sitten alkaa kipinöinti, joka polttaa kontaktipinnat ruvelle. Ja alkaa vikaihmettely. Liittimet olisikin hyvä käydä joskus läpi, putsata ja tarkistaa. Suoja-aineena liittimillekin Corox, se punainen olisi mitä parasta. Jos vain jostain löytyisi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: