|
Kirjoittaja |
Viesti |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 21:47 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
...mokoma teki tepposet. Vaikka olin liikkeellelähtövalmisteluissa irrotellut nätisti lasista niin eikös perhana jäätänyt kiinni uudestaan. Kun sitten viiksestä sipaisi, niin sepäs murtuikin irti kiinnityksistään! ja sinkosi sitten katon kautta kolisten maantienoheen. Eipä ole tuommoistakaan ennen tapahtunut. No, eikun uutta ostamaan ja paikalleen nyrhäämään. Eipä aivan suosiosta mennyt, lopulta piti vähän työkalulla muotoilla kiinnityskappaletta, ennen kuin mukamas sopiva kiinnitys sopi. BOSCH oli kyseessä.
Mutta siitä tuli taas mieleen vanha ihmetyksen aihe: minkätähden 1) pyyhkijän kiinnityksiä pitää olla keksittynä arviolta 10*6 eri sorttia 2) niitä kiinnityskappaleita suunnittelee samat ihmiset jotka päätyökseen kehittelevät pirunnyrkkejä ym. pulmaleluja 3) se kiinnike pitää yleensä vielä valmistaa muovin sijasta jostain kananmunankuoren kaltaisesta (kovuus, hauraus) materiaalista
..no joo, tämmöstä tällä kertaa. Nyt taas hyvin pyyhkii kuitenkin.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 22:15 |
Viestit: 2699
|
peltipolvi kirjoitti: Mutta siitä tuli taas mieleen vanha ihmetyksen aihe: minkätähden 1) pyyhkijän kiinnityksiä pitää olla keksittynä arviolta 10*6 eri sorttia 2) niitä kiinnityskappaleita suunnittelee samat ihmiset jotka päätyökseen kehittelevät pirunnyrkkejä ym. pulmaleluja 3) se kiinnike pitää yleensä vielä valmistaa muovin sijasta jostain kananmunankuoren kaltaisesta (kovuus, hauraus) materiaalista Kuluttajien kiusaksi. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 23:12 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Joku jo tuossa jossain aiemmassa viestissä mainitsikin että varmaan edesauttaa kun napauttaa viikseä niin pyyhkijät siirtyy ylemmäksi eivätkä ainakaan teoriassa niin helposti jäädy kiinni kun ovat ylempänä lasia ja saavat enemmän lämpöä. Testasin ja xantiassa ainakin toimii
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 23:14 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Juu, tähän asti onkin toiminut. Nyt ei toiminut, Xantiassa. Jäätyivät kiinni siihen ylemmäs lasille. 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 23:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
peltipolvi kirjoitti: Juu, tähän asti onkin toiminut. Nyt ei toiminut, Xantiassa. Jäätyivät kiinni siihen ylemmäs lasille.  Tuo onkin hankala juttu miten sitä ehkäistä. tulee lähinnä mieleen että kokeilee esim.sateesta viis ainetta,josko jää ei tarttuisi niin tiukkaan tuulilasiin,tms.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 06.01.2010 23:44 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Olen pitkään haaveillut ostavani takalasinlämmittimen korjaamiseen tarkoitettua sähköä johtavaa maalia ja maalaavani pyyhkijän parkkikohdalle (BX:ään) parit raidat. Xantiassa taisi olla näkymättömissä se parkkiasento eli vastaavaa ei voi soveltaa?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 09:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jäätymisille on rajansa ja paikkansa. Ei ole mitään yhteismitallista. Oli sulat missä asennossa hyvänsä. Joissakin olosuhteissa jäätyy, joissakin ei. Ilman viiksihipaisua tilanne voisi olla vielä pahempi, sulaminen, irtoaminen kestää kauemmin. Pitänee aina valita se pienempi paha.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 09:38 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
RPekka kirjoitti: Olen pitkään haaveillut ostavani takalasinlämmittimen korjaamiseen tarkoitettua sähköä johtavaa maalia ja maalaavani pyyhkijän parkkikohdalle (BX:ään) parit raidat. Xantiassa taisi olla näkymättömissä se parkkiasento eli vastaavaa ei voi soveltaa? Tämä johtava maali on hyvin johtavaa, ei liene vastusta paljon virtaa= oikkari, nuo maalit lähtee. Sopinee autohommissa paremmin ikkunavastuslangan paikkaamiseen. Siinä vain johtavasti yhdistetään katkeama. Ps. Olen joskus nähnyt sähköisiä kengänpohjallisia, johdot vaan ja virtaa, ei varpaat jäädy. Jokin vastaava, olosuhteisiin sopiva tarrakalvo? voisi olla hyvä. Vaan mistä löytäisi. Vastaavasti lämmitellään myös sivupeilejä.
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 10:38 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
ealab kirjoitti: Jäätymisille on rajansa ja paikkansa. Ei ole mitään yhteismitallista. Oli sulat missä asennossa hyvänsä. Joissakin olosuhteissa jäätyy, joissakin ei. Ilman viiksihipaisua tilanne voisi olla vielä pahempi, sulaminen, irtoaminen kestää kauemmin. Pitänee aina valita se pienempi paha. Juu, tässä minun pyyhkijän lennättäneessä yllätyksessä kävi niin, että liikkelle lähtiessä lasi oli sula, kosteakin, ja toisessa ketjussa mainitulla/manatulla sisälämppärillä oli osuutensa asiaan. Ajossa vaan sitten ei vielä puhalluksen lämpö ollutkaan riittävä ja pääsi tuo jäätyminen yllättämään. Kyllä se yleensä on ollut hyvä tuo pyyhkijöiden parkkeeraaminen hieman normaalia ylemmä. Siihen ne olen ruukannu talvisin tämmätä ja niin teen vastakin, ei sitä kerrasta lannistuta, ei 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 11:32 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
peltipolvi kirjoitti: Mutta siitä tuli taas mieleen vanha ihmetyksen aihe: minkätähden 1) pyyhkijän kiinnityksiä pitää olla keksittynä arviolta 10*6 eri sorttia 2) niitä kiinnityskappaleita suunnittelee samat ihmiset jotka päätyökseen kehittelevät pirunnyrkkejä ym. pulmaleluja 3) se kiinnike pitää yleensä vielä valmistaa muovin sijasta jostain kananmunankuoren kaltaisesta (kovuus, hauraus) materiaalista Boscheissa ne klipsut tuntuvat tosiaan olevan vähän heikompia, kuin muissa. Itsekin olen kerran yhden saanut hajalle, mutta johtui lähinnä siitä, että laitoin vähän huonossa asennossa paikoilleen. Kunnolla laitettuna olisi kyllä kestänyt. Muuten ovat kyllä kaikki ostamani sulat aina käyneet kiinnikkeisiinsä, eikä ole mitään hankaluuksia ollut. Jos ei ole suoraan siihen citikan pyyhkijänvarren koukkuun (no xantian takalasilla toki on erikoisempi ratkaisu) sopiva kiinnike valmiiksi sulassa paikoillaan, niin silloin se on paketissa odottamassa: klipsun naksautus sulkaan ja sulan pujotus varteen, missä pirunnyrkit? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 11:57 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
...missä pirunnyrkitNo esim. siinä, että tässä BOSCHissa oli mukana tasan yksi kiinnike, joka ei ollut samannäköinen kuin mukana olleessa ohjeessa eikä sopinut väitetystä sopivuudesta huolimatta Xantian pyyhkijänvarteen ennenkuin viilalla tasasi siitä pari haittaa matalammaksi. 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 12:37 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
..ja vielä jatkan, että tuttu on minulle tilanne, että paketissa on 2-3 erilaista kiinnikettä, joista on koetettava arpoa se sopiva, kun yksikään ei tunnu ihan heittämällä sopivan. Siinä saa sitten miettiä, että onko vika siinä, että kiinnike ei ole oikea, vai siinä, että se on oikea, mutta yrittää sitä paikalleen jotenkin väärällä tavalla vaiko siinä, että ei uskalla käyttää riittävää voimaa (kts. purnauskohta 3). Vai onko vika sittenkin siinä, että ostan vääränlaisia sulkia tai ymmärrykseni ja avaruudellinen hahmotuskykyni vain ovat huonot. Mutta tuonkaltaista pulmalelutilannetta tarkoitin, toki liioitellen. Kyllähän nytkin toinen ostamani sulka (uusin sitten molemmat kerralla) meni ihan sekunneissa kliks-kliks -tyyliin. Se oli AC delko, sanotaan nyt siitäkin nimi - olisin kyllä ostanut molemmat BOSCHia mutta kun tuon apparinpuolen pituutta ei hyllyssä ollut. Ehkä tällä kertaa parempi olikin näin. Päätän tällä erää täältä tähän. 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 14:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
peltipolvi kirjoitti: No esim. siinä, että tässä BOSCHissa oli mukana tasan yksi kiinnike, joka ei ollut samannäköinen kuin mukana olleessa ohjeessa eikä sopinut väitetystä sopivuudesta huolimatta Xantian pyyhkijänvarteen ennenkuin viilalla tasasi siitä pari haittaa matalammaksi.  Juu, Xantiaan olevassa Boschin paketissahan taitaakin tosiaan tulla vain ne siihen kuuluvat kiinnikkeet mukana. Laittaa vain paikoilleen. Muistaakseni sekä xantia 1:een, että 2:een Boschin paketti on ollut sopiva (kunhan on muistanut ostaa kumpaankin oikeanlaisen, eivät taida olla samat molemmissa? 2:ssahan repsikan sulka ainakin jää paljon alemmas lepoasennossa). En nyt mene kyllä vannomaan, että olisi juuri Boschilaiset emännän Xantiassa ('99), mutta ainakin siihen sulka-asennus oli niinkin vaativa homma, kuin vanhat sulat irti, uudet sulat pois paketista ja paikoilleen. Ei se ole vaikeaa, jos ei siitä tee vaikeaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 15:16 |
Viestit: 2699
|
peltipolvi kirjoitti: Mutta siitä tuli taas mieleen vanha ihmetyksen aihe: minkätähden 1) pyyhkijän kiinnityksiä pitää olla keksittynä arviolta 10*6 eri sorttia 2) niitä kiinnityskappaleita suunnittelee samat ihmiset jotka päätyökseen kehittelevät pirunnyrkkejä ym. pulmaleluja 3) se kiinnike pitää yleensä vielä valmistaa muovin sijasta jostain kananmunankuoren kaltaisesta (kovuus, hauraus) materiaalista laakeri kirjoitti: Ei se ole vaikeaa, jos ei siitä tee vaikeaa. Onhan niitä matkan varrella tullut muutama autoon asennettua ja sopineet ovat. Mutta viime aikoina olen tuota samaa sopimattomuutta todennut kuin "peltipolvi"kin. Muutama päivä sitten irroitin irti olevasta varresta sellaista vetelää sulkaa, jonka aioin laittaa autoon paikalle. Se sulan pidike meni rikki, vaikka varovainen koetin olla. Jostakin sitten löysin tilalle jotenkuten sopivan. Sen varassa sulka nyt autossa on. Kuluttajan vika kait tuokin oli. Eli jotenkin siitä vaikeaa tein.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 15:36 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Voisi tietysti kysyä miksi pitää ostaa Boschia kun on aito oikea Valeokin joka on erinomainen merkkisulka, monen mielestä parempi kuin Bosch?
Noita kiinnikkeitä on tosiaan ihan liian monta ja osalle ei ole mitään järkeä. Toisaalta liian helpossa kiinnikkeessäkin on haittansa, ne autot joihin tuli ekana uudet rungottomat sulat oli niin helpolla kiinnikkeellä että sulat irtosi jo kun sulkaa nosti hieman lasista putsatakseen lasia. Ja jäi helposti ohikulkijan matkaan iltahämärässä...
Ihmettelen hieman miten tuossa Xantiassa olisi niin ihmeellinen kiinnike? BX, XM, ZX, Xsara-Picasso ja P306 ovat ainakin kaikki sillä samalla kaikkein yleisimmällä koukulla. Joskin siinä koukkumallissa on kahta erilaista lukitusta: joko pieni klipsi koukun alapuolella jota pitää painaa TAI väkäset koukun U'n pohjan ympärille. Ne ei taasen aukea jollei sulkaa nosta lasista niin että väkäset tulevat vapaaseen. Pyyhintäasennossa väkäset ei aukea koska ne ovat sulan rungossa olevan aukon lukitsemia. Ja se toinen koukkuadapteri on eri levyiselle koukulle, ero on pari milliä eli tuntuva.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 16:49 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Voisi tietysti kysyä miksi pitää ostaa Boschia kun on aito oikea Valeokin joka on erinomainen merkkisulka, monen mielestä parempi kuin Bosch? Varmaankin siksi, että Bosch on helpompi ostaa, kuin Valeo. Pitäisi varmaankin mennä uudestaan Motonetin sulkahyllyjen väliin ihmettelemään, että muistaisi mikä siinä niin vaikeaa oli, mutta jostain syystä Boschin oikea sulkapari (tai kaksikin eri vaihtoehtoa) löytyi max. kymmenesosassa siitä ajasta, mikä käytettiin Valeon oikean mallisten sulkien etsintään - löytämättä niitä.  No, BX:ssä on nyt noin vuoden ollut Bilteman halvempi lötkösulkamalli, eikä ole valittamista ollut. Mielestäni sekä Valeo että Bosch ovat olleet huonompia, Championia en ole tainnut BX:ssä kokeilla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 17:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Usein on entinen välikappale siirretty uuteen sulkaan, kun on sopivuusvaikeuksia.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 17:14 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Saako muuten enää tuulilasinpyyhkimiin uusittua pelkkää kumiosaa? Mahdollisesti jopa esim. Boschin rungottomiin? Pikaisesti niitä tutkailtuani näytti siltä että kumin ehkä voisi vaihtaakin...
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 18:21 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Minullapa kävi myös näin, että toinen pyyhkijä jäätyi kesken ajon. Moottorivoimalla kuitenkin irtosi parin sekunnin päästä. Tässä kasissa kun on vastakkain kulkevat pyyhkijät, eli liikkuvat alhaalta keskeltä sivuille, niin kävi niin että pyyhjät kohtasivat toisensa ja jäivät siihen. : ( Onneksi olivat jo vanhat ja rispaantuneet sulat, sillä niiden rungot ja kiinnikket vääntyivät.
Sitä vaan jäin ihmettelemään, että pyyhinjako (vai miksi tuota nyt sanoisi) ei mennyt sekaisin.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 07.01.2010 18:43 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Saa kumin vaihdettua perinteisiin, ainakin Bosch tekee kumeja molemmilla omilla profiileillaan eli vanhempi "metalliliuskat molemmilla sivuilla" ja uudempi "yksi metalliliuska sulan sisällä". Ensiksimainittu sopii mielestäni myös Herkkusieneen sekä Valeoon. Ja nykyihminen ei paljoa enää kumeja vaihtele, ostaa ennemmin uutta kuin askartelee, siksi ei varmaan ihan joka liikkeestä löydy.
Rungottomiin ei ole vaihtokumeja, mutta Boschilaiseen olen vaihtanut kumin. Pää irti, pikkupihdeillä lukitukset auki ja vanha pois. Halpa Unipointin sulan kumi sopi mutta oli piukka vetää paikalleen, saippuavedestä sai apua. Lopuksi painetaan lukitukset takaisin ja liimataan päätyhatut. Eli ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 08.01.2010 09:40 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
zX-files kirjoitti: Voisi tietysti kysyä miksi pitää ostaa Boschia kun on aito oikea Valeokin joka on erinomainen merkkisulka, monen mielestä parempi kuin Bosch? ...ja AC Delcon rungoton toimii edelleenkin loistavasti Picassossa... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Pyyhkijä Lähetetty: 08.01.2010 10:41 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
En minä nyt tiijä,meilläpäin ei kylvetä suolapaskaa kun kirjolohen pintaan,mutta silti käsittelen sulat nestemäisellä silikonilla silloin tällöin eikä ole jäätymis ongelmia.
|
|
|
|
 |
|
|