Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 09.01.2010 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Olen jo pitkään pallotellut aihetta itsekseni ja olen tullut siihen tulokseen, että voisi vähän pidemmälle lähteä patonkia hakemaan seuraavaksi. Ruotsin tarjonta ei nyt oikein täytä tarvettani tällä hetkellä. Nyt kaipaisin kokemuksia ja neuvoja liittyen nimenomaan Alankomaista (eli Hollannista) auton tuontiin. En tunne ketään henk.koht, joka on tuonnut sieltä, niin siksi pyydän apua. :) Autoja kyllä löydän, että se ei ole ongelmana. Siksi toiseksi siellä kyllä pärjää englannillakin. Mutta se byrokratia!

- Miten autokaupan byrokratia siellä toimii?
- Tarvitsenko jonkinlaiset vientikilvet ja miten on vakuutuksen suhteen?
- Onko mahdollista vain tehdä kaupat ja ajaa suoraan ulos maasta, jälkikäteen palauttaen postitse kilvet ja paperit?
- Miten minun kannattaa toimia kun olen sopinut kaupoista?

Ja mielellään saa kertoa oman tarinansa kaikkine kommervenkkeineen. Jos et halua tai viitsi kirjoittaa palstalla julkisesti, niin laita yksäriä tai turistaan joskus.

Neuvokkaimmat lupaan muistaa vielä jonkinlaisella kiitoksella neuvoista ja ohjeista, jos lähden hakumatkalle ja teistä on ollut apua. :)



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 02:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Minä voin selvää kaikki nämä asia, mutta vain Englaniksi ;-) Lähettää minulle viesti.



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 09:38 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Siinä ei isompia ongelmia,Joudut rekisteröimään auton nimiisi,hyvin helppo juttu.
Samalla saat siihen kuukauden vakuutuksen,joka kelpaa hyös suomessa.
Isompi ongelma oli löytää tuo konttori,kyltit hiukan piilossa.
Ei siinä muuta.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 10:52 
Isot pojat ovat kertoneet, että Belgiasta saisi halvemmalla kuin Hollannista. En tiedä totuutta kun en ole kummastakaan maasta ostanut.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 11:01 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Mitä merta edemmäksi kalaan,mene Viroon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
quai_de_javel kirjoitti:
Isot pojat ovat kertoneet, että Belgiasta saisi halvemmalla kuin Hollannista. En tiedä totuutta kun en ole kummastakaan maasta ostanut.

Isot pojat on myös kertoneet että jos ritsa ei mene Suomeen tai muihin itä-blokin maihin kaupaksi Saksassa se viedään Belgiaan josta sen joku nuuka, usein Saksan turkkilainen, kuitenkin ostaa kun halvalla saa. Täysin huhupuhetta kuitenkin... Belgian kautta tuo meidänkin Xantia on Suomeen tullut, uutena se on myyty Välimeren rannalle etelä-Ranskaan.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 10.01.2010 17:08 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Yhden Sitikan olen tuonut Hollannista. Ihan hyvin se onnistui. Sikäläinen citroenharrastajaystäväni kävi etukäteen auton katsomassa myyjäliikkeessä.

Jotta auton saa vientikilpiin, sen pitää olla katsastettu. Autoliikkeessä myynnissä oleva auto ei välttämättä ole katsastettu, vaan ei hätää katsastus hoidetaan kun kauppa on sovittu. Siellä nimittäin katsastukset (APK) tehdään korjaamoilla, joilla on siihen kelpuutus. Eli myyjäliike saa yleensä itse suorittaa katsastuksen.

Katsastuksen suorittanut korjaamo ilmoittaa RDW:lle (sikäläinen ajoneuvohallintokeskus), että nyt se ja se auto on katsastettu. RDW valitsee pistokokeina autoja omaan tarkastukseensa, ja jos käsky käy niin kyseinen auto on vietävä tarkastettavaksi samantien.

Kun kauppa on tehty, mennään papereiden kanssa RDW:n konttoriin (osoitteet: http://www.rdw.nl/nl/overrdw/contact/locaties/locaties.htm) hoitamaan ajoneuvon vientiselvitys (uitvoerverklaring) ja saamaan vientikilvet (uitvoerkenteken).

Vientiohjeet hollanniksi: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/motor/uitvoeren/een_aanhanger_uitvoeren.htm



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 12.01.2010 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Noniin, löytyihän sitä kokemusta kun kyselee. :) 2CV-foorumilta löysinkin sitten Dieselflossen hakumatkasta juttua, kiitos siitä linkkivinkin antaneelle. Kunhan tässä asia etenee, niin täytyypi tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä. Vaikuttaa kuitenkin sen verran helpolta projektilta, että voisi ehkä onnistuakin. ;)

Suurkiitos kaikille toistaiseksi vastanneille! Lupaan muistaa eniten auttaneita, jos nyt tosiaan reissu toteutuu.



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 13.01.2010 09:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Sitruunasafööri kirjoitti:
Noniin, löytyihän sitä kokemusta kun kyselee. :) 2CV-foorumilta löysinkin sitten Dieselflossen hakumatkasta juttua, kiitos siitä linkkivinkin antaneelle. Kunhan tässä asia etenee, niin täytyypi tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä. Vaikuttaa kuitenkin sen verran helpolta projektilta, että voisi ehkä onnistuakin. ;)

Suurkiitos kaikille toistaiseksi vastanneille! Lupaan muistaa eniten auttaneita, jos nyt tosiaan reissu toteutuu.


Juu, ei tuo kovin paha homma ole. Kun vain hyvän romppeen löytää, niin sitten on hyvinkin leppoisaa.

Laitetaan tuo amin hakutarina tännekin.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 17.04.2010 00:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Kolme kuukautta on mennyt siitä kun aloitin Hollannista Citikan maahantuonnin selvittämisen. Nyt se päivä on sitten koittamassa kun oikeasti lähden Alankomaihin. :)

Toukokuun alussa lähden katsomaan useampaa eri CX-ehdokasta ja tarkoituksenani olisi ostaa mukaan yksi niistä. Sitten onkin tiedossa vähintään 2100-2200 km kotimatka kohti Tallinnaa ja sieltä eteenpäin Suomeen. Tiedossa on siis reilun viikon matka, sillä olen lomalla, enkä aja mahdollisimman nopeasti takaisin. Tarkoituksenani olisi myös käydä CitroMobilessa. Jos joku muukin suomalainen satunnainen patonkimatkailija on menossa sinne, niin saa hihkaista.

Nähtäväksi jää mikä auto sieltä loppujen lopuksi tulee ostettua. ;)



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 17.04.2010 18:42 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tänne sit matkakertomusta! :-D



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 02:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Menin, näin ja ostin...

Kotiuduin sunnuntaina n. klo 1 yöllä viikon matkan jälkeen, joten en ole tätä aiemmin jaksanut ja ehtinyt ruveta säätämään nettiin kuvia ja tuntemuksia matkastani. Mm. ollut kiireellisempää saada BX myyntiin, koska se vie vain tilaa nyt.

Viikko sitten sunnuntaina kävin Utrechtissä Citromobilessä ensimmäistä kertaa. En tunnistanut sieltä muita suomalaisia ja en ole tietoinen oliko meitä muitakin siellä silloin sunnuntaina. Sateen vuoksi en parkkipaikan patonkikaarta viitsinyt tutkailla ja kuvailla. Sen kuitenkin haluan todeta, että ehkä upein CX oli luxemburgilaisessa omistuksessa ollut ykkössarjan C-Maticilla oleva Prestige. Auto oli parkkipaikkalla kulkureittini lähistöllä, joten muitakin hienoja CX:iä saattoi olla.

Etukäteen oli jo neuvoteltuna ja tiedossa katsastettavat autot, joten jos jonkinlaisia CX:iä ja siinä ohessa muitakin Citikoita tuli nähtyä. Kolme esimerkkiä ehdokkaina olleista autoista...

Kaikki kuvat suurenevat klikkaamalla!

Kuva

Kuva

Kuva

CX 25 Turbo 2, CX 25 Turbo 2 ja CX 25 Prestige.

Ehdokkaita oli niin merkkiliikkeiltä (Veho, missä on CX-vaihtoautotarjonta!?!?! :P ), muilta Citikkaa myyviltä liikkeiltä, kuin myös yksityisiltä myyjiltä. Täytyy vain todeta, että voin vain ihastella kuin esim. yhdessä liikkeessä olisi suoraan varastossa liikkeessä tarjolla 9 erilaista 2CV:n inkarnaatiota. 6 x 2CV, 2 x Dyane ja 1 x Acadiane puulaitaisella avolavalla. ;) Lisäksi sain kokea mieleenpainuvat koeajot mustalla uudelleenkootulla CX 25 GTI:llä ja sitäkin mieleenpainuvamman elämyksen tuota kuvassakin näkyvällä Prestigellä ajaesssa... Huoh, se vain oli pakko jättää sinne kun en oikein uskaltanut taittaa pitkää kotimatkaani sillä ilman huoltokäyntiä.

Te varmaan tiedätte sen mielikuvan kun kuvittelee jossain Ranskan maaseudulla maalaistalon ladosta löytävän unohdettuja Citikoita? Pääsin itse kokemaan tuon saman jännityksen ja tunnelman kun menin katsomaan merkkiliikkeen omistajan myyntivarastoa tämän maatalon ent. ladossa. :) Se tunnelma on oikeasti todella kihelmöivä ja sitä tulee sellainen pikkupoikamainen tunne kun näkee sen mitä voitte ylläolevista kuvista nähdä. "Citikoita! Ja vieläpä jotain hienoja sellaisia." En ala erittelemään kaikkia patonkipiilon autoja, mutta huputettuna tai ilman huppua on mm. 23 tkm ajettu GSA, BX 19 GT, pari kakkossarjan CX Prestigeä ja pari ykkössarjan CX:ää. Kaikki, paitsi yksi asiakkaan auto, ovat myytävän, jos vaan kysyy ja vakavasti haluaa ostaa. :) Lisäksi näin toisessa paikassa mm. CX 2000 -75, ilman mitään DIRAVI-ohjaustehostusta ja muutenkin niin alkuperäinen CX.

Kuva

Kuva

Päädyin sitten ostamaan jo ennen matkaa hyvin vahvoilla olleen valkoisen CX 25 GTI:n automaattivaihteistolla jne. Huoltohistoria, omistajaan tutustuminen ja kaikki viittasi siihen, että nimenomaan tämä CX on syytä tuoda kotiin. Tällä autolla olisi ollut tummansininen vuotta nuorempi sisarauto, mutta erinäisistä syistä päädyin kuitenkin tähän valkoiseen. Valinta oli kuitenkin vaikea.

Kuva

Kotimatkalla viime keskiviikkona Hellendoorniin valokuvaustauolle pysähtyneenä. Inhoan tylsää moottoritieajelua, joten iso osa reitistä olikin reititetty hyvin pienille teille, koska luotin autoon ja tiesin mihin CX kykenee mm. jousituksellaan. Kuitenkin kolmas omistamani CX kyseessä. Rautajousihetekalla tuo olisi ollut tuskalias reitti minun laillisilla nopeuksilla ja reittivalinnoilla mm. Puolassa. :lol:

Kuva

Ent. Itä-Saksassa eteläisessä Mecklenburg-Vorpommerissa sijaitsevassa Müritzin kansallispuistossa kuvaus- ja verryttelytauolla. Autobahnilla tuli jonkin verran aikataulusyistä ajettua edellisenä päivänä vuokra-autokommervenkkien aiheuttaman myöhäisen Alankomaista lähdön vuoksi. Ei siis suurempaa hinkua ajaa edes lähelläkään moisia isoja teitä. 180 km/t tuli noilla renkailla kellotettua nopeusrajoituksettomalla osuudella. Paremmilla renkailla ja oikeilla ilmanpaineilla olisi auton puolesta voinut mennä lujempaakin. Moinen machoilu ei kuitenkaan ole tällaisen auton vahva laji, vaan nimenomaan tällainen nautiskeleva pienillä teillä ajo.

Matka Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta Suomeen sujui rauhallisesti ja mitään auto-ongelmia ei ilmennyt koko matkan aikana. Ainoastaan eturenkaat vaativat ilmanpaineen tarkistamisen Autobahnilla ajon jälkeen, koska nopeus oli sen verran huomattava ajoittain. Kotimatka kaikkine pistoineen ja erinäisine ajoineen oli yhteensä 2602 km pitkä.

Netistä varmaan monelle tutun CX-aiheisen nettisivuston ylläpitäjän, itse hollantilainen Dr. Theo, kanssa tuli puhuttua Citromobilessä paljon citikkaharrastamisesta ja kerroin CX-harrastajista Suomessa. Hän innostui hiomaan ajatusta siitä, että he tulisivat sieltä tänne CX-autoryhmän kanssa vierailulle joskus tai sitten täältä lähdettäisiin sinne käymään. Eräiden henkilöiden kanssa on jo ollut puhetta, että eräällä Patongista tunnetulla CX-farkulla voisi ensi vuonna lähteä Citromobileen. ;)

Laitan Juusolle jossain vaiheessa virallisia kanavia pitkin materiaalipyynnön, että saisin toimitettua hieman Citikka-lehtiä ja jokusen ACry-tarran tälle loistavalle hepulle, Dr. Theolle. Sen verran hyvää CX-tietolähdettä ylläpitää. Ja kai jotain diplomatiaakin toisen maan CX-kerhoon on hyvä ylläpitää. Ostin itse CX Club Nederlandin tarroja ja uuden autoni edelliselle omistajalle annoin diplomaattisena tervehdyksenä Suomesta kaksi ACry:n tarraa omasta varastostani. :)

En oikein tiedä mitä kertoisin teille reissustani? Harva on ainakin toistaiseksi udellut mitään täällä, joten kysymysten pohjalta jatkan. Sen totean kyllä, että auto ja reissu eivät olleet edullisia, mutta koen niiden olevan sen arvoisia. Matkakokemus oli kyllä mieleenpainuva, eritoten citikkahöperöilyn osalta. Alankomaat oli kyllä muutenkin ihan kreisi patonkimaa. 8-) Moottoritiellä näki ihan ex tempore Geesua, CX:ää ym. ja uutta C6:ta näin enemmän kuinka koskaan aikaisemmin elämässäni yhteensä. Sattumalta pääsin myös ekaa kertaa matkustamaan moisella.



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 08:03 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Mahtavaa! Onnittelut onnistuneesta hankintareissusta!
Ah, miksi raha tuntuu vain karttavan minua!? Oi miksi... :-(
Olis niin kiva kun olis aikaa ja rahaa lähteä hakemaan moinen kuljin... tai vaikka kaksi...tai kolme... ehkä neljä... ostamisen arvoisia kohteita varmasti tuolta löytyisi.
Missäköhän hintaluokassa moisen CX:n hankinnassa pitää varautua köyhtymään?
Millä kansainväliselle kielellä tuolla kauppoja tehdessä pärjäsi?



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 12:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hieno reissu ollut tuo ja komean pelin löysit. Valkoinen on hyvä CX:n väri koska se näyttää todella suurelta valkoisena ja ruoste nakyy kauniisti valkoista vasten :D

Itse en kyllä Hollannista hakisi koska se on Euroopan kallein maa auton hankinnan suhteen. Ranskassa taasen on todella paljon kauniita CX:iä kaupan ja siinä ei ole lompakon paksuudella väliä, ne ovat halpoja Ranskassa ja Leboncoin täynnä myytäviä CX:iä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Onnea, hyvältähän tuo näyttää. Pitää kyllä päästä renkaita potkimaan oikein luonnossakin :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Cikatti kirjoitti:
Itse en kyllä Hollannista hakisi koska se on Euroopan kallein maa auton hankinnan suhteen. Ranskassa taasen on todella paljon kauniita CX:iä kaupan ja siinä ei ole lompakon paksuudella väliä, ne ovat halpoja Ranskassa ja Leboncoin täynnä myytäviä CX:iä.


Olen täysin tietoinen tästä ja siksi olinkin alkuvuodesta jo suunnittelemassa matkaa Ranskaan. Siellä olisi ollut myös jokunen ehdokas jo tiedossa. Minulla oli eräs yhteyshenkilö, joka oli lupautunut avustamaan asiassa, mutta yhteydenpito katkesi ykskaks, joten en sitten saanut sen enempää apua. Matka Ranskaan jäi siis vain suunnitteluasteelle. Ilman konsultointiapua siitä ei olisi tullut mitään. Hulluhan sitä on kun on hurahtanut ranskalaisiin autoihin ja ei puhu ranskaa itse, mutta hullulla on huvinsa. ;)

Niinpä Hollannin-matka oli paljon helpommin toteuttavissa ja autotarjontakin oli hyvä. Lisäksi eräs patonkilainen tarjoutui avustamaan asiassa ja tämän ansiosta matka myös sai tuulta purjeisiin. Osoittautui, että paikan päällä pärjäsin erinomaisesti englannilla, mitä en taas todellakaan olisi Ranskassa tehnyt. Siksi toisekseen sain nyt alkuperäisen hollantilaismyydyn CX:n, mikä on hieman harvinaisempi herkku. Maksoin enemmän kuin Ranskassa, mutta kun Ranskan-matka ei onnistunut, niin sitten kakkosvaihtoehdon voimin mentiin. Mitä taas Ranskan hintatasoon tulee, niin aidosti hyvä CX maksaa Ranskassakin monta tuhatta euroa.



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
mahtavaa, hieno matka! hyvä että saadaan suomen cx-kantaa pidettyä yllä ja vielä noin hienolla tulokkaalla.
Onko jo ranskalaisessa visiitissä nähtävillä?



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 17:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Kivä näytää nyt nämä valokuvia!



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 11.05.2010 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 33
Onnittelut Sitruunasafööri!

Itselläni on ollut jo 10 vuotta ajossa samanlainen 25 GTi automaattilaatikolla, eri väriä tosin. Hienoa kyytiä ja automaattilatikko toimii hyvin auton arvolle sopivassa rauhallisessa ajossa. Bensaa kyllä palaa riittävästi etenkin kaupunkiliikenteessä. ;)

Olen hieman eri mieltä Hollannin kalleudesta nimenomaan vanhempien Citikoiden hankintapaikkana. Hollannin Citikkakanta on vahva ja maassa on runsaasti alan harrastajia. Esimerkiksi D-mallien hintataso on siellä ehkä Euroopan edullisin. Ero esim. Saksaan on joka tapauksessa merkittävä. Ranskassa hinta- ja laatuhaitari taas on suurempi. Kauheista rytöistä saatetaan pyytää kovaa hintaa, mutta toisaalta sieltä voi löytää - jos tuuria käy - hyvän yksilön edullisesti. Mutta näitä väijyvät myös mm. Saksasta, Hollannista, Ranskasta ja ainakin aiemmin myös Englannista käsin aktiivisesti toimivat "jobbarit" (ei välttämättä sanan negatiivisessa merkityksessä) eli pitää osata olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikean rahamäärän kanssa. Allekirjoitan ne edellä viestiketjussa todetut käytännön vaikeudet, jotka liittyvät auton ostamiseen Ranskasta. Hollanti on tässä suhteessa meikäläisestä näkökulmasta olennaisesti helpompi markkina.

Ymmärtääkseni myös CX:istä on Hollannissa suhteellisen runsaasti tarjontaa, joka pitää hintoja kurissa ja hienoja yksilöitä on tarjolla useita. Mielestäni olennainen asia tämäntyyppisessä hankinnassa on hinta/laatusuhde ja esittäisin tässä ihan mutu-tuntumalta väitteen, että se on Hollannissa parempi kuin Ranskassa keskimäärin. Olen myös antanut itselleni ymmärtää, että hollantilaiset suhtautuvat autojensa ylläpitoon yleisesti ottaen vakavammin kuin huolettomat ranskalaiset serkkunsa. Hollannista voi löytää hinta/laatusuhteeltaan erinomaisen yksilön ja vaikuttaa siltä, että Sitruunasafööri on tässä onnistunut!

Minäkin muuten olin käymässä Citromobilessa (ei, en kuullut sielllä puhuttavan suomea eikä tavattu säföörin kanssa). Sisällä hallissa oli myös muutama loppupään XM V6 Exclusive myynnissä. Autoilla oli ajettu 100-150 tkm ja hintalaput olivat luokkaa 11.000-14.000 euroa. Hienoilta ne kyllä näyttivät viimeisen päälle kiillotettuina ja putsattuina. Jostakin syystä XM:ien hintataso vaikuttaa Hollannissa muutenkin yleisesti korkealta. En osaa sanoa, onko tähän jotakin erityisiä syitä. :roll:



DS21H Pallas 1966
SM Carbu 1972
CX25GTiA 1989
XM V6 Exclusive 1999
C6 V6 Exclusive 2007
C4 / C5 / C5 Aircross
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 12.05.2010 02:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" mutta yhteydenpito katkesi ykskaks"

Tyypillistä Ranskanmaalla ;-)

Hollannin asiointia puoltaa yksi simppeli asia, kaikki puhuu englantia Hollannissa toisin kuin Ranskassa, ne vaan korottaa ääntään kun huomaavat ymmärtämättömyyden, näin minulle mm käynyt. Kyllä nauratti tilanteessa avoimesti kun kädet alkoi käymään tiuhempaan ja ääni korottui kun jossain kylässä apua kyselin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 28.05.2010 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Visiitti tuli ja meni. CX oli siellä mukana, kuten paikan päällä olleet ehkä huomasivatkin.

Tänään CX sai sitten tuoreen katsastusleiman, kun hollantilainen katsastus laskettiinkin Suomessa viime vuoden leimaksi, eikä nyt voimassaolevaksi. No enpä ollut miettinyt tuota etukäteen, sillä aikomuksena oli vain siirtää aiempi katsastushyväksyntä suomalaisiin papereihin. Vaikka nyt tulikin sitten kuntotarkistus ja päästömittaus ajankohtaiseksi, niin CX meni luonnollisesti ilman mitään korjauskehotuksia läpi. ;) Samalla näin ensimmäistä kertaa alustankin. On se vaan nätti alta, että kai tuli ostettua oikeastikin hyvä vehje.

Hintaeroa tuli 20 euroa, että voi periaatteessa puhua Suomen halvimmasta määräaikaiskatsastuksesta. Toisaalta se vain kielii siitä mitkä määräaikaiskatsastuksen reaalikulut ovat.



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 06.08.2019 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Huomenia pitkästä aikaa tällekin foorumille!

Sattuneesta syystä tai toivottavasti kohta sattuvasta syystä tämä aihe kiinnostaa nyt kovasti. Onko näihin vinkkeihin tullut muutosta tässä yhdeksän vuoden aikana? Mahdollinen ostokohde sijaitsee siis Alankomaissa ja on katsastettu ja rekisterissä ja myyjä on yksityishenkilö.

Netissä kun kirjoitetaan paljon totuuksia, niin on jopa välähtänyt sellaisiakin tarinoita, ettei Alankomaiden siirtokilvillä saisi ajaa Tanskan ja/tai Ruotsin läpi, mitenköhän lie? Ajatus oli juurikin ajella tuota reittiä takaisin...

Kaikki muutkin vinkit otetaan vastaan ilomielin, nimim. "ikinä en ole Keski-Euroopassa käynyt, saati autoa sieltä ostanut"



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 07.08.2019 06:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Tulsku kirjoitti:
Huomenia pitkästä aikaa tällekin foorumille!

Sattuneesta syystä tai toivottavasti kohta sattuvasta syystä tämä aihe kiinnostaa nyt kovasti. Onko näihin vinkkeihin tullut muutosta tässä yhdeksän vuoden aikana? Mahdollinen ostokohde sijaitsee siis Alankomaissa ja on katsastettu ja rekisterissä ja myyjä on yksityishenkilö.

Netissä kun kirjoitetaan paljon totuuksia, niin on jopa välähtänyt sellaisiakin tarinoita, ettei Alankomaiden siirtokilvillä saisi ajaa Tanskan ja/tai Ruotsin läpi, mitenköhän lie? Ajatus oli juurikin ajella tuota reittiä takaisin...

Kaikki muutkin vinkit otetaan vastaan ilomielin, nimim. "ikinä en ole Keski-Euroopassa käynyt, saati autoa sieltä ostanut"


Viimeksi, kun tuonut sieltä BMW X5:n, niin ainakin autoliike pystyi tekemään kaiken tarvittavan rekisteröintiin liittyvän suoraan koneelta, mutta yksityisen kanssa asioidessa joutuu varmaan käymään paikallisella konttorilla.
Kilviksi tuntui kelpaavan pelkkä valkoinen teipin pala, johon tussilla vapaalla kädellä sai kirjoittaa rek. tunnuksen. Olivat kuitenkin niin kotikutoisen näköiset, että käytiin seuraavana päivänä Saksassa Bauhausista ostamassa tarrakirjaimia, joista tehtiin hiukan säädyllisemmän näköiset kilvet, vaikka ei ne tussilla piirretyt tuntuneet poliiseja hätkähdyttävän.

Tullissa eivät olleet Tanskassa, tai Ruotsissa enempää kiinnostuneita. Tanskan tulli taisi auton paperit kysyä ja toivottaa hyvää matkaa. Hollannissa muuten helppo asioida, kun puhuvat useimmiten hyvää englantia.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 07.08.2019 15:04 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Itse kyselin ICCCRssä viimeksi Hollannissa käydessäni ykkös CXiä eikä tarjonta nyt mitenkään ylimaallinen ollut, farkkuja siis. Kyllä ne sielläkin alkaa olla harrastajilla ja pitävät niistä kiinni. Nyt tuolla Kroatiassa 2CV kokouksessa sanoivat samaa. Minun spekseillä ainakin. Olen aikoinani tuonut sieltä Hannalle Acadianen, mutta siitä on jo aikaa. Todella edullinen oli, kaverilta hain. Hän hakee mm Ranskasta ja myy sitten hyvin pienellä voitolla pois. En enää hakisi sieltä kuin ehkä CXn, ovat kuitenkin harrastajia. Belgiahan on ihan siinä vieressä, joten hinta ei suuremmin eroa siellä.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonki Hollannista
ViestiLähetetty: 27.08.2019 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Jos nyt sitten hypoteesina löytäisi täydellisen cx/XM ajopeli, niin miten sen saa Suomeen?

- tarvitaanko vientikilvet/vakuutus
- entäs katsastus, vai otanko siirtolaput Suomesta :)

Ja kysymys Belgia/Hollanti/Ranska tuonneille



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: