Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 09.01.2010 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Nyt tais pakkaset olla Xantian ebersprächerille liikaa. Sisätilan puhallinta pyörittää normaalisti, mutta ei kuulu mitään käynnistykseen liittyvää ääntelyä enää ko. laitteesta. Onhan tuo jo tänä talvena savuttanutkin melko reippaasti (paikallaan ollessa auto välillä kaasukammio kun vetänyt noi pakosauhut sisään lämmityslaitteen kautta).

Haeskelin jo hieman tietoa asiaan liittyen ja vaikuttaisi että joko lämpötila-anturi on mennyt vialle (kuvittelee että moottori on niin lämmin että pelkkä sisätilan puhaltimen puhallus riittää), tai sitten hehkutulppa sökö.

Muita mahdollisia vikapaikkoja?

Voiko tosta lukea vikakoodeja / saako niitä näkymään tossa kellokytkimessä?

Missä on eberin sulakkeet että vois tarkistaa onko ne ok?

Laitteen korjaus vaatii vissiin puskurin irroituksen että siihen pääsee käsiksi?

Mikä on Xantian tehdasasenteisen Eberin malli?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 14:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tuosta näet, miten ainakin nykyisin myytävän Hydronicin pitäisi toimia. Toivottavasti on apua vianetsintään:
http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ajoneuvolammittimet/fi_FI/etusivu/_files/78635277942129925/default/hydronictoiminta_fin_512K.avi

Ainakaan näissä nykyisissä ei siis sisätilan puhaltimen pitäisi tosiaan käynnistyä, ennen kuin eberin anturin mielestä vesi on riittävän lämmintä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 15:05 

Viestit: 199
Minkähän mallisesta Eberistä on muuten kyse?
Omani on D 4 W ja kellolaitteena toimii EasyStart T. Siinä tulee kellokytkimen näyttöön virheilmoitus, jollei lämmitin omasta mielestään halua jonkin vian takia käynnistyä ja ko. kellokytkimellä saa tehtyä järjestelmä diagnoosin sekä ns. kutsuttua vikamuistin esille, eli voimassa olevat vikakoodit näytölle...
Ja ainakin näiden uusimpien ohjainlaitteessa on tuo moodi ettei sisäpuhallin käynnisty, ellei nesteen lämpö ole ensin noussut 30 asteeseen. Jos vaan puhaltimen ohjaus otettu oikein.
Sulakkeita on ainakin omassani kolme kappaletta pienessä läpinäkyvällä kannella varustetussa rasiassa (eberin logo kannessa) ja se on siis jossain mihin asentaja on sen laittanut, tarkkaa paikkaa siis mahdoton sanoa tutkimatta. Yksi on laitteen pääsulake 20A, toinen ohjaimelle 5A ja kolmas puhaltimen ohjaukselle 25A.
Tuo sisäpuhaltimen käynnistyminen ilman, että laite itsessään käynnistyy tuntuu siis perin oudolta? Voisi hiukan viitata tuohon lämpötilan tunnistamiseen, eli laite kuvittelee nesteen olevan jo lämmintä ja ohjaa vain sisäpuhalluksen päälle.

Tosin omassani on kellolaitteessa enemmän kuin helppo "vahingossa" laittaa pelkkä tuuletus päälle, jolloin lämmitin ei sytykään, vaan käynnistää heti vain sisätilan puhalluksen/tuuletuksen. Varsinkin kylmällä näppäiltäessä tuo näyttö toimii niin hitaasti, että täytyy olla tarkkana.
Ja tuon tuuletuksen saa myös päälle oletuksena, eli ajastimellakin sama tulos...

Tämän uudemman diagnostiikka ainakin vaatii ensin, että vesipumppu (laitteen) pyörii ensin ja sitten käynnistyy vasta itse sytyttäminen eli hehkut-ohjain-yms ovat ok.
Ja tuon savuttamisen takia ongelma on voinut varmaan muhia jonkin aikaa ja nyt vaan pakkaset tekivät lakon laitteelle lopullisesti, kuvittelisin. Tästä 2 vuotta käytössä olleesta kun ei tule savua, ainakaan vielä...kop kop...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
D3WZ taitaa olla toi Xantian eberi mitä on tehdasasennuksena laitettu. Mulla siis siinä mielessä poikkeava, että on kellokytkin (minikello vissiin), eikä eberi käynnisty automaattisesti ollenkaan, vaan vain kytkimellä. Nyt siis toi sisätilan puhallus toimii jos kone on jo lämmin ja eberin laittaa päälle. Kylmänä käynnistäessä keulalta kuuluu hurinaa, eli ilmeisesti vesipumppu siellä pyörii? Muuta ääntä ei vaan kuulu. Kai ne koodit on sitten luettava...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Laitoin unkiin tuon HDI:n D3W Z:n alkuperäisen asennusohjeen, niin sieltä löytyy osiensijoittelu + skemat, jotka pätevät jos on tehty ohjeen mukaan:
http://sitruuna.unk.fi/gallery/d/37429-1/eberspacher_hdi.pdf
Itse laitehan on jotakuinkin tämmöinen.
Jos sisäilman puhallus lähtee eberin päälle laittaessa päälle vain, kun kone on lämmin, niin vedenlämpöanturi on todennäköisesti ehjä. Vesipumpun käynnistymisen jälkeen pitäisi kait tuossakin hehkun alkaa hehkua ja paloilmapuhaltimen pyöriä. Jos vikakoodeja ei saa luettua, niin hehkun ja puhaltimen tsekkaus voisivat olla seuraavat hommat?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 17:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Erittäin vahvasti yksinkertaistettuna; jos syttyy hetkeksi ja sammuu sitten, niin liekkivahti. Jos ei edes yritä syttyä, mutta paloilmapuhallin ja vesipumppu toimivat, niin hehku tai polttokammio finaalissa. Mutta muitakin mahdollisuuksia toki on, ne selviävät periaatteessa ainoastaan lukemalla vikakoodit.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 18:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ennen kuin liekkivahdilla tehdään, mitään luulisi paloilmapuhaltimen pyörimisen lisäksi myös polttoainepumpun nakuttavan. Jos liekkivahdissa on vikaa, niin eiköhän käynnistysyrityksessä tulee pakoputkesta kylmän sijasta hetki haaleaa? Sen jälkeen sitten todennäköisesti stopataan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eipä naputa se polttoainepumppukaan, eikä taida tulla mitään pakoputkestakaan.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eipä taida tulla sähköökään eberille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 11.01.2010 09:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Siltähän tuo alkaa vahvasti kuulostaa, kun ei siellä mikään toimi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 11.01.2010 10:18 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Noi eberithän kuolee ohjausyksikön osalta aina jossain vaiheessa. Mun omasta xantusta on eberi kuollut jo vuosia sitten ja ostin jossain vaiheessa toisen missä kaikki osat kunnossa ja antaa lämpanturista vikakoodia vuorotellen kylma/kuuma vaikka se on kunnossa.

Autossa kiinni olevaa en kylläkään ole tutkinut mutta mikäli tuon testipistoke löytyy tuolta mihin tuo asennusohje osoittaa niin pitää sitten piipata se läpi.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 11.01.2010 13:19 

Viestit: 1
Mondeon Eberissä oli hiekkaa puhaltimen siipipyörän luona sen verran ettei se pyörinyt lainkaan. Käynnistettäessä laite oli aivan hiljainen, vain auton lämmityslaitteen puhallin pyöri hiljalleen.

Kun sieltä hiekat putsattiin pois niin alkoi laite toimimaan. Tosin se laite oli vuoroviikkokapistus, toimi joka toinen viikko ja joka toinen ei, mutta se taisi olla sitten eri vika.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 12.01.2010 12:19 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
jos siis autossa on orkkisasenteinen eberi niin diagnoosijohtoa ei ainakaan tuolta releiden alta löydy. Osaako joku sanoa mistä se löytyy? Onko obd pistokkeessa? Kyllä sen tuolta lokasuojastakin esille saa mutta jossainhan sen on pakko olla.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 13.01.2010 01:25 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Tulee sinne eberin releen tyhjään kantaan keltainen johto, joka on vikakoodien lukujohto (muuttuu sitten eberillä sinivalkoiseksi). 350 e maksaa Eeperillä uusi transporterin lämmitin, jonka saa suht helposti vaihdettua. Itse jouduin tuon homman tekemään, kun meni jatkuvaksi ruuvaamiseksi koko homma (3 vuotta, 4 eri vikaa).



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 13.01.2010 17:58 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Eli tuleeko se sen vihreän releen kantaan? Siihen näytti tulevan keltainenkin johto. Pitää tutkia lisää. Tuosta ohjeesta ymmärsin että siellä releiden alla olisi diagnoosipistoke mutta ruotsi ei kylläkään ole vahvinta alaa :D



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 13.01.2010 18:17 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Vihreän releen kantaan minä sen olin jäljittävinäni, keltainen johto tulee tyhjään napaan.



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 22.01.2010 13:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Hehkutulppahan se on vialla. Ei taida olla järkeä hankkia vanhaan autoon enää keraamista tulppaa kun on puolet kalliimpi...?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 13.02.2010 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Hehkutulppa vaihdettu ja laite huollettu/putsattu, toimi muutaman päivän ok. Nyt taas ei käynnisty vaan vain vesipumppu ja sisätilan puhallin pyörii.

Jos laite on mennyt ns. "perätilaan" pitäisikö nollaukseen riittää auton konetilan sulakerasiassa sulakkeen nro. 8 irroitus hetkeksi? Noita http://sitruuna.unk.fi/gallery/d/37429- ... er_hdi.pdf -ohjeen sulakkeita 5 ja 25A ei konetilan sulakerasian kyljessä ole, missähän noi sitten lienee tossa tehdasasenteisessa vaihtoehtoisesti...?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 13.02.2010 17:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Kovin paljoa ei kannata noiden kanssa tapella kun uudenkarheita purkulaitteita saa Saksasta alta 200€:n.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 14.02.2010 00:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
12Soupapes kirjoitti:
Kovin paljoa ei kannata noiden kanssa tapella kun uudenkarheita purkulaitteita saa Saksasta alta 200€:n.


Linkkivinkki tms?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 14.02.2010 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Xantippa kirjoitti:
12Soupapes kirjoitti:
Kovin paljoa ei kannata noiden kanssa tapella kun uudenkarheita purkulaitteita saa Saksasta alta 200€:n.

Linkkivinkki tms?

Se olis kyllä kiva.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 14.02.2010 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
RPekka kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
12Soupapes kirjoitti:
Kovin paljoa ei kannata noiden kanssa tapella kun uudenkarheita purkulaitteita saa Saksasta alta 200€:n.

Linkkivinkki tms?

Se olis kyllä kiva.

Noista käytetyistä en tiedä, mutta uusi D3W Z maksaa Suomessa jotain 350€
http://www.preheat.eu/index.php?page=ta ... a-varaosat



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 15.02.2010 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Xantippa kirjoitti:
Linkkivinkki tms?

Aakku kirjoitti:
Noista käytetyistä en tiedä, mutta uusi D3W Z maksaa Suomessa jotain 350€
http://www.preheat.eu/index.php?page=ta ... a-varaosat


En minäkään noista kahdensadan purkulaitteista osaa sanoa, mutta jos tuota Aakun mainitsemaa uutta D3W Z -vaihtolaitetta saa tuolla linkin hinnalla, en välttämättä lähtisi Saksasta tilaamaan. Mutta esim. sellaisen, jolla ei vielä autossaan ole lisälämmitintä, kannattaa ainakin harkita uuden tai peruskorjatun laitteen tilaamista Saksasta.

Itse tilasin käytetyn laitteen Saksasta Xantiassa olleen Webasto Thermo Top T:n (= BW 50) tilalle. Laite on Thermo Top C:stä päivitetty TT P, se on huollettu, joka tarkoittaa sitä, että kaikki uusimista vaativat osat laitteen sisältä on vaihdettu ja muutenkin rassattu. Myyjän mukaan uutta vastaava. Lisäksi mukana tuli uusi T80 kauko-ohjain, sekä kaikki tarvittavat asennustarvikkeet, poislukien johtosarja ja kellolaite, jotka sain vanhasta. Lisäksi laitteessa on kahden vuoden takuu, mutta takuun toimivuudesta Suomessa en tiedä, enkä toivottavasti joudu kokeilemaankaan... Kaikki tuo 549 € lähimpään postiin toimitettuna. Itse en pidä sitä tolkuttoman kalliina, kun jo tuosta T80:stä näyttävät pyytävän suomalaisessa verkkokaupassa 350 €... :shock: No, sen ovh lienee jossain 180 € nurkilla.

Jonkin aikaa sen jälkeen, kun sain laitteen kiinni luulin, että joudun takuun testaamaan, kun laite ei suostunut käymään kuin 10 minuuttia ja sammui sitten. Vika oli kuitenkin vanhan Webaston johtosarjassa. Mitään silmin havaittavaa vikaa siinä ei ollut, mutta kuitenkin jännite oli syöttöliittimellä Webaston käydessä toista volttia alempi kuin akun napajännite. Ylimenovastusta jossain siis oli aika reilusti, koska itse Webasto ottaa täysteholla vain reilu 3 ampeeria. Alijännitevahti on niin herkkä, että se sammutti laitteen. Ostin uuden syöttöliittimen ja uusin syöttöjohdon sulakerasioineen akulta asti, niin vika poistui sillä.

Mutta se alussa pyydetty linkki on tässä: http://www.gebrauchte-standheizung.de. Sivut näyttävät olevan vain saksaksi, mutta kommunikointi sujuu myös englanniksi. Itse hoidin siten, että Mike lähetti minulle pankkiyhteystiedot, joilla maksoin. Maksu onnistuu myös PayPalilla, mutta silloin hintaan tulee PayPalin 5 % välistävetolisä. En tiedä, saako tuolta myös Ebereitä, kannattaa kysyä. Minulle tarjosi suoraan Webastoa.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 15.02.2010 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Aakku kirjoitti:
12Soupapes kirjoitti:
Kovin paljoa ei kannata noiden kanssa tapella kun uudenkarheita purkulaitteita saa Saksasta alta 200€:n.

Linkkivinkki tms?


Linkkivinkki tässä, tarjolla olevat tavarat vaihtuvat, kannattaa siis kokeilla aika ajoin jos heti ei natsaa:
http://www.einfachtim.de/

Suchen -ikkunaan hakusana, nyt ei näkynyt olevan kuin Webastoja:
http://www.einfachtim.de/index.php?c1=0 ... rch&Params[SearchParam]=webasto



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi kuoli?
ViestiLähetetty: 16.02.2010 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Paikallisen Eberi-huollon mukaan ei voi millään tommonen "D3W Z opel/vw" mennä heittämällä Xantiaan kun ovat ns. alkuperäisasennus-malleja ja ohjataan autojen oman väylän kautta tms...? Ei siellä kyllä pystytty lukemaan vikakoodejakaan tosta toosasta kun ei ollut kun hienompiin uudempiin ebereihin käyvä diagnostiikkalaite. Ja palopesä maksaa kuulemma 300€, ei tuolla Preheatin sivuilla kyllä ihan niin kallista ole... :shock:

Pitää nyt vielä tutkailla olisiko ongelma vain polttoaineen saannissa, ilmeisesti näistä on hapettunut polttoainepumpun sähköliitäntöjä silloin tällöin. Polttoainepumppuhan ei nakuta, joten sinänsä vaikuttaisi loogiselta vikapaikalta.

Eihän kellään olis eberin viikkokelloa joutavana? :roll:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: