|
Kirjoittaja |
Viesti |
deesu
|
Viestin otsikko: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 10:57 |
Viestit: 116
|
Olen hankkimassa otsikon mukaista ajopeliä. Onko ollut minkälaisia kokemuksia? Itselläni ei vielä ole ollut yhtään diesel autoa. Lähinnä kyselisin onko tekniikassa ollut mitään moitittavaa? Autolla on ajettu 96000km remmin vaihto ilmeisesti edessä jos ei ole vaihdettu?
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 12:51 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Onpa vähän ajettu! Mulla samanlainen -00 ja mittarissa kohta 420tkm Kytkin ja laturi, siinä suurimmat korjaukset. Pakoputki, pa-pumppu, jarruosia, jousipalloja, siinä pienemmät. Ruostetta kyllä voi jo alkaa olemaan. Mitä takaovien avaaminen paljastaa?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 14:06 |
Viestit: 1496
|
Minulla on myös vuosimallin 2000 Hdi Break ja mittarissa 316 000 km. Minun omistuksessa auto on ollut vajaan kolme vuotta ja vikoina olen korjauttanut keulalla olevat molemmat jäähdyttäjän flektit, airbagin liittimen, raidetangon pään sekä kieroksi menneen etujarrulevyn (samalla vaihdettiin eteen molemmat levyt ja jarrupalat). Viime kesänä täytyi vaihtaa myös yksi katkennut ilmastoinnin putki uuteen. Huoltokirjan mukaan joku edellisistä omistajista on vaihdattanut polttoainepumpun.
Kannattaa tarkastaa myös vuotaako takakontista vettä sisään. Ei ole iso vaiva korjata, mutta kiusallinen. Samoin takalasin pyyhkijän moottorit tuntuvat monilla myös minulla olevan jumissa. Monen sitikan tyyppivika eli ovien johdotukset kannattaa tarkastaa. Myös pissapojan letku voi olla murtunut konepellin saranakohdasta.
Tuo on hyvä ja tilava arkiauto, joka kulkee vähällä. Maantiellä pääsee reilusti alle viiden litran kulutuksella. Minulla kulutus on ollut 4,3 - 6,5 litran välillä. Auto kantaa kuorman hyvin ja voimaa riittää moottorissa, vaikka kyydissä on ihmisiä ja tavaroita.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 14:40 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Aijuu unohtui, minultakin mennyt nuo keulan flektit uusiksi sekä takalasin pyyhin kaksi(!) kertaa. Lukot vähän krenaa kanssa, välillä ei aukee ja välillä ei mene lukkoon. Keskikonsolin mittarivalot olen uusinut sekä vajoamisenestoventtiilin. Myös moottorin yläkiinnikkeen vulkanointi oli tullut tiensä päähän sekä nyt toinen raidetangon pää.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 15:30 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Toi mun Xantia hdi break -00 on nyt ollut mun käytössä 12/03 eli taisi tulla kuusi vuotta täyteen yhteiseloa.
Ostohetkellä oli mittarissa 112 tkm (Tjsp.) ja nyt on 334 tkm. Takapään luukkujen johdotukset, etujarrut x2, takajarrut kerran, käsijarruvaijerit x2, pakoputki hitsattu kaksi kertaa (kuitenkin orkkispöntöt ja 99% putkikin), toinon takajousisylinteri, laturin laakerit+likupinnat (200-220tkm paikkeilla), etupyörien laakerit 310/315 tkm, koiranluita 1/vuosi, korkeudensäätimen vivut 300 tkm paikkeilla, vasen alapallo (320 tkm), oikea alapallo (170 tkm), moniurahihnapyörä kampuralta x 2, takalasinpyykimen entraus 250 tkm kohdalla (purku, ylimääräisten pölysuojien poisto).
140 tkm välein jakohihnaremontit joista ensimmäinen liikkeessä ja jälkimmäinen itse. Kaikki nuo muutenkin on tullut itse tehtyä ja mukavan vähillä rempoilla on mennyt. Lämmönsäätimet on aina ollut valoitta. Polttoaineen siirtopumppu tähän on vaihdettu ennen minun ajojani mutta se onkin sitten kestänyt hyvin (näissä on pakko olla joku muutos kun ne alkupään pumput hajoili nopeammin).
Tuo onkin oikein hyvässä kuosissa, kaikki pelaa, jopa penkinlämmittimet. Leima tuli rekisterivalojen huomautuksella joulukuun alussa. Kaikinpuolin mukava peli, nyt tarpeet on muuttuneet ja voi olla että tästä pitää luopua ja siirtyä kevytkuorkkiin. Jaa, ilmastointi kaipaisi lisää ainetta kesäksi, viimekesänä oli jo hiukan laimeaa tuo jäähdytys mutta pelkkä lisäys riittää.
Edit: eipäs kaikki toimikaan, eberi on ollut jo pari vuotta rikki.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 16:06 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Juu tuleehan noita lisää mieleen kun lukee  Takakorkeudensäädin on jumissa muttei ajoa kuitenkaan haittaa -> on sittenkunkerkeän-listalla, se kallis hihnapyörä on kanssa mennyt kerran tässä mun aikana (3½ vuotta ja 130tkm), webasto ei tänä talvena ole enää lämmitellyt, samoin vakionopeussäätimessä on jotain häikkää. Koiranluita taas ei ole tarvinnut vaihtaa kertaakaan! Mä voin vaihtaa sulle nuo säädinten valot sitten joku kerta 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
deesu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 17:19 |
Viestit: 116
|
Kiitokset vastanneille!! Vaikutta siltä kun katsoo ajokkien kilometrejä että on ihan vahva auto pieniä vikoja kaikissahan on mutta ei vaikuta ylitse pääsemättömiltä! Mitenkäs muuten lisälämmittimen (Webasto) laita jos ei kolkimessa ole onko se vain silkka ylellisyys, riittääkö lohkolämmitin?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 17:45 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Eikös noissa ole kaikissa ollut lisälämmitin. Mutta varmaankin aika monessa se on toimimaton. Lisälämmitin löytyy kuskin etupyörän edestä puskurin sisältäsisälokarin takaa. Kun kurkkaa sinne puskurin alle niin sen pakoputki ainakin näkyy ihan helposti. Säätimien valot saa kyllä tulla vaihtaan 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 18:23 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
En nyt halua maalata piruja seinälle, mutta tosiaan kun ajokilometrejä katsot, niin aika paljon enemmän on Hdi Xsantuilla yleensä rullattu. Jotta onkos se mittarilukema varma?
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
deesu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 14.01.2010 20:03 |
Viestit: 116
|
Joo ne kilometrit! Vähän itseäkin ihmetyttää mutta eiköhän asia selviä!! Pitää tutkia huolella.
|
|
|
|
 |
Vehvis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 15.01.2010 11:53 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Konnevesi
|
Omassani kilometrejä takana 265000. Ainoat viat jotka eivät mene normaalin kulumisen ja ikääntymisen piikkiin ovat: ne takaluukun johdot ja ajoittainen moottorin lämmön merkkivalon aiheeton vilkkuminen (keskustelua muissa ketjuissa).
Summa summarum, vähävikaisin auto jonka olen omistanut.
Ai niin menihän siitä n. 70000 km kohdalla myös se polttoaineen siirtopumppu.
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|
|
|
|
 |
isokissa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 15.01.2010 23:33 |
Viestit: 53
|
On kyllä todella vähävikainen auto. Noilla kilometreillä jos oikeasti on, niin ehdottomasti kannattaa hankkia, jos vaan hinta on kohdallaan. Jotain "ominaisuuksia" näissä tietysti on, mutta ei mitään kallista / ajoa haittaavaa :=)
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 16.01.2010 21:50 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Putkimies22 kirjoitti: takalasin pyyhin kaksi(!) kertaa. On melko helppo (ja ihan inhimillisen työläs) entisöidä kotikonstein, siis mikäli moottori ei ole palanut. Vikana on että akselin ja holkin väliin tulee hapettumaa ja liike lakkaa. Niitinkannat kun poraa pois niin saa kukkuu-luukun auki, akseli tulee lyömällä pois ja pesun ja rasvauksen jälkeen kannen saa ruuveilla takaisin kun poraa niitinreikiin reiät ja tökkää kierteet.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 16.01.2010 21:56 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
RPekka kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: takalasin pyyhin kaksi(!) kertaa. On melko helppo (ja ihan inhimillisen työläs) entisöidä kotikonstein, siis mikäli moottori ei ole palanut. Vikana on että akselin ja holkin väliin tulee hapettumaa ja liike lakkaa. Niitinkannat kun poraa pois niin saa kukkuu-luukun auki, akseli tulee lyömällä pois ja pesun ja rasvauksen jälkeen kannen saa ruuveilla takaisin kun poraa niitinreikiin reiät ja tökkää kierteet. Ei sitä tarvitse edes porata ,vaan vääntää auki niin saa samoilla niiteillä kasaan...
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 25.02.2010 09:59 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Pakoputki ei kyllä HDissä kestä. Nyt meni poikki katin jälkeen, taas piti hitsata. Kesällä vuoti pahasti katin etupuolelta, tuntuu nuo saumat olevan melko heikot näin kymmenvuotiaassa autossa. Jokohan sitä kohta ostaisi ton alkupätkän uuden... 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 25.02.2010 19:00 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Pakoputki on ihan paska, pöntöt on vieläkin orkkikset ja 15 cm on uutta putkeakin joutunut tuonne laittamaan. Onhan se tietty kolme kertaa hitsattu mutta lähes samalla välillä toiset heittelee uusia tarvikeputkistoja.
Takalasinpyyhkimen saa elvytettyä ja kun sieltä hukkaa pois sen akselin ympärillä olevan muoviholkin niin ei enää ala kanittamaankaan. Se muoviholkki on kai pelkästään tiivisteenä mutta ei sieltä juurikaan voi mitään sisälle tulla...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 HDi break 80kW Lähetetty: 25.02.2010 19:17 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Mummon lue,(emännän) Xsara 1.9 TDi tänään kats.-98 aj.320,päästöt 1.1, ei mitään huomautettavaa,rek.valon ja toisen sumarin H 1,vaihdoin, ja tankkasin.. 
|
|
|
|
 |
|
|