|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 14.01.2010 11:03 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 14.01.2010 13:31 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Oulusta pohjoiseenhan on, jos mahdollista, idiootein keksintö maantiellä. Leveäkaistainen tie. Ihmettelen, ettei siellä enemmän ole tullut kolareita. Samaan tilaan olisi hyvin voinut tehdä ohituskaistan joka vuorottelee eri suuntiin. Ruotsissa oli pitkästikin moista 'kolmikaistaista' tietä jossa ohituskaista vuorotteli kilometri pari aina suuntaansa.
Suomi ottaa kyllä mallia Ruotsista paitsi liikennesuunnittelussa.
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 14.01.2010 23:59 |
Viestit: 181
|
Muistaakseni leveäkaistaisen tien malli tuli Ruotsista.
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 09:05 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Tää mua vähän ihmetytti ja hymyilytti: "Kaiken kaikkiaan Pohjantien rampit ovat liian jyrkkiä ja lyhyitä nykyautoille. Silti suurin vastuu on aina liittyjällä, sillä rampilta tullaan kärkikolmion takaa, Kiljunen painottaa: "Oikealla nopeudella mahtuu pieneenkin rakoon."
Miten ne nykyautot vaatisivat loivemmat ja pidemmät rampit kuin vanhemmat autot. Näissä nykyautoissahan ajo-ominaisuuden ja turvallisuus on viety paljon pidemmälle kuin vaikkapa 80-luvun autoissa. Olisinkin ennemmin kirjoittanut että nykyautoilijoille tarviteen loivemmat ja pidemmät rampit.
Toisaalta mielenkiintoista myös että aina haukutaan pääkaupungin liikkkujia että eivät osaa ajaa, mutta samat ongelmat ne taitaa olla koko Suomessa.
|
|
|
|
 |
ISOpieni1
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 10:28 |
Viestit: 54
|
Oulussa "moottoritiellä" oli yhtenä kesänä maksiminopeutena 120, aivan kuin oikeilla moottoriteillä. Se kokeilu loppui lyhyeen, koska oululaiset eivät oppineet käyttämään kiihdytyskaistoja, niiltä tullaan kävelyvauhtia muun liikenteen sekaan. Nykyään körötellään 100:sta kesälläkin. Toki keskustan kohdalla ei kiihdytyskaistoja olekaan, ainoastaan vinoliittymät. Siinä pitäisi sitten jyrkässä rampissa kiihdyttää nopeus sataseen ja parinkymmenen metrin matkalla puikata liikenteen sekaan. Talviliukkailla se ei edes ole mahdollista. Noudata siinä sitten lakia, jonka mukaan moottoritiellä vasenta kaistaa käytetään vain hitaampien ohittamiseen, ei rampilta tulevien väistämiseen. Ja tietenkin mennään puskuri puskurissa niin rampilla, kuin motarillakin. Vasta pääkaupungissa autoilleena totesin, että täällähän ajetaan kuin Oulussa: kiihdytyskaistoilla ei kiihdytetä, eli eiköhän tuo ajotaidottomuus jakaudu aika tasan ympäri Suomea.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 10:40 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
On täällä Kotkassakin ainakin yksi ramppi, mistä jatkuvasti kirjoitellaan lehtien yleisönosastoilla. On kuulemma niin lyhyt, ettei siinä ehdi mitenkään saada riittävää nopeutta. Ei ole moottoritietä siinä kohdassa ja paikassa on kesällä yleensä 100 km/h rajoitus ja talvella yleensä 80 km/h. Näillä kaikkein liukkaimmilla keleillä siinä ei kerkeä 1.6:lla BX Vanilla tosiaan saada ilman kikkailua, kuin jotain 90-110 km/h vauhtia, mutta hyvin se on tuntunut riittävän. Kesäkelillä ja -kulkineella tuossa varmasti saisi yli 150 km/h:kin vauhtia. Tiedä sitten, miten paljon siinä pitäisi ehtiä vauhtia saada ja millä laitteella, että riittäisi. 200 km/h Massey-Ferguson 35:lla kenties... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 11:57 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
...Eeeii Massikalla onnistu....ehkä nelos-Nuffi Kylmäkoskelaisella? 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 16:44 |
Viestit: 230 Paikkakunta: Oulu
|
Oi voi ku tuommosen kylmäkosken kertojan jostaki vielä löytäs niin ottaja olis heti. Ajo-ominaisuudet tahtoo vaan nuutusta loppua jo pitkästi ennenku ollaan täydessä vauhdissa.
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 15.01.2010 21:52 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ake=406&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_ssub_type=8@id_smake=406 ...tuossahan tuo olis...ei nyt ihan kaunein ruusu kylläkään  ....tais mennä taas vähän OT.n puolelle...
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 16.01.2010 02:15 |
Viestit: 230 Paikkakunta: Oulu
|
OT: tosiaan, mutta on tuo hieman kallis kuintenki. 460 löytyy jo omastatakaa (tai no oikeastaan velipojalta) eikä tarttis ku tuon kylmäsen siihen.
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
AnHie65
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 18.01.2010 19:08 |
Viestit: 44
|
Mikä ihme on Kylmäkosken loikkari? Arvaus: Kylmäkoskella jälkikäteen (vankilassa?) tehty ylivaihde?
Anssi
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 18.01.2010 20:40 |
Viestit: 295
|
Urjalassa,tai Kylmäkoskella oli aikoinaan Santalahden konepaja joka teki tilauksesta urakkamiesten nuffeihin kytkinakselille yhden hammaspyöräparin lisää jolla lisättiin kierroksia vaihteistoon. Nuffissa on tyhjää tilaa kykinkopassa runsaasti, joten tähän tilaan tuli ylimääräinen "kertoja" joka kulki nimellä santalahtelainen, kylmäkoskelainen, urjalalainen tai loikkari tms. miten vain kukin halusi sitä nimittää.Välityssuhteen eli siis traktorin huippunopeuden sai kukin asiakas valita oman mielensä mukaiseksi.Tästä johtui, että sen aikuiset nuffit kulki toiset kovempaa ja toiset hitaanpaa. Ja siinä sitä pohtimista, ja nyt lähtee. Parhaimillaan välityksellä (isolla) >80 km tunnissa ja lippalakissa lippa taaksepäin, ei siihen aikaan kukaan turvaohjaamoa tarvinnut.
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Ookkonää Oulusta.... osaakko nää ajaa autoo? Lähetetty: 01.02.2010 11:52 |
Viestit: 298
|
Jouduin Pyhätunturille mennessäni todistamaan että ilmeisesti tämä ketju pitää kutinsa ainakin osittain. Pohjantiellä (se motari siellä Oulussa) tuli auto vastaa väärää ajosuuntaa to 28.01 klo 18. Helvetin vaarallista hommoo.
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
|
|