Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 10:40 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Rouva oli aamulla töihin lähdössä ja tuli takasin sisölle sanoen "citikasta on öljyt pihalla"
Arvasin heti , se saaketin huohotin jäässä ja öljyt mittatikun reiästä pihalle. Ei varmaan mikään muu kuin PSa osaa rakentaa moottoria josta tollai tulis öljyt ulos.juu ei ole sitä keulamuovia, oilis varmaan pitänyt laittaa.

Onkohan se huohotiputki kuinka hankalassa paikassa? Siis 2,0 kone



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 10:47 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Katselehan parkkipaikkoja ei varmaankaan kaikki öljyt ole Citikoista,laitatko muuten ikkunat kiinni talveksi.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 11:56 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kyllä oli kaikki citikasta valuneet, koko moottori on öljyn peitossa, seiskoon pihalla kevääseen asti.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 12:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Kyllä ainakin Audi ja kuuleman mukaan jotkut muutkin VW-konsernin vehkeet voivat jäätyä. Uutisissa oli joulun aikaan kuvaa Oulusta, jossa moottoritien poskessa oli Audi, josta kuskin haastattelun mukaan tuli öljyt pihalle ja hinausauto haki. Ei tietenkään ole hyvä asia, että öölit pukkaavat pihalle. Tosin viimasuojasta on keskusteltu jo BX:stä lähtien, se vaan on riesa, joka on hyväksyttävä jos Citikan hankkii. Ja sillä pätkäajoa ajaa.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 12:49 

Viestit: 2699
DSuper5 kirjoitti:
Tosin viimasuojasta on keskusteltu jo BX:stä lähtien, se vaan on riesa, joka on hyväksyttävä jos Citikan hankkii. Ja sillä pätkäajoa ajaa.

Jos se pieni työ mitä auton moottorin suojaaminen talviolosuhteita varten vaatii, on riesa, niin kyllä maailmassa riesoja piisaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 13:03 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Oldis kirjoitti:
Kyllä oli kaikki citikasta valuneet, koko moottori on öljyn peitossa, seiskoon pihalla kevääseen asti.

Tarkoitin vaan sitä ,että ei ne parkkipaikka öljyläiskät kaikki ole PSA.n tuotteista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 13:41 

Viestit: 85
r_a_n_u kirjoitti:
DSuper5 kirjoitti:
Tosin viimasuojasta on keskusteltu jo BX:stä lähtien, se vaan on riesa, joka on hyväksyttävä jos Citikan hankkii. Ja sillä pätkäajoa ajaa.

Jos se pieni työ mitä auton moottorin suojaaminen talviolosuhteita varten vaatii, on riesa, niin kyllä maailmassa riesoja piisaa.


Täysin samaa mieltä. Xantiaan tuon suojan napsutteleminen paikalleen on alta minuutin kiinni ja hyvin on pysynyt, joten pienessä on riesat jos se riesa on :o
Saa siitä talviajossa muutakin lisähyötyä kuin huohotinputken suojaaminen kuten moottori lämpenee nopeammin ja antaa mekaanista lisäsuojaa syylärille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 13:46 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
HDi:n kanssa tuo ei ole riesa vaan se myös nopeuttaa koneen lämpeämistä merkittävästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 14:05 

Viestit: 87
Täytyykö pakkasilla pitää päähinettä? Tällaistakin nykyään pitää opettaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Kyllä ne pahvit perin vaivalloisia ovat olleet asentaa. Heittopussi-BXt, jotka mulle ovat eksyneet eivät ole pitäneet mukanaan originaali-viimasuojaa. CX ei pakkasista piitannut ja XM:n ei viimasuojaa ilmeisesti edes saa originaalina. En ole suojannut - hyvin lämpenee, ilmeisesti liian hyvin että olisi vaivautunut sen takia virittelemään. Toki pitäisi kaiketi suojata. Silti kuulun siihen koulukuntaan, joka ajelee kyllä Citikoilla ja on sitä mieltä, että moottori ei SAISI ruiskia öljyjä. Siinä on silloin suunnitteluvirhe. Sen ei kuulu tehdä niin. Sitä ekaa öljynruiskintakertaa odotellessa.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
DSuper5 kirjoitti:
Kyllä ainakin Audi ja kuuleman mukaan jotkut muutkin VW-konsernin vehkeet voivat jäätyä. Uutisissa oli joulun aikaan kuvaa Oulusta, jossa moottoritien poskessa oli Audi, josta kuskin haastattelun mukaan tuli öljyt pihalle ja hinausauto haki.


Työkaverilla sylki aikoinaan uudenkarhea 320d bemari öljyt tielle huohottimen jäädyttyä. Onhan näitä.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 15:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
MustaKuukan, siis XM V6-12 -90, mukana tuli viimasuoja, ilmeisesti originaali, vaikka ei tuo sitä juurikaan tunnu tarvitsevan, jossain -25c° alapuolella yli 80kmh nopeuksissa näkee vaikutuksen moottorin lämpömittarissa, ei ilman viimasuojaa kohoa kuin +80c°, kun "normaalisti" näyttää +90c° 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 118
Xantinisti kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Xantiaan tuon suojan napsutteleminen paikalleen on alta minuutin kiinni ja hyvin on pysynyt, joten pienessä on riesat jos se riesa on :o
Saa siitä talviajossa muutakin lisähyötyä kuin huohotinputken suojaaminen kuten moottori lämpenee nopeammin ja antaa mekaanista lisäsuojaa syylärille.

C4:n alkuperäisen(?) viimasuojan asennus on sitten ainakin pirullisen hankala toimenpide. Koskaan ei voi olla varma tarttuiko kunnolla. Insinööri on suunnitellut jousikoukut, joiden pitäisi tarttua ritilän taakse. Onpahan vaan koukun kita niin naurettavan pieni, että sitä on jumalaisen vaikea saada sattumaan oikeaan kohtaan. :x

Mutta ainakin se viimasuoja on keulan etu-ilmeeseen sopiva. Myötähäpeä on suuri, kun tuolla kylillä kattelee aaltopahvilla vuorattuja auto-VAGeneita sun muita "laatu"-atuoja. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 16:27 

Viestit: 35
Jos tää nyt ketään helpottaa, niin kyllä ne muutkin merkit jäätyy.. Paljon paljon pahemmin kuin sitikat... Linkistä balsamia haavoille.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volk ... oituksetta
Duunikaverin Seatissa on sellainen VW konsernin kone, ettei sitä voi kylmillä ilmoilla viedä lainkaan kauppakeskuksien parkkihalliin tai työpaikan lämpimään halliin. Seat Altea 1.9TD ajettu ~40tkm ja moottori leipoi kiinni. Maahantuoja ei suostunut kustantamaan kuin puolet korjauskustannuksista kauhean tappelun jälkeen. Juurikin saman vian takia kuin mikä linkissäkin on mainittu. Aika mielenkiintoista.. Ajjuu neuvoivat laittamaan peittoa nokalle.. :-D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 16:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:shock: joopa joo. olen samaa mieltä ,että jos ei viitsi noin pientä vaivaa nähdä syksyllä renkaitten vaihdon yhteydessä. niin on parempi jättää kuljin seisomaan talveksi. silloin ei tarvii nähdä sitäkään vaivaa niitten renkaitten suhteen.
kaikki mtä toisetkin ovat sanoneet nopeammasta lämpenemisestä ,niin oon samaa mieltä. :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 17:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Minäkin tässä viime vuosina olen joutunut tekemisiin näiden "uudempien" Sitikoiden kuten BX:n ja Xantian kanssa. Olen kuullut ja lukenut huohottimen jäätymisongelmasta. Vanhana kikkasjobimiehenä ajattelin vanhoilla aivoillani, että pitää se moottori siis suojata viimalta. Aikaisemmin käytin vanhaa huopaa, jonka sidoin rautalangalla kiinni konepellin saranoihin ja leikkasin toisen pään sopivaksi, että se ylettyi etureunasta roikkumaan moottorin ja jäähdyttimen väliin. Nyttemmin teen saman käyttäen nykyaikaista materiaalia: retkipatjaa, eikä ole yhtään kertaa jäätynyt.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 17:26 

Viestit: 199
" ja XM:n ei viimasuojaa ilmeisesti edes saa originaalina."

Ja enempiä kommentoimatta, ei siis ongelmia, niin XM(Y4) viimasuojan varaosanumero on 742957 ja Y3:n 96048043 ( näitä vanhempia ei kait enään saa?). Mutta jollei imago kärsi, niin voihan tuollaisen tehdä itsekin sopivasta materiaalista halutessaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 18:22 

Viestit: 7
Lohtuna voin kertoa, että esimerkiksi joskus aiemmin omistamani Pontiac Transport 2.3 l oli altis heittämään öljyt ulos. Sen huohotusputket oli niin hoikat, että vain onkimato pystyi niissä ryömimään.
Kun kone heitti ekan kerran öljyt ulos, luulin kampiakselin stefan vuotavan. Mutta vuoto jatkui stefan vaihdon jälkeenkin ja sitten käänsin huomioni samassa päädyssä oleviin huohotinputkiin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 18:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
DuoMoustache kirjoitti:
Lohtuna voin kertoa, että esimerkiksi joskus aiemmin omistamani Pontiac Transport 2.3 l oli altis heittämään öljyt ulos. Sen huohotusputket oli niin hoikat, että vain onkimato pystyi niissä ryömimään.
Kun kone heitti ekan kerran öljyt ulos, luulin kampiakselin stefan vuotavan. Mutta vuoto jatkui stefan vaihdon jälkeenkin ja sitten käänsin huomioni samassa päädyssä oleviin huohotinputkiin...


Samaisesta autosta kokemuksia,aikalailla samaa sanoisin. talvi pontiacin kanssa ja kyllä kerää melkoisesti kosteutta huohotinputkiin jne. Kyllä muillakin merkeillä samat ongelmat on



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 20:05 

Viestit: 20
Hei!

Itselläni oli aikoinaan ongelmia Volvo 440:n kanssa. Auto sylkäisi parina talvena öljyt pihalle huohotinputken jäätymisen johdosta. Onneksi selvisin pelkällä säikähdyksellä. Kyseisessä autossa oli ilmeisesti Renaultin valmistama 1.8 L moottori. Nykyisessä autossani Citroen XM ei kyseistä ongelmaa ole ainakaan vielä ilmennyt. Auton mukana tuli viimasuoja, joka on kyllä helppo napsauttaa tarvittaessa paikoilleen. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 20:13 

Viestit: 5851
Paikkakunta: Lahti
JarnoF kirjoitti:
Mutta ainakin se viimasuoja on keulan etu-ilmeeseen sopiva. Myötähäpeä on suuri, kun tuolla kylillä kattelee aaltopahvilla vuorattuja auto-VAGeneita sun muita "laatu"-atuoja. ;)


Tekniikka on niissäkin kehittynyt, näkyy nykyisin monesti olevan ilmastointiteippiä pahvin sijasta :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:? tuohan se näkyy olevan suurin ongelma tuon imagon menetys jos sattuu näkyvästi suojaamaan kuljintaan. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 20:30 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
:? tuohan se näkyy olevan suurin ongelma tuon imagon menetys jos sattuu näkyvästi suojaamaan kuljintaan. :roll:

Tuota samaa olen kummeksunut. Mitä helvekun imagonmenetystä siinä on? Ja yleensäkin sen kertominen täällä, onko jonkun muunmerkkisen auton huohotin jäätynyt, tai onko joku muunmerkkinen auto hyytynyt tienposkeen.
Ei jummarra. Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 23:02 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Onko kukaan koskaan miettinyt miten tuo kosteus tuonne koneeseen joutuu? Itse olen tullut siihen tulokseen, että pakokaasut, jotka sisältävät paljon vettä kulkeutuvat moottoriin. Ainoat paikat, joista se voi tapahtua on männänrenkaiden ohivuotona tai pakoventtiilivarsien tiivisteistä. Itse olen nyt parin koneen kohdalla todennut, että ventiilivarren tiivisteiden uusimisella ainakin on suuri vaikutus huohottimeen kertyvän kosteuden määrään. Ei ole sen jälkeen ollut huohotinongelmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäätyihän se siis C5
ViestiLähetetty: 25.01.2010 23:06 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Xsarassa on onneksi niin huomaamaton viimasuoja, ettei se kyllä imagoa häiritse jos moisesta välittäisin niin kauheasti. Jotku näyttää ajavan kesälläkin Xsaralla viimasuoja keulalla. Sopii ilmeisesti niin hyvin imagoon. ;)

Mielummin itse laitan viimasuojan keulalle, kun alan muuten toimivia venttiilivarren kumeja vaihtamaan/vaihdattamaan. Huomattavasti pienempi vaiva.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: