Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 26.01.2010 13:07 

Viestit: 10
Elikkä Xantia Hdi 110 -99 ja kesädieseliä tankissa, lähdin ajeleen -15 pakkasessa, kulki muutaman kilometrin, siten hyytyi. Eikö näissä pitäis olla polttoaineen esilämmitin? Missähän se esilämmitin sijaitsee fyysisesti, en löytänyt mitään sentapaista konehuoneesta. Yritin käynnistellä myöhemmin n. -10 asteessa, lähti jotenkin käymään pariin otteeseen, mutta sammui hetken päästä. Vaihdoin polttoainesuodattimen uuteen, nyt en saa enää lainkaan käymään, ei edes yritä. Autossa ei ole valitettavasti lohkolämmitintä, koska asennettu Webasto, joka ei ole toiminnassa. Lämmitin kuitenkin moottoritilaa pari tuntia sisätilanlämmittimellä ulkolämpötilan ollessa n. -10 joten olisi luullut moottorin/polttoainejärjestelmän olevan riittävän lämmin kesädieselillä käytettäväksi, toki polttoaine tankissa varmaan tuon -10 astetta, mutta moottori ei yritäkään käynnistyä. Kuinka helposti nuo hdi:n ruiskupumput rikkoutuu jos starttailee kuivana? Löytyiskö palstalaisita neuvoja mikä avuksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 26.01.2010 13:31 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Eikös se kierrä jäähdytysneste sieltä suodatinkotelon alta,mitä se sitten kylmänä lämmittää on eri juttu..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 26.01.2010 13:32 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Niin ja ilmasit systeemin.????


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 26.01.2010 14:40 

Viestit: 10
Ai se ei olekaan sähköinen se esilämmitin, taisi tosiaan olla ylimääräisiä putkia siellä suodattimen alaosassa, mutta eihän tuo systeemi tosiaan auta mitään ennenkuin moottori ehtii lämmetä. Aluksi vaihdoin vaan suodattimen, mutta kun ei lähtenyt käyntiin, niin täytin myöhemmin suodatinkotelon polttoaineella, mutta ei auttanut. Ilmauksen pitäisi toimia käsittääkseni automaattisesti? Kun virran kytkee päälle, niin joku sähköpumppu siellä surisee muutaman sekunnin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 26.01.2010 14:54 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ei se itsekseen ilmaannu.
Aukaise tuhjennys tulppa suodatinkupin ala reunasta laita virta päälle muutama sekuntti pidä pieni tauko toista sama muutaman kerran ja tulppakiinni kone käyntiin... :idea:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 01.02.2010 12:01 

Viestit: 10
Kiitokset Tapsalle ilmausohjeista! Eilen koitin tuota taas tulille kun lämpötila ulkona oli -5 asteessa. Ilmausoperaatio useaan otteeseen ja melkoisen juoksevalta se polttoaine tuossa lämpötilassa vaikutti, mutta yhtä pientä hörähdystä lukuunottamatta sinnikkäästä starttimoottorin rääkkäyksestä ei tulosta. Onko jollakulla kokemusta kuinka herkästi tuo korkeapainepuoli rikkoutuu, jos polttoainetta ei sinne asti jostain syystä kulkeudu ja starttailee "kuivana"? Uskaltaiskohan hinaamalla yrittää, silloin sais ainakin reilusti kierroksia, vaikka kyllä tuo starttikin ihan reippaasti pyörittää ei siinä mitään vikaa. Vanhanmallisilla dieselkoneilla kierroksista monesti ollut apua, mutta uskaltaako näitä korkeapainevehkeitä edes yrittää hinaamalla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 01.02.2010 13:10 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Minä vielä jatkaisin ilmausta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 01.02.2010 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4700
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei siellä oo mitään ilmailutarvetta. ruisku on toteutettu " lähes " samalla kaavalla kuin nuo bensa vastaavat. tankissa on siirtopumppu joka syöttää korkeapainepumppua. suuttimet ovat kuin bensavehkeessä mutta siellä on olemassa painekytkin joka saattaa olla viallinen jos lähdetään siitä ,että siirtopumppu hoitaa hommansa. kp. pumppua pyörittää nokkahihna. eikä tarvii ajoittaa. elikkä varmista suuttimien sähkön saanti = etsi semmoinen vaalean ruskea kaksoisrele konehuoneesta. ja kaiva sähkökaavat nenän alle. sille releelle pitää tulla akulta ainakin kahteen pisteeseen suora sähkö ja moniin liittimiin virtalukon takaa. enkä muista pinnoja. rele ei ole juuri koskaan viallinen ,mutta kytkennät saattavat hapantua samoin kuin johdotuskin.
se sama rele hoitaa myös siirtopumpun sähkön syötön. eli varmista ihan ekaksi sähkön saanti ennekuin lähet vaihtelemaan kalliita osia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 01.02.2010 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
Paikkakunta: Lahti
Nafta kyllä pysyy pitkään jäässä vielä pakkasten loivetessakin. vähän sama homma kuin lasinpesunesteen kanssa, eli kun kerran "sohjoontuu" niin saa käydä aika lämpimänä ennenkuin sulaa. Tankki voi olla pinnan alta täynnä jääkokkareita, jotka tukkivat imuputken aikas lahjakkaasti. Eli jos muu ei auta, niin auto sisälle sulamaan yöksi, tai tankki muilla keinoin lämpimäksi.

edit: Ja oireilee juurikin niin, että käy hetken ihan ok ja hyytyy, kokkareen imuputken suulle vetäessään. Oli joskus virman Sisussa samaa vaivaa. yöpakkaset -24 -> naftat jäähän. Siitä päivällä -4 asteen kelissä käynnistelemään. Silloin pelasti kolmen vartin kosaanikäsittely tankille.



Bexät 16v ja 4woodoo
Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 05.02.2010 11:11 

Viestit: 10
Kyllä tuo ilmausohje näytti löytyvän korjausoppaastakin kun semmoisen käsiin sain, mutta en usko, että on enää tuosta ilmauksesta kiinni. Pelko on, että korkeapainepumppu on sökönä kun aluksi yritin käynnistää ilmaamatta.
Opel forumilta löysin tällaisen kommentin, sama PSA:n common rail konehan tämä on kuin 406:ssa:
”Samoin esim. Peugeot 406 dieselit (common rail) usean vuoden ajalta kilauttavat ruiskupumpun lähes varmuudella jokaisen "kuiva" käynnistyksen jälkeen. (2 - 12 tkm, 4 kpl, 100 % "osuma" tarkkuus)”
http://ocf.fi/forum/viewtopic.php?t=998 ... 75def54871

Tänä iltana olis tarkoitus jälleen yrittää tuota käymään kun ulkolämpö ollut pidempään 0..-5 välillä. Hinaamalla sais hiukan enemmän kierroksia, joten ehkä sitäkin yritän jos ei muuten lähde.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 05.02.2010 11:32 

Viestit: 1734
Paikkakunta: Nousiainen
Oletkos nyt ihan varma että nafta on juoksevassa muodossa??? :shock:
Jos et tankkia ole lämmitellyt ei tuo muutaman miinusasteen lämpötila sitä sulata, kyllä sulamiseen tarvitaan + asteita oli se sit diesel tai vesi joka on jäässä/hyhmässä....
...muovitankki ei tosin kannata avotulella lämmittää :-D, mutta miten olis tehokas rakennuslämmitin puhkumaan tankin suuntaan?
Ei se moottorin lämmittely puhaltimella sitä naftaa sulata, kun tankki on pikkasen kauempana... ;-)



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 05.02.2010 14:36 

Viestit: 143
Vanha temppu oli lisätä naftan pakkaskestävyyttä kaataa sekaan bensaa tai petrolia. Oli oikein vanhan mersun talvikäyttöohjeissa suhteetkin merkattu. Ei jättänyt koskaan tielle kovillakaan pakkasilla. Tiedä miten nää nykyvehkeet moiseen suhtautuu..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 05.02.2010 15:37 

Viestit: 1734
Paikkakunta: Nousiainen
Tuossa toisessa ketjussa joku nyky diesel kuski juurikin kertoi, että lisäsi muutaman litran bensaa vahingossa tankatun kesädieselin sekaan ja mitään ongelmia ei esiintynyt.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 01:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
Paikkakunta: Lahti
Bensa ja muut jäätymisenestot ei auta, jos jäätä on jo syntynyt. Ja ne naftakokkareethan painuvat tankin pohjalle, eli niitä ei äkkiseltään edes huomaa, jos vaikka tankkiin pääseekin kurkkimaan.



Bexät 16v ja 4woodoo
Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 01:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Pertsa kirjoitti:
Bensa ja muut jäätymisenestot ei auta, jos jäätä on jo syntynyt. Ja ne naftakokkareethan painuvat tankin pohjalle, eli niitä ei äkkiseltään edes huomaa, jos vaikka tankkiin pääseekin kurkkimaan.


Tasan tarkkaan auttaa. Kokemusta kun auto kesken ajon rupesi jäätämään,viimeiset 10km mentiin niin että auto sammui,pieni odotus ja kaasu pohjaan että ehtii kiihtyä,aina jaksoi kiihtyä 60-70km/h ja sitten taas hyytyi ja mentiin vapaalla kun rupesi jäätämään. Pisin 10km koskaan. Kaverille soitto että löytyykö bensaa,ruohonleikkurin tankki tyhjäksi,bensat dieselin joukkoon,auton hölskyttely ja käyntiin. Matka jatkui ilman ongelmia



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 10:11 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Eilen ostin kevytkuorkin missä oli suodatin tukossa kun tankissa on kesälaatua, D100 purkki ja muutama litra bensaa ja sitten kuumailmapuhaltimella suodatimen lämmitys. Nyt pelaa ihan normaalisti.

Hdi tapauksessa yrittäisin konehuoneen saamista oikein kunnolla lämpimäksi, eikä se tankinkaan lämmitys huonoa tee. Aikanaan kun 1.9td hyytyi talvella niin että kävi aina puoli minuuttia kerrallaan niin pari purkkia d100 sulatti tankin imuputken muutamassa tunnissa ja meno jatkui normaalisti.

Tuleeko sieltä suodattimen tyhjennyspropusta polttoainetta oikein kunnolla kun jätät sen auki ja laitat sähköjä päälle?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 11:23 

Viestit: 54
Porakoneella vain reikä tankin pohjaan ja vanhat naftat pihalle . Uudet talvinaftat sisään ja uusi polttoaineensuodatin ja uusi yritys.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
Paikkakunta: Lahti
Onhan bensasta ja diisselsadasta apua kyllä sopivassa tilanteessa, mutta ilman lämpöä eivät kyllä mitään sulamaan saa. Jotakuinkin käyvän koneen tankkin ovat loistoapuja kyllä, kun paluukierto lämmittää naftaa hiljakseen ja einekset sekoittuvat tankin heiluessa, mutta seisovaan oikeen kunnolla hileeseen menneeesen tankkiin ei auta kuin lämpö.



Bexät 16v ja 4woodoo
Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 16:28 

Viestit: 335
Paikkakunta: Kotka
vai reikä tankin pohjaan, jopa oli hyvä korjausvinkki :shock:



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 16:55 

Viestit: 54
Kun ei autoissa normaalisti ole pohjaproppua niin se on tehtävä jotta tankin saa aivan tyhjäksi Omissa autoissani on reikä porattu tankkiin ja reikä tulpattu peltiruuvilla ja o-renkaalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 18:35 

Viestit: 335
Paikkakunta: Kotka
no jos se tankki on jäässä, niin ei se ihan pienestä reijästä tyhjene, suosittelen viemään sen auton lämpimään paikkaan pariksi päiväksi sulamaan.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Hdi kesälöpöt tankissa
ViestiLähetetty: 06.02.2010 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2206
Paikkakunta: Laukaa
Kaada sekaan LÄMMINTÄ talvidiisseliä ja aja tankki tyhjäsi hetimmiten. Lämmitä aine vaikka kuuman vesihanan alla kanisterissa. Jämähtäneeseen naftaan ei kylmät bensat eikä petroolit tehoa. Lämpö on ainut varma konsti saada kesälaatu juoksevaksi.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: