Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 28.01.2010 15:01 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Min Xanttu 1.8i 16v (-95, 208tkm) alkoi toissapäivänä kiukutella. Se sammui heti 100m liikkeellelähdön jälkeen ja lähti yleensä käymään uudestaan, mutta liikkumaan sitä ei saanut yli kymmentä senttiä kytkimelläkään varovasti yrittäen. Se sammui joka kerta kun tarvi enemmän kaasua. Eilen pääsin kolmen tunnin lohkolämmityksellä Korialta Kouvolaan ongelmitta, mutta kun rakas ranskattareni seisoi Prisman pihalla vartin, niin paluumatka oli melko takkuinen, taas auto sammuskeli koko ajan. Sen huomasi, että kun ajoi melko isolla vaihteella ja pienellä kaasulla, niin sujui vähän paremmin. Tulpat siinä on ikivanhat, koska en ole puolakantta siitä irroittanut koskaan 40 tkm/ 2,5 vuoden aikana. Kuitenkin, se ei ole mielestäni koskaan käynyt vajaalla pyttymäärällä joten mielestäni vika ei ole tulpissa.

Ja viime kuukaudet olen ollut poikkeuksellisen PA (melkein pitää miettiä nelikkofarkun realisointia), joten tankki on ollut pitkään myös poikkeuksellisen tyhjä. Joten hookaksoota sinne on mahtunut kertymään.

Aikaisempia oireita siinä on ollut koko min aikaisen historian se, että välikaasulla se nykäisee muutaman kerran päivässä oli kesä tai talvi (sitä olen pitänyt enemmän ominaisuutena kuin vikana). Viimeiset noin puoli vuotta tyhjäkäynti on välillä kiukutellut/heitellyt.

Kaveri väitti eilen puhelimessa, että Tuulilasi- lehdessä oli sanottu, että nykybensoissa on jo standardin mukaan etanolia seassa ja nyky-ruiskuautoissa jääneston käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikkei -95 Xanttu nyt ihan tuore enää ole.

Min autoa tankataan pääsääntöisesti ABC:llä, joka min tietojen mukaan myy Sköldvikin bensaa.

Paras Sitikka-asiantuntija jonka tunnen, sanoi että ensimmäisenä kannattaa vaihtaa bensansuodatin jostain tankin vierestä.

Mitä mieltä olette, onko nykybensoissa jo valmiiksi etanolia eli kannattaako / saako jäänestoa lisätä? Onko vika siinä, että jokin on jäässä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 28.01.2010 15:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 118
Eikös nykybensa (E95) ole oikeasti E5, eli siinä on jo nyt 5% etanolia? E10 tulee myöhemmin ja tämän litkun kanssa joudutaan sitten kattomaan mihinkä autoon sitä kannattaa laittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 28.01.2010 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ainoastaan Shellin V-Power on enää alkoholitonta, muissa on 4-10% "jäänestoa" jo valmiiksi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel
ViestiLähetetty: 28.01.2010 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
se 3 tunnin lohkolämmittäminen ei ole siihen bensasuodattimeen vaikuttanut mitenkään, eli ongelma on siellä konehuoneessa. saattaisi olla jopa moottorissa kiinni oleva anturi tms. kun lohkolämmittäminen siihen noin vaikutti...

saattaisipa jopa ne tulpat tai muu syttyvehjes, joka siinä on pitkään oireillut, saanut pakkasesta tarpeekseen :?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 08:41 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä tulpat alkavat olla valmiit. Koeta vaan vaihtaa ne. Suomen olosuhteissa ei kannata tuijottaa "virallisiin" vaihtoväleihin. Nyt, kun on ns. äärimmäiset käyttöolosuhteet, niin mm. tulppien kunnon merkitys korostuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 09:03 

Viestit: 2699
Ilmamassamittari tai siihen liittyvä johtoliitin. Tuon liittimen kunto on ainakin helppo tarkistaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 09:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Alkoholia saa olla bensassa korkeintaan 5% ja enempää sitä ei bensanvalmistuksessa sinne laiteta ja tosiaan vain V-power on viinaton.

Tuskin kukaan uskoisi mutta viina tulee bensaan mm Euroopan ylijäämäviineistä. Tästä uutisoitiin jo pari vuotta sitten.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Jäänestoaineen käyttö on muutenkin turha toimenpide.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 217
Paikkakunta: Lieksa
Naisen logiikalla vaihtaisin ensin ne tulpat ja bensansuodattimen (helppo vaihtaa Xantiassa) ja pitäisin pakkaskeleillä tankin aina mahdollisimman täynnä. Sitten etsisin vasta syitä mm. bensiinin koostumuksesta ym "korkealentoisista jutuista"... :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 29.01.2010 11:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ei kyllä ensin haetaan kaikki epäoleelliset asiat kun tehään trouble shoottia :lol: Yleensähän viat ovat "liian yksinkertaisia"
Tässä mm oireet viittaa tukkeutuneeseen pa-filtteriin tai sitten huoneen pa:n tuottoon joka voi johtua filsusta tai pumpun pysäilystä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel
ViestiLähetetty: 29.01.2010 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Cikatti kirjoitti:
Tässä mm oireet viittaa tukkeutuneeseen pa-filtteriin

...joka voi johtua (ja jopa todennäköisesti johtuukin) vedestä. Etanolia vaan pitäisi lisätä aivan naurettavia määriä että se vesi saataisiin liukenemaan etanoliin ja tuo vesiliuos bensaan. Lisäksi se vesi pitäisi ensin saada sulaksi.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel
ViestiLähetetty: 01.02.2010 17:15 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Kiitoksia vaan neuvoista. Vikaa en ole vielä edes yrittänyt paikallistaa. Mutta kohta haen siihen uuden bensansuodattimen kun Kuusaalta entisestä Beksin merkkihuollosta sellainen kuulemma löytyy.

Vika jatkui samanlaisena vaikka auto oli lämpimässä tallissa yön yli. Ja koska miä oon PA ja nelikkofarkku aika lailla pitkään paikallaan ja siinä on max. 3000 km ajetut monikärkitulpat, niin kävisköhän ne Xanttuun? (Lainaisin ne siis -90 BX 19 TZi (tai siis 4WD) Break ykspisteruiskusta.) Kyselen tuollaista laiskuuttani, kun netti tahmaa taas niin ettei viitti moponetin sivulta kattoa ja joku kuitenkin osaa noin viidellä napautuksella ladella vastauksen ulkomuistista kuin apteekin hyllyltä ;-) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 03.02.2010 02:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Etanolia vaan pitäisi lisätä aivan naurettavia määriä että se vesi saataisiin liukenemaan etanoliin ja tuo vesiliuos bensaan."

Mitä tarkoitat "naurettavalla määrällä"?

Minulla on valitettavasti valtava kokemus veden ja polttoaineen sekoituksista. Aloitan helpoimmasta päästä: Minulla oli Honda Monkey viime vuosituhannella, noin 80-luvulla. Se oli kova pala pojalla kun se liki uusi paska ei lähtenyt käymään. Isä sanoi: "ota taskulamppu ja katso tankin pohjaan" No suoraan sanottuna se näytti siltä kuin joku olis heittänyt sinne mällit.
Tämä siis oli aikana kun oli mm 92-bensaa ja siinä EI ollut viunaa joukossa alunperin tuotannon jälkeen.

Paljonko laitettiin pullosta sinolia että "mällit" hävis?

Toinen juttu näistä ihan vähäpätöisistä kokemuksista on sitten eräästä Korollasta joka asui meillä 200 000 km. (edelleen ei ollut viinaa tuotantoaineessa) Sen Kortsun tankin täyttöputki oli ruostunut reikiä täyteen ja lopulta vettä meni pyöräkaaren kotelosta suoraan tankkiin. Aina välillä maiilmankaikkeuden luotettavin ja paras kulkuneuvo ei käynnistynyt, vain talvella. Paljonko annettiin viinaa että käynnistyi ;)

Tänä päivänänä tilanne on se että ÄLKÄÄ laittako viinaa tankkiin. Oho, nyt tuli jo puoli vastausta kysymyksiini.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat
ViestiLähetetty: 04.02.2010 21:03 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Nyt vihdoinkin sain polttoaineensuodattimen irti. Mulla vaan oli nyt netti eri paikassa kun Xanttu ja Alfamer-kirja ja tuli kiire (kyyti lähti niin piti lähteä sen mukaan hakemaan -84 lainacorollaa), joten se on kesken ja tallissa haisee vahvasti bensa. En ehtinyt vilkaista sitä kirjaa, joten kysyn nyt, että onko siinä se konehuoneeseen tuleva ylempi letku tuloletku, se joka tulee tukille?

Kohta kun menen takaisin tallille, niin otan kyllä läppärin ja mokkulan mukaan.
Ja Loimaan suunnalta tuli neuvo, että kannattaa katsoa millä paineella se bensa tulee konehuoneeseen. Jos auto sammuu, niin sammuuko pumppu?
Ja uskaltaiskohan sitä letkua puhaltaa paineilmalla?

Kiitollisena mielellään nopeita vastauksia odotellen...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: