|
Kirjoittaja |
Viesti |
likn
|
Viestin otsikko: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 30.01.2010 12:59 |
Viestit: 87
|
Toyota kilpailutti kaasupolkimen valmistajat. Kaikkea pitää nykyään kilpailuttaa ja halvin yleensä valitaan. Mielenkiintoista nähdä, oliko tarjouspyyntöön osattu panna vaatimukseksi sellaista että poljin ei saa turvota kosteuden vaikutuksesta... Nyt sitten oikeudessa ratkaistaan joutuuko alihankkija korvaamaan jotakin Toyotalle. USA:ssa oikeusjutun yleensä voittaa se, jolla on kalliimpi asianajaja. Toyota lopputuotteen valmistajana joutuu kuitenkin kustantamaan kalliin takaisinkutsukampanjan ja kärsimään imagotappioita. Lisäksi se joutuu maksamaan onnettomuuksien uhrien omaisille ainakin biljardi, ellei peräti ziljoona dollaria. Uhrien suvut ovat tästä eteenpäin upporikkaita. Siinä vielä lapsenlapsetkin kiittävät, että isoäiti joutui onnettomuuteen jumittuvan kaasupolkimen vuoksi.
Antaisi taas aihetta Suomessakin miettiä yhä yleistyvän kilpailutuksen ja ulkoistamisen hyötyjä ja HAITTOJA.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 30.01.2010 13:30 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Täällähän ainakin kuntasektorilla ja muuallakin kilpailutus mennyt päin piip piip sinne kustannukset vaan nousseet.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 30.01.2010 15:01 |
Viestit: 1128
|
Eikös tuota pedaalia ole myös citikoissa C1 mallissa. Joka tietenkin on sama kuin tojota. Huonosti tehneet speksit tarjouskilpailuun.
Ulkoistetuissa toiminnoissa joudutaan maksamaan toiminnan kustannusten lisäksi aina liikevoitto. Ja vahtimaan laatua sekä tappelemaan sopimusten sisällöstä ja maksamaan sopimusten ulkopuolisista töistä extraa. Lisäksi tilaajaorganisaatiossa pitää olla henkilöitä tätä varten. Halvempaan, nopeampaan ja parempaan lopputulokseen päästäisiin tekemällä hommat omina töinä organisoimalla toimintaa hieman tehokkaammaksi.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 30.01.2010 15:06 |
Viestit: 1091
|
likn puhuu asiaa, nykyään mikään muu ei merkkaa, kuin mistä saa halvimmalla, onhan se tietysti selvää, kun mm.tohottimia valmistetaan paljon, säästö on suuri ja osakkeenomistajille pitää saada joka vuosi yhä enemmän rahaa jaettavaksi, mutta kyllä pitäisi olla järki mukana, kun päätöksiä tehdään, ettei käy näin, maineen saaminen kestää kauan, mutta sen menettäminen ei vie kuin hetken....... Kyllä laatu on ainoa asia, mikä merkkaa, joka asiassa, mutta se maksaa tietysti. kyllä siellä päitä nyt putoilee, mutta ei siltä varmaan joka virheen teki, vaan työntekijöiltä, jotka tekivät, niinkuin käskettiin.....näin ainakin täällä
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 00:17 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Valmistavaa teollisuutta edustavana ei se ole ihan noin yksinkertaista.
Hyvän ja halvan komponentin etsiminen on yksi valmistajan tärkeimmistä tehtävistä. Koska harva ostaja haluaa ostaa kallista. Pitää olla edullista. Kun tuo toinenkin valmistaja myy noin halvalla. Komponentin pitää siis olla niin halpa kuin mahdollista mutta kuitenkin kestää se mitä tämänhintaiselta tuotteelta kohduudella voidaan odottaa. Ostajatkin ovat ihmisiä ja heille tapahtuu virheitä. Ja edullisempaa lopputuotetta jahdatessa on pakko ottaa riskejä esimerkiksi ostossa. Riski ei saa olla suuri mutta joskus se kusee kintuille.
Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 01:31 |
Viestit: 1878
|
Putkimies22 kirjoitti: Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan. Totta.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
C3P
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 11:11 |
Viestit: 104 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kilpailuttamalla siirretään jatkuvasti riskejä ja vastuita aina vaan pidemmän ketjun päähän yhtälailla valmistuksessa kuin palveluissakin. Vaikka palkka- ja valmistuskulut nousevat, niin aina pitäisi sopimusvalmistajan/-urakoitsijan pystyä myymään tuotteensa aiempaa halvemmalla. Niinpä sitten haetaan tekijät ja raaka-aineet aina vaan syvemmältä "viidakosta" kunnes napsahtaa. Tämän jälkeen päävalmistaja syyttää ongelmista sopimusvalmistajaa, joka ei juurikaan voi julkisesti puolustautua. Laitetaan sopimusvalmistaja vaihtoon ja aletaan kierros alusta...
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport 4WD 2020
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 11:36 |
Viestit: 2821
|
Joo näyttäähän se olevan sama ongelma C1/1007 jotka on tehty samalla tehtaalla toyotan kanssa. Kyllä tää "halvinta" käyttäen säästäminen on välillä turhaa.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 13:32 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Tää tojotahomma on kyllä niin huvittava. Sattui tuossa Cnelkusta pyöränlaakeri prakaamaan ja siitä sitten tilitin duunikaverille, joka on henkeen ja vereen toyotamies. Yllättäen sieltä tuli heti että kuinka Carinalla ajettiin neljäsataatuhatta ilman yhdenkään laakerin vaihtoa. Totesin siihen että mitä luulet, pääsetkö samaan tolla nykyisellä Auriksella? Aika hiljaista tuli.
Sinänsä kyllä Toyotalle täytyy antaa propsit siitä että jos ne ei olis sillon joskus tehneet niin laadukkaita autoja, nykyiset biilit olis varmaan kaikki aika paljon huonompia.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 31.01.2010 18:40 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Putkimies22 kirjoitti: Valmistavaa teollisuutta edustavana ei se ole ihan noin yksinkertaista.
Hyvän ja halvan komponentin etsiminen on yksi valmistajan tärkeimmistä tehtävistä. Koska harva ostaja haluaa ostaa kallista. Pitää olla edullista. Kun tuo toinenkin valmistaja myy noin halvalla. Komponentin pitää siis olla niin halpa kuin mahdollista mutta kuitenkin kestää se mitä tämänhintaiselta tuotteelta kohduudella voidaan odottaa. Ostajatkin ovat ihmisiä ja heille tapahtuu virheitä. Ja edullisempaa lopputuotetta jahdatessa on pakko ottaa riskejä esimerkiksi ostossa. Riski ei saa olla suuri mutta joskus se kusee kintuille.
Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan. Annanpa yhden esimerkin kvartaalitalouden tulevista ongelmista: Ulkoistettaessa pyritään aina saamaan firmalle säästöä ja monesti se onnistuukin, mutta kääntöpuolena toimitusvarmuus ja laatu saattaa heikentyä, kuten jo todettiin aiemmissa kirjoituksissa. Tämä esimerkkini kertoo yrityksestä x joka ulkoisti logistiikkapalvelunsa kokonaan. Eli siis varastot,varastotietojärjestelmät, lähetykset, toimitukset jne tuli hoitamaan ulkopuolinen yritys. Hintalappu oli pienempi ja mm. varastotoiminnan työtapohin luvattiin suuria kohentavia muutoksia. Alkuun meni ihan hienosti ja yritys oli tyytyväinen saamaansa palveluun, ainut miinus oli pienoinen vuotuinen hinnankorotus logistiikkapalveluiden maksuihin. Aikaa kului ja samaan tyyliin jatkettiin. Sittenpä koitti päivä, että johto alkoi katselemaan ulos myytynsä logistiikkapalvelujen jatkuvasti noussutta hintaa ja hieman rupesi jo harmittamaan. Asialle ei vielä tässä vaiheessa tehty mitään, mutta viimeinen naula arkkuun oli, kun ulkoisen yrityksen palvelun taso laski oleellisesti. Tässä vaiheessa ruettiin pohtimaan logistiikan itsenäistä hoitamista, eli paluuta vanhaan systeemiin. Ongelmaksi muodostui kulunut aika, eli oman talon tietotaito ja järjestelmät olivat niin vanhentuneita, ettei ko. järjestelmillä olisi pystynyt hoitamaan enää yrityksen logistiikkaa. Vaihtoehtoina oli joko maksaa huonosta palvelusta ja vuosittain nousevista maksuista tai tehdä mittava investointi omiin logistiikkajärjestelmiin. Yhteenvetona: kvartaalettain saavutetut säästöt palavat kertalaakista jopa moninkertaisina pitkässä juoksussa. Monelle tämä kuulostaa utopistiselle nykyisessä ulkoistamisen muotiyhteiskunnassa, mutta tulevaisuus voikin olla karua luettavaa, jos samalla tahdilla jatketaan.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 01.02.2010 23:12 |
|
Sen siitä saa kun ryhtyy yhteistyöhön Tojotan kanssa...
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 01.02.2010 23:32 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Akailella erittäin hyvä kirjoitus. Yhdelläkin suuryrityksellä kuljetusten ulkoistaminen oli erittäin kallista. Itse asiassa kukaan ei edes sitä hallinut, joten ulkopuolinen toimija sai touhuta aivan omiaan...kukaan ei kiinnittänyt huomiota laskutuksiin kun ammattitaito ei riitänyt  Sanoisinko jotta käsittämätöntä touhua...rahoja hukattiin toisella kädellä ja toisella kädellä yrittettiin kuristaa omaa porukkaa, heh. Lopulta kaikki kuljetukset on ulkoistettu - epäilen vieläkin lopullista hintaa. Summat voivat olla jotain mutta niiden analysointitaito on missä? Pikkuisen kaivertaa vieläkin...Pitäköön tunkkinsa Ja tämä tarina on siis täysin kuvitteellinen 
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 02.02.2010 01:04 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Ulkoistaminen ja alihankinta on taitolaji siinä missä joku muukin. Mikään yritys ei voi kybällä hallita kaikkia mahdollisia osa-alueita. Silloin on järkevää ulkoistaa ne toiminnot sellaiselle yritykselle jolle se on ydinosaamista. Joka siis osaa tehdä sen paremmin kuin itse.
Huteja tulee tässä hommassa ihan siinä missä niitä tulee omavalmisteissakin.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Cibx
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 02.02.2010 11:05 |
Viestit: 338 Paikkakunta: Korpilahti
|
Pakko kommentoida, kun jotenkin tuttu aihe. Kuljetukset ovat olleet pitkään ulkoistuksen alla ja ensimmäisesten joukossa. Sitten on alettu logistiikan hallintaa siirtämään operaattoreille ja integraattoreille mm. lähettämötoimintaa, varastointia ja siihen liittyviä toimenpiteitä etc. etc. Suomessa ei taida enää kovin montaa isoa firmaa olla joka hoitaisi kuljetukset enää omalla kalustolla ja mitäpä sitä suotta kun ala on niin kilpailtu. Suuret asiakkaat sanelee hinnat, eikä siinä auta (kuin esim. kuljetusyrittäjän vikistä.) Suuret kappaletavarajärjestelmäketjut antavat -70 % taulukkohinnasta kovassa kilpailutilanteessa ja vielä siitäkin pitäisi pudottaa..
Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 02.02.2010 14:37 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Häiritsi kyllä eilisten kymppiuutisten pieni uutinen siitä, että "myös sitikan c1:stä ja peugeot 107 (?) :sta on löytynyt kaasupoljin ongelmia". Uutisessa ei kuitenkaan viitsitty mainita, että molemmat mallit tehdään yhteistyönä Toyotan kanssa. Autoasioista tietämättömillä tämä lietsoo turhaa "kaasupoljinhysteriaa" ja toisaalta mollaa ranskalaisten merkkien laatua, juuri kun niiden maine oli pienoisessa nousussa.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 03.02.2010 09:50 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
En tiedä miksi, mutta mieltä lämmittää ao. uutinen. http://www.iltalehti.fi/autot/2010020311047821_au.shtmlEi se pomminkestäväksi väitetty Tojo sittenkään viaton ole.
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 03.02.2010 13:34 |
Viestit: 298
|
Eiköhän noita tyyppivikoja ole ollut maailman sivu. Täytyy sanoa etten oikein ymmärrä onko niin että tyyppivika voi olla vaikka missä, kunhan ei kaasupolkimessa. Tälläisiä romuja nämä nykypäivän vehkeet vain on. Pitää olla halpaa ja saada nopeasti markkinoille ei enää ehdi paljoa testailemaan.
selvyyden vuoksi en ole tojotaa ikänä omistanut
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 03.02.2010 22:18 |
Viestit: 1128
|
Olisikohan tuo tarttuva tauti. 16Valvessa on kaasun toiminta ollut muutaman kerran tuon vikakuvauksen mukaista. Tosin diagnosoin tuon johtuvan imupuolen kosteudesta, joka jäätyy kaasuläpän kohdalla ja jumittaa läpän sen hetkiseen asentoonsa. No onneksi raaka voima auttaa aina. 
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 06.02.2010 18:40 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 07.02.2010 12:22 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Toyotan ilmoituksen mukaan yhdysvaltalainen alihankkija on tarkistanut 1,4 miljoonan auton kaasupolkimet. Alkavaa kulumista on löytynyt kahdeksasta autosta.
Japanilaisen alihankkijan polkimissa ei ole havaittu samaa ongelmaa.
Ja tuossa ydinpointit. Ameriikanpoijjaan alihankkijalla moka, joka kosketta todella harvaa autoilijaa, mutta korjataan silti, varmuuden vuoksi.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Toyota ja kilpailutus Lähetetty: 10.02.2010 09:56 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Olen pitänyt tojotaa luotettavana ja harmittomana, mutta ah niin harmaana autona. Eikä käsitystäni juurikaan nämä matto- ja petaalimurheet muuta. Mutta joillekin näyttää tojokin herättävän tunteita http://portti.iltalehti.fi/keskustelu// ... p?t=115889
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
|
|