Vanhoja lehtiä selatessa tuli käteen Voilà-lehden numero 2/09, joka oli Citroenin 90-vuotis juhlanumero.
Luin lehteä nyt hiukan tarkemmin. Yllätyksekseni luin tiedon, että Andre Citroenin isä oli hollantilainen ja äiti puolalainen. Andre kuitenkin syntyi Pariisissa v. 1878. Hän ei siis ollut pesunkestävä ranskalainen, niin kuin olen luullut.
Andre jäi orvoksi hyvin nuorena, äiti kuoli pojan syntymän jälkeen ja timanttikauppiaana toiminut isä Andren ollessa kuusivuotias. Hän varttui sukulaisten huomassa ja onnistui koulunkäynnissä valmistumalla insinööriksi v. 1900.
Toinen yllätys oli se, että Citroenin tunnus, nuolenmuotoinen kaksoishammaspyörä, ei ollutkaan Andren keksintö, vaan hänen Puolassa asuvan enonsa, joka oli käyttänyt sellaista jauhomyllyssään.

22-vuotias Andre osti oikeudet hammaspyöräpatenttiin Ranskassa.
Andren liiketoimet alkoivat Pariisissa, missä hän rupesi sivubisneksenään tekemään kaivosvinssejä ja teollisuusturbiinien nopeusrajoittimia.
Päätyönä hän oli Mors-autotehtaan palveluksessa.
Andre matkusti Usa:n v. 1912, jossa hän tapasi Henry Fordin, joka oli jo keksinyt T-Fordin liukuhihnavalmistuksen. Ensimmäinen maailmansota sotki autotuotannon aloittamisen, ja Andre tekikin 75mm tykin ammuksia tehtaassaan.
Vasta vuonna 1919 Andre sai autotuotannon alkuun kun tehtaat muutettiin Euroopan suurimmaksi autotehtaaksi, ja Citroenin Type A näki päivänvalon.
Tämä taisikin olla kaikille toisille Patongin lukijoille tuttua juttua.....
