Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 20:38 

Viestit: 2699
Auto parkissa. Siinä lämmittämistä tarkoitan, eli kylmäkäynnistystä.
Lainaa:
- Tarkoituksena laittaa blokilämmittimen lisäksi.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 22:53 

Viestit: 5125
r_a_n_u kirjoitti:
Vähän mietityttää kantsiiko koko öljypohjan lämmitystä laittaa? Onko siitä auton pidossa mitään hyötyä? Kestääkö moottori pidempään?

Minä en ole ainakaan kuullut mistään tieteellisestä tutkimuksesta, joka osoittaisi että kylmissä maissa moottoreiden kestoikä olisi tilastollisesti merkittävästi lyhyempi tai että öljyn esilämmityksellä kestoaika pitenisi. Toki mutu sanoo että lämmitys varmaan vähän hyödyttää, mutta hyödyttääkö niin paljon että investointina kannattaa?
Eiköhän joku kaiva tutkimuksia esille, jos löytyy. (jokunen näitä löytyy -80 luvulta joissa on tutkittu moottorin kulumista kylmästarteissa, mutta ei kovin tuoreita)

Ja vielä kerran suoraan oljyä lämmittävistä vastuksista:
- Juu, niitä ei enää nykyautoihin tarvitse/kannata tehdä (helpompia ja halvempia (ainakin asennustyön hinta) vaihtoehtoja löytyy)
- Mutta niitä on, käytetään, eikä vaadi mitään erikoista kerrosta, toki normaalin suojauksen, eihän vastuslankaa jonka toisessa päässä on 230 V eristämättomänä saa vesitilaan tai koneen kylkeenkään pistää :)

( elementin pinta-alalla ja teholla säädetään pintalämpötila:
8 mm putkivastuselementin pitää olla noin 50 cm pitkä jotta elementin pinta-alaksi tulee 125 cm²,
öljyvalmistajien suosituksen 2,4 W/cm² mukaan tuollaiseen saa syöttää 300 W, elementti on U-mallinen ja U on taivutettu vielä kerran päällekkäin => elementin käyttöpituus on alle 15 cm )

[Edit]
Säteilylämmitin on pelkkä yleisnimitys noille uudemmantyyppisille, eli minä ainakin luulen että kaikki niistä ovat kontaktissa (useissa myös lämpöä johtavaa tahnaa) kiinni lämmitettävässä kohteessa (oli se sitten öljypohja tai lohko tai vähän molempia). Eli ei taida olla erikseen Contact tyyppisiä ja NoContact.


Viimeksi muokannut olli__o päivämäärä 06.02.2010 23:02, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Nykyajan synteettiset öljyt ovat sen verta hyviä että luulisi riittävän normi lämmitys kuin että pohtia miten öljyn lämmittäisi. Mä ainakin lämmitän öljyjä vain paistinpannulla



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 23:15 

Viestit: 2699
Kiitos mielipiteistä. Ehkäpä taidan sitten luopua öljynlämmittimen hankinnasta. Sen sijaan, jospa vaihtaisin talvella vähän useammin moottoriöljyn. Ja niin jo teinkin. Ajoauton moottorissa on Mobil Rally Formula 5W-50. On ollut jo pitkään. ("kokemjne" kyllä nyt lukee madonsanat, mutta anti tulla.) Kuva Vaihdoin viimeksi moottoriöljyt Beksiin ke 3 päivä tätä kuuta. Kilometrejä edellisestä vaihdosta vähän vajaa 8500 km. Jospa jatkan sitten samaa rataa. Kesällä öljynvaihto n. 10 000 km:n välein.

Viimasuoja lisää myös moottorin alle. Nokalla jo on.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 23:20 

Viestit: 5125
Lisäksi jotta sillä olisi jotain havaittavaa moottorin elinikää pidentävää merkitystä olisi sen käyttöä pitänyt harrastaa koko elinkaaren eikä aloittaa vasta kun koneella on jo päästelty suurin osa sen todennäköisestä elinkaaresta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 06.02.2010 23:29 

Viestit: 2699
olli__o kirjoitti:
Lisäksi jotta sillä olisi jotain havaittavaa moottorin elinikää pidentävää merkitystä olisi sen käyttöä pitänyt harrastaa koko elinkaaren eikä aloittaa vasta kun koneella on jo päästelty suurin osa sen todennäköisestä elinkaaresta.

Sekin vielä. Vaikka ei nuo omistamani autot nyt niin ikäloppuja ole. Tänään liikkeellä olleella ei ole vielä ajettu 300 tuhattakaan. Tottahan sillä ainakin saman verran kilometrejä edessä on?
Ja onpa tuolla suuleissa jemmassa sellaisia sadantuhannen kahtapuolta oleviakin muutama. Joten, näillä mennään ilman erillistä moottoriöljyn lämmitintä.
Kunhan ne ovat kaput, niin taitaapa meikäläisen ajot olla ajettu muutenkin. Kuva
Oikein mielenkiintoinen keskustelu.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 07.02.2010 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
Ajoauton moottorissa on Mobil Rally Formula 5W-50. On ollut jo pitkään. ("kokemjne" kyllä nyt lukee madonsanat, mutta anti tulla.)

Samoin minä. Moista muoviliisterillä yli-liäsaineistettua kuraa kun ei ole edes mitään järkisyytä käyttää. Eikä kelpaa autonvalmistajillekaan siinä missä 5W-40set.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 07.02.2010 12:40 

Viestit: 2699
zX-files kirjoitti:
Samoin minä. Moista muoviliisterillä yli-liäsaineistettua kuraa kun ei ole edes mitään järkisyytä käyttää. Eikä kelpaa autonvalmistajillekaan siinä missä 5W-40set.

Ai jaa. No tuostako on seurausta se, ettei meillä koskaan ole tarvinnut moottoria avata muuta kuin kannentiivisteen palamisen takia? Niistä palamisista otan syyn niskoilleni.

Vapari dieselissä jotain hajosi, ilmeisesti männänrengas, kun mittarissa oli päältä 600 tkm. Siitä oli myös kori lopuillaan, joten moottori on odottamassa avaamista ja korista osa kait Savossa, osa paalissa.

Pitäneekö siis harkita öljyplaadun vaihtoa? Mikä olisi parempaa ja edullisempaa? Miksi?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 07.02.2010 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Perustelu sekä suositus oli jo postauksessani, voisi tietysti lisätä niihin hinnankin eli tuo Mobilin RF 5W-50 ei ole edes hinnaltaan kilpailukykyinen.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 07.02.2010 23:57 

Viestit: 2699
zX-files kirjoitti:
Perustelu sekä suositus oli jo postauksessani, voisi tietysti lisätä niihin hinnankin eli tuo Mobilin RF 5W-50 ei ole edes hinnaltaan kilpailukykyinen.

Tämäkö on se perustelusi:
Lainaa:
Moista muoviliisterillä yli-liäsaineistettua kuraa kun ei ole edes mitään järkisyytä käyttää. Eikä kelpaa autonvalmistajillekaan siinä missä 5W-40set.

Hintaahan sillä kuralla on ollut viimeksi ostaessani 27:50 €/4 litraa. Ei tuo Suomi-sivujen tyylinen infosi oikein taida innostaa öljymerkin tai laadun vaihtoon. Tämä käyttämäni kura on suoriutunut moitteitta siitä tehtävästä mihin sitä olen käyttänyt.
Kysymykseeni "Mikä olisi parempaa ja miksi", ei tuo vastauksesi mielestäni vastannut.

Mitä hyötyä saan, jos ostan suosittelemaasi 5W-40 öljyä Rally Formulan sijasta? Vuosittainen ajomäärä on noin 30 tkm nykyisin. Öljymäärä autossa 5 litraa. Ihan tarkkaan en muista, mutta noin 20 vuotta olen Rally Formulaa ainakin käyttänyt yhtäjaksoisesti. Ja aiemmin, siis 3 vuotta ja siitä taaksepäin, ajomäärät olleet noin 60-70 tkm/vuosi.


Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 08.02.2010 00:11, muokattu yhteensä 2 kertaa


Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 00:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
ei tuo mobili niin kallista ole ja eihän sitä voi kiistää etteikö se hyvää olisi. makuasioita



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
Kysymykseeni "Mikä olisi parempaa ja miksi", ei tuo vastauksesi mielestäni vastannut.

zX-files kirjoitti:
muoviliisterillä yli-liäsaineistettua kuraa...

zX-files kirjoitti:
...5W-40set.

Liian lyhyttä ja ytimekästä?

r_a_n_u kirjoitti:
Mitä hyötyä saan, jos ostan suosittelemaasi 5W-40 öljyä Rally Formulan sijasta?

Olihan "mikä" sittenkin tullut mielestäsi vastatuksi.
Vähemmän polymeerejä, joilla tehdään tuo kuuman pään viskositeetti, jota ei suomalaisissa olosuhteissa tarvita. Kevyesti karrikoiden: saat itsekin tehtyä 5W-50 öljyä kun ostat purkillisen 0W-40 öljyä sekä esim STPeen Stop Smoke liisteriä ja sekoitat ne.

Noilla muoveilla on ilkeä taipumus kertyä jonnekin, vaarallisimpana mäntiin. Mutta koska ei ole kahta samalla tavalla ajettua & huollettua moottoria on vertailun tekeminen melkoisen mahdotonta. Lisäksi muuttujia ja muita vaikuttajia on liian monta.

zX-files kirjoitti:
Eikä kelpaa autonvalmistajillekaan siinä missä 5W-40set.

Tuon unohdit kommentoida. Kurkaapa ensi kerralla sen purnukan takalapussa olevia tehdashyväksyntöjä. Verraten vaikkapa 15 euron halpaöljyyn. Ja hämmästy.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 00:26 
menee liian vaikeaksi, jos on oltava joku teknokemian asiantuntija ennen kuin ostaa tavallista öljyä tavallisen autoon... tähän asti olen luottanut Rally Formulaan, onneksi bensoisssa ei ole noin paljon valinnan varaa


   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
näistä öljyistä on käyty niin monet väännöt eri topiceissa että miksi aina aloittaa saman?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 08:23 

Viestit: 2699
black_van kirjoitti:
näistä öljyistä on käyty niin monet väännöt eri topiceissa että miksi aina aloittaa saman?

Mobil Rally Formula 5W-50 näyttää olevan punainen vaate joillekin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 09:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vielä vähän. Sen ainoan kerran, kun käytin BX:ssä Mobilia, en sitä varsinaisesti kehu. Vaihdoin öljyn jo 7000km:n paikkeilla, moottorin käyntiäänen perusteella. Tilalle vanha tuttu vastaava Neste. Sitä sai käyttää tuon puolesta koko vaihtovälin. Ainahan uusi öljy saa koneen käymään nätimmin ja tätä uuden ja vanhan öljyn aiheuttamaa käyntiäänen eroa noteerasin. Olinhan tottunut kuuntelemaan moottorin käyntiääniä (käynnin tasaisuutta, jne.) 30v:n warrekaudellani, kun kärjettömien sytkälaitteiden kanssa vehtasin.
Takavuosina Esson öljyt olivat suosittuja, vaikka niistä moitittiin: on kuin vettä, poislaskiessa. Vaan oli Esso halpaa! Tämä 3000- 5000km vaihtoväliaikakautena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Vääntöä on varmaan siksi että kyse on suomalaiselle arasta paikasta. Ihan kuin kossun laimentaminen, hookoonsininen, turunsinappi tai lapinkulta. Ja josta on paljon väärää uskomusta. Mutta eikö silloin keskustelulle ole myös perusteet? Kertaus on opintojen äiti.

5W-50 on minulle punainen vaate. Mobil vain jos sitä hypetetään jonkin asteisena yliöljynä. Mobilin markkina-asema Suomessa on erittäin pitkän ja kalliin markkinoinnin tulosta. Muualla Euroopassa Mobil ei ole lainkaan yhtä tunnettu tai suuri merkki. Sellaiset merkit kuin Valvoline, Liqui Moly, Castrol, Aral, Q8 tai Total saattavat olla paljon tunnetumpia, myydympiä ja luotetumpia. Eli Mobil on vain yksi monista, ja jos se kilpailijoitaan kalliimpi niin silloin se on ylihintainen. Simppeliä.

Ei tarvi olla teknokemian asiantuntija. Perusasiat jotka olisi hyvä tietää saa selville jo niistä öljyoppaista, joita jaettiin huoltoasemilla vielä jokunen vuosi sitten. Taitavat nyt olla netissä? Ja kun Lemon sanoo ettei bensoissa ole noin paljon valinna varaa ollaan jo oikeilla jäljillä. Ei se bensapumpun/öljykannun merkki vaan se mitä sorttia: 5W40 vai 0W30 vs 95, biobensa vai 98. Raaka-aineetkin ovat pitkälti samoja samoilta valmistajilta, resepti vaan hieman eri, molemmissa tapauksissa. Täyssyntettisen moottoriöljyn PAOn suhteen valtaosa Euroopan markkinoista käyttää Nesteen Belgiassa valmistamaa polyalfaolefiinia (PAO), ja sitä on öljypurkin sisällöstä jopa 90%.

Miten öljy sitten pitää valita? Suurinpiirtein 90-luvun puolivälistä lähtien varsin yllättävä hakuteos nimeltään auton ohjekirja tai huoltovihko kertoo sen. Vanhemmissa autoissa haittaa se, että ohjekirjoissa on mukana keskieurooppalaisen mieltymyksen mukaisia mineraaliöljyjä, jotka olivat tuolloin juuri poistumassa Suomen myyntitilastojen kärjestä.

Otetaanpa ensimmäiseksi Y4-XM eli vuosi 1995:
BENSIINImoottorit ympärivuotiseen käyttöön 5W40 API-SG/SH
DIESELmoottorit 10W40 API-CD
Ja ohjekirjassa on myös hieno kuva, jossa kerrotaan ulkolämpötilan vaikutuksesta tuohon viskositeettivalintaan. xW-40 kelpaa +40°C helteille, koskas meillä on tuota lämpimämpää jolloin tarvitaan xW-50 öljyä?
Sitten Xsara ja vuosi 2001:
5W40 API-SJ/CF ACEA A3/B3-98
Taas se 5W-40 eikä 5W-50, nyt mukana myös ACEA johon palataan alla.

Sitten noista mystisistä API ja ACEA lyhyesti.
Öljyjen laatua ja käyttötarkoitusta mitataan useammallakin eri tavalla, joista yleisimmin tunnettu on API-laatuluokitus. Se ilmoitetaan öljypurkissa tapaan "SH/CD" ja koodi puretaan seuraavasti:
S-alkuinen kirjainpari on laatuluokka bensiinimoottoreille, ja vaativuusaste kasvaa vuosien mittaan eli SA on otettu käyttöön 1952, SB 1955, SC 1964, SD 1968, SE 1972, SF 1980, SG 1989, SH 1993 ja SJ 1996.
C-kirjainpari puolestaan on Diesel-moottoreille: CC ahtamattomille, CD raskaaseen käyttöön ja ahdetuille, CE on tiukempi kuin CD ja 1983 jälkeen käytössä. Nykyisin käytössä on lisäksi luokat CF myös korkearikkistä polttoainetta käyttäville ja CG amerikkalaisille vähäpäästöisille moottoreille.
Yleensä voidaan käyttää paremman (seuraavien kirjainten) laatuluokan öljyjä koska laatu kasvaa kirjaimen edetessä.
ACEA-luokitus kertoo enemmän öljyn ominaisuuksista kuin API, mutta on vaikeaselkoisempi. Karkeasti ottaen A1 ja A5 ovat ohutta polttoaineensäästö-öljyä, jo käytännössä poistunut A2 on kapeaviskositeettinen eikä välttämättä näin ollen laadukkain mahdollinen, ja yleisin A3 taas laadukas laajaviskositeettinen. Eli laatu ei kasva numeron mukaan, A1 ja A3 ovat eri tarkoituksiin tehtyjä laatuöljyjä.
Dieseleille vastavat luokat alkavat B-kirjaimella. B3 on nykyaikainen "yleisöljy" ennen longlife-aikaa. B4 on etenkin ranskalaisten suosima longlife-dieselöljy ennen hiukkasloukkuja yms erikoisuuksia. B1 ja B5 erittäin notkeita polttoaineensäästö-öljyjä.


Eli 5W40 jossa API-SJ tai isompi kirjain ja ACEA-A3 on se ympärivuotisen käytön oikea yleissuositus 80-luvulta viime vuosiin saakka bensakalustolle joka on puheena täällä.
Dieseleille vastaavasti 5W40 API-CF ACEA-B3/B4 kelpaa myös longlife-aikaan mutta ei ole huonoa tai väärää 90-luvun vaihteen kalustoonkaan.
Uusimmat jos ohjekirjassa on A5/B5-suositus sitten sen mukaan.

Ja yhtenä laatukriteerinä voi käyttää sitten muuten samat & oikeat kriteerit täyttävien öljyjen välillä noita autotehtaiden hyväksyntöjä. Esimerkiksi VW-502.00/505.00 tai BMW-Longlife-98 tai MB-229.3 tai GM-LL-B-025 löytyvät usein tuosta 5W40-purkista. Minkä tahansa tuollaisen lisääminen tarkoittaa että öljy on käynyt ko autovalmistajan testattavana, ja siitä on maksettu tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja laskua testauksesta. Ne eivät siis tule sinne helpolla tai ilmaiseksi. Mitä vähemmän niitä on sitä vähemmän öljyvalmistaja luottaa ja panostaa tuotteeseensa.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 15:13 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Samaa saarnaa löytyy wikipediasta ja öljy yhtiöiden sivuilta. :roll:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 16:04 

Viestit: 2699
Katselin myös öljynvalmistajien sivuilta suosituksia. Mm. Mobil suositus BX 19 moottoriöljyksi oli
ensisijaisesti: Mobil New Life 0W-40
toisella sijalla: Mobil Super 3000 X1 5W-40
kolmanneksi: Mobil Super 2000 X1 10W-40

Seuraavalla öljynostokerralla tutkin millä hinnalla noita myyvät.
Jotenkin hassua taitaa öljylaadun vaihto olla, kun tämä nykyinen on moitteitta tehtävänsä hoitanut.
Ja lukeehan Mobil 1:n purkissakin joidenkin toisarvoisten autonvalmistajien nimiä, kuten VW, Porshe ja joku MB.

Pitänee tutkia ne APi:t ja ACEA:t tarkasti.

Saas nähdä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 08.02.2010 16:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mobilin New Life 0W-40 nousi ykköseksi kun lopettivat 5W-40 "ykkösen". Asia josta käytiin Suomessa pitkä keskustelu Exxon-Mobilin kanssa. Turhaan, siellä seurataan koko Euroopan markkinoita, joilla ESP 5W-30 ja tuo 0W-40 ovat nousussa ja 5W-40 "ykkönen" oli laskussa. Samalla päivittivät Super-3000 5W40 öljyn tosin täyssynteettiseksi, eli se parani oleellisesti. Tuo osasynteettinen Super-2000 taasen korvasi mineraalin.

Porshen luokitus löytyy liki kaikista purkeista, se on todella vaatimaton.
Muistaakseni noista kahdesta muusta VWn luokitus on melko tuore, eli ei välttämättä löydy jos purkki on seissyt tallissa jonkin aikaa.
Super 3000 täyttää BMW LL-98 ja GM-LL-B-025 noiden MB 229.3- ja VW 505.00/502.00-vaatimusten lisäksi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 11.03.2010 10:21 

Viestit: 2699
Mobil 1 Rally Formula 5W-50 täyssynteettinen; API SJ/SL/SM/CF; ACEA A3/B3, A3/B4
Tarjoushinta jotain 55-59 €/8 litraa

Teboil Gold S SAE 5W-40 täyssynteettinen; API SL/CF; ACEA A3/B3/B4
Tarjoushinta 32 €/8 litraa.

Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 11.03.2010 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kohta pitäisikin taas öljyostoksille lähteä... viimeksi maksoi 70 €/10 litraa täyssynteettistä 5W-40 ilman mitään tarjouksia. Hyväksyntöjä/standardeja moisesta löytyy ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, PSA Peugeot-Citroën, VW 502.00/505.00, BMW longlife oil -98, Mercedes-Benz MB 229.3.

Suositustaulukko löytyy muutes täältä.
Tai voi myös käyttää hakuohjelmaa, joka löytyy täältä.

Saakos Mobilia edes järkevän kokoisissa eli viiden litran kannuissa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 11.03.2010 11:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mobililla ei ole Euroopassa viiden litran kannuja. Ei myöskään Nesteellä eikä Teboililla.
Jos luetellaan tunnettuja maailmanmerkkejä joilla on vitosia niin Liqui-Moly ja Valvoline tulee mieleen, joskin Valvolinellä vain pieni osa kannuista on vitosia.

Se tärkeämpi tehdashyväksyntälista tuosta 5W-50 näyttäisikin karulta kun vertaa 5W-40 öljyihin...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 11.03.2010 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Jos luetellaan tunnettuja maailmanmerkkejä joilla on vitosia niin Liqui-Moly ja Valvoline tulee mieleen, joskin Valvolinellä vain pieni osa kannuista on vitosia.
Total ei ole siis tunnettu maailmanmerkki? No, jatkan tuntemattoman käyttöä siis...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottoriöljyn lämmitin autoon
ViestiLähetetty: 11.03.2010 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sorry, unohdin laittaa tarkoittamani "muita" sanan tuohon vastaukseni väliin ennen tunnettuja-sanaa, kaikkihan täällä tietävät että Total on femmana koska nelosella ei tee mitään :)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: