|
Kirjoittaja |
Viesti |
keijokos
|
Viestin otsikko: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 09:39 |
Viestit: 2
|
Aika kummaa. Pari vuotta ajelin Xsara Hdi 110 kulkineella enkä oikein päässyt sinuiksi. Se oli jotenkin äkkinäinen ja vaikeasti ajettava. Mitään ei ollut vialla mutta ei vain tuntunut hyvältä. Vaihdoin sen vanhempaan turbo xsaraan ja auto kuin eri planeetalta. Se on miellyttävän pehmeä ja muutenkin helposti ajettava. Voiko kysymys olla jostain et stä tai renkaista vai miten ovat niin erilaisia.
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 10:09 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
No sehän se vähän itseäkin jurppi, kun meillä vaihtui vanha 90 hdi tähän uudempaan 110 malliin. Vanha malli OLI paljon mukavampi. Korkeampiprofiiliset renkaat (pienemmät jarrulevyt salli tuumaa pienemmän vanteen), pehmeämpi jousitus ja edes vähän vähemmän äkkiväärä hdi-kone.
Onneksi nyt on itsellä tuo 2.1TD Xsanttu. Perse tykkää.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 10:25 |
Viestit: 2699
|
keijokos kirjoitti: Aika kummaa. Pari vuotta ajelin Xsara Hdi 110 kulkineella enkä oikein päässyt sinuiksi. Se oli jotenkin äkkinäinen ja vaikeasti ajettava. Mitään ei ollut vialla mutta ei vain tuntunut hyvältä. Vaihdoin sen vanhempaan turbo xsaraan ja auto kuin eri planeetalta. Se on miellyttävän pehmeä ja muutenkin helposti ajettava. Voiko kysymys olla jostain et stä tai renkaista vai miten ovat niin erilaisia. Kyllä tuo on ihan yleinen juttu. Autot ovat pitkälti yksilöitä - uudetkin. Käytetyssä autossa taasen on hyvinkin paljon ajettavuuteen ja ns. "perstuntumaan" vaikuttavia asioita. Jos autoa on erinäiset "remonttireiskat" räpelöineet, niin kyllä se varmasti vaikuttaa myös auton käytökseen. Ja sitten: "yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä". Pelkästään sopimattomilla renkailla tehdään autosta aikamoinen "vempula". En koskaan ole käsittänyt, miksi autoon laitetaan ylileveitä renkaita. Meikäläisellä kokemuksia eniten BX:stä. Mutta niin se vaan on. Ja miltei järjestään ostamissani myös ylileveät ovat olleet. Viimeksi BX 19 TZI, jossa oli lähes uudet 185 renkaat. Ensinnäkin, nuo ovat huomattavasti kalliimmat kuin auton valmistajan suosittelemat 165. Ja ajoltaan huonot. Auton ajokäytös muuttui laitettuani siihen suositellun koon renkaat. Kun tuosta asiasta jo aiemmin vanhassa Patongissa kerroin, niin heti näkemykseni tyrmättiin, niin hinnan kuin ajettavuudenkin suhteen. Jotenkin kummaa sinänsä, kun tuo hintakin on aivan yksiselitteinen asia. Makuasioita näemmä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 11:00 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Makuasioista ei voi kuin kiistellä, ja siihenhän nettifoorumit on parhaita paikkoja...  Renkaan leveyden vaikutus auton käytökseen saattaa olla iso, mutta väittäisin, että rengasmerkillä ja -mallilla on vähintään yhtä suuri merkitys. Halvimmat 185:t on taatusti halvemmat kuin hyvät 165:t. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 11:15 |
Viestit: 2699
|
Igor kirjoitti: Makuasioista ei voi kuin kiistellä, ja siihenhän nettifoorumit on parhaita paikkoja...  Renkaan leveyden vaikutus auton käytökseen saattaa olla iso, mutta väittäisin, että rengasmerkillä ja -mallilla on vähintään yhtä suuri merkitys. Halvimmat 185:t on taatusti halvemmat kuin hyvät 165:t.  Rengasmerkki tuossa esimerkissäni luonnollisesti oli sama, niin se ylileveä, kuin se ostamani, autoon suositeltu koko. Pidin sen itsestään selvänä ja siksi sitä en erikseen maininnut. Eihän tuossa vertailussa muuten mieltä olisi ollutkaan. Ja olen kyllä senkin tässä vuosien saatossa huomannut, että valtavirrasta ajatusteni kanssa poikkean. Kunhan vaan kerran taas asian otin esiin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 11:26 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Joskus tuli sanottua, että hyvä leveä on parempi kuin huono kapea. Omassa vanhan mallisessa Xsarassa vähän leveämpi ja matalampi on mielestäni ollut parempi kuin alkuperäinen. Alkuperäinen oli 185/65 R14 Michelin Energy. Tilalle tuli 195/50 R15 Michelin Energy. Ajokäytös muuttui vakaammaksi ja alkuperäistä vaivannut epämääräisyys ja turha lullaaminen mutkissa väheni huomattavasti. Uraherkkyydessä ei tapahtunut mainittavaa muutosta. Vertailussa 90 hdi:n ja vanhan turbodieselin välillä pidän enemmän jälkimmäisestä. Hdi vääntää alakierroksilta paremmin ja teho tulee muutenkin tasaisemmin, mutta se myös tuntuu vähän pliisulta eikä kokeilemani yksilö reagoinut kaasupolkimeen kovin tunnokkaasti. Td on helkkarin helppo, halpa ja hauska laite kunhan vain on saanut turhat karstat pois koneesta... (eläköön autobahn!  )
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 11:32 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
r_a_n_u kirjoitti: Viimeksi BX 19 TZI, jossa oli lähes uudet 185 renkaat. Ensinnäkin, nuo ovat huomattavasti kalliimmat kuin auton valmistajan suosittelemat 165. Onko tosiaan 19 TZi:hin suositeltu 165, eikä 175? 185:kin toimii BX:ssä mielestäni ihan hyvin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 11:50 |
Viestit: 2699
|
laakeri kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: Viimeksi BX 19 TZI, jossa oli lähes uudet 185 renkaat. Ensinnäkin, nuo ovat huomattavasti kalliimmat kuin auton valmistajan suosittelemat 165. Onko tosiaan 19 TZi:hin suositeltu 165, eikä 175? 185:kin toimii BX:ssä mielestäni ihan hyvin. Ensinnäkin, kyse on Breakista ja talvirenkaista. Rekisteriotteesta: Renkaat: 165/70R14 Ohjekirjasta: Berline vakioasennus 175/65R14 , talvirenkaat 165/70R14 Break vakioasennus 165/70R14, vaihtoehtoisesti 175/65R14, talvirenkaat165/70R14
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 14:14 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
r_a_n_u kirjoitti: laakeri kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: Viimeksi BX 19 TZI, jossa oli lähes uudet 185 renkaat. Ensinnäkin, nuo ovat huomattavasti kalliimmat kuin auton valmistajan suosittelemat 165. Onko tosiaan 19 TZi:hin suositeltu 165, eikä 175? 185:kin toimii BX:ssä mielestäni ihan hyvin. Ensinnäkin, kyse on Breakista ja talvirenkaista. Rekisteriotteesta: Renkaat: 165/70R14 Ohjekirjasta: Berline vakioasennus 175/65R14 , talvirenkaat 165/70R14 Break vakioasennus 165/70R14, vaihtoehtoisesti 175/65R14, talvirenkaat165/70R14 Mitä ihmettä? Miksi talveksi laitetaan kapeammat, keveneekö se BX talven tullen vai? Hmm, eikös vanhakoppaisessa ollut orkkiskoko 170/65R365 tjsp? Joskus noita rengaskokoja etsiessäni törmäsin tietoon, että Sportissa ja GTi:ssä olisi 185/60R14 ja 16 soupapesissa 195/60VR14 jopa, pitääkös näistä mikään paikkaansa? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 14:30 |
Viestit: 2699
|
Nooh, laitanpa tähän sitten vielä vanhemman mallin rengaskoot. - BX 16 RS 165/70R14 - BX 19 GT 165/70R14
Enkä minä noita kokoja ole keksinyt. Ne olen suoraan kopioinut osin rekisteriotteista ja myöskin käyttöohjekirjoista.
Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 26.02.2009 14:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 14:36 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Kapeempi rengas talvella, sama paino pienemmällä pinta-alalla, kovempi paine per pinta-alayksikkö ja näin parempi pito. Näin olen sen ymmärtänyt. Itsellä 205 kesänakeilla ja 195 talvinakeilla. Bexissä 195 ja muistaakseni 185 (useammat talvikummit).
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 14:52 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
laakeri kirjoitti: Hmm, eikös vanhakoppaisessa ollut orkkiskoko 170/65R365 tjsp? Joskus noita rengaskokoja etsiessäni törmäsin tietoon, että Sportissa ja GTi:ssä olisi 185/60R14 ja 16 soupapesissa 195/60VR14 jopa, pitääkös näistä mikään paikkaansa?  Ainakin 19 GTi:ssä vakiokoko tosiaan oli 185/60R14, tosin itse muistaakseni käytin 185/65R14 kesärenkaita ja 175/65R14 talvirenkaita. 165 kuulostaa omituisen kapealta 19 TZI farkkuun, mutta kaiketi sekin riittää jos tuo kerran vakiokoko on.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 15:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Putkimies22 kirjoitti: Kapeempi rengas talvella, sama paino pienemmällä pinta-alalla, kovempi paine per pinta-alayksikkö ja näin parempi pito. Näin olen sen ymmärtänyt. No sittenhän kannattaa ehdottomasti vaihtaa kesäksikin se kapeampi rengas kesäksikin, niin saa silloinkin sen paremman pidon.  Meillä oli Xantiassa aiemmin 195 talvella ja 185 kesällä. Sittemmin alle vaihtui talveksikin 185. Ei noissa merkittävää eroa ollut. Ihan hyvin 195 piti, ellei jopa paremmin. Toki leveä nousee helpommin _sohkan_ ja veden päälle, mutta muuten on pitoa paremmin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 15:59 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Palloidiootti kirjoitti: laakeri kirjoitti: Hmm, eikös vanhakoppaisessa ollut orkkiskoko 170/65R365 tjsp? Joskus noita rengaskokoja etsiessäni törmäsin tietoon, että Sportissa ja GTi:ssä olisi 185/60R14 ja 16 soupapesissa 195/60VR14 jopa, pitääkös näistä mikään paikkaansa?  Ainakin 19 GTi:ssä vakiokoko tosiaan oli 185/60R14, tosin itse muistaakseni käytin 185/65R14 kesärenkaita ja 175/65R14 talvirenkaita. 165 kuulostaa omituisen kapealta 19 TZI farkkuun, mutta kaiketi sekin riittää jos tuo kerran vakiokoko on. Onko se vain 16V jossa on orkkisrenkaana 195 leveä?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Hade
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 16:39 |
Viestit: 11
|
Miten nää BX:n renkaan leveydet enää liittyy vanhan ja uuden Xsaran vertailuun.  Hyvin taas juttu karkaa "patoihin ja kattiloihin". 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 16:45 |
Viestit: 2699
|
Hade kirjoitti: Miten nää BX:n renkaan leveydet enää liittyy vanhan ja uuden Xsaran vertailuun.  Hyvin taas juttu karkaa "patoihin ja kattiloihin".  Kuinka niin? Keijokos kysyy mm. "Voiko kysymys olla jostain et stä tai renkaista vai miten ovat niin erilaisia." Vai pitäisikö mielestäsi pidättäytyä vain Xsaran renkaissa?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 17:11 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Vanhempi Xsara on ainakin uudempaa huomattavasti paremman näköinen. Ihme möhkö se uudempikeulainen. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 18:59 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Bumper kirjoitti: Vanhempi Xsara on ainakin uudempaa huomattavasti paremman näköinen. Ihme möhkö se uudempikeulainen.  täytyy olla samaa mieltä tuosta. Paljon mielummin ostaisin vanha keulaisen kuin uuden. Itsellä on bx:ssä 195/55-15 (eli xsaran vakio koko) ja hyvin omasta mielestä on kulkenut.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 19:50 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Jeth kirjoitti: Bumper kirjoitti: Vanhempi Xsara on ainakin uudempaa huomattavasti paremman näköinen. Ihme möhkö se uudempikeulainen.  täytyy olla samaa mieltä tuosta. Paljon mielummin ostaisin vanha keulaisen kuin uuden. Pah, minusta se uudempi on paaaljon paremman näköinen. Mielipidettä on saattanut muokata se, että ajelin semmoisella pari vuotta. Silmä tottuu. Uudemmassa Xsarassahan on muuten isompi raideväli, vaikuttaa varmaan kummasti ajettavuuteen. Tiedä sitten mihin suuntaan, kun en ole vanhakoppaisella ajanut metriäkään. Lainaa: Itsellä on bx:ssä 195/55-15 (eli xsaran vakio koko) ja hyvin omasta mielestä on kulkenut. Toi on muuten uudempikeulaisen Xsaran vakiokoko. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.02.2009 21:38 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Kapeempi rengas talvella, sama paino pienemmällä pinta-alalla, kovempi paine per pinta-alayksikkö ja näin parempi pito. Näin olen sen ymmärtänyt. No sittenhän kannattaa ehdottomasti vaihtaa kesäksikin se kapeampi rengas kesäksikin, niin saa silloinkin sen paremman pidon.  Sivuttaispito kapeammassa parempi. Vilkaiskaapa joskus WRC-auton renkaita, kun ajelevat lumella.  Luulen, että niissä kapeiden renkaiden käyttöön on syynsä, hinta tuskin kuuluu niihin.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
keijokos
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 27.02.2009 13:36 |
Viestit: 2
|
Niin että xsarassani oli aluperin 195/55 renkaat vakiona ja niitä myös käytin eikä mitään ylileveitä
|
|
|
|
 |
sonytrinitron
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Xsara parempi kuin uusi Lähetetty: 26.03.2009 21:09 |
Viestit: 1
|
Ajelen kahdella xsarafarkulla, vanhempi pojalla käyttöautona
Vanhempi -99 on mielestäni mukavampi -kojelauta ei resonoi ja rämise -vaihteensiirto on juohevampi -äänentoisto on parempi -alavääntö mukavampi- vaikka vähemmän tehoa, tuntuu sitkeämmältä -alusta on äänettömämpi ja leppoisampi (tuumaa pienemmät ja kooltaan kapeammat renkaat tuntuvat rullaavan herkemmin) -ohjaus tunnokkaampi
Uudemmassa -04 ilona -vakionopeussäädin on matkalla mukava -kierroksia käyttäen heilahtaa herkeämmin esim. ohitukset
Niin että pitkälti samaa mieltä.
|
|
|
|
 |
|
|