Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 09:55 

Viestit: 12
Aika ajoin oikkuileva tyhjäkäynti? aika ajoin lisääntynyt bensan kulutus? onkohan taustalla yksi vika vai onko tapauksessa kaksi vikaa?

Esiintyvät yleensä yht'aikaa joten yhteinen tekijä löytyy. Mutta mistäs tiedät?

Tulpat ok palojälki hyvä
Alipainetunnistin reagoi imukanavan paineen muutoksiin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 10:18 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
Minkä värinen auto? Ajetaanko paljon katto auki, se yleensä hiukan lisää kulutusta.
No joo, helpottais varmaan avunantoa jos kertoisit minkälainen kärry on kyseessä.

Liekkö imusarjan tiiviste pa*kana ...



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 10:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Liekö joutokäyntimoottori putsauksen tarpeessa. Luepa juttu "Xantian käyntiongelmia". Siitä löytyy perusasiat, jotka on hyvä olla kunnossa, vasta sitten voisi alkaa ihmetellä enemmän.
Ja kyllä ajopeli on hyvä mainita vuosimalleineen, kilometrineen. Näin, ystävällisesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 11:10 

Viestit: 12
no xantia tietekki -95 1,8 ilman karvanoppia, eikä nyt talvela kuiten tehe haku ajaa katto auki. km jotai240tkm

minkälainen tuo alipaine säädin on rakenteeltaan, voiko se "jumia" silloin tällöin.

onko tuo joutokäynti moottori jonkinlainen kompresori joka vainaa ilmaa tarvittavan määrän imukanavaan


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 13:19 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
Ihan 100-varma en ole, mutta tarkoitetaankohan tässä tuota lisäilmaluistia aka joutokäyntimoottori? Se siis ei puhalla mitään, vaikka pienen sähkömoottorin tai -säätimen sisältääkin. Sen tarkoitus on säädellä tyhjäkäynnillä moottoriin annettavan imuilman määrää metallisen luistin avulla. Siis imuilman, joka menee kaasuläppäkotelosysteemin ohi suoraan moottorille.

Mokkula irti ja täytee crc:tä, suoraan akulta 12V napoihin välillä johdot irroittaen hoiti meidän volvossa tuon kapineen takeltelun.



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 17:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
mtkoskin kirjoitti:
Mokkula irti ja täytee crc:tä, suoraan akulta 12V napoihin välillä johdot irroittaen hoiti meidän volvossa tuon kapineen takeltelun.

Ja kannattaa ottaa se luisti kopiksi kun siihen antaa sähköä niin päin että se kara tulee ulos päin. Lähtee nimittäin melko vauhdilla. CRC:n valikoimasta kannattaa valita Bräkleen ja 5-56 tähän operaatioon, Belt Grip ei ole hyvä ratkaisu vaikka pullossa CRC lukeekin...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 19:31 

Viestit: 12
Siis luisti, elikkä toimintaperiaatteena solenoidi tässä "tyhjäkäyntimoottorissa" mikäli oikein ymmärsin. Eli kelalle syötetty virta määrää paljonko ilmaa pääsee lävitse. Mikä ohjaa tätä virran määrää ts. onko tyhjäkäynti säädettävissä?

Kiitos jo tässä vaiheessa runsaista vastauksista, alun puutteellisista lähtötiedoista huolimatta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
viini@kurtakko.fi kirjoitti:
Siis luisti, elikkä toimintaperiaatteena solenoidi tässä "tyhjäkäyntimoottorissa" mikäli oikein ymmärsin. Eli kelalle syötetty virta määrää paljonko ilmaa pääsee lävitse. Mikä ohjaa tätä virran määrää ts. onko tyhjäkäynti säädettävissä?

Kyllä siellä ainakin 2.0i 8v koneessa on ihan moottori joka pyörittää ruuvia joka siirtää luistia. Ohjaus tulee suoraan moottorinohjaustietokoneelta eli jos mitään ylimääräisiä vuotoja ei ole ja luisti liikkuu vapaasti niin tyhjäkäynnin säätötarvetta ei pitäisi olla.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 16.02.2010 22:41 

Viestit: 5124
Moottori on vieläpä askelmoottori, eli sitä ohjataan pulsseilla vuorotellen askeltamalla (jotkut niitä on käsinkin pulssitelleet reuna ja keskinapojen välillä?)
Tuollainen möykky kahdella ruuvilla (torx) kiinni imusarjassa
Kuva

Vaihto ei välttämättä paranna heti, vaan muistiin jääneet arvot resetoituvat vasta muutaman startin jälkeen. (Karan vastakappale kannattaa puhdistaa imusarjassa samalla kun vaihtaa moottorin, ettei takertele sitä vasten)

Tarvikkeenakin saa

[Edit] Tuon ei kyllä pitäisi vaikuttaa juurikaan bensankulutukseen... yleisin oire on että sammuilee risteyksiin, kun painaa kytkimen pohjaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 17.02.2010 09:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuosta pitäisi löytyä huolto-ohjekin. Sen avulla säädin omassa autossani on toiminut moitteetta jo 4v. jälkeen huollon. (4v.jh). Tietysti säädin voi olla jo niin kulunut, että huoltokaan ei enää auta. Sitten sen näkee. Viallisena tuo säädin sai joutokäynnin myös heittelehtimään paljon ja isoillekin kierroksille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 17.02.2010 10:39 

Viestit: 12
Ok, kiitoksia taas. kaikki tuo "detaljitieto" lämmitti kovasti mieltä. Sen perässä itse asiassa olin eli askelmoottori jolla säädetään ilmamäärää.

Onko kukaan tutustunut tuohon ohjaavaan tietokeneeseen? Ei silti, edellisistä kommenteista pääsin jo jyvälle, oletetusta viasta. Asia kiinnostaa ihan vain muuten.
-eli millä kapineella siiten saa yhteyden?
-missä plugi?
-mille ohjelmointitavalle tietskari pohjaa toimintansa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 17.02.2010 11:53 
viini@kurtakko.fi kirjoitti:
Ok, kiitoksia taas. kaikki tuo "detaljitieto" lämmitti kovasti mieltä. Sen perässä itse asiassa olin eli askelmoottori jolla säädetään ilmamäärää.

Onko kukaan tutustunut tuohon ohjaavaan tietokeneeseen? Ei silti, edellisistä kommenteista pääsin jo jyvälle, oletetusta viasta. Asia kiinnostaa ihan vain muuten.
-eli millä kapineella siiten saa yhteyden?
-missä plugi?
-mille ohjelmointitavalle tietskari pohjaa toimintansa?

millä kapineella siihen saa yhteyden: Lexia Esim. tuolla lisätietoa kapineesta.
missä plugi: sulakerasiassa


   
 
 Viestin otsikko: Re: kaksi oiretta, missä syy
ViestiLähetetty: 17.02.2010 13:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
viini@kurtakko.fi kirjoitti:
Onko kukaan tutustunut tuohon ohjaavaan tietokeneeseen? Ei silti, edellisistä kommenteista pääsin jo jyvälle, oletetusta viasta. Asia kiinnostaa ihan vain muuten.
-eli millä kapineella siiten saa yhteyden?
-missä plugi?
-mille ohjelmointitavalle tietskari pohjaa toimintansa?

Moottorinohjaus on noissa joko Bosch Motronic MP5.1 tai Magneti Marelli 8P.10
Varsinaiseen boksiin saa yhteyden vain valmistajan omalla testerillä mutta vikakoodit noista saa purettua vilkkukoodeina. Täältä Patongistakin pitäisi ohjeet löytyä ihan hakutoiminnolla.
Liitin on sulakerasian vieressä se monipinninen ruskea liitin.
Bensa- ja sytytyskartat on tallennettu flash-muistiin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: