|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jallu
|
Viestin otsikko: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 15:52 |
Viestit: 294
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 15:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
tuohan on ihan asiallinen hanke. silloin jos autoa käyttää niin maksaa siitä, kun ei käytä niin verotus olisi pienempää. Mikäs tuossa ideassa nyt sitten mättää? oikeudenmukaista myös auton käyttäjää kohtaan
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 16:04 |
Viestit: 255
|
Ei nyt ymmärrä, miksi asia pitäisi tehdä näin vaikeasti? Ampua satelliitti taivaalle ja asentaa autoihin monimutkaisia gadgettejä.
Meitähän verotetaan koko ajan käytön mukaan. Olen jostain kuullut että polttoaineiden hinnasta osa olisi veroa...
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 16:12 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
12Soupapes kirjoitti: Ei nyt ymmärrä, miksi asia pitäisi tehdä näin vaikeasti? Ampua satelliitti taivaalle ja asentaa autoihin monimutkaisia gadgettejä.
Meitähän verotetaan koko ajan käytön mukaan. Olen jostain kuullut että polttoaineiden hinnasta osa olisi veroa... Naulan kantaan. Ja mikä parasta, nykyisessä mallissa ei veroteta pelkästään ajokilometrien mukaan vaan verotus suhteutuu suoraan siihen miten kuormitetaan ympäristöä. Itseäni häiritsee TODELLA pahasti ajatus jokaiseen autoon pakolla asennettavasta laitteesta, millä pystytään miten tahansa seuraamaan jokaisen liikkumista hyvin tarkasti. Muutama vuosi sitten sai naureskella ameriikan ihmemaan patriot acteille ja muille yksityisyydensuojaa hienosti kunnioittaville hankkeille, mutta kappas vain, sama on nyt arkipäivää täälläkin. Aivan käsittämätöntä että tällaisia ajatuksia joku edes kehtaa suustaan päästää. 12Soupapes tiivisti todella hienosti koko asian pöyristyttävyyden. Toimiva ja oikeudenmukainen malli on jo käytössä ja arkipäivää. Tällä esityksellä ei ole mitään muuta funktiota kuin valvonnan ja kyttäämisen lisääminen.
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 16:26 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo tämä kyttäyskulttuuri vaan on vaikea saada läpi Suomessa. Jo pelkästään nopeuksia valvovat uudet kamerajärjestelyt ei mene läpi koska siinä kuvattas kaikki autoilijat ensin ja sen jälkeen kohta kauempana toisen kerran. Yksityisyyden suoja on melko vakava ja hankala juttu. Toisekseen tuota olis liian helppo huijata. Joku kuitenkin keksii kääräistä vekottimen antennin päälle lyijyä suojaksi ja niinpä voi ajella pätkiä verolta suojassa. Tämmöinen järjestelmä suorastaan kiihottaa kusetukseen.
Ja todellakin meitä verotetaan jo hyvin yksinkertaisesti käytön mukaan, polttoaineverolla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 16:37 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Junan kydissä auto Lappiin tms. Pitääkö maksaa? Alkaa mennää aika ... jääköön sanomatta. Jääköön myös sanomatta mitä mietin näiden päättävien elinten järjenjuoksusta.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 16:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: keksii kääräistä vekottimen antennin päälle lyijyä suojaksi ja niinpä voi ajella pätkiä verolta suojassa.
Ja todellakin meitä verotetaan jo hyvin yksinkertaisesti käytön mukaan, polttoaineverolla. Ja kun ei tartte edes lyijyä vaan legendaarinen foliohattu riittää. Minun puolesta vaikka kaikki autoilun verot voisi sitoa polttoaineeseen, äkkiä tulee kuitenkin isojakin summia kun polttoainetta myydään vuosittain 5 miljardia litraa. 20 senttiä lisähintaa kuitenkin tekee heti miljardin!
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 17:12 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
RPekka kirjoitti: Minun puolesta vaikka kaikki autoilun verot voisi sitoa polttoaineeseen, Sama. Polttoaineen verotus on ainoa oikeudenmukainen ja helppo ajoneuvon käytön verotuskeino. Samalla se ohjaa ihmisiä pienikulutuksisempiin laitteisiin jne. Ihme homma, että pitää kaikenlaista kommervenkkiä koittaa kehittää. Kai se on vaan niin, että tämä tollo kansa menee heti varpailleen, jos jossain sanotaan, että viinan, tupakan tai bensan hintaa ollaan nostamassa.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
c_5
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 17:59 |
Viestit: 61 Paikkakunta: Lohja
|
Tää on ihan varmasti näitä kolmikantasaunakabinetin juonia;
Valtio keräilee kaikkien liikkumisdatat ja sitten myy koko homman pakettina kauppaketjuille.
Kauppiaat pääsevät tekemään kauppojen sijaintien, aukiolojen, hyllyjärjestysten, valikoiman jne täsmäsuunnittelua. Kunhan ensin yhdistävät valtion virallisen liikkumisdatan jo nyt olemassa olevaan bonuskorttidataan...
Ja jo vain, veroprosentti pienenee kansalaisella merkittävästi kun valtio sai uusia tuloja. Sekä tietenkin kansalaisen lompakko paksunee vielä lisää kun kauppiaat pärjäävät paremmin ja lahjoittavat saamansa lisäkatteet suoraan tavaroiden hintojen alennuksina. Ihan niin kuin alv-alennuksissakin on käynyt.
Pelottaa vaan että loppupelissä lompsa tulee jaksamaan nykyistä heikommin kun joku kuitenkin vetää välistä. Lisäksi kännykkään voipi alkaa tulla tekstiviestejä tyyliin *Ajat juuri kaupalle josta ostat aina x-merkkistä kaljaa. Mene nyt niin ei unohdu tänäänkään.*
Ai miten niin tuli juuri selailtua läpi Fairenheit 451...
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 18:35 |
Viestit: 327
|
Tässä vaiheessa on jo selvää, että ns ruuhkasuomessa vero tulee olemaan korkeampi kuin syrjäseuduilla. Näin saadaan myöskin autoverosta aluetukia. Tämä on suoraan Vehviläisen kommenteista.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 18:53 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
xantiano kirjoitti: Tässä vaiheessa on jo selvää, että ns ruuhkasuomessa vero tulee olemaan korkeampi kuin syrjäseuduilla. Näin saadaan myöskin autoverosta aluetukia. Tämä on suoraan Vehviläisen kommenteista. Johan se on nytkin - polttoainetta kuluu kehäykkösillä ja keskustoissa ihan eri lailla. Ja lisää pitäisi vielä rokottaa.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 19:55 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Joo tämä kyttäyskulttuuri vaan on vaikea saada läpi Suomessa. Jo pelkästään nopeuksia valvovat uudet kamerajärjestelyt ei mene läpi koska siinä kuvattas kaikki autoilijat ensin ja sen jälkeen kohta kauempana toisen kerran. Meinaat sitä keskinopeuksia mittaavaa järjestelmää? Sehän ollaan ottamassa koekäyttöön tänä vuonna...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 20:17 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
12Soupapes kirjoitti: Ei nyt ymmärrä, miksi asia pitäisi tehdä näin vaikeasti? Ampua satelliitti taivaalle ja asentaa autoihin monimutkaisia gadgettejä. Jollain pitää saada lisää suojatyöpaikkoja virastoihin. Pelkkä polttoainevero on paras, se sitäpaitsi rankaisee kaikkia tasapuolisesti, Vehviläinen vissiin haluaa palata aikaan jolloin väki ajoi mopolla metsätöihin. Nykyisen autoveromallin kestävyyteen ei näköjään usko edes liikenneministeri Olikos se et 1.4 alkaen autovero pitää näkyä erikseen auton hinnasta, tuo muuten edellyttää ainakin kaikkien varustehintojen uudelleenlaskentaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 20:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
mutta onko oikeudenmukaista että autoa vähän käyttävä maksaa samat verot kuin 100tkm ajava? Siätähän on paljon puhuttu että television käytöstä maksettaisi käytön mukaan, miksei samaa ajatusta voitaisi soveltaa autoiluun. Enemmänkin ajaisin kuitenkin enemmän asiaa että auton vakuutusmaksut tulisi käytön mukaan. Kannatan ideaa ja olen valmis maksamaan käyttöni mukaista maksuja, jos on varaa ajaa, on varaa maksaakin.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
TeeKoo
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 20:55 |
Viestit: 201 Paikkakunta: Turku
|
Polttoaineverossa on semmonen juttu, että samasta matkasta isompikulutuksinen auto maksaa enemmän (veroa). GPS:llä saadaa sama taksa kaikille.
Mutta en minä silti siinä mitään järkeä näe. Kallis systeemi.
C5 Break HDi204 A vm 2011
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 21:04 |
Viestit: 327
|
Vehviläisen kommenteissa oli mainittu, että esim pohjois-suomessa vero olisi hänen mallissaan olematon. Veroa maksettaisiin enemmän ruuhka-suomessa. Nykyinen veromalli on siitä hyvä, että autojen maahantuontihinnat ovat suomessa alhaiset ja sen johdosta verosta jää enemmän suomeen. Käyttämisen verotuksesta pidetään huolta polttoaineveron muodossa. Aika selkeää... Hallitus kaavailee autoveronmuutosta ja muutoksen jälkeen verotus siirtyy enemmän käyttämisen puolelle. Polttoainevero ei varmaankaan muutu mutta käyttömaksu tjms vero tulee kaikille ajoneuvoille + Vehviläisen mainitsema kilometri / alue pohjainen vero. Luulevetkohan nykyisen autoveron vastustajat autoverotuksen kevenevän suomessa;))
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 21:13 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
TeeKoo kirjoitti: Polttoaineverossa on semmonen juttu, että samasta matkasta isompikulutuksinen auto maksaa enemmän (veroa). GPS:llä saadaa sama taksa kaikille.
Mutta en minä silti siinä mitään järkeä näe. Kallis systeemi. Tuohan juuri on nykyisen systeemin hienous! Ympäristöä enemmän kuormittava maksaa enemmän veroa. Näin sen pitääkin mennä. Miksi rankaista absoluuttisesti ajokilometrien mukaan?
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 21:18 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
black_van kirjoitti: mutta onko oikeudenmukaista että autoa vähän käyttävä maksaa samat verot kuin 100tkm ajava?
Riippuu miten sen ajattelee. Jos tarkoituksena on verottaa auton omistamista, niin silloin kyllä. Jos tarkoituksena on verottaa auton käyttöä/ympäristön kuormitusta niin silloin ei. Mutta jälkimmäisessä tapauksessa koko (nykyinen) käyttömaksu onkin mielestäni tarpeeton. Polttoaineverotuksessa tuo asia hoituu absoluuttisen oikeudenmukaisesti. Molemmissa tapauksissa uusi ehdotettu malli on täysin turha ja lisää vain kustannuksia kaikille osapuolille, sekä tuhoaa yksilön yksityisyyden.
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 21:59 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
xantiano kirjoitti: Luulevetkohan nykyisen autoveron vastustajat autoverotuksen kevenevän suomessa;)) Keveneehän se, seuraavaksi kun ostan vaikka BX:n niin autovero siitä on ihan olematon Nykymallihan on siitä hieno että tuon veron maksu on täysin vapaaehtoinen, jopa sen määrän voi aika luotettavasti laskea ennakkoon. Ja mopolla pääsee täysin verotta töihin, no polttoainevero menee mut silti. Edelleen, verotetaan vaan mut sit ihan kaikkia, sama s******* GPS myös ruohonleikkureihin, miten sit agrekaatit verotetaan, ne kun ei käytettäessä yleensä liiku 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 26.02.2009 22:12 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Pari pointtia:
Ne Gallileo- ja GPS-satelliitit ovat yksisuuntaisia lähettimiä. Ne lähettävät vain tiedon missä ovat ja mitä niiden kello näyttää. Kun autossa/kätösessä oleva vastaanotin saa signaalin vähintään kolmelta satelliitilta, se pystyy laskemaan oman sijaintinsa noiden tietojen avulla. Satelliittiin päin EI lähetetä mitään tietoa. Setä Samuli ei siis todellakaan tiedä missä mikin vastaanotin on.
Systeemissä jossa verotus pohjautuu autossa olevaan vastaanottimeen, ei sen laitteen ole tarkoituksenmukaista tallentaa muistiinsa tarkkoja ajoreittejä. Vain kilometrimääriä eri alueilla/tietyypeillä. Verottaja saa siis tiedon että olet viime vuonna ajanut esim. X kilometriä moottoritiellä, Y kilometriä kaupungissa ja Z kilometriä Helsingissä. Näidenkään tietojen pohjalta ei kaksista vakoilua suoriteta.
Tuollaisessa systeemissä jossa autossa on vastaanotin, on luonnollisesti tiedossa missä tietyssä autossa mikin vastaanotin on. Tämä antaa mahdollisuuden suorittaa verotusta auton lähes minkä tahansa kriteerin mukaan. Kertoimia voidaan asettaa painon, moottoritilavuuden, akselipainon, värin jne mukaan.
Systeemi on kalliimpi polttoaineverotukseen nähden, mutta voi tulla tarpeelliseksi esim. sähköautoille.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 27.02.2009 01:33 |
Viestit: 1128
|
Satelliittipaikannus vaatii käytännössä neljä satelliittia, sitten voidaan poistaa vastaaottimen kellovirhe. Kolmella saadaan 2D paikannus, jonka tarkkuus on muutama sata metriä. Normaalin vastaanottimen tarkkuus on noin 20 m, differentiaalikorjattuna n. 2 m. Tarkin on kinemaattimen GPS , jolla päästään rajatulla alueella milleihin. Matkan mittaus tarkasti on vähän epämääräistä paikannusvirheen takia. Paikallaankin oleva vastaanottimen antama paikka hyppii koko ajan ja kilometrit kertyy. Tämä voidaan estää tekemällä laskennasta karkeampi esimerkiksi ynnäämällä vain kilometrin siirtymiä.
Noista suunnitelmista sen verran että, taustalla taitaa olla se, että Galileo-järjestelmälle (ranskalainen vaihtoehto GPS:lle) pitää keksiä jotain käyttöä sen kustannusten peittämiseksi. Ei näitä suunnitelmia Suomessa ole keksitty. Kun päätös järjestelmän käyttöönotosta on tehty, järjestetään tietysti tarjouskilpailu. Koska tarvittavien laitteiden määrä on suuri, siihen voivat osallistua vain suuryritykset (Siemens, Alcatel etc.). Ajoneuvolaitetta ei siis voi valmistaa kuka hyvänsä, vaan ostat kiltisti valitun toimittajan laitteen. Huomatkaa, että järjestelmään tarvitaan myös langattomat tiedonsiirtoyhteydet (artisti maksaa) ja serveripatteri systeemin pyörittämiseen, joka ei ole pieni eikä halpa ylläpitää. Veronkiertäjäthän pitää tietysti saada kiinni verekseltään, joten auto nakuttaa sijaintitietoa serverille varmasti koko ajan. Tarkastuspisteissa kuvataan rekkari ja katsotaan tietokannasta, että sijainti natsaa ja laitteet toimivat. Näitä tarkastuspisteitä tarvitaan tietysti myös lukemattomia. Kaiken kaikkiaan tuossa piilee niin iso bisnespotentiaali, että Brysselissä on varmasti kova lobbaus käynnissä suuryritysten toimesta. Surkeaksi asian tekee se, että verokertymähän ei voi laskea. Eli kaikki tuo bisnespotentiaali tulisi autoilijoiden maksettavaksi.
Järjestelmän periaatehan on sisnänsä yksinkertainen ja helposti myytävissä poliitikoille. Monenkaan tekninen ymmärrys ei riitä tajuamaan homman todellisia ongelmia ja kustannuksia.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 27.02.2009 01:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Savitaipaleen pointit ovat päivänselviä, tosiaan molemmissa järjestelmissä ei lähetetä tietoa satelliittiin päin. Mutta, minä olettasin että tämä värkki luotaisiin sellaiseksi että se todella lähettää jollekin politrukille tietoa jotta verot voidaan hoitaa juurikin ajetun mukaan, eli järjestelmään tulisi maanpäällinen lähetyssysteemi. IGOR: "Meinaat sitä keskinopeuksia mittaavaa järjestelmää? Sehän ollaan ottamassa koekäyttöön tänä vuonna..." Juuri sitä... voi perse, pitääkö taas alkaa varoa lisää On tullut muutenkin sakkoa jo CX:n hinnan verran (mikä tietenkään ei ole juurikaan mitään) Viimeksi 60 kilsaa tuli rutkutettua säiliöauton perseessä. No, sitten ohi ja kappas, Porin ponstaakeli tuli vastaan Kokemäellä ja raapusti itselleen lisää liksaa. Noh, sakot menee hyvääään tarkoitukseen. 107 km/h ohitustilanteessa. AVBX kirjoitti: "Paikallaankin oleva vastaanottimen antama paikka hyppii koko ajan ja kilometrit kertyy" Tämä onkin muuten oikeen naurettava juttu... Kerran tästä oli vääntöä että paikallaan oleva GPS muka on paikoillaan. Testi tehtiin ja kiinnitettiin muutama GPS savupiippuun viikoksi. Lopputulos oli naurunalainen, gepsut olivat vierailleet muuallakin kuin naapurin tontilla. Testi tehtiin Elisalla pari vuotta sitten.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 27.02.2009 02:04 |
Viestit: 255
|
Mikähän tuommoisen systeemin toteuttamiselle mahtaisi olla realistinen aikataulu? Tuskin noita seurantalaitteita jälkiasennuksena voidaan virittää?
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 27.02.2009 09:35 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
12Soupapes kirjoitti: Mikähän tuommoisen systeemin toteuttamiselle mahtaisi olla realistinen aikataulu? Tuskin noita seurantalaitteita jälkiasennuksena voidaan virittää? Kyllä varmasti voidaan. Homma hoidetaan vain niin, että sen voi asentaa vain valtuutettu ja virallinen asennuspiste. Ja kuka maksaa? No sinä tietenkin.
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Autoilun verotus ja GPS Lähetetty: 27.02.2009 11:44 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Realistisesta aikataulusta puhuttaessa on huhuttu kymmenestä vuodesta koskien uusia autoja. Vanhaan laittaminen aikasta hankalaa, niin ettei sitä TI-miehet alkaisi näpräämään. Jenkeissä tuota alustavasti testattu jossain, siellä tiedot kerättiin aina tankkauksen yhteydessä (bluetooth/rdf). Nythän siellä itse liikenneministeri uskalsi asiasta ensimmäisen kerran avata suunsa ja sai totaalisen tyrmäävän vastaanoton. Ongelmathan siellä on samansuuntaiset kuin meillä, mutta toisen potenssiin. Laman myötä ihmisiä kannustetaan ajamaan yhä vähemmän, yhä pienempikulutuksisilla autoilla. Kuitenkin tieverkon rakennus ja ylläpitokulut vain nousevat koko ajan. Jostakin pitää rahhoo saada. Tuolla kokeilujärjestelmä tarkkaili vain sitä kenen omistamalla tiellä ajettiin (valtio/osavaltio/kaupunki/yksityinen). Verotuloja jaettiin sitten sen mukaan. Se on juurikin tuo hybridien esiinmarssi, joka nostaa asiaa keskusteluun. Jossain vaiheessa se kun alkaa BX-kuskeja  kiukuttamaan, kun mullameneekivasti naapuri ajaa uudenkarhealla Fiskerillä kevyemmin verotetulla sähköllä. Tuommoinen systeemihän antaa myös mahdollisuuksia näppärään nopeuden itsehillintään. Jos vekotin mitaa yli 130km/h nopeuden, niin vero pompsahtaa luokkaan 100€ per 100m.  Siinä sais olla tarkkana kenelle menee autoaan lainaamaan.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
|
|