Eli min Xantussa 1.8 16V -95 Berline on ollut käyntiongelmia jo pidemmän aikaa. Vaihdettiin jo tulpat ja Lambda- ja YKK-anturit uusiin ja ei tehonnut. Isompi vika löytyi sitten hieman vuotavasta syyläristä ja siitä etten osannut ilmata sitä oikein, mikä huomattiin kun katsottiin missä kunnossa on lämpötila-anturi oli ja nesua ei tullutkaan vaikka piti. (Osaan siis olla aika tonttu, toivottavasti ehkä vain katti on saanut damagea.) Nyt sillä pystyy jo liikkumaan mutta edelleen tyhmäkäynti heittelee ja sitä on konstikas saada käyntiin.
Nyt mulla on kaasuläppäkotelo irrallaan ja tyhjäkäyntimoottori siitä irrallaan. Piti ottaa koko se kotelo irti, kun tyhjäkäyntimoottorin alemman ruuvin T20-kanta pyöri tyhjää. Irrallaan sen sai auki ulkokehältä tongeilla.
Mitenköhän tämä kyseinen mutikka puretaan ja putsataan? Sen merkki on Magneti Marelli ja siinä lukee että Made by Airpax for Magneti Marelli , Made in U.S.A .
Muovisen liittimen pohjaan on stanssattu ilmeisesti B13/00 ja A1095 .
Toimintaperiaate on mäntämäinen eli se ei kierry mitenkään. Sähkömagneetti kait ohjaa, missä määrin sen sienimäinen pää tukkii tyhjäkäynti- ilmareittiä. Sen männän jo irrotin ja koitin suihkia sinne jotain Bräkleen- tyyppistä. Mutta siinä on sellainen muovinen männän ohjain, jota en tiedä saako sitä repiä pois. Siinä on H-mainen reikä, johon H:n muotoinen metallinen männän varsi mahtuu. Ja irrallaan se on hemmetin jäykkä liikkeissään, mikä mun mielestä viittaa sen mekaniseen likaisuusvikaan.
Ja Autodata tiesi kertoa, että ko. komponentin nelinapaisen liittimen keskimmäisten ja reunimmaisten karvojen vastus pitäis molempien olla 22ohmia, mutta mitatessa mun roplaamisen jälkeen molemmat olivat 48ohmia. Just tuli kyllä mieleen, että väärät vastukset saattavat kyllä johtua siitä bräkleenistä

.
Joten onko kukaan purkanut kyseistä mutikkaa? Ja jos luulette, että se kantsis vaihtaa niin ko. osaa saa tarjota mulle.