|
Kirjoittaja |
Viesti |
mtkoskin
|
Viestin otsikko: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 00:55 |
Viestit: 114 Paikkakunta: Piikkiö
|
Joka tuon meidän Xsaran etuvalopolttimot viimeksi on vaihtanut. Ahdas on paikka, mutta sillä selityksellä ei vielä synninpäästöä saa. Näytti olevan väkivalloin survottu kuskinpuoleinen h7 paikalleen ylös-alaisin ... Toisessa umpiossa polttimo oli ihan oikein päin, mutta siitä oli saatu se metalliosa, joka estää valon heijastumisen suoraan eteenpäin, runnottua ihan muodottomaksi. P*rkl! Edelleen, ahdas on paikka ... Irroitin sekä etupuskurin, palan apurunkoa että umpiot. Nyt lamppujen vaihto on suht helppo homma tuossa olohuoneen pöydällä. Taitaa kaikki valot vaihtua long-life -versioihin ja toivottavasti kaikissa on oikeasti jonkinlainen käyttöikä. Näyttää tuolla umpiossa olevan useaa laatu polttimoita. On h7 (lähivalo), h3 (sumari), h1 (pitkä), w5w (parkki) ja vilkkuna normaali p21w. Jarruvaloa, kun ostin taakse ja luotin käsikirjaan, nin väärä polttimo tuli hankittua. Tulipahan taas harrastettua yksi ilta noita irroiteltaessa. Ja toinen mokoma vielä menee, että on taas paikallaan. Onneks on loma!!!  Huomenna projekti jatkuu hehkujen vaihdolla ... Onko muuten vinkkejä sen jakopäästä ensimmäisen hehkun vaihtoon? Kannattaako purkaa osaa siitä edestä pois, vai yrittää jotenkin saada se sieltä välistä auki. Tosi ahdas on paikka. Siinä on jokin polttoaineen paineensäädin harmittavasti tiellä?
--- Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs); Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02 Mondeo 2.0i Sedan -95 Vålvå 850 TDi STW -97
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 04:03 |
Viestit: 2699
|
No jo on tarina. Pitäisköhän itkeä vai nauraa?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 08:17 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Hämmästyttävää kuinka moni voi ryssiä toimenpiteen nimeltä ajovalopolttimon asennus. Juniorin Pösösessä oli H4 päin sitä, merkattu katsastuksessa otteeseen ja silti korjaamatta ostettaessa. Käytännössä autossa oli vain ykis toimiva ajovalo, se toinen ei näkemistä auttanut. Ja korjaus kesti alle minuutin tuossa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 09:31 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
mtkoskin kirjoitti: Ahdas on paikka, mutta sillä selityksellä ei vielä synninpäästöä saa. Näytti olevan väkivalloin survottu kuskinpuoleinen h7 paikalleen ylös-alaisin ... Toisessa umpiossa polttimo oli ihan oikein päin, mutta siitä oli saatu se metalliosa, joka estää valon heijastumisen suoraan eteenpäin, runnottua ihan muodottomaksi. P*rkl!
Vieläkö ajovalojen sähköinen korkeussäätö toimii? Moni 'asentaja' on nekin saanut rikki.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
mtkoskin
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 11:02 |
Viestit: 114 Paikkakunta: Piikkiö
|
r_a_n_u: Muutaman oluen jälkeen hymyillä kainosti, koska molemmat puolet oli vielä korjattavissa.  Japa: Luulisin, että korkeudensäätö toimii. Tosin, vaikka testin perusteella valokuvio liikkui säädettäessä ei se mitään vielä todista, koska valokuvio oli täysin poskellaan noiden viallisten H7 -asennusten jäljiltä. Molemmat parkit oli pudonneet paikoiltaan ja helisivät umpion sisällä. Oikeaan kohtaan joutuessaan olisivat varmaankin häirinneet peilien liikkeitä. Jos jotain haluaa kunnolla tehdyksi, pitää se tehdä itse. Ei tästä(kään) muuta johtopäätöstä oikein voi vetää ...
--- Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs); Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02 Mondeo 2.0i Sedan -95 Vålvå 850 TDi STW -97
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 18:57 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
mtkoskin kirjoitti: Joka tuon meidän Xsaran etuvalopolttimot viimeksi on vaihtanut... Mielummin pistäisin sen suunnittelijan, tai suunnitelman hyväksyneen myöhäissyksyiseen räntäsateeseen jonnekin korpeen vaihtamaan sitä polttimoa... 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 20:38 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Tästä voimme taas ottaa muistutuksena, että jos korjaamolle joutuu viemään niin viedään sellaiseen jossa varmasti osataan!
nimim. yksikään "väärin" asennettu ei ole asiakkaalle asti päässyt.
|
|
|
|
 |
Joni2402
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 24.02.2010 21:13 |
Viestit: 215
|
noh noh 
C5 break 2.0AT -05 ex xantia ´99 exclusive break
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 26.02.2010 11:01 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
Tämän vinkin jostain joskus lukenut. Ahtaassa paikassa polttimosta saa otteen kun jäykän piuhan päähän (esim. yksisäikeinen sähköasennusjohdin) puristaa sopivan abikon ja taivuttelee johdonpätkän sellaiseksi että liittimen saa sovitettua polttimon kantaan. Työkalun avulla polttimo on helpohko nostaa pois paikaltaan ja myös uusi asentaa paikoilleen. Edellyttäen tietysti että keulassa on sen verran tilaa että käsi mahtuu avaamaan ja sulkemaan umpion jousen.
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 26.02.2010 11:06 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Itse kuskinpuolen ajovalon vaihtanut ilman apuvälineitä. Onhan se hieman ahdas, mutta tilaa tulee lisää, kun ottaa ABS-purkin liittimen irti. Pisin aika meni siihen, kun en muistanut missä asennossa polttimo siellä oli ja jouduin sitä paikkaa hakemaan. Se ei niin vain lopsahtanut paikalleen kuten H4 tekee.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 26.02.2010 20:02 |
Viestit: 1242
|
Nyt en kyllä tajuu teitä. Kun ajovalopolttimoilla on tietty käyttöikä, ja automallikohtainen vaihtotyö on vaativa... siis ei onnaa pimeässä korpitaipaleella, polttimot (esim. lyhytikäiset "+70%") vaihdetaan aina syyskuussa kun vielä on kesää jäljellä. Mulle autot on kuin lentokoneita. Ne pidetään lennossa ja huolletaan, ei korjata. Kuitit voi pistää talteen, näkee about koska ja mitä oli tehty.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 26.02.2010 22:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jees, ennakkohuoltoa, sanoo sitroenisti.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 00:28 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
jeps, syssyllä on hyvä vaihtaa uudet polttimot vanhojen väsyneiden tilalle, ja muutakin ennakkohuoltoa on hyvä tehdä talven varalle ja pienellä ennakko-valinnalla voi välttää tuommosia ahtaita paikkoja.... esim. hommaamalla vaikka CX:än, jossa ei polttimoiden vaihto ole mikään ongelma XM on jo vähän semmonen, että tarttee varata aikaa ja ottaa vähän selvää, mitenpäin sen polttimon tunkee rakoseensa. tosin itte vaihdoin syksyllä MustaKuukan polttimot umpioneen uusiin, oli melkeen helpompi kuin yksittäisen polttimon vaihto 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 11:21 |
Viestit: 511
|
saatika beksi josta umpion irroittaa vaihtaa polttimion ja laittaa umpion takas alle kahden minuutin. Tuttu laiskana naisimmeisenä vaihdatti polttimot aikanaan beksiin veholla hinta polttimoineen luokkaa 250 fimk ja tuntiveloitus yksi tunti. Näytin rouvaselle miten vaihto sujuu, hän meni Veholle valittamaan ja sai puolet laskusta hyvitystä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 11:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Sitruunaseppä kirjoitti: polttimot (esim. lyhytikäiset "+70%") vaihdetaan aina syyskuussa kun vielä on kesää jäljellä. Jos tuollaisen lyhytikäisen vaihtaa syyskuussa, niin sittenhän seuraava vaihto on joskus tammi-helmikuussa, joten kylmässä joutuu ainakin yhden vaihdon tekemään kuitenkin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 12:08 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Kuitit voi pistää talteen, näkee about koska ja mitä oli tehty. Kuitit työnnän kyllä suoraan paperinkeräykseen paitsi niistä osista joiden kanssa vuoden tuotevastuu voi tulla kyseeseen (puslat, nivelet yms.). Huollot ja korjaukset merkataan huolto- eli ruutuvihkoon johon kirjoitetaan päiväys, kilometrit ja tehdyt työt.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 12:12 |
Viestit: 217
|
C5 II:n parkkipolttimoiden vaihtoa on turha ennakoida. Kesto surkeat 3 kk ja taas pimeänä. Aika paljon näkyy C5 II:ia joista on myös jo koko perä pimeänä - ennen myös takavalojen polttimot kestivät pitempään, miksei nykyiset?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 12:29 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jarruventtiili kirjoitti: ennen myös takavalojen polttimot kestivät pitempään, miksei nykyiset? Kyllä nykyiset polttimot tuntuvat melko pitkäikäisiä olevan. Olisiko joku erehtynyt laittamaan vitoseen liian paksut johdot takavaloille, jolloin matkalla ei ole niin kovaa jännitehäviötä kuin vanhoissa oli?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 14:20 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
20e uhrasin +90 h1.siin ja kestivät tasantarkkaan reilun kuukauden. lisäksi ne oli vielä pitkissä eli käytetty n.3-4h yht joten kesto ihan surkeaa. Tietäisikö joku että onko sallittua esim xantiaan ostaa se xenon muutossarja,siinähän oli jonkinlaisia rajoitteita että mihin saa laittaa ja mihin ei
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 15:33 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
no kyllä pihlipsin vision+ sen yhden kauden aina kesti CX:n keulalla, paitsi yksi pari, joka meni alle 2kk. mutta kun otin siitä yhteyttä maahantuojalle, sain uudet, jotka taas kesti sinne syksyyn, jolloin vaihdoin taas uudet... samoin kokeeksi oli extremetkin yhden kauden, kesti nekin. tosin tuota polttimon kestoa varmaan auttaa sekin, että CX:n umpio on iso kokoinen ja heijastinosa metallia sekä "lasi" oikeaa lasia, joten jäähtyykin hyvin.
ja CX:ssä virta tulee releiden (ns. valonvahvistin) kautta suoraan akulta, eikä jännitehäviötä juurikaan ole.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 16:30 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
black_van kirjoitti: Tietäisikö joku että onko sallittua esim xantiaan ostaa se xenon muutossarja,siinähän oli jonkinlaisia rajoitteita että mihin saa laittaa ja mihin ei Tietää, ei ole sallittua. Umpion pitää olla tyypitetty ksenoneille. Toki, jos vaihtaa umpiot, niin sittenhän se on laillista. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 27.02.2010 16:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tulsku kirjoitti: black_van kirjoitti: Tietäisikö joku että onko sallittua esim xantiaan ostaa se xenon muutossarja,siinähän oli jonkinlaisia rajoitteita että mihin saa laittaa ja mihin ei Tietää, ei ole sallittua. Umpion pitää olla tyypitetty ksenoneille. Toki, jos vaihtaa umpiot, niin sittenhän se on laillista.  Jep, Xantiaankin on näkynyt muutossarjoja pyöreille umpioille, kuten beksiinkin on ollut. Ja pyöreitä xenon-umpioita luulisi löytyvän. Siten onnistuu siis.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 28.02.2010 17:06 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: Jep, Xantiaankin on näkynyt muutossarjoja pyöreille umpioille Iyyyyh. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 28.02.2010 17:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tulsku kirjoitti: laakeri kirjoitti: Jep, Xantiaankin on näkynyt muutossarjoja pyöreille umpioille Iyyyyh.  Vanhakoppaiseen vain olen moiset nähnyt, onneksi...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jos mä sen asentajan kiinni saisin ... Lähetetty: 28.02.2010 20:01 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
laakeri kirjoitti: Vanhakoppaiseen vain olen moiset nähnyt, onneksi... Tyyli sikseen, kunhan saisi valoa keulalle. Siis lähivaloihin ja mielellään laillisesti.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
|