Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Syrjähyppy
ViestiLähetetty: 04.03.2010 21:11 

Tunnustan...
Sorruin syrjähyppyyn! Olen luopumassa C5 II-koppaisesta 2.0 Hdi:sta raskain mielin. Kilometrejä tulee sen verran vähän tällä hetkellä että bensan voimalla kulkeva auto tulee halvemmaksi. Kaksi vuotta olen nauttinut vilpittömästi sitikan pehmeästä kyydistä, ja nyt olen harhaisesti ajatellut että kyllä rautajousisellakin autolla voi ajaa.

Otin alle siistin, vähän ajetun O*pel V*ctran -02. Kuulosti oikein mukavalta kun bensakone hyrisi hiljaa, penkit on sopivan napakat ja säädöt osuu meikäläisen ruumiinrakenteelle erinomaisesti. Autoliikkeen pihasta ulos pikkuhiljaa. Usko meinasi loppua jos ennenkuin olin portilla. Lumimöykkyisen pihan ylitys oli järkytys! Auto heilui ja keikkui holtittomasti niin että luulin sen kaatuvan! :shock:
Uskaltauduin kuitenkin tielle ja olin tyytyväinen tasaiseksi kuvittelemallani asfaltilla. Kun vauhti nousi yli 40 km/h:iin, auto alkoi nyökkiä tai heijata. En ensin tajunnut mistä on kysymys, mutta ilmeisesti tien pinta on sen verran kiharainen että auto alkoi nyökkiä. Jos minulla olisi niskavaivoja, niin moisessa kyydissä ne kyllä pahenisivat äkkiä :roll:

Koeajon jälkeen vein auton takaisin liikkeeseen ja ajoin saman reitin omalla autolla. Ei nyökkinyt, ei pelottanut auton kaatuminen polanteisella pihalla. Tasaisesti ja eleettömästi ilman suurempaa dramatiikkaa mentiin eteenpäin. Ei herranjestas sentään, jos se kuuluisa ajotuntuma tarkoittaa noin epämiellyttävää kyytiä, niin pitäkööt tunkkinsa! Pitää etsiä bensa C5.
Myönnytyksenä sen verran että opeli oli kyllä hiljainen peli!

Historian havinaa: 2005 C5 II Tourer 2.0 136 Hdi Exclusive, 2003 C5 I Berline 1.8 X
Ajossa: 2009 C5 III Sedan 2.0 Confort
Poissa

Viestin otsikko: Re: Syrjähyppy
ViestiLähetetty: 04.03.2010 21:21 

Samansuuntaisia kokemuksia.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 04.03.2010 22:41 
Käyttäjän avatar

Saan töissä aika sopivaa siedätyshoitoa rautajousisen rattiin joutumisen varalta, ajelen nimittäin japanilaisella jossa ei ole muuta jousitusta kuin renkaat ja kova kuskin palli. Hydrauliikkaa on kyllä muuhun käyttöön tällätty mukaan yllin kyllin. :(
Hieman voisi kyllä jo avautua tästä talvesta, v*****aa ajella tuollaisella jäisiä pihoja kun lapiota ja hiekkaa tarvitsee apuun 10min välein kun tuo on jumissa joka pienessä kuopassa. :evil:

No, hieman ehkä helpottaa kun töiden jälkeen lähtee kotiin tuoreeltaan comfort-pallotetulla Xantialla. 8-)

Jaksamisia Opelin kanssa. :lol:

Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 04.03.2010 22:49 

Juu, ei! En minä sentään ihan vielä vääräuskoisten leiriin siirtynyt :lol:
Pitänee ilmeisesti ryhtyä etsimään bensakoneella olevaa see femmaa kun kilsoja tulee sen verran vähän että dieseliä ei kannata pitää.
Vaikuttaa tosi vahvasti siltä, että kyllä autossa tulee olemaan jatkossakin mehujouset. Moottoripyörä on sitten asia erikseen... Asiat on aika hyvin jos voi ajella moottoripyörällä ja sitikalla 8-) jatkossakin!

Historian havinaa: 2005 C5 II Tourer 2.0 136 Hdi Exclusive, 2003 C5 I Berline 1.8 X
Poissa

ViestiLähetetty: 04.03.2010 22:55 
Käyttäjän avatar

Oho, lukihärö iski... :o

Vaihda päittäin 1994 Xantia 1.8i:n? On bensa ja mehujousilla. :lol:

Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 04.03.2010 23:27 

Jaa että semmoiseen 8-)
Olisihan siinä varmaan vähän erilainen fiilis kuin tässä nykyisessä :D

Poissa

ViestiLähetetty: 04.03.2010 23:57 
Käyttäjän avatar

sen olen huomannut että ihmisillä hieman ennakkoluuloja. Ne jotka vieroksuivat sitikoita ja jousitusta ovat useinmiten kehuneet kunhan kyytiin ovat päässeet,jopa äitini jolle muuta autoa ei olekaan olemassa kuin toyota (the kivireki)
Ei enää viitsi tinkiä mukavuudesta kun kerran tutustunut ja omistanut hydr.sitikan, rautajousista en huoli koskaan,edes sitikkana

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 09:20 
Käyttäjän avatar

Itse olen myös monesti ihmetellyt, kun olen toisten autoja kokeillut, että miten viitsivätkin maksaa kymmeniä tuhansia euroja uusista autoista, joiden kyyti on tosi syvältä.
Kuopissa ja korotuksilla tuntuu, että iskarit tulevat lattian läpi syliin ja omat munuaiset siirtyy kurkkuun. Ei kiitos!
On ihana nautinto siirtyä oman mehujousisen Xantian rattiin, vaikka vanha (-93 ) onkin.
Kakkosautoksi on ehkä tulevaisuudessa pakko hyväksyä pickup (japanilaisvalmisteinen) työn luonteesta ja harrastuksista johtuen. Ei nuo ranskalaiset ole (vielä )ryhtyneet sellaista valmistamaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 10:26 

Noh, mikä vika rautajousissa. Parhaita kytejä, jos autoasioista puhuaan, olen saanut rättikotterolla. Kas ja siinähän onkin rautajouset. Kotterolla olen ajanu vuodesta -75 lähtien. Mehujousilla siinä rinnalla vuodesta -85. Ja vieleäkin joka päiväisessä ajossa mehujouset laitteessa millä sompailen. Mutta mehujousissakin on eroja. Parasta olisi olla jatkamatta, mutta se D-malli, kesäautona minulla, D-malli ja rättkottero ja kohta on taas kesä...

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 11:22 

Yhdyn edelliseen kyllä rautajousillakin pystyy ajamaan, nimittäin Citroen 2cv/dyane/ami/mehari

ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 11:25 
Käyttäjän avatar

kulkuri kirjoitti:
Yhdyn edelliseen kyllä rautajousillakin pystyy ajamaan, nimittäin Citroen 2cv/dyane/ami/mehari

Noissa ei kuitenkaan löydy tavan iskareita,eli kyllä kaikki ymmärtää mitä rautajousilla tarkoitetaan, eli iskari+jouset samassa paketissa.

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 11:53 

black_van kirjoitti:
kulkuri kirjoitti:

Noissa ei kuitenkaan löydy tavan iskareita,eli kyllä kaikki ymmärtää mitä rautajousilla tarkoitetaan, eli iskari+jouset samassa paketissa.

Kyllä noissa(kin) on käytetty normaaleja nesteiskareita. Omassani edessä on massa-/kitkaiskarit ja takana 'normaaleistakin' autoista tutut nesteiskarit. Ne tosin ovat vaakatasossa.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 11:57 

2CV:stä löytyy uusimmista/viimeisissä versioissa vain nesteiskarit ja kierrejouset. Ja ne kierrejouset on ollut minun 2CV:ssä ainakin rautaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 13:01 
Käyttäjän avatar

Jahas, vaihteeksi uskonvahvistus/hengennostatus toikki hydejousien erinomaisuudesta. :roll: Päräytäkäähän siihen terävään monttuun tai asfalttin reunaan, niin laimenee se suurin uho. :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 13:24 
Käyttäjän avatar

Laura78401 kirjoitti:
Kakkosautoksi on ehkä tulevaisuudessa pakko hyväksyä pickup (japanilaisvalmisteinen) työn luonteesta ja harrastuksista johtuen. Ei nuo ranskalaiset ole (vielä )ryhtyneet sellaista valmistamaan.

Silloinhan vaihtoehdoksi jää oikeastaan vain Mitsubishi L200, jos haluaa ettei rivistä lipeäminen ole kovin vakavaa... ;)

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/psap ... subishista

Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 13:32 

Jallu kirjoitti:
Jahas, vaihteeksi uskonvahvistus/hengennostatus toikki hydejousien erinomaisuudesta. :roll: Päräytäkäähän siihen terävään monttuun tai asfalttin reunaan, niin laimenee se suurin uho. :mrgreen:

...tai muutama kilometri mukulakivikadulla tai soratiellä nimismiehen kiharoissa :lol: .

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2010 13:35 
Käyttäjän avatar

Eki kirjoitti:
Silloinhan vaihtoehdoksi jää oikeastaan vain Mitsubishi L200, jos haluaa ettei rivistä lipeäminen ole kovin vakavaa... ;)
Niin, meillähän oli muutama vuosi sitten tuota PSA-Mitsubishi-yhteistyötä ihan käytännössä:
http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/laakeri/misc/IMG_0658.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Tyhjänä tuo traileri siirtyikin Xantialla.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2010 18:05 

Juu, eilen tuli tehtyä syrjähyppy, kaverin kyydessä Stadista Manseen ja takaisin Corollalla jonka vuosimalli osuu väliin 93-97. Vaikka tie oli suurimmalta osalta tasaista moottoritietä oli aina suorastaan nautinto nousta pois siitä kidutuslaitteesta. En todellakaan voi ymmärtää millä perusteella se on ollut niin h...tin suosittu :roll: No hieman korvausta tuli Mansen päässä kun saman kadun laidassa oli musta CX 8-)

Laura78401 kirjoitti:

Ihmettelen kyllä miksi, kakkosautonhan ei tarvinne olla uusi ja Peugeot valmisti 504 avolavaansa vuotaa 1993 saakka, näyttäisi irtoavan parilla tonnilla tuolta euroopasta

Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2010 22:59 

Ennen Ooppelin hankkimista kannattaa laittaa googleen haku: Anssi Umpikela helvetin ooppeli. Pojilla on muutama varottava sana.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.03.2010 10:46 
Käyttäjän avatar

Peugeot -avolava kuulostaa hyvältä, mutta olen kyllä ajatellut vähän uudempaa, muutaman vuoden vanhaa, jossa alkaa olla ne kalleimmat kilometrit takana.
Japanilaisiakaan ei kannata vanhana ostaa, kun pellit alkaa mädätä, vaikka tekniikka olisikin kunnossa. Välittömästi vaatii vielä omakustanteisen, ylimääräisen ruostesuojauksen. Saa pellit vähän lisäaikaa.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ]