Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 05.03.2010 15:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Autossa ei siis mielestäni ole mitään vikaa - vetää tasaisesti, kuluttaa mielestäni kohtuullisesti (7-9l/100km) ja kone käy muutenkin kauniisti ja tasaisesti heti kylmänäkin.

Ainoa jännä juttu on, että moottorinvikavalo syttyy varsinkin kylmemmillä keleillä pienen ajomatkan jälkeen hetkeksi palamaan. Yleensä se sammuu yleensä heti kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille eikä syty uudelleen ennen seuraavaa kylmäkäynnistystä. Nyt tänä aamuna tuo teki tuota jo aika pienelläkin pakkasella (-10), kun ennen tuota tapahtui vain -15 ja kovemmilla pakkasilla.


Onkohan asia vaan niin että tuo käy kylmänä vähän turhankin rikkaalla seoksella ja vain luulee olevansa rikki? En jaksa uskoa että mitään oikeaa vikaa olisi, koska moottori muuten toimii tasan niin kuin pitääkin. Ja moottorihan oli siis 1.8 8V, auto vuosimallia 1994 ja ruisku Bosch-merkkinen.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 05.03.2010 16:40 
Bumper kirjoitti:
Onkohan asia vaan niin että tuo käy kylmänä vähän turhankin rikkaalla seoksella ja vain luulee olevansa rikki? En jaksa uskoa että mitään oikeaa vikaa olisi, koska moottori muuten toimii tasan niin kuin pitääkin. Ja moottorihan oli siis 1.8 8V, auto vuosimallia 1994 ja ruisku Bosch-merkkinen.

Samaa mielipuolta asiasta. Liian rikasta ja heti kuvittelee olevansa rikki. Mulla joskus tehnyt tuota samaa, mutta mitään vikaa ei oikeasti ole. Ei ainakaan vikamuistiin koskaan jäänyt mitään merkintää.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 05.03.2010 17:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Ihan kiva kuulla että jollain muullakin on ilmennyt vastaava "vika".

Täytynee sitten jatkaa huoletonta ajoa tuosta valosta välittämättä... Tiedä sitten syttyykö tuo edes enää kauaa kun lämpötilatkin tuntuisivat pikku hiljaa nousevan. :)



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 05.03.2010 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lueppa muistiin jäänet vikakoodit siitä, eiköhän se kerro jo aika paljon. Lambda voisi olla ehkä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 05.03.2010 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. :)



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam
ViestiLähetetty: 06.03.2010 23:49 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
Bumper kirjoitti:
Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. :)


Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam
ViestiLähetetty: 07.03.2010 10:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mtkoskin kirjoitti:
Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.
Kannattaa toki, niin saa seoksen pysymään kohdillaan. Meneehän se kartallakin toki "sinne päin". Ei sitä ole mitään syytä lykätä katsastukseen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam
ViestiLähetetty: 07.03.2010 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
mtkoskin kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. :)


Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.


Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun, on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja bensiinin seoksen moottorille sopivaksi. Lambda-anturi on yleistynyt katalysaattorin mukana, ja on tärkeä esimerkiksi typen oksidien määrän vähentämisessä. Lambda-anturi parantaa myös moottorin hyötysuhdetta.

Eli lambdan ollessa pelistä poissa koneen säädöt päin prinkkalaa, eikö kannata vaihtaa???



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam
ViestiLähetetty: 07.03.2010 16:23 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
black_van kirjoitti:
mtkoskin kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. :)


Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.


Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun, on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja bensiinin seoksen moottorille sopivaksi. Lambda-anturi on yleistynyt katalysaattorin mukana, ja on tärkeä esimerkiksi typen oksidien määrän vähentämisessä. Lambda-anturi parantaa myös moottorin hyötysuhdetta.

Eli lambdan ollessa pelistä poissa koneen säädöt päin prinkkalaa, eikö kannata vaihtaa???


Hmm ... Mitäköhän on olen mahtanut ajatella tuota viimeistä viestiäni kirjoittaessani. Totta kai se lambda kannattaa vaihtaa, jotta saa seokset kuntoon. Pahoittelut tästä väärän informaation jakelusta. Onneksi se korjattiin pian!



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam
ViestiLähetetty: 07.03.2010 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
mtkoskin kirjoitti:
Hmm ... Mitäköhän on olen mahtanut ajatella tuota viimeistä viestiäni kirjoittaessani. Totta kai se lambda kannattaa vaihtaa, jotta saa seokset kuntoon. Pahoittelut tästä väärän informaation jakelusta. Onneksi se korjattiin pian!


sitä sattuu :)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 07.03.2010 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Eipä löytynyt vikakoodeja tuosta, aloituskoodin sain ja lopetuskoodin... :?

Jotain muuta sitten löytyikin, nimittäin vihreä läikkä auton alta.

Kuva

Mikähän säätäjällä hätänä? :shock:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 07.03.2010 17:56 

Viestit: 2699
Bumper kirjoitti:
Mikähän säätäjällä hätänä? :shock:

Vuotoa tarkoitat? Oletettavasti putkien juntturit ovat löysässä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 07.03.2010 18:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
r_a_n_u kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Mikähän säätäjällä hätänä? :shock:

Vuotoa tarkoitat? Oletettavasti putkien juntturit ovat löysässä.

Toivottavasti "vika" olisi noinkin yksinkertainen. Koitanpa kiriä noita huomenna töiden jälkeen sisätiloissa. Muutenkin tuota pitäisi varmaan siistiä katsastuskuntoon. :roll:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 07.03.2010 19:13 
Bumper kirjoitti:
Eipä löytynyt vikakoodeja tuosta, aloituskoodin sain ja lopetuskoodin... :?

Mitä mää sanoin. :roll:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 08.03.2010 00:51 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Ei noista pienistä häiriövalon palamisista kannata välittää jos auto muuten pelaa hyvin ja kulutukset ym. on kohdillaan. mullakin on joskus valo vilahdellut molemmissa Xantioissa mutta autot on pelanneet ihan ok niin en ole niihin takertunut, eri asia jos kulutukset nousee, nykii tms, niin silloin kannattaa jo selvittää syyt.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 08.03.2010 01:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Kalvo ja/tai kalvon pantahan tuosta säätimestä on tainnut pettää?... Xantiaan ei osia muka saa, mutta saahan niitä, kun kyselee BX:n osia, ne sopii tuohon ;) .

Ps. kannattais muuten rasvata sitä mekanismiä, näyttää ikävän kuivalle tuo vivusto :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 08.03.2010 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Saa niitä Xantiaankin. Itse tilasin Turengin Kestovoimalta Xantian alkuperäisen kalvo-pantasarjan. Hintaa en muista, mutta mielestäni oli halpa. Tai köyhälle eurokin on paljon, mutta sanotaan nyt vaikka että edullinen...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Eipä tarvinnut vaihdella pantoja tai kalvoja, eikä myöskään junttureita kiristellä... Vaikka jälkimmäisen noista teinkin.

Oli tosiaan tuo paluuletkun pää vain kovettunut. Satuin sitten löytämään pätkän sopivaa letkua, jolla korvasin tuon pään. Kiristelin myös kevyesti klemmarilla tuon, niin saattaa hetken pysyäkin. Mikä tuohonkin olisi ollut ns. oikeaoppinen korjaus?

Ja joo, rasvasin myös tuota vivustoa samalla kun auton alle vaivauduin, sekä putsailin suurimpaa kurakerrosta pois.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:22 

Viestit: 2699
Bumper kirjoitti:
Oli tosiaan tuo paluuletkun pää vain kovettunut.

Joo joo. Ja sitten pää tietenkin vielä pikkuisen halki. Kuva Vähällä pääsit.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: