|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Xantian pakoputket Lähetetty: 09.03.2010 21:18 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Veho ei taida enää toimittaa ainoaa sopivaa väliputken korjauspätkää.. No Motonetista vaan, ja heidän ohjeen mukaan alkuperäinen katkaistaan n. 10cm katista ja siihen Moton putki, joka kuitenkin on tuohon n. 20-30cm liian lyhyt. Motossa vertailin kahden maahantuojan luetteloa. Toisessa, aivan oikein vanha piti katkaista n. 30cm katista! Ja siihen tuo korjausputki istuu. Yksi liian lyhyen putken tunnusmerkki on suora putken pää. Ja jos ja kun aiempi korjausputki on ollut ns. täysmittainen, niin tuo moton putki on liian lyhyt. Ja saako mistään tuohon 30cm sovitus-mutkapätkää. Löysin Turun Autotarvikkeesta pitkän putken, mutta jonka sovite katin putkeen oli väärässä kulmassa ja 5cm liian pitkä! Näköjään putkia on erimittaisia. Jossain on liike, joka myy parhaiten-, ei hyvin sopivia. Ainoa järkevä konsti on ostaa alkuperäinen putki katteineen, mutta siitä omasta tilistä tulee 450-500€ miinuskatteinen. On jo toinen Xanttu, jonka korjausväliputkea piti hitsata kulmien vuoksi. Mitä vanhojen paskojen kanssa, osta uusi auto, sehän on vissiin meininki.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 09.03.2010 22:22 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Ootko sitroselta kysynyt näkys olevan montaa eri sortimenttoa katin korjausputkee?
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 09.03.2010 22:50 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
No jos kyse on KORJAUSosasta niin eipä kukaan ole minnekään hakannut kiveen sitä jatkoskohdan paikkaa, eli on ihan järkeenkäypää että eri valmistajat laittavat sauman eri kohtaan. Miten sattuvatkin kohdan itse päättämään. Ja kun esim Redi ja Muflex ovat pelkkiä maahantuojan varastoissa lätkittäviä tarroja niin soppa on melko valmis hämmennettäväksi, koska sitä kenen oikeasti valmistamaa ei tiedä kukaan...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 10.03.2010 08:04 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Näin on, kun siltä näyttää. Takavuosina ostin tarvikeliikkeestä Unoon väliputken. Sen olisi pitänyt sopia suoraan etupäähän ja takapöntöön. Oli vain n. 5cm liian lyhyt ja kun nyt ei ollut kyse mistään katkaisukohdista, vaan tehtaan meiningistä. Eihän sen laittamisesta mitään tullut. Vein putken liikkeeseen takaisin, eivät uskoneet! Sain sovittua, että itse laittavat ja jos onnistuu, niin maksan työn. No, huoltomies teki töitä, kun sai toisen pään hollille ja laittoi toista päätä, edellinen pää irtosi kerta toisensa jälkeen ja asentajan naama alkoi punottaa, hiki nousta otsalle. Siinä ei sitten muu auttanut, kuin kauppiasisäntä kävi ostamassa alkuperäisputken, se asennettiin ja minä läksin siihen tyytyneenä pois. On "kontollani" jo paljon erilaisten, kelvottomiksi osoittautuneiden tarvikeosien palautuksia. Ja toteamuksia, että alkuperäisosa tulee loppupeleissä halvemmaksikin. Ps. Sitroselle olisin poikennut, ei nyt ollut aikaa siihen. Piti saada Xantia ajoon saman päivän aikana. Olosuhteet olivat sellaiset.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 10.03.2010 08:27 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Unon väliputki nyt vaan ei ole tuommoinen jälkikäteen nysvätty korjausosa. Siinä on vielä liitokset, olleet alunperin jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Niissä saumakohtien kuuluu stemmata kunhan osataan arpoa oikea Uno. Kun on sellaisiakin joihin on Suomessa maahantuojalla uutena vaihdettu Tipon moottori. Näin saatiin vauhti-Uno ja veroluokka-Tipo...
Juju noissa pakoputken korjausosissa eli "katkaise vanha jostain" on siis ihan oikeasti se että missään ei ole päätetty katkaisukohtaa. Siksi eri valmistajat tekevät eri tavalla. Ja valitettavasti tuo katkomisen tarve lisääntyy koko ajan, kun autovalmistajat tekevät pakoputkiston yhä vähemmistä palasista.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 10.03.2010 08:31 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
kait tuo mittaamalla löytyy oikea kohta ja sitten asennustilanteessa vielä hioo mittaa sopivammaksi. Motonettiin en itsekään luota,niin paljon väärää saanut sieltä. esim.berline xantian takapönttö. Hain sellaisen,entisen sitten katkaisin lopullisesti. Kas kehveliä,ei ollutkaan oikea. ilman takapönttöä sitten matka takas motonettiin,vanhan putken kanssa tiskille. Farmarin pönttö oli sitten oikea,hehe ei listat pidä paikkaansa.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian pakoputket Lähetetty: 10.03.2010 11:16 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
zX-files kirjoitti: Juju noissa pakoputken korjausosissa eli "katkaise vanha jostain" on siis ihan oikeasti se että missään ei ole päätetty katkaisukohtaa. Siksi eri valmistajat tekevät eri tavalla. Ja valitettavasti tuo katkomisen tarve lisääntyy koko ajan, kun autovalmistajat tekevät pakoputkiston yhä vähemmistä palasista. Jep. Onneksi on tuo korjauspätkien mahdollisuus. Kalliiksi muuten tulisi. Minullakin Xantussa alunperin putki yhtäpuuta katilta takapöntölle, sisältäen sen katinkin. Nykyään edelleen se alkuperäinen katti ja sen jatkona jo kolmesta osasta koostuva putki....
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
|
|