Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eilen taas koko päivän ajossa, moottori lämmin ja kaikki OK. Mutta juuri kun pääsen ykköstielle niin oikeasta etukulmasta alkaa kuulua kaameaa krohinaa. Levähdyspaikka reilun kilsan päässä, siis sinne tarkoitus mennä tutkimaan tilanne. Seuraavaksi menee lämpömittari punaiselle, ja juuri ennen levähdyspaikkaa sammuu kone.
Tapahtui siis melko nopsaan kaikki, mutta vahva käry vesipumpun laukeamiselle. Ääni ja lämpeminen ensin vaikka veto toimi OK viittaa siihen että pumppu laukesi ensimmäiseksi. Ja tuo pumppu on vaihdettu hihnan kanssa vain 50tkm ja 4,5v sitten korjaamolla, Koivusen tavaraa.
Maanantaina tai tiistaina puretaan & inventoidaan, ja jos pumppu on lauennut aiheuttaen hihnarikon niin alkaa kiivas keskustelu Koivusen kanssa. Minä en nimittäin ole se joka siinä tapauksessa maksaa korjauksen!
Että silleen, Puikula on telakalla ja jouduin lainaamaan juniorilta oman Pimmerini :oops:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
Juuri viime viikolla FM vaihtoi saman hihnan meitin 2.0i:in - wanhalla hihnalla oli ajettu huoltokirjan mukaan 74 tkm. Ja vesipumpulla 140 tkm eli oli jäänyt vaihtamatta edelliskerralla.

Eikös suositeltu vaihtoväli ole 80 tkm, hihnalle ja miel. vesipumpullekin? Saako ihan oikeasti jostain korvauksia, jos nuo kilometrit eivät ole täynnä ja hihna hajoaa tuhoten jotakin muuta samalla - kun kyseessä on kuitenkin useamman vuoden vanha hihna ja vielä vanhempi ajoneuvo??? :roll:



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Äsh, otan kyllä osaa. Ikäviä hommia nuo jakopään tuhot.

Toivottavasti saat jotain korvauksia tuosta jos vesipumppu osoittautuu vialliseksi, vaikka itse kyllä uskon että aikamoiset taistelut joudut käymään.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
valitettavaa on se etteivät maahantuojat mielellään kanna vastuuta viallisista tuotteista. kokemuksesta olen myöskin tapellut tuloksetta.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 23:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Vv on vaikeissa oloissa 80tkm ja normaalisti 120tkm, tänään tsekattu monesta lähteestä. Siis tuon vanhemman jakopään kanssa, uudempi 92- on 100tkm. Joka tapauksessa ollaan kaukana ko lukemista.
Noista osista ei saa enää täyttä korvausta vaan sen oletetun loppukäyttöajan verran koska varsinainen takuuaika on ohi. Mutta kun korjauskulut haverin takia onkin paljon enemmän, ja ne kuuluu korvata kun oletettu käyttöikä on vaihtoväli.
Ja tässä tapauksessa keissi viedään tosiaan loppuun asti niin että maksaja on muu kuin minä (joko edellisen vaihdon suorittanut korjaamo tai mahd viallisten osien maahantuoja), paukkuja siihen on takataskussa :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 07.03.2010 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
onko kyseiselle hihnalle vaihto-iäksi määritelty 5v? tuollainen ketuttaa kyllä varmasti.
Mikäs ihme siinä muuten on että nuo kilometrimäärät hihnoille vaihtelee niin kovasti? on 80tkm. 100km ja diesel xantialla 120tkm.
sit nykyisissä jopa yli 200tkm



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tuossahan jo tuli noita 80/100/120 syitä & perusteita. Eri olot tai eri jakopää. Ja ihan uusin HDi on Hoppavoorttin kanssa tehty, olikos siinä muuten edes enää henskeliä?
Ja nythän ei ole kyse hihnasta joka vanhenee iän kanssa vaan pumpusta, km-oletus sama ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 00:23 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
alkuperäiset vesipumput kestää helposti sen 200 tkm, suosittelen käyttämään orkkis vesipumppuja vaikka se hitusen kalliimpi onkin. Veli vaihtoi omaan 605 pösöön vesipumpun syksyllä, kilometrejä oli takana reilusti yli 200 tkm ja pumppu oli alkuperäinen vm.-91.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 00:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
muistan kyl että jollain merkillä oli jakohihnan vaihtoväli jopa 240tkm,suomen oloissakin.
kyllähän siinä katketessa isoa vahinkoa yleensä tuppaa syntymään. Itselläkin kun xantian ostin niin hihnan vaihto oli erittäin ajankohtainen niinpä ensi töikseni vein sen vantaan autokorjaamolle hihnanvaihtoon. Samalla muutkin kilkuttimet,ettei vesipumppu,tms petä. tietysti valmistusvirheestä johtuvaa rikkoutumista ei voi ennakoida



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
KKA kirjoitti:
alkuperäiset vesipumput kestää helposti sen 200 tkm, suosittelen käyttämään orkkis vesipumppuja vaikka se hitusen kalliimpi onkin.

Puolitutulla kävi niin, että teetti -99 1.8 16V Xantiaan jakopääremontin V-liikkeessä. Nuukana miehenä kuitenkin päätti säästää muutaman euron ja haki Artikkelista (Koivus-peräisen?) vesipumpun, jonka sitten samassa yhteydessä V-liikkeessä asensivat. Homma toimi lähes 90 tkm, kunnes vesipumpun laakeri leikkasi totaalisesti jumiin, pumpun akseli vääntyi ja jako hyppäsi...

No, sai kyllä jostain suht' edullisesti alle 100 tkm ajetun koneen, mutta silti mielestäni tuli kalliiksi se muutaman euron säästö. :shock: Uuteen koneeseen tehtiinkin asennuksen yhteydessä jakopääremontti alkuperäisosilla...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei ollut vesipumppu kuitenkaan, vaan kiristin. Jostain syystä kuitenkin jäähdytys otti nokkiinsa ensimmäisenä.
Ja tuo hihnan + pumpun vaihto on tehty Rekara-huollossa 50tkm sitten, kuitissa ei näy kiristintä.
Voiko Rekara tosiaan jättää kiristimen vaihtamatta? Kuitissa ei myöskään näy "ei takuuta" tms jonka korjaamot yleensä laittavat jos vajaa työ.
Mutta Rekarasta tuskin enää saa vastuullista :evil: :evil: :evil:

Mites tuossa kasitappisessa on venttiilin säädöt? Jotain kuppeja jotka on nyt muusina ja tarvitaan uusi kansi? Imuvenat on nimittäin solmua, mutta pytyt ihme ja kumma OK endoskoopilla tarkasteltuina. Eli nyt jatketaan huomenna kannen poistolla & aletaan tehdä inventaaria mitä tarvii :cry:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 17:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
zX-files kirjoitti:
Ei ollut vesipumppu kuitenkaan, vaan kiristin. Jostain syystä kuitenkin jäähdytys otti nokkiinsa ensimmäisenä.
Ja tuo hihnan + pumpun vaihto on tehty Rekara-huollossa 50tkm sitten, kuitissa ei näy kiristintä.
Voiko Rekara tosiaan jättää kiristimen vaihtamatta? Kuitissa ei myöskään näy "ei takuuta" tms jonka korjaamot yleensä laittavat jos vajaa työ.
Mutta Rekarasta tuskin enää saa vastuullista :evil: :evil: :evil:

Mites tuossa kasitappisessa on venttiilin säädöt? Jotain kuppeja jotka on nyt muusina ja tarvitaan uusi kansi? Imuvenat on nimittäin solmua, mutta pytyt ihme ja kumma OK endoskoopilla tarkasteltuina. Eli nyt jatketaan huomenna kannen poistolla & aletaan tehdä inventaaria mitä tarvii :cry:


Jonkun verran rekarasta kuullut negatiivista, paljon mahdollista että ovat jättäneet vaihtamatta. Jos pk.seudulla teettää jotain niin Vantaan Autokorjaamo ehdoton paikka. Kannattaa yrittää tietysti ottaa rekaraan yhteyttä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jep, soitan kyllä huomenna nyt kun selvisi että se kansikin tarvitaan.
Onneksi on XM-fani Loimaalla jolta löyty kohtuuhintaiset B-osat, kiitokset taas kerran sinne 8-)
Alustava kustannusarvio on palikoihin noin 350 euroa ja siihen työt päälle. Onko järkeä? On, koska en kuitenkaan saa samalla rahaa XMmää kylmäkoneella. Ja kun se on muuten osoittautunut toimivaksi yksilöksi!



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
350 euroa ei nyt ole vielä yhtään mahdoton raha... Oikein pelottaa ajatellakin kuinka paljon itse pistin rahaa tuohon edelliseen BX:ään, mutta silti ei kaduta yhtään. Oli se vaan autona niin omaa luokkaansa.

Harmi että noiden korvausrahojen suhteen nyt taisi käydä vähän surkeasti, mutta onneksi sentään saat XM-fanilta osat kohtuuhintaan.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 22:39 
Bumper kirjoitti:
Oikein pelottaa ajatellakin kuinka paljon itse pistin rahaa tuohon edelliseen BX:ään, mutta silti ei kaduta yhtään.

...ei niitä kannata laskea :? Olen laittanut exceliin joka ainoan korjauksen, osan, huollon jne hinnat sekä kilometrit, mutta loppusumma saa jäädä laskematta...
Kyllä Puikula on korjauksen arvoinen, järkeä näissä hommissa ei tosin välttämättä ole...


   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 08.03.2010 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
pakkopaitaan tosiaan joutuisi jos rupeaa laskemaan menoja, tää on enemmänkin tunneperäinen rahameno kuin järkiperäinen.
Harrastaminen maksaa,ei sille voi mitään ja kohtuullinen tuo kulu on kun miettii että jakohihnan vaihdoin hinnalla (korjaamolla) saa koneen taas iskuun



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 09.03.2010 01:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Prkl teidän kanssanne, ei saa järjen ääntä mistään :D



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 09.03.2010 12:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
Niin, autoiluhan maksaa aina, merkistä ja vuosimallista riippumatta.

Mitä sitä hyvää koppaa hukkaamaan hajonneen moottorin takia, jos sen tuntee omakseen 8-)
Tekniikka kuntoon ja ajooooon...



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 09.03.2010 13:34 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kun ostimme vaimolle ton c5 farkun, niin sillä oli ajettu 140 tuhatta, ja alkuperäinen hihna menossa, liike vaihtoi hihnan samaan hintaan.
Ostin sitten itselle pösö 406.sen sillä oli ajettu kanssa 140 tuhatta (vm 97) aluperäinen hihna siinäkin, muuten huoltokirja oli ok, Siinäkin tapauksessa liike vaihtoi remmin ja myös vesipumpun samaan hintaan. Siis Pösössä jakohihna kestää ainakin 10vuotta ja 140 tuhatta.
Citikassa ainakin 6 vuotta ja 140 tuhatta.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 09.03.2010 20:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ovat sattumanvaraisia. Ja hyvää tuuria. Ei nuista säännöksi ole. Monissa autoissa on muuteltu tehtaan suosituksia, syystä. Ja aina vähempään suuntaan. Jonkin Fiat Bravo:n remmivaihtoajat ovat puolitetut tehtaan arvoista. Näistä muutoksista on hyvä pitää kiinni. Erään Brava 1.6:n, remmi vanheni 4kk liikaa, tuli koneremontti. Oli kiristinrulla väsähtänyt. Ajoissa suoritettu vaihto olisi kannattanut. Kyllähän nuo kestää, kunnes laukeavat, sitä ylärajaa ei paljon kannata etsiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 10.03.2010 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sinnikkään soittelun jälkeen Rekara-huolto vastasi eilen iltapäivällä. Hyvin leipääntyneen oloinen naishenkilö kuunteli asiani ja sanoi välittävänsä sen korjaamopäällikölle/työnjohtajalle joka soittaa. Hän ei kuulemma tiedä autoista yhtään mitään, ei edes mikä on jakohihna. Kuinkas iso firma tuo sitten mahtaa olla kun keskukseen tulee niin paljon soittoja että voi olla autoista ihan tietämätön puhelunvälittäjä? Tuo päällikkö oli kuulemma tuolloin koeajolla. Ja taisi mennä pitkäksi kun tänäänkään ei ole kuulunut mitään. Pitää yrittää soittaa huomenna uudelleen. Ja pitää muistaa nuo nettisivujen:

"Tervetuloa Rekara-Huolto Oy:n asiantuntevaan ja kokeneeseen CITROËN -huoltokorjaamoon.
Tarjoamme autollesi parasta mahdollista huolto- ja korjauspalvelua.
Huollattamalla autosi säännöllisesti, saat ongelmattomia kilometrejä ja autosi arvokin säilyy paremmin.
Annamme kaikille töillemme takuun."

"Huoltokorjaamo
Meiltä saat ammattitaitoisen ja ripeän huoltokorjaamopalvelun jopa muutamassa päivässä.
Vahvinta osaamistamme ovat Citroen autot"

Jepjep, en nyt ihan ole sitä mieltä että vanhan kiristimen käyttö kuuluisi yllämainittuun toimintaan...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 10.03.2010 18:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
zX-files kirjoitti:
Sinnikkään soittelun jälkeen Rekara-huolto vastasi eilen iltapäivällä. Hyvin leipääntyneen oloinen naishenkilö kuunteli asiani ja sanoi välittävänsä sen korjaamopäällikölle/työnjohtajalle joka soittaa. Hän ei kuulemma tiedä autoista yhtään mitään, ei edes mikä on jakohihna. Kuinkas iso firma tuo sitten mahtaa olla kun keskukseen tulee niin paljon soittoja että voi olla autoista ihan tietämätön puhelunvälittäjä? Tuo päällikkö oli kuulemma tuolloin koeajolla. Ja taisi mennä pitkäksi kun tänäänkään ei ole kuulunut mitään. Pitää yrittää soittaa huomenna uudelleen. Ja pitää muistaa nuo nettisivujen:

"Tervetuloa Rekara-Huolto Oy:n asiantuntevaan ja kokeneeseen CITROËN -huoltokorjaamoon.
Tarjoamme autollesi parasta mahdollista huolto- ja korjauspalvelua.
Huollattamalla autosi säännöllisesti, saat ongelmattomia kilometrejä ja autosi arvokin säilyy paremmin.
Annamme kaikille töillemme takuun."

"Huoltokorjaamo
Meiltä saat ammattitaitoisen ja ripeän huoltokorjaamopalvelun jopa muutamassa päivässä.
Vahvinta osaamistamme ovat Citroen autot"

Jepjep, en nyt ihan ole sitä mieltä että vanhan kiristimen käyttö kuuluisi yllämainittuun toimintaan...


Siellä on samassa tasossa toimisto jossa ajanvaraus. toimistolta matkaa korjaamolle 3 askelta ja toimistossa oleva ei voi välttyä mekaanikoiden puheilta ja takuuvarmasti tietää mikä jakohihna on. Ota uusi soitto ja uhkaa kuluttaja-asiamiehellä. Törkeää tuollainen ettei oteta vastuuta



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0i jakopää laukesi
ViestiLähetetty: 12.03.2010 18:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Noniin, nyt on Puikula korjattu 8-)
Ja isot kehut Turun Osahankinnalle hyvästä työstä 8-)
Kulupuoleen pitää palata maanantaina, en tänään soitellut Rekaraan kun pitää saada tuo loppusummakin selväksi ja se on maanantaina tiedossa. Mutta sitä soittoa sieltä ei vaan kuulu :evil:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: