Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 12.03.2010 20:35 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Mikähän ero on HDi:n tehoboksilla (100 € eBayssä) ja optimoinnilla Suomalaisessa firmassa (500 €). Ja mitenkä se on mahdollista, että sama boksi käy kaikkiin HDi-moottoreihin? Yritin arkistosta katsoa, mutta kun ei aukea koko ketju kerralla, en viitsinyt enempää pelleillä.



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 12.03.2010 21:16 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Pääsääntöisesti tuollanen boksi huijaa commonrail:n painetietoa, tehoa saa ihan kohtuu hyvin lisää. Jotkut väittää että tämä käy painepumpun päälle mutta eipä niitäkään pahemmin rikki ole mennyt? Ja tuo on tosiaan kaikkiin sama, siemens/bosch versioissa joku johtoero.

Optimointi taas tarkoittaa ohjaimen karttojen päivittämistä ja sieltä saakin sitten muutettua useampaa asiaa.

Jos on välijäähdyttimellä niin sitten on mahdollista saada hiukan ahtojakin lisää ja samalla tietty syöttöäkin. Itse ostin tuollasen kwp2000 kaapelin jolla saa itse vaihdeltua karttoja (valmiita ei räätälöityjä). Yhtä optimointitiedostoa jossain vaiheessa kokeilin ja 80 kw koneesta tuli yli 100 kw 2500-5000 rpm alueella, xantia break liikkuu ihan kohtuu hyvin tuolla, 130 heppasen tdi golfin tahtiin (mikä taas aiheuttaa raivopäisiä oireita klonkswaaggenin sisällä :roll: )



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 00:19 
Molemmista tapauksissa tehoa lisätään ja kulutusta ehkä vähennetään päästöjä lisäämällä. Valitettavasti lapsellisten, käytönaikaisten mittaustapojen perusteella ei vielä pystytä tehokkaasti puuttumaan tämäntapaiseen ympäristörikollisuuteen.


   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Natero kirjoitti:
Molemmista tapauksissa tehoa lisätään ja kulutusta ehkä vähennetään päästöjä lisäämällä.


Nyt täytyy jo tyhmän kysyä: eikös se kulutus ja päästöt aika käsikädessä kulje? Eli jos kulutus vähenee, niin vähenee myös päästöt, kun samasta moottorista kerta on kyse?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 02:06 
Hiilidioksidimäärä/ ajettu matka, jolla määritellään vero uudemmissa autoissa ja noki (pakokaasuun läpinäkyvyys), jota arvioidaan katsastuksessa, ovat pienenpieni osa dieselin haitallisista päästöistä. Typen oksidit ovat pirullinen juttu, koska ne lisääntyvät suhteessa muihin myrkkyihin palolämpötilaa nostettaessa.
Tyyppihyväksynnässä autosta mitataan edellä mainittujen päästöjen lisäksi paljon muita erilaisia päästöjä.
Lastutettu tai "optimoitu" dieselauto joutuisi käyttökieltoon, jos muut päästöt mittaisiin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 09:52 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Joo noinhan se menee että päästöt nousee, tai sitten ei. Jos nostetaan ahtoja ja lisätään syöttö ilmamäärän mukaiseksi niin ei kone tuota tehon suhteen yhtään enempää päästöjä.

Ja vaikka tuollainen kone tuottaakin päästöjä enemmän niin se ero on vain ja ainoastaan täyskaasulla, osakaasuilla toiminta on täysin vakiokoneen asetuksissa, eikä noita täyskaasutilanteita ajossa ole juuri lainkaan. 100 km matkalla 1-5 km?

Kulutuksen lasku näissä taas pääosin johtuu siitä että koneesta saadaan turbo heräämään matalammilla kierroksilla ja mitä pienemmillä kierroksilla voi ajella niin sitä vähemmän kuluu ainetta.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eikös toi kulutuksen lasku / päästöjen lisääntyminen ohjelmoidussa selity osaltaan sillä, ettei viriohjelmilla paljoa esi- tai jälkiruiskutella? Vai oliko noi ruiskutukset vain ja ainoastaan moottorin käynnin tasaamista varten?

Tietty nuo painetunnistimen arvoa huijaavat viriboksit ei tuohon vaikuta, mutta eipä musta toisaalta vaikuta kulutus juuri pienentyneenkään...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 12:25 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Minä en tietysti tahdo ehdoin tahdoin turmella ympäristöä :oops: , mutta luulen minäkin auton elinkaaren aikaisen saastuttamisen nousevan bokseilla tai lastuttamisella aika vähän, olisi mielenkiintoista jos vaikka TM tekisi jonkun testin! Autot, joissa on takapuskuri mustana ja mustaa savua pukkaa jo satasessa, ovat asia erikseen. Palamislämpötilaahan ei voi korottaa (vakio)maantienopeudessa muutoin kuin sylinteriin tulevan ilman lämpötilaa muuttamalla (ahtopaine vaikuttaa tähän) tai puristussuhdetta lisäämällä. Heti kun polttoaineen määrää kasvatetaan, vääntömomentti alkaa kasvaa ja se saa fysiikan lakien mukaan aikaan kiihtyvyyden: nopeus kasvaa ja sitten ei mennäkään maantienopeutta. Tietysti pakokaasu on monimutkainen "coctail", jonka kaikilla osilla on ympäristövaikutuksia. Ennen hiilidioksidi oli sitä, mihin palamisen lopputuloksena pyrittiin, nyt se on melkein pahinta, mitä pakoputkesta voi tulla! :shock:



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 14:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 17
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Minua on tässä askarruttanut asiaan liittyen tuollaisten boxien toiminta automaatin kanssa. Tuo minun C5 Break tarvitsisi lisää vääntöä alakierroksille, nykyisillään vääntö on turhan ohut juuri kriittisillä nopeuksilla 50 - 60/ 3.vaihde ja 75 - 82/ 4. vaihde ja automaatti tuppaa vaihtamaan kokoajan. Toki tuon voi kiertää hämmentämällä kepillä, mutta automaatin juju on juuri siinä automaatissa :) . Vaikuttaako väännön lisääntyminen ylipäätään vaihteiston toimintaan? Aivan varma on kuitenkin, että turhien vaihtojen häviämisellä on melkoinen vaikutus kulutukseen ja päästöihin.



C5 2.0 HDI Break -04

Muistoissa:
BX 19 GT -85, BX 19 GT -86, CX 25 TRD Turbo -85/88, CX 20 -85, C5 2.0 HDI Aut Break -02
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:shock: :shock: jankos. miten turbo saadaan heräämään aikaisemmin ? :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 13.03.2010 22:52 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
90 ppinen xara picasso jos vaihtas xanttu 110 boksin käykö suoraan??



c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 14.03.2010 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
:shock: :shock: jankos. miten turbo saadaan heräämään aikaisemmin ? :o


Pienempi turbo :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n tehoboksi
ViestiLähetetty: 14.03.2010 10:20 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Turbon saa dieselissä heräämään alempaa kun laittaa kunnolla soppaa sinne alas, eli hdi konehan ei pölläytä missään vaiheessa kun tyhjäkäynistä lähtee vedättämään. Kun lisätään syöttöä niin että tulee hiukan voimasavua niin turbokin alkaa heräilemään. Ja kun turbon saa heräämään hiukankin niin sittenhän se lähteekin ahtamaan aina vaan enemmän. 2.0 110 hdi konehan ei ala vakiosoftalla ahtamaan kunnolla kuin vasta noin 1700 rpm, kun tuossa alussa on pientä savutusta niin vastaavat ahdot tulee jopa alle 1500 rpm.

Bensassa tietty on taas eri asiat ja siellä pitääkin turbo herättää ihan eri keinoilla mutta isonkin turbon saa säätämällä heräämään jopa 20% matalammilta kierroksilta...

Arzi: 90 ja 110 koneissa on aika paljon muutakin eroa kuin boksi, eli: välijäähdytin, map-anturi, hukkaportin ohjaus boksilla ja ehkä jotain muutakin oli vielä. Ja jos mennään vielä kytkinpuolelle niin seki on heikompi.
Mutta kyllä siihen 90 koneeseenkin aika hyvin saa tehoa lisää jos laittaa pelkän boksin, noita saa noin satasella ja kaverin picassossa vaikutus oli huomattava, ohitukset sujuu boksin kanssa samaan tahtiin auto täynnä väkeä kuin ilman boksia yksin ajellessa...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: