|
Kirjoittaja |
Viesti |
andmore
|
Viestin otsikko: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 01.03.2009 18:40 |
Viestit: 7
|
Käytin autoa huollossa, aiheena hydraulipumpun venttiilin tiivisteen vaihto. Vuoto loppui, hyvä niin.... mutta, mutta:
reilun viikon sisällä auto on tehnyt kaksi kertaa seuraavan tempun: ilman mitään varoitusta, eka kerralla noin 10 min ja toisella kerralla noin1,5 tunnin ajon jälkeen, syttyy molemmat varoitusvalot. Eiku sopivaan pysähdyspaikkaan ja tarkastelua. Havainnot nämä: auto suht koht normaalissa korkeudessa, molemmat päät kivikovat, ohjaustehostin toimii, korkeudensäätövipu ei aiheuta minkäänlaista liikettä autoon, se pysyä jököttää samalla korkeudella, oli vipu sitten ala-, keski- tai missä asennossa tahansa. Eka kerralla yön seisottuaan kaikki toimi taas normaalisti, toka kerrasta ei tietoa, koska teki tempun juuri äsken. Missä vika?
Oma teoriani on seuraava: auto on vuosimallia 99 eli siinä on nämä h***vetin vajoamisenestoventtiilit. Ymmärtääkseni ne toimivat siten (korjatkaa, jos olen väärässä), että kun autosta katkaistaan virta, venttiilit sulkeutuvat ja eristävät jousisylinterit (mitä muuta?) muusta hydraulipiiristä aiheuttaen sen, että paine sylintereissä pysyy pitkään ja pitää auton ylhäällä parkissa. Eli venttilit ovat mallia virta pois = kiinni, virta päällä = auki. Jos tähän virtapiiriin tule kosketushäiriö eli virta ei kulje vaikka auto on ajossa, niin miten käy? Vajoamisenestoventtiilit menevät kiinni kesken ajon, jolloin jousitus "kivettyy" ja paine jousituspiireissä (myös jarrupiireissä?) laskee hetken kuluttua niin paljon, että paineanturi sytyttää varoitusvalot. Voiko olla näin? Jos todennäköistä, niin mistä etsiä vikaa? Huollossa irroittivat tiivisteen vaihdon yhteydessä tietokoneboksin. Voiko kosketusvika olla boksissa eli onko vajoamisenestoventtiilien ohjauksessa jotain älyä vai onko se suoraan kytketty sytytysvirtaan tai vastaavaan. Ketuttaa, kun vikaa ei ole koskaan aiemmin esiintynyt kuin vasta tämän pikkuhuollon jälkeen ja ensimmäisen kerran jälkeen ei vikaa (tietenkään) korjaamolla löytynyt, koska se korjaantui itsestään. Mutta kun tuo mukava pikku vika jättää taatusti tielle joka kerta, kun se ilmenee....
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 01.03.2009 19:06 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Vajoamisenestoventtiilit on ihan hydraulinen laite, ei niihin mitään sähköä mene.
Pumpulta tuleva paine menee venttiilin päähän mikä painaa jousikuormitteista mäntää mikä liikkuessaan avaa jousipiirille kulkevan painelinjan.
Ja jousitus ei mene kovaksi ellei ole aivan ylhäällä tai sitten alhaalla. Ja paineita on jos kerran ohjaustehostin toimii.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
andmore
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 01.03.2009 19:24 |
Viestit: 7
|
Kiitos vastauksesta, teoriani ei siis pitänyt paikkaansa. Valitettavasti vain tilanne on vikatilanteessa juuri se, minkä kerroin eli auto NORMAALIASENNOSSA ja kivikovana + varoitusvalot palaa. Missä vika?
|
|
|
|
 |
andmore
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 01.03.2009 19:58 |
Viestit: 7
|
Syötyäni ja hetken mietittyäni jatkan....
mikä aiheuttaa sen, että korkeudensäätövivun asennolla ei ole mitään vaikutusta auton maavaraan? Jos oletetaan, että jousipalloihin ei mene painetta, eikö auton pitäisi painua ala-asentoon? Ainakin silloin, kun vivun vetää ala-asentoon? Jos vajoamisenestoventiilit ovat kiinni eli parkkiasennossa, estääkö se maavaransäädön? Kysyn vaan.... Koska mielestäni auto on kuin se olisi parkissa ajon jälkeen vaikka moottori koko ajan käy. Onko vajoamisenestoventtiileitä yksi edessä ja yksi takana? Jos näin on, on epätodennäköistä, että molemmat menisivät yhtä aikaa jumiin. Eli silloin vika onkin siinä, ettei paine riitä aukaisemaan vajoamisenestoventtiileitä eli kesken ajon paine laskee niin paljon, että venttiilit menevät kiinni ja auto "parkkiin". Mistäs tämä voi johtua? Vuotoa ulospäin ei näy. Ei ainakaan siinä vaiheessa, kun auto on vian jälkeen paikallaan. Mikä on se pumpun päälypuolella oleva "takaiskuventtiili", johon tiivisterengas vaihdettiin? Voiko olla niin, että asennus ei ole aivan mennyt nappiin ja tämä venttiili vuotaa taaksepäin? Voisiko alhainen paine johtua tästä? Täytyy nääs epäillä vian syyksi jotain, mitä korjauksessa rassattiin, koska vika ilmestyi korjauksen jälkeen. Ja montaa paikkaa ei rassattu...
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 00:36 |
Viestit: 1128
|
Xantiassa on oma piirinsä ohjaustehostimelle, joten tehostuksen olemassaolo kertoo vain sen piirin toiminnasta. Pumppu siis pyörii. Korkeudensäätövipu ei vaikuta mitään, jos moottori ei käy, johtuen nimenomaan tuosta vajoamisenestosta. Ja vaatii tietysti paineen järjestelmään. Ilmeisesti autoon on vaihdettu tuon etupään vajoamisenestoventtiilin päätytulpan o-rengas. Venttiili on hydesäiliön alla. Varsinainen pumppu on koneen repsikan puolella, moniurahihna pyörittää sitä ja painesäädin on moottorin etupuolella. Jos olisi jäänyt vaikka paineenpoistoruuvi vähän auki (12 mm pultti painesäätimen kyljessä) tai säiliö täyttämättä (vuoto). Kun auto on ihan ala-asennossa, niin pytyn voit täyttää LHM nesteellä lähes täyteen. Varoitusvalohan kertoo joko liian pienestä järjestelmäpaineesta tai alhaisesta nestepinnasta säiliössä. Takaiskuventtiiliä (=vastaventtiili) järjestelmässä ei ole.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
andmore
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 02:27 |
Viestit: 7
|
Kiitos vastauksesta, muutama selvennys. Autossani oli hydraulinesteen vuoto pumpun ja paineletkun välisessä liitoksessa, nähdäkseni (siis kun katson pumppua) ko. liitos on pumpun "päällä" eli kun pumppu on vaakasuorassa, niin putki lähtee pumpun kyljestä ylöspäin ja kaartuu sitten moottorin myötäisesti. Tiivisteen vaihto tehtiin valtuutetulla Citroen-korjaamolla ja näin asennetun tiivisteen ennen asentamusta, se oli noin 1 cm läpimittainen rengastiiviste, taisi olla väriltään punaisen sävyyn. Juttelin työn tehneen korjaajan kanssa, ja hän puhui takaiskuventtiilistä, joka on tiivisteen yhteydessä. Tästä syystä kirjoitin siitä. Jos venttiiliä ei sitten olekaan, niin kyllä valtuutettu korjaamo joutuu "hiukan" huonoon valoon. Tiivisteen vaihtoon meni kaksi tuntia, kun kuulemma pitää irroittaa tietokoneboksi (joka on pumpun ja lokasuojan välissä), koska muuten ei liitokseen kuulemma pääse oikein käsiksi ja kun vaihto on niin hankala tehdä juuri tuon jousikuormitteisen takaiskun takia!! Vajoamisenestoventtiiliin ei ole koskettu (siitä olen varma, koska kylläpä se olisi laskussa mainittu). Hydesäiliön vajaus? Ennen huoltoon vientiä, sen 2,5 vuoden aikana, kun auto on minulla ollut, ei säiliöön ole tarvinnut lisätä nestettä (toki kerran on nesteet vaihdettu). Ko. vuoto, jonka takia auton korjaamolle vein, näkyi ajon jälkeen pienenä vihreänä merkkinä maassa pumpun alla. Korjauksen jälkeen vuotoa ei ole näkynyt siellä eikä missään muuallakaan eli ymmärtääkseni nestettä ei vuoda hydraulijärjestelmän ulkopuolelle. Huollossa hydraulisäiliö täytettiin korjauksen yhteydessä (ainakin laskun mukaan). Eli: jos varoitusvalo johtuisi nestevajauksesta, minne neste katoaa? Mielestäni ei uskottava eikä todennäköinen selitys. Ainoaksi jää se selitys, että varoitusvalot syttyy painevajeesta. Erittäin todennäköinen selitys. Siihen viittaa vajoamisenestoventtiilien kiinni meno kesken ajon. Mutta miksi paine katoaa ja nimenomaan jousituspiirin syötöstä ja miksi se eka kerralla tuli takaisin sen jälkeen, kun auto oli "levännyt" yön yli? Eli auto toimi aivan normaalisti aamuisen käynnistyksen jälkeen ja teki sitä yli 200 km matkan, kunnes yhtäkkiä taas teki tempun. Huomenna taas näkee, kuinka startatessa käy... tai siis tänään...ollaan näköjään jo maanantaissa. Ymmärtääkseni (ja vanhasta kokemuksesta CXien kanssa) hydraulijärjestelmän ilmaus on sen verran yksinkertainen homma, että sen osaa tehdä peukalo keskellä kämmentäkin. Mutta silti: voiko olla mahdollista, että ilmauksessa olisi kuitenkin tiivisteen vaihdon jälkeen sattunut jokin fiba? Toisella korjaamolla väitettiin, ettei ilma kauaa järjestelmässä kierrä eli häviää omia aikojaan mutta voi aiheuttaa vaahtoamisilmiön, joka estää pumppua toimimasta kunnolla. Sanokaa nyt hyvät ihmiset sellaisen korjaamon osoite, jossa tehdään eikä tuumata..  Paineenpoistoruuvi hiukan auki? Jos paineenpoistoruuvi jää vähän auki, eikö silloin nesteiden pitäisi vuotaa pihalle? Olen tarkastanut auton lepopaikat, eikä vuotojälkiä näy....
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 08:29 |
Viestit: 2699
|
andmore kirjoitti: Paineenpoistoruuvi hiukan auki? Jos paineenpoistoruuvi jää vähän auki, eikö silloin nesteiden pitäisi vuotaa pihalle? Olen tarkastanut auton lepopaikat, eikä vuotojälkiä näy.... Ei paineenpoistoruuvista vuoda hydraulinestettä järjestelmän kunnossa ollessa, vaikka se olisi raollaan.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 09:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Naksuuko pumppu/varaaja koneen käydessä. Kuinka tiuhaan? Kun LHM- nesteitä on uusittu, niin olisiko myös säiliössä olevat suodattimet putsattu. Tarkista pumpun imuletkun kunto. Näin etähommana on hankala "hyökätä" juuri oikean konstin kimppuun. Ja mikäli itse osaisin. Kaiketi auton alla olevat korkeussäätövivustot ja - nivelet ovat voideltuja sekä liikkuvat.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 10:34 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
En muistanutkaan että xantussa on oma piirinsä tehostimelle.
Eihän tuossa sitten oikein muuta voi olla kuin tuon jousituksen puolen paineettomuus. Eikä niitä syitä paljon voi olla. Jos kerran ohjaus pelaa niin hydesäilön suodin ei voine olla tukossa?
Onkos tämä muuten ihan perusverio eikä activa?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Citikkaukkeli
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 11:00 |
|
2 piirinen pumppu voi olla tietysti rikki siten että ohjauspuoli toimii toinen ei vai voiko. itse veikkaisin että tämän tiivisteen vaihdon yhteydessä jousituspuolelle joutui jotain epäpuhtauksia koska vika ilmenee vain silloin tällöin tai sitten venttiili on/oli vaurioitunut. Oliko se Citroeniin erikoistunut korjaamo vai joku "vääräuskoinen" paja kun vaihtoi sen tiivisteen.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 11:06 |
Viestit: 2699
|
Citikkaukkeli kirjoitti: Oliko se Citroeniin erikoistunut korjaamo vai joku "vääräuskoinen" paja kun vaihtoi sen tiivisteen. andmore kirjoitti: Tiivisteen vaihto tehtiin valtuutetulla Citroen-korjaamolla ... Tuosta "andmoren" kertomasta päättelisin, että ei kait se kovin "vääräuskoinen" voi olla.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
aapo
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 11:37 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Villeneuve
|
Ei kai jousitus voi yht'äkkiä muuttua kovaksi, muuta kuin olemalla täysin ylä- tai ala-asennossa?
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 13:20 |
Viestit: 1128
|
Jos järjestelmässä on alunperin normaalipaine ja se häviää "vauhdista", pitäisi vajoamiseneston mennä päälle ja jousituksen jäädä toimintakuntoiseksi. Ainoastaan jarrujen pitäisi kadota. Mystinen juttu. Paineruuvi ei tietenkään vuoda ulospäin, vaan päästää paineen karkuun pumpun paluuputken kautta sisäisesti. Sen allahan on kuula, joka hukkuu helposti, jos ruuvi avataan kokonaan. Joku virhe asennuksessa on tapahtunut tai huono tuuri iskenyt ja jokin muu paikka korkannut.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 14:08 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
andmore kirjoitti: Hydesäiliön vajaus? Ennen huoltoon vientiä, sen 2,5 vuoden aikana, kun auto on minulla ollut, ei säiliöön ole tarvinnut lisätä nestettä (toki kerran on nesteet vaihdettu). Ko. vuoto, jonka takia auton korjaamolle vein, näkyi ajon jälkeen pienenä vihreänä merkkinä maassa pumpun alla. Korjauksen jälkeen vuotoa ei ole näkynyt siellä eikä missään muuallakaan eli ymmärtääkseni nestettä ei vuoda hydraulijärjestelmän ulkopuolelle. Huollossa hydraulisäiliö täytettiin korjauksen yhteydessä (ainakin laskun mukaan). Eli: jos varoitusvalo johtuisi nestevajauksesta, minne neste katoaa? Mielestäni ei uskottava eikä todennäköinen selitys. Mutta olet kai asian siitä koholta nyt kuitenkin tarkastanut? Jos vajoamisenestot pysyvät kiinni, ei painetta ole riittävästi. Painetta ei siis tule toiselle puolelle. Siitä voi sitten vikakohteita järkeillä eteenpäin, yksi melko todennäköinen on tuo liian alhainen lehmän pinta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
andmore
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 17:22 |
Viestit: 7
|
Nestettä on säiliössä riittävästi, vika alkaa paikallistua eli todennäköisesti vika on ei-nappiin-menneessä tiivisteen vaihdossa eli pumppu ei pumpaa painetta jousituspiiriin, ohjaustehostinpiiri pelaa ihan normaalisti. Vika voi olla tietysti myös paineensäätöyksikössä eli jos se ei päästä painetta läpi? Ja tietysti joku moka paineruuvin kanssa. Tässähän ne... mutta jos moka on tiivisteen vaihdon puolella, saattaa tietenkin seurauksena olla isompikin vika, pummpu maksaa 700 euroa, kiitos vaan. Miten saat korjaamon vastuuseen asiasta?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 17:35 |
Viestit: 2699
|
andmore kirjoitti: Miten saat korjaamon vastuuseen asiasta? Ilmeisesti tarkoitit, "Miten saan korjaamon vastuuseen asiasta?" Tarvitseeko tuossa muuta, kuin kerrot siellä miten auto käyttäytyi ennen ja jälkeen remontin. Kait he huutonsa vastaavat?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 18:49 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
r_a_n_u kirjoitti: Tarvitseeko tuossa muuta, kuin kerrot siellä miten auto käyttäytyi ennen ja jälkeen remontin. Kait he huutonsa vastaavat? Ja kuluttaja-asiamies vielä mukaan ...
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 19:03 |
Viestit: 1128
|
Tuskin se pumppu rikki tiivisteen vaihdossa on mennyt. Tiiviste voi vuotaa vaikka viallisen paineensäätimen takia, joka sitten kenkkuilee edelleen. Mutta jos vika on tullut korjaamolla, niin eikös se niiden asia ole laittaa se kondikseen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
andmore
|
Viestin otsikko: Re: xantian vajoamisenesto... Lähetetty: 02.03.2009 21:41 |
Viestit: 7
|
Tottakai korjaamon kuuluu korjata aiheuttamansa vika, oh yes! Kysymys kuuluukin, osaako se ja myöntääkö, että vika johtuu heistä ja edelleen, miten todistan sen. On sattunut niinkin, että korjaamo on korjannut maksutta aiheuttamansa vahingon mutta toisenlaistakin esimerkkiä löytyy. Jos lähtökohta on se, että tiivisteen vaihto menee pieleen, niin miten siitä aiheutuneen hieman vaikeamman vian korjaaminen onnistuu valtuutetulta merkkikorjaamolta? Jutun ollessa kesken, en kommentoi enempää... Kerron tarinan onnellisen (?) lopun sitten, kun ollaan siinä. Kiitokset kaikille kommenteista, palaan asiaan.
|
|
|
|
 |
|
|