|
Kirjoittaja |
Viesti |
kari80
|
Viestin otsikko: GS-koneet ? Lähetetty: 15.04.2010 17:29 |
Viestit: 103
|
Miten tiedätte kumpi kone G12 vai G13, eli ulkoiset erot, onko niitä ? oletetaan että tyyppikilpi puuttuu eikä oteta imusarjaa irti. terv. Kari
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 15.04.2010 17:49 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Virranjakajakaan ei taida olla kiinni? G12 taisi suosia kasettimallin kärkiä?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 15.04.2010 19:15 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Mielenkiintoinen kysymys, yleensä on tullut se vain vilkastua tyyppikilvestä  . Mutta kaasari on yks tuntomerkki, eli G13 koneisissa on yleensä kaasarissa paluuvirtaus lähtökin, jota ei G12 koneisessa ole. Pitääkin huomenna mailla käydessä oikein tutkailla noita, ja koittaa ulkoisia eroja löytää  . Nyt ei muistu mitään mieleen... Kasettikärkiä tais olla vain joissain tietyissä vuosimalleissa, itselleni ei ole vielä yhtään kasettikärjellistä Geesua osunut omaan kokoelmaan  .
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 16.04.2010 01:46 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Joo, G13:a oli jo kärjetön jakaja, ja em koneeseen ei myöskään pidä muuta jakajaa laittaa koska ennakkokäyrä poikkeaa melkoisesti pienemmistä koneista (muistaakseni pikkukoneissa 33 astetta/3500 rpm, isolohko vastaavilla kierroksilla vain 25 astetta). Jäähdytysrivotuksessa oli myös eroa, croisettehan voisi tarkistaa? GSA:ssa oli öljynämmön anturi öljypohjassa, kun taas ainakin minun käytössä olleessa G12:a oli anturi siinä paineensäätöventtiilin yhteydessä. Iskunpituus oli 65,6 mm kaikissa paitsi G10:ssä, joten tulpanreijän kauttakaan tuota ei voi tarkistaa. Jos kannet on irti, niin halkaisija on G12 77mm, G13 79,4 mm. Kaasarin kiinnitys oli erilainen, toisessa kaasari oli pitkittäin, toisessa poikittain. Nyt en enää muista kumminpän kussakin.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 16.04.2010 09:38 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
miki kirjoitti: Joo, G13:a oli jo kärjetön jakaja, ja em koneeseen ei myöskään pidä muuta jakajaa laittaa koska ennakkokäyrä poikkeaa melkoisesti pienemmistä koneista (muistaakseni pikkukoneissa 33 astetta/3500 rpm, isolohko vastaavilla kierroksilla vain 25 astetta). Kaasarin kiinnitys oli erilainen, toisessa kaasari oli pitkittäin, toisessa poikittain. Nyt en enää muista kumminpän kussakin. Käsittääkseni G13 konetta on ollut myös kärjellisenä? Virranjakajan kylkeen on merkitty tyyppi muistaakseni jotain GA- alkuista + numero ja niitä on todellakin useammalla ennakkokäyrällä ollut. Kaasaria on ollut Solexia ja Webeeriä ja G13 olen nähnyt sekä poikittaisella, että pitkittäisellä kaasarin asennolla. Varastossa kaksi purkamatonta G13 konetta, joissa molemmissa solexit ja pitkittäinen asento. Toinen keltaisella tyyppikilvellä ja toinen punaisella. Geesun kokoonpanot tuntuvat olevan vielä sekaisempia kuin 2cv:n, vaikka koneiden iskunpituus on sama pl. tuo tonninen...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
likn
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 16.04.2010 11:56 |
Viestit: 87
|
G13 -koneiden imusarjan putki on pyöreä koko matkalta, kun taas G2 -koneiden imuputki on kiinnityslaipan kohdalla litistetty lievästi ovaaliksi. G13 imusarjan kiinnityslaippa on muodoltaan melko symmetrinen ja G12:n salmiakinmuotoisen vino.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 16.04.2010 16:16 |
Viestit: 143
|
Mulla on x kakkosen nokalla puna kilpinen g 13 pannu sev marsun kasetti jakajalla.. Eikä ole mikään viritys. Siis se kone.. Pakosatsi on myös vähä erinäkönen kuin pikkukoneessa.
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 16.04.2010 18:18 |
Viestit: 103
|
 Ei ole jakaja ja kaasari kiinni..imusarja irti niin asia on selvä...mutta ilman purkua ????
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 00:39 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Öh... oliko tämä Karilta arvoitus vai kysymys? Onko Piippumiehen X2:sen kone alkuperäinen? Joidenkin tietojen mukaan siinä olisi ollut piristetty G12 (sama teho kun G13:ssa korkeimmilla kierroksilla ja hieman pienemmällä väännöllä, nokka-akselien tiukemmalla profiililla toteutettuna). Täältä minä lunttasin ja AKE:lle lainasin geesutekniikan perusasiat, kun niitä piti heille selvitellä: http://www.gs-gsa.org/caracteristiques-techniques.php.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 07:56 |
Viestit: 143
|
Se tässä juuri harmittaa kun pentuna menin sen paremman koneen vaihtaan tohon"tehokkaampaan" alkuperäinen kiersi ihan sairaasti. Todella magee saundi. Jos jonkun nurkissa olis tuo G 12 619 niin ottaisin mielelläni. Vaihdossa sais hyvän G 13 koneen jos tykkää väännöstä. Mulla muisti jo pätkii enkä enää muista kuinka erinäköisiä pikku ja iso kone ovat ilman noita kilkkeitä. Mie ottaisin kannen pois ja mittailisin jos ei muuten selviä. Tuota alkuperäistä konetta olen tällä palstalla ennenkin perään kuuluttanu. Ei taida löytyä joutavaa.
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 08:37 |
Viestit: 103
|
Kyseessä oli kysymys.."" navetan vintillä, vajan nurkassa...ties missä"" mutta kuinka tietää mikä malli ?
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 10:09 |
Viestit: 103
|
 Ranskalainen asiantuntija myymässä konetta....heh..heh
|
|
|
|
 |
likn
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 12:30 |
Viestit: 87
|
Viittaan aiempaan vastaukseeni. Kyllä sen eron näkee mitään purkamatta tuosta imuputken liitoskohdasta kiinnityslaippaan. G13: pyöreä, G12: ovaali. Ja "kiinnityslaippa" on se osa imusarjaa, joka kiinnitetään pulteilla kanteen.
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 15:21 |
Viestit: 103
|
Sama Ranskanukko myy G13 kansia vaikka ovat G12....lähetin viestin myyjälle..katsokaa kuvaa ajatuksella!! Mikäs siinä mättää????
|
|
|
|
 |
likn
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 19:01 |
Viestit: 87
|
Kannet vaihtaneet paikkaa keskenään.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 19:25 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kari80 kirjoitti: Ranskalainen asiantuntija myymässä konetta....heh..heh Ömm... ikinä en ole GS:n konetta tainnut nähdä, mutta voi tulla melko vinha välitys nokille, jos tuosta vauhtipyörältä meinaa ottaa vedon niille? Eli siis - onko tuossa kannet väärinpäin?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 19:43 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 17.04.2010 23:25 |
Viestit: 1091
|
voin kai näin kertoa, että pari vuotta sitten mulle soitti mies Mikkelistä ja sanoi, että hänellä on mökillä koneita ja vaihdelaatikoita, ainakin 4kpl jokaista.......... onko kellään tarvetta oikeasti hakea ne pois, jos korvausta haluaa kaverille säilytyksestä antaa, voi miettiä ihan itse, mitä niistä antaa, sitäkään en tiedä, onko niitä enää ollenkaan, mutta kaikki tarvis viedä kerralla pois, eli vaatii peräkärryn, olen joskus joillekin näistä vihjannut, joten saattaa olla, että ne on jo menneet, mutta tosi hakijalle voin numeron antaakin, että lupaa kaikki hakea......numerosta 041-4403295...ja koneista en tiedä, saattaa olla mitä vaan, voi yllättyä iloisesti....
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 18.04.2010 13:26 |
Viestit: 103
|
taitaa käydä niin jotta siirtyvät 10km... kiitos vinkistä Vinosilmä...
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: GS-koneet ? Lähetetty: 19.04.2010 22:03 |
Viestit: 1091
|
ole hyvä, sitä varten täällä foorumissa ollaan ja sitikkaa harrastetaan.... 
|
|
|
|
 |
|
|