Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 05.04.2010 14:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Osaisiko joku sanoa mistä päin kannattaisi vikaa ruveta etsimään, autolla ajellessa pintakaasulla oli vauhti mitä vain niin nykii sit niin perkeleesti, ja tyhjäkäynnillä heittelehtii kierroksia 900 - 1700 välillä kunnes auto sammuu, ärsyttävä homma kun liikennevaloihin auto sammuu, on tehnyt tätä vikaa nyt viimeiset 4kk aina silloin tällöin mutta nyt viimeisen viikon ollut miltei jatkuvaa.



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
up



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 21:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
pahus kun en muista tuon tgi:n bensan jakelutapaa . eli ruisku vissiin oli ,mutta oliko yks,vai monipiste. joka tapauksessa apukuskin puolelta moottorikorvakkeen läheltä pitäis löytyä MAP. pistoke ja kynän paksuinen letku. kato nyt ekaks. sen letkun kunto MOLEMMISTA päistä. sitten liitin ja lopuksi mötikän vaihto. tuo on todennäköisin. muitakin vaihtoehtoja on, mutta EI kynttilät EIKÄ bensasuodatin, EIKÄ maadoitukset, tosin ei niitten liitosten läpikäyntikään haittaa tee. siellä kuskin puolella lootan päällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 22:16 

Viestit: 17
Tuo taitaa olla magneti marelli 1-p. ruutta. Itse etsisin koneen päällä sijaitsevan kiiltävän sylinterin käsiini = lisäilmaventtiili. Jos tuo venttiilli ("ryyppy") on likainen tai kulunut niin se jumittelee ja seos jää liian rikkaaksi. Purku, putsaus ja kevyt voitelu tai osan vaihto. Uusi ei ole halpa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 23:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Amateur kirjoitti:
Tuo taitaa olla magneti marelli 1-p. ruutta. Itse etsisin koneen päällä sijaitsevan kiiltävän sylinterin käsiini = lisäilmaventtiili. Jos tuo venttiilli ("ryyppy") on likainen tai kulunut niin se jumittelee ja seos jää liian rikkaaksi. Purku, putsaus ja kevyt voitelu tai osan vaihto. Uusi ei ole halpa...


juu täytyy tuota tutkia huomenissa....itse ajattelin juuri tuota samaa että automaattiryyppi jäänee päälle tai sekoilee josta aiheutuu tuo nykiminen....saako tuon ryypin jotenkin otettua pois käytöstä tilapäisesti niin näkisi suoraan onko vika siinä.........ja samalla ajattelin kysyä tuota erikoista putkenpalan toimenkuvaa ?

tässä on kuva moottoritilasta joten onko tuo nyt tämä venttiili, ja tuo putkenpälä asia myös löytyy kuvasta

Kuva



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOTO kirjoitti:
ja samalla ajattelin kysyä tuota erikoista putkenpalan toimenkuvaa ?
Muistelisin, että miulla tuo on tulpattu.

MAP on sitten helppo testata. Syötä sinne käyttöjännite, mittaa lähtöä ja imaise jollain alipainetta. Jos näyttää suht koht järkeviä, niin eiköhän se ole elossa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 11.04.2010 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Mikäs tämä MAP on ja mistä sen löytää ? anteeksi tyhmyyteni, kun ei ole aikasemmin itsellä vastaan kyseinen kirjainyhdistelmä.



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOTO kirjoitti:
Mikäs tämä MAP on ja mistä sen löytää ?
MAP = Manifold Absolute Pressure. Ja MAP-anturia tarkoitetaan toki tässä yhteydessä MAP:ista puhuttaessa. Kokemjne neuvoikin jo, mistä löytyy. MAP:ille menevä letku näkyykin tuossa lähettämässäsi kuvassa, mutta itse MAP ei ihan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 15:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Kuva

onko tuo nyt se MAP anturi osa ?, osaako joku antaa tarkempia ohjeita tuon testaukseen, kun ei ole kokemusta tuosta ollenkaan.



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOTO kirjoitti:
onko tuo nyt se MAP anturi osa ?, osaako joku antaa tarkempia ohjeita tuon testaukseen, kun ei ole kokemusta tuosta ollenkaan.
Sehän se. Kokemusta ei sinänsä tarvita. Käyttöjännite (+5 VDC) nastoihin 1-2. Lähtöjännite nastojen 2-3 yli on suoraan lineaarisesti verrannollinen absoluuttiseen paineeseen. 170 mbar = 0,25 V, 1050 mbar = 4,8 V. Letku irti pitäisi siis näyttää tietenkin öbaut vallitsevaa ilmanpainetta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 16:35 

Viestit: 17
Jep, ryyppyventtiili/solenoidi ja MAP-toosa on nyt paikallistettu. En muista enää kummin päin solenoidi toimii - luultavasti niin että on ilman ryyppyä jos ei saa jännitettä. Eli liitin irti ja pientä kopistelua runkoon niin saattaa toimia (lämpimänä) hyvin. Niin ja versiosta riippuen liittimen napaisuus on erilainen - eli jos vaihdat solenoidin toisen version malliin niin joudut kääntämään piuhat ristiin. Tämän huomasin Pösö 309:n kanssa taistellessa.
Minulla on ylimääräinen ehjä MAP-anturi jos vika on siinä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 21:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
laakeri kirjoitti:
HOTO kirjoitti:
onko tuo nyt se MAP anturi osa ?, osaako joku antaa tarkempia ohjeita tuon testaukseen, kun ei ole kokemusta tuosta ollenkaan.
Sehän se. Kokemusta ei sinänsä tarvita. Käyttöjännite (+5 VDC) nastoihin 1-2. Lähtöjännite nastojen 2-3 yli on suoraan lineaarisesti verrannollinen absoluuttiseen paineeseen. 170 mbar = 0,25 V, 1050 mbar = 4,8 V. Letku irti pitäisi siis näyttää tietenkin öbaut vallitsevaa ilmanpainetta.



mitenkäs päin nuo nastat tuossa menee, eli otan tuon liittimen siitä map systeemistä irti ja syötän sitä 5 volttia siihen map anturin osaan vai mitenkä...ei nyt tyhmä savolainen oikein tajua asiaa oikein. Tuossa on joku vihreä pää ollut mapin vieressä irti vieressä jolle ei ole missään vastakappaletta...ja tuo letku on se läpinäkyvä vaalea putki joka menee ruiskun viereen ? eli se napataan irti, kuuluukos tuon näyttää sitten lähelle tuota 5 volttia kun tuo letku on irti vai mitä lukemaa jotta todetaan map anturi ehjäksi ?



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 12.04.2010 21:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voi kokeilla myös laittamalla MAP:n letkun vapaa pää suuhun ja imua, moottorin käydessä. pitäisi käynti muuttua imun mukaan. Voi olla tarpeen tulpata, tai vähän tukkia imusarjan letkuliitin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 13.04.2010 10:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOTO kirjoitti:
mitenkäs päin nuo nastat tuossa menee
Jos ei liittimen kummassakaan puoliskossa ole numerointia, niin katso mittarilla mihin nastoihin tulee käyttäjännite, kun ECU:ssa on sähköä.
HOTO kirjoitti:
eli otan tuon liittimen siitä map systeemistä irti ja syötän sitä 5 volttia siihen map anturin osaan vai mitenkä...ei nyt tyhmä savolainen oikein tajua asiaa oikein.
Syötä 5 volttia käyttöjännitteeksi ja mittaa lähtöjännitettä esim. yleismittarin sopivalla jännitealueella.
HOTO kirjoitti:
Tuossa on joku vihreä pää ollut mapin vieressä irti vieressä jolle ei ole missään vastakappaletta...
Se on testipistoke, jonka avulla voit lukea moottorinohjauksen vikakoodit.
HOTO kirjoitti:
ja tuo letku on se läpinäkyvä vaalea putki joka menee ruiskun viereen ?
Kaasuläpän tienoille pitäisi mennä juu. Musta miulla taisi olla vanissa ostohetkellä, mutta kirkkaaksi vaihtui kun musta alkoi vedellä viimeisiään.
HOTO kirjoitti:
eli se napataan irti, kuuluukos tuon näyttää sitten lähelle tuota 5 volttia kun tuo letku on irti vai mitä lukemaa jotta todetaan map anturi ehjäksi ?
Jos 5 volttia näyttää, niin taitaa olla aika kova korkeapaine siellä silloin ;) 4,6 V voisi olla lähempänä totuutta normaalissa ilmanpaineessa, mutta voihan se vähän heittää. Vaan ei tuo yksinään mitään kerro, sitä täytyy kokeilla myös pienellä alipaineella, että lähtee jännite tipahtamaan. Ideaalisessa testauksessa voisi testata niin pitkälle, että absoluuttipaine on tuon 170 mbar, jolloin jännitettä pitäisi olla 0,25 V. Itse kokeilin vaan imaisemalla tavallisella jousikäyttöisellä tinaimurilla pienen alipaineen ja katsomalla, että lukema tippui järkevältä vaikuttavan määrän.

Uppasin unkiin tällaisen dokumentin, josta voi olla apua.
Ja tässä linkki suoraan itse PDF-tiedostoon.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
nyt sitten asiasta kolmanteen....ei kehtaa tehdä uutta topiccia niin sellanen kysymys että mikä on tämän letkunpätkän tarkoitus tuossa ?, kuuluuko siinä olla joku kokonainen letku joka vai ??....laakerihan tuossa aikasemmin sanoi että hänellä tuo olisi tulpattu umpeen...itsellä se ei ole tulpattu.

Kuva



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 19:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOTO kirjoitti:
mikä on tämän letkunpätkän tarkoitus tuossa ?
Minä veikkaisin, että sen tarkoituksena on aiheuttaa käyntihäiriöitä, jos sitä ei ole tulpattu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kokeile onko siinä imua kun kone käy. jos on niin tulppaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 20:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:) kysyt kuitenkin millä minä sen tulppaan. ? no just semmonen letkunpätkä ja passeli RUUVI ( esim. 4mm/5mm ) siihen päähän letkua joka ei ole siinä imusatsissa kiinni. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja ruuvin voi tiukata letkuun vielä klemmarilla + ruuvin ja letkun väliin laittaa jotain sopivaa tököttiä tukkimaan se varmasti ilmatiiviiksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 17.04.2010 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos haluaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 18.04.2010 08:17 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
kokemjne kirjoitti:
:) kysyt kuitenkin millä minä sen tulppaan. ? no just semmonen letkunpätkä ja passeli RUUVI ( esim. 4mm/5mm ) siihen päähän letkua joka ei ole siinä imusatsissa kiinni. :roll:

Ja ruuvi, jossa ei kierrettä ole kantaan saakka.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 18.04.2010 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Tuli tulpattua tuo letku mistä puhe ja asennettua uusi alipainesäädin ja uusi letku siihen....pitääkö jotain tehdä tuolle säätimelle koska ei ollut vaikutusta tuohon nykimiseen.....meneekö siinä aikansa kun se rupeaa toimimaan kunnolla ? eli imee turhat ilmat sieltä pois ja tälleen ?



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 19.04.2010 08:18 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kokeilitko säädintä imusarjan puoleinen letku irti ja vaikka suussa alipainetta tehden. Kierrosten pitäisi muuttua. Mahdollisesti imusarjan reikää pitää tukkia. Kokeiltu on, BX-kaudellani. Tarkista ruiskun ja boxin liittimet, maadoitukset, tulpanjohdot, puolan liitokset, jakajan keskihiili. Pintakaasulla seos on laihempaa, vaati kipinältä enemmän, kipinän paloaikaakin, kuin rikas seos. Ps. BX:n jakajan pyörtimeen, kun pidin pyörtimen ja kohtioiden ilmarakoa isona, laitoin pyörtimeen lisää messinkiä, juottamalla. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut. Raon mittaaminen/toteaminen vanhalla jakajan kannella, jonka kylkeen tehty aukko, ikkuna, josta näki sisälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 19.04.2010 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
tuossa tänään pyörittelin bxää taas tyhjäkäynnillä oli se vika hävinnä ei nostanu kierroksia enää....väritöntä nestettä sieltä moottoripään letkunpäästä tullut hitusen......bensaa ?....vettä ?....en tiiä...pitänee varmaan huomenna käydä tasapainottamassa/asennuttamassa uudet kesärenkaat jotka tänään ostin, samallallahan se koeajokin tulee että onko viat hävinneet kokonaan pois ajon aikanakin...



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 TGi Nykii pahasti
ViestiLähetetty: 10.05.2010 08:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Miten tässä tapauksessa kävi? Löytyikö vika ja mikä se mahdollisesti oli?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: