Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Terve.. Nuoriso alkaa olla siinä iässä jotta naimaluvat myönnetään ja mopokortti kans. Nyt sitten on se kauhea mopedikuume jäppisellä päällänsä, kun kaverit on jo täyttäneet 15, herra itse vasta marraskuussa. Katselee muiden ajeluita, kyytiin sentäs pääsee. Herralla on varsin tarkat vaateet tulevan kulkuneuvon suhteen: Derbi se olla pitää, sellainen crossimallinen (ja päähän krossimallin kypärä, joka ei saa olla halvempi kuin 170 euroa :shock: ) jota kaikki kaverit ja testit ja VTT (kohta iskee EVVK) kehuu.

Arvatenkin kolleegiolla on myös omakohtaista kokemusta a) mopoikäisestä nuorisosta ja b) erimerkkisistä mopedeista. Onko tuo Derbi niiiiiin paljon parempi merkki jotta köyhän kannattaa laittaa kolmen-neljän hyvän beksin hinta käytettyyn mopoon, vaikkakin pari vuotta vanhaan?? Entä nämä idän (Peoples Republic of China) ihmeet, kannattaako niihin sotkeutua lainkaan?? Helkamalla olis jokin crossimallinen peli, uutena 1900 eur...



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
sitikkaporo kirjoitti:
Arvatenkin kolleegiolla on myös omakohtaista kokemusta a) mopoikäisestä nuorisosta ja b) erimerkkisistä mopedeista.
Joo, ei tässä ole kymmentäkään vuotta siitä, kun toistaiseksi viimeisen moponi myin ja alle 15 vuotta siitäkin kun ensimmäisen oman moponi ostin. Noniin - asiaan. Kyllä se nuoriso itse tietää, minkä mopon haluaa ja osaa itse ne kesätyö- ym. rahansa siihen laittaa. Ei kannata sotkeutua liikaa. Ugh!



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 22:50 

Viestit: 5850
Paikkakunta: Lahti
Helkamat tais olla kaikki kiinalaisia, saman pelin ilman sitä Helkama-merkkiä saa huomattavasti halvemmalla.

Meillä on -09 Rieju Spike, olisi vielä myytävänä, samaa peliä myydään Yamaha sekä Peugeot merkillä varustettuna huomattavasti kalliimmalla, valmistettu Espanjassa, koneena Minarelli.

Derbi, Aprilia ja Gilera tais sit olla ihan samoja vehkeitä, eroa on vain ulkonäössä, kone Italialainen? liikkuva sähkövika tais olla yksi Derbin lempinimistä :D

Sama taitaa päteä vähän tuohon Riejuun, sähköt tuntuu vähän hepposilta virityksiltä, itse mopo on aika kovaa tekoa, 125 on ihan samalla rungolla mut Yamahan kiinan koneella, moponakin painoa 98kg, ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan pesee vanhemmat piikit kevyesti, pappa-tunturista puhumattakaan, kuristettuna vähän ikävä ajaa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xari kirjoitti:
ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan pesee vanhemmat piikit kevyesti, pappa-tunturista puhumattakaan, kuristettuna vähän ikävä ajaa.
No nyt on kyllä puhetta kuin myyntimiehellä. :mrgreen: Kuinkahan vanhoihin piikkeihin sitä oikein verrataan? Kyllähän semmoinen varmasti 70-lukulaiset voittaa tai sitten on todella huonoa tekoa, mutta jos edes 90-luvun alun piikkien (esim. RG 125F Gamma) tasolla on, niin aika huimalta tuntuu. Esim. tuossa omassa FZR 1000 EXUP:ssa kun olisi jarruissa kehitettävää semmoiseen verrattuna.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
MBK = Yamaha oli juniorilla. Paljon halvempi kuin joittenkin kavereitten Derbi. Ja kumpikaan ei ollut ongelmaton...
MBK söi ajovalopolttimoita ja satulat repeili. Taisi mennä kolme satulaa vuodessa, takuuseen. Ja kolme polttimoa & yksi umpio. Keljuinta se että mopossa ei ole parkkia, jos ajovalolamppu sammuu niin ajetaan keula pimeänä!
Derbeissä mitä milloinkin, yleensä jotain sähvöön liittyvää.
No ei Kymcon kevarikaan ongelmaton ollut, mutta paljon parempi. Lisäksi piiitkä takuu tarkoitti että remontit oli vain kiusa, eli lompsan tyhjentäjä.
Totta tosiaan, nykymopot on teknisesti ainakin wanhan kevarin veroisia. Levyt edessä ja takana, tekniikka usein mitoitettu ihan toisille nopeuksille kuin meillä sallittu. Tuollainen MBK esimerkiksi kulkee nätisti 70 km/h jos poistaa kuristukset. Ja myös on ajettavissa & pysähtyy. Kuristettuna eli laillisena saakin sitten ottaa ihan toisen ajotyylin, esim ylämäissä mopo hyytyy totaalisesti kun puhti on hukattu liiankin hyvin.
Ja krossikypärä lentää nurkkaan kevari-iässä, se nyt vaan ei ole tarkoitettu yli 60 km/h nopeuksille. Pitää olla melkoisen hoodeehemmo tai pappatuntsapleksi jotta naama kestää :mrgreen:
Ja nyt junnulla on siis P306 sekä AB-kortti, seuraavaksi varrotaan millainen Oikea Moottoripyörä ilmestyy pihaan isukin Sutsukin kaveriksi. Isoveljelläkin on kaamea kuume, kumpi pojista siis ehtiikään ensin :roll:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Kiinanihmeet kannattaa unohtaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 20.04.2010 23:43 

Viestit: 44
Pojalla viimevuotinen Derbi Xtreme(?). Ei mitään ongelmia toistaiseksi. Asiaan kuulumaton kommentti: olisipa 4-tahtimopot muodissa - poika haisee kyllä moottoriurheilulta kotiin tullessaan. Öljynkatku. Nyt ostin jotain low smoke öljyä siihen, saas nähdä onko savu poissa ja haju pysyvä...

AHi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 07:12 

Viestit: 144
Vaikea suositella, koska nuorisolla on omat vaatimuksensa, mutta kerron kokemuksesta.
Ostin pojille vuorollaan 2000-luvun alussa käytetyt mopot. Minulla oli vaatimuksena, että mopo on vakiokuntoinen, ei siis laittomia tai laillisia virityksiä. Oli vaikea löytää mieleistä, koska kaikki näytti olevan trimmattuja tai muuten särettyjä. Vielä vaikeampaa oli jostakin lehti ilmoituksesta ja mukulan puheista päätellä myytävän mopon kuntoa. Löytyhän ne sitten. Tunturi Tiger ja Yamaha DT.
Koska minulla oli puheenjohtajan valta, en antanut mopoja viritellä rakenteellisesti. Pojat ajoi niillä sen pari kesää aivan huolettomia kilometrejä, renkaat, ketjut rattaat kului, ei muita vikoja. Pienempi poika ajoi talon ympäri ja pihapiirissä 100km viikossa, ennen kuin sai edes kortin. Kun mopojen aika oli ohi, ne oli edelleen ehjiä ja vakio kuntoisia. Ne oli tosi helppo myydä, ja niistä sai vielä hyvän hinnan. Yamahasta saman kuin ostaessa kaksi kesää aiemmin. Kustannuksiksi jäi kulutusosat ja käytännön kulut.
Tyttö tuli mopo ikään 2005 ja ostin hänelle Kiinalaisen Baotian Fude, muistaakseni 695€. Tyttö ajoi sillä kaksi kesää, noin 3500km.
Kun ajo loppui syksyllä, möin sen heti. Sain siitä muistaakseni 350€. Siihen ei mennyt mitään muita huoltokuluja, kuin kaksi huoltoa a 50€ öljiyneen.Mopo pelasi ilman yhtään vikaa.
Kinkki mopoa en voi suositella kuin tytöille, jotka ajavat tosi siististi. Muoviosat ei kestä kolhuja.
"oikeista" mopoista Yamaha on varmasti kova sana.Se DT on rakenteeltaan liiankin jämäkkä. Painoa on ja painopiste aika korkealla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 07:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mulla onkin ollut 60- luvulla 3-vaihteinen Tunturi Sport. Se kulkija. Leveällä Monza- tankilla. Punaiset, maalatut teräslokasuojat alunperin. Kun laittoi pienemmän takarattaan ja säätösuuttimen, alkoi jakaus hiuksista häipyä. Siinä ei Suave, tai Brylgreemi paljon auttanut. Näitä mopoja en ole enää nähnyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 07:45 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Tytölle ostettiin uusi Solifer 700 eurolla. Eipä ole oletuksia laitteen kestosta, mutta jos se kesän, pari kestää, niin hyvä. Tiedän, että halvalla ei saa hyvää, joten pieni "pelko" tämänkin laitteen kanssa on. Oletettavasti kilometrejä ei kerry kovinkaan paljon...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 09:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Eikös TM:ssä ollut juuri juttu, jossa testaavat kiina-mopoa jo kolmatta kesää? Kilometrejä taisi olla jo yli 10000.
Kiinalaisten suurin ongelma taitaa olla laadun epätasaisuus ja kelvottomat kumiosat.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Lastenlapsia varten ostettiin vanha, mutta lähes ajamaton mini-crossipyörä Honda QR 50.
Automaatti ja kardaaniveto. Sillä on pellolla hyvä alkaa, heti kun jalat yltää maahan. Parhaimmillaan nelivuotias onnistuu.
Siinä on nostalgiaa, sillä meidän tytölle ostettiin aikoinaan samanlainen uutena. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 12:37 

Viestit: 73
Paikkakunta: Kajaani
Ostin pojalle viime vuonna Riejun, jota talvella laiteltiin edellisen omistajan jäljiltä iskuun, kun korttiaika koittaa. Jämäkkää tekoa nuo ovat, etupumputkin kuin 80-luvun alun 750-kuutioisessa Hondassa, 125-kuutioinen Riejuhan on samalla rungolla. Moottori on melkein noissa kaikissa (Yamaha, Rieju, Derbi, Gilera ym.) Minarellin AM-6, sähköissä poikkeavuuksia. Jos vähänkään opettaa juniorin pitämään laitteen kunnossa, eiköhän nuo pelanne. Kiinalaisiin en koskisi itsekään, siskopojalla on sellainen skootterimopo, eikä ole ollut aivan ongelmaton.



Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Solifer supermoto, en suosittele, mikäli ei ole kieroutunutta tarvetta ruuvailla päivittäin (mikä ei sinäällään olisi yllättävä ambitio citikkaharrastajalle :mrgreen: ).

Kundi ajeli moisella vekottimella 6500km ja siihen mahtui paaaaljon huoltoa ja korjausta. Eihän nuo korjaukset kauheasti maksaneet, kun takuuna tuli mm. uusi kansi, takajarrusylinteri, ilmanputsarin palasia ja kaverin varastolta uusi lohko, startti, nokkaketju rattaineen yms.

Kansi vaihtui, kun oli tehtaalla laitettu pakoventtiili myös imupuolelle, lohko meni vaihtoon, kun startti putosi korvakkeen murtumisen myötä jne..

Työtunteja ei sitten kannata laskea. Eikä sitä alituista murmutusta: "Miksi tällainen piti ostaa..."

Nyt poika ajelee länsipelillä, intialaisella skootterimopolla, kunnes rätkäikä tulee täyteen.

Toisaalta, Solikkaan tehtiin käytännössä koko kone ja rungossa esiintyvät kiinalaiset kitkamutterit vaihdettiin pikkuhiljaa länsimaisempiin, olisihan sillä ehkä nyt päässyt vaivattomammin eteenpäin... Mutta tuli kumminkin myytyä.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 13:52 

Viestit: 54
Derbiin saa hyvin viriosaa joilla kulkua saa lisää ja kiinan nelaria taas ei saa viritettyä yhtä kulkevaksi jos pysytään sallituissa kuutioissa. Eri juttu jos kiinalaiseen pultataan suoraan 125cc kone kiinni joka ei maksa hirveästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 14:42 
ilo mäki kirjoitti:
Derbiin saa hyvin viriosaa joilla kulkua saa lisää ja kiinan nelaria taas ei saa viritettyä yhtä kulkevaksi jos pysytään sallituissa kuutioissa. Eri juttu jos kiinalaiseen pultataan suoraan 125cc kone kiinni joka ei maksa hirveästi.

Ja sitten se ei olekaan mopo enää.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 14:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
sahtivaari kirjoitti:
Kiinanihmeet kannattaa unohtaa.

Ei kannata, jos halvalla haluaa päästä ja tykkää rassaamisesta. :mrgreen:

Derpi ja yks tuollainen on tullut uutena ostettua:

http://www.nettimoto.com/kinroad/mopo

Derpi maksoi ~2500€ ja kiinanihme 900€. Kiinaihmeessä oli hinta/"laatu"
kohdillaan. Rassata sai paljon, mutta kulki jotain 60kmh ilman virittelemistä, kunhan venttiilien säädöt oli kohdallaan. Nää uutena meni nopeasti pieleen, mutta "asettui" sitten parin säädön jälkeen.

Jos rahaa ja rassailuhalut nolla, niin tietysti Derpi, mutta kyllä kiinamopollakin pärjää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 17:48 

Viestit: 144
ilo mäki kirjoitti:
Derbiin saa hyvin viriosaa joilla kulkua saa lisää ja kiinan nelaria taas ei saa viritettyä yhtä kulkevaksi jos pysytään sallituissa kuutioissa. Eri juttu jos kiinalaiseen pultataan suoraan 125cc kone kiinni joka ei maksa hirveästi.


Se kiinalainen Fude kulkee ihan tarpeeksi kovaa. Mopon suurin sallittu nopeushan on 45 km/h. Useimmat mopot kulkee vakionakin vähän kovempaa, mutta se ei lienee silloin rikollista. En minä sitä Fudea missääntapauksessa kehu, mutta se siis oli kolmena kesänä käytössä ja matkaa tyttö teki n.3500km ilman yhtään vikaa joka olisi jättänyt tienpäälle tai lähtöpaikkaan.
Kerran se kaatu tuossa pihassa, ja muovisten katteiden kiinnityksiä räpsähteli rikki. Siitä selvittiin liimalla ja isommilla aluslevyillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 20:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mopohan ei saa kulkea kuin sen 45 km/h, mutta kun nuo kuskit ovat yleensä kevyempiä jolloin kukee tuota kovempaa, etenkin jos on alamäkeä tai myötätuulta. Navin tai tutkan mukaan, täysikasvuinen konstaapeli päällä ja tasaisella ei saa kulkea yli 60 km/h tai tulee rapinkia ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 21:40 

Viestit: 54
Niin nuorisohan se yleensä valitsee sen mikä on muotia ja jonka saa hieman kulkemaan reippaammin.
Meille pultattiin kiinalaiseen suoraan 125 kuutioinen kiinni. Oli raskasta ajaa tiellä kun koko ajan piti katsella peileistä ja kytätä nopeusmittaria ettei mennyt yli 60.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 21:41 

Viestit: 5850
Paikkakunta: Lahti
laakeri kirjoitti:
Xari kirjoitti:
ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan pesee vanhemmat piikit kevyesti, pappa-tunturista puhumattakaan, kuristettuna vähän ikävä ajaa.
No nyt on kyllä puhetta kuin myyntimiehellä. :mrgreen: Kuinkahan vanhoihin piikkeihin sitä oikein verrataan? Kyllähän semmoinen varmasti 70-lukulaiset voittaa tai sitten on todella huonoa tekoa, mutta jos edes 90-luvun alun piikkien (esim. RG 125F Gamma) tasolla on, niin aika huimalta tuntuu. Esim. tuossa omassa FZR 1000 EXUP:ssa kun olisi jarruissa kehitettävää semmoiseen verrattuna.


Ei kait noi autokouluissa kovin vanhoja käytä, poika vaan valitteli ettei käsittelykoeharjoittelut meinannut mennä ihan putkeen kun autokoulun Hondassa oli paljon huonommat jarrut kuin omassa mopossa :D

Noissa crossimopoissa on yks huono puoli, lokarit on ylhänä ja paska lentää, pojallekin ostettiin kunnon ajotakki ettei kastu ihan likomäräksi, puhtaaksi sitä ei saa enään varmaan millään :(

Liika virityshän noissa tulee kalliiksi, kannattaa mitata vaikka navilla ettei kulje liikaa, tai jos on pakko saada vauhtia niin ostaa suoraan kevarin ja ajaa ilman korttia, tulee halvemmaksi :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 22:38 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Onko jollakin kokemusta Kymcon moposkootterista. Tuttava tarjosi 9500 km ajettua parilla sadalla.
Minkälaisia nuo ovat, ja onko tuo kilometrimäärä paljon vai vähän näille nykymopoille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopo-asiaa..
ViestiLähetetty: 21.04.2010 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
On, eli reilu 3v sitten juniorin eka kuljin. Ainoa mitä piti tehdä oli toisen sivukatteen vaihto kun kaveri lainasi ja kaatui. Tuon ekan Kymcon perusteella sitten kevarikin oli Kymco. Kiinalainen hinta ja japanilainen laatu samassa paketissa, noin pikkusen karrikoiden 8-)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: