Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 18.04.2010 15:20 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
Missähän asennossa auto pitää olla, kun aletaan palloja irrottelemaan?
Ala-asento tuntuis kai luontevalta, ettei olis painetta putkissa..
Lieneekö jotain tärkeää huomioitavaa, ettei tulis tehtyä mittään peruuttamatonta
tai älyttömän kallista virhettä.. :? :?



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 18.04.2010 15:25 

Viestit: 307
Auto yläasentoon eli maksimipaine päälle, takapallojen avaus siten, että lähtevät liikkeelle. Tämän jälkeen paine pois. Muista, että tuet auton korin ennen kuin menet alle, ettei tule niskaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 18.04.2010 15:35 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Ennen etupallojen irrotusta paine pitää laskea varaajapallosta; onnistuu varaajaventtiilissä olevasta 12 mm ruuvinkannasta 1/4 kierrosta kääntämällä. Varaaja sijaitsee moottorin ja vaihteiston sauman lähellä moottorin etupuolella.



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 07:00 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
Tuleekohan miten paljon vihreetä ulos, kyseessä siis takapallojen vaihto..
Niin ja tekeekös niillä vanhoilla palloilla enää mittään, ilmeisesti paineet karanneet, kun
perä on kova kuin kivireki eli niskannyrjäyttäjä... :?:



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 07:48 

Viestit: 5124
Tuo yläasentoon laitto on siksi että sylinteri ei (toivottavasti) lähtisi pyörimään mukana, mutta silloin ei saa kuin nytkäyttää kierreosan liikkeelle, jos avaa liikaa tulee nestettä paineella silmille...

Kun alhaalla ja paineet päästetty pois ei valtaisasti vihreää tule, mutta kannattaa siihen kuitenkin rätti laittaa. Kun pallot on kovat, saattaa sieltä pallon sisuksista tulla enemmänkin tavaraa, koska silloin pallo on lopullisesti sökö: kalvossa reikä ja nestettä on sen kalvon toisellakin puolella.

Ja kuten edellä, aina pukit alle kun mennään hydraulisitikan alle, esimerkiksi korkoudensäätimeen koskeminen voi tiputtaa auton päälle...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 08:09 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Valumat saa talteen laittamalla rätin, vaikka puolikas vanhan kylpytakin hihaa, tiiviisti kierteen tyveen, etupäässä helppoa. Pallojen kiristys pelkästään käsin. Ensin tiivisterengas sylinterin huullokseen. 4v. sitten käsin kiristetyt sain auki vain hieman avainta nytkäyttämällä. Kun takapallot (jos ovat tiukassa, vasaralla/taltalla avaten) löysätty, auton voi ja pitääkin laskea alas ja paineet muutenkin pois. Sitten turvallisuus riippuu muista tekijöistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 08:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja jos on auton alla paineistettuja palloja takapäässä, eikä niitä kiinnittäessä ole viitsitty rasvaa tuhlata kierteeseen, niin kannattaa varautua järeillä työkaluilla. Itse jouduin kerran hitsaamaan Xantian takapalloon mutterin (olikohan M16 vai M18) ja kääntämään sitä lenkkiavaimella ja lenkkiavainta tunkilla, että lähti auki. Voin sanoa, että oli hieman tiukassa. Ensin alkoi nousta Xantian perä ilmaan, sitten kuului pamaus ja pallo pyörähti pari astetta. Kun lisäsi taas röppöä väliin ja jatkoi avaimen tunkkailua hetken, niin jo alkoi pyöriä normaalikonsteinkin.

Ihan turhaahan se rasva niissä(kin) kierteissä sitten on, kuten tuosta voi päätellä... ;)

Ja jos vaihdat takajarruvaraajaa (vajoamisenesto), niin muista irrottaa putki ensin ja pallo sitten.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 09:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
sitikkapaniikki kirjoitti:
Tuleekohan miten paljon vihreetä ulos, kyseessä siis takapallojen vaihto..
Niin ja tekeekös niillä vanhoilla palloilla enää mittään, ilmeisesti paineet karanneet, kun
perä on kova kuin kivireki eli niskannyrjäyttäjä... :?:
Missäspäin asut? Niitä palloja voi myös täyttää.
Vanhoja mutta ehjiä palloja ei myöskään kannata hukata.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 11:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kovia palloja ei kannata enää täytellä, eivät kestä kauan. Näin viisaat ovat sanoneet ja myös omat kokemukset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 19.04.2010 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
olli__o kirjoitti:
Kun alhaalla ja paineet päästetty pois ei valtaisasti vihreää tule, mutta kannattaa siihen kuitenkin rätti laittaa. Kun pallot on kovat, saattaa sieltä pallon sisuksista tulla enemmänkin tavaraa, koska silloin pallo on lopullisesti sökö: kalvossa reikä ja nestettä on sen kalvon toisellakin puolella.

Ja kuten edellä, aina pukit alle kun mennään hydraulisitikan alle, esimerkiksi korkoudensäätimeen koskeminen voi tiputtaa auton päälle...

Tuommoinen puhjennut pallo osaa sitten valuttaa sitä lientä hyvän aikaa. Muistan tapauksen kun viikon irrottetuna ollut pallo ruikkasi vielä rinnuksille kun menin siihen koskemaan tallin nurkassa. Sitä kaasua ja öljyä kun on siellä pallon sisällä epäjärjestyksessä niin sitä sitten kanssa on siellä. Vähän tyhjäksi valumista/valuttamista helpottaa jos sen täyttötulpan ruuvaa irti, on mukavampi kuljettaa paikalliselle romunkerääjälle kun ei autossa keksi vielä ruiskuttaa lientä peräkonttiin...

Yksi semmoinen erikoisvaarallinen homma on takapallojen löysääminen ilman pukkeja: jos pallo onkin ihan kunnolla kiinni sylinterissä niin se sylinteri pyörähtää mukana ja rapeaksi ruostunut putki menee poikki. Perä tulee alas hyvinkin reippaasti.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 20.04.2010 07:46 

Viestit: 41
Mites tuo takajarruvaraajapallon vaihdossa - auttaako jarrun polkeminen tyhjentämään mahdollisa paineita pois pallosta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 20.04.2010 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
cx_pepe kirjoitti:
Mites tuo takajarruvaraajapallon vaihdossa - auttaako jarrun polkeminen tyhjentämään mahdollisa paineita pois pallosta?
Ömm, varmistakaas nyt joku asiasta jotain tietävä tämä, mutta eikös tuolle takajarruvaraajalle tule paine korkeudensäätimeltä ja tyhjenee siis kaasunpaineella, kun laskee jousituksen alas? Ei siellä ainakaan painetta tunnu alaslaskemisen jälkeen olevan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 20.04.2010 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
cx_pepe kirjoitti:
Mites tuo takajarruvaraajapallon vaihdossa - auttaako jarrun polkeminen tyhjentämään mahdollisa paineita pois pallosta?
Ömm, varmistakaas nyt joku asiasta jotain tietävä tämä, mutta eikös tuolle takajarruvaraajalle tule paine korkeudensäätimeltä ja tyhjenee siis kaasunpaineella, kun laskee jousituksen alas? Ei siellä ainakaan painetta tunnu alaslaskemisen jälkeen olevan.

Kyllä. Pallon saa tyhjäksi jos varaajapallossa on enemmän painetta kuin takajarruvaraajapallossa ja korkeudensäädin avaa hanan. Jos vajumisenestollisen pallonvaihdon aloittaa "kaksitoistamillisen" avaamisella on epäonnistuminen taattua.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Homma on tehty.!!
ViestiLähetetty: 23.04.2010 22:25 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
Joo hyvinhän se homma sujui näillä ohjeilla, kiitokset vaan kaikille..
Samalla kun oli auto ylhäällä, niin tuli sitte vaihdettua eteen alatukivarren puslat
ja jarruletku.
Pysyy nesteet sisällä ja auto on kissamaisen pehmeä taas ajaa. :) :D :D



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 24.04.2010 07:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kerrotko ystävällisesti, minkälaiset pallot laitoit. Kun palloja mietin itsekin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lisätietoja palloist
ViestiLähetetty: 24.04.2010 11:21 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
No mie jouduin laittamaan vanhat bx leaderin pallot, joista ei viel kovin paljon
ajokokemusta mutta nää vähät kilometrit jo kertoo sen että auto on mukavan
pehmeä ajella ainakin normaalipainolla :D , kuormattuna voipi olla liiankin joustavat..
Tääl sivuilla on aika paljonkin kokemuksia eri palloista, kannattaa selailla
viestiketjuja läpi ihan ajan kanssa.. :roll: Eihän ne uudet pallotkaan älykalliit oo
mut sattu olemaan rahat pienis ja vaihto oli niin helppo tehdä, että pakko oli
kokeilla.



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lisätietoja palloist
ViestiLähetetty: 24.04.2010 13:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
sitikkapaniikki kirjoitti:
No mie jouduin laittamaan vanhat bx leaderin pallot,

Eteen ja taakse? Miun Xantian etupallot meni koeajoon Tulskun viitoseen joten minulla on nyt edessä legendaariset BX:n pitkät pallot (AC-leimalla) joissa ihan napakat paineet. Perässä on Xantia Breakin vakiopallot joten perä on nyt turhan napakka keulaan verrattuna mutta kun toinen pallo ei ainakaan pari vuotta sitten ollut irtoamassa vaikka sitä löin ja väänsin ja öljyllä liotin ja taisin lämpöäkin koittaa sylinterin päähän antaa. Pitää joku päivä taas kokeilla josko se nyt irtoaisi kun on saanut muhia märkänä (suolavedestä)...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???Niin taakse
ViestiLähetetty: 24.04.2010 21:42 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
Joo taaksehan mie vaihoin ne pallot, ja tääl kovasti peloteltiin jotta saattaa
olla kovastikin kiinni..... Yllätyin itekin miten helposti lähti auki....
En osaa sanoa mittään kikkaa jos tosissaan on kii....
Vanhasta bx leaderista otin irti pallot ja sylinterien irtoomisesta on kaikki aina varotelleet
, mutta täs kävi sellanen juttu, että siel oli pallot ja sylinterit jo valmiiks melkein irti...
Siis sylinterit oli myös irti kiinnikkeistään.. mutta pallot irtos melkein käsin,,,ja oli viel ehjätkin..
Eikä ees putket menny poikki...
Nii noit kikkoi on tääl sivuil kyl.... ja oikeita avaimiakin löytyy palloihin.. Mulla riitti
4" putkiavain.. ois riittänny joku pienempikin, kun ei ollukkaan kovasti kiinni.......
Tullee täs mieleen jot jos pahasti kiinni niin kannattaisko käyttää korjaamolla...
monta kertaa hinta ja laatusuhde yllättävän hyvä...



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lisätietoja palloist
ViestiLähetetty: 25.04.2010 09:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
RPekka kirjoitti:
Miun Xantian etupallot meni koeajoon Tulskun viitoseen


Kuinkas mahtuivat? Asiantuntijat kun "tietävät", ettei vanhat pallot mahdu C5:n litteiden pallojen tilalle. Tietty jos etupallosi menivät taakse niin sittten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lisätietoja palloist
ViestiLähetetty: 25.04.2010 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
KariM kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
Miun Xantian etupallot meni koeajoon Tulskun viitoseen

Kuinkas mahtuivat? Asiantuntijat kun "tietävät", ettei vanhat pallot mahdu C5:n litteiden pallojen tilalle. Tietty jos etupallosi menivät taakse niin sittten.

Ei kun taakse meni CX:n takapallot jo aiemmin. Eilen kävin tiedustelemassa tuntoja ja paisuntasäiliötä oli joutunut siirtämään kun siihen oli ilmestynyt kulumaa. Pitänee tehdä matalampi täyttöreiän tulppa ja pyöristää sen nurkat niin paisarikin mahtuu (ehkä) olemaan. 400 cc pallo siis kyseessä, pitemmät ei ainakaan mahdu.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 13.09.2010 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Lisäilenpä tähän ketjuun kysymyksiä Xantian pallotuksesta... Potilas on siis Break HDi, johon pitäisi saada mahdollisimman pehmeä pallotus. Enkä nyt tarkoita sellaista, että kun kädellä painaisee perää, niin se jää hakemaan siihen minuutiksi paikkaansa. Iskunvaimennusta saa siis olla, mutta jousivakio saisi olla kovin vähäinen. Nykyisellään siinä on edessä comfortit ja takana etupallot, eikä se minusta ole paras mahdollinen. Iskunvaimennusta on juurikin liian vähän, ja toisaalta palloista lienee jo enimmät paineet karanneet, sillä C5 tuntuu Beksän pitkillä takapalloilla (40 bar) ja Xantian etupalloilla (65 bar) selvästi pehmeämmältä. Eikä keinu niin järjettömästi.

Yksi vahva vaihtoehto näin näppituntumalta olisi Beksän pitkät etu- ja takapallot, ainakin eteen varmaankin jonkinlaisella ylipaineella. CX:nkin etupalloja mietin, mutta niissä taitaa vaimennusta olla liian vähän, luulisin... CX:n takapallot uskaltaisin sulkea suoraan pois, perustuen kokemuksiin C5:n kanssa. Ei ne huonot olleet, mutta Beksän pallot keinuvat vähemmän, eikä itse jousituksen pehmeydessä tunnu olevan kauheasti eroa.

Osaisiko joku suoriltaan neuvoa eksynyttä sielua pallojen maailmassa? :) Auto on vaimon käytössä, jotenka pehmeät arvot ovat kovassa huudossa. ;)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 13.09.2010 15:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tulsku kirjoitti:
Yksi vahva vaihtoehto näin näppituntumalta olisi Beksän pitkät etu- ja takapallot, ainakin eteen varmaankin jonkinlaisella ylipaineella. CX:nkin etupalloja mietin, mutta niissä taitaa vaimennusta olla liian vähän, luulisin... CX:n takapallot uskaltaisin sulkea suoraan pois, perustuen kokemuksiin C5:n kanssa. Ei ne huonot olleet, mutta Beksän pallot keinuvat vähemmän, eikä itse jousituksen pehmeydessä tunnu olevan kauheasti eroa.
Hmm, olisikohan nuo CX:n etupallot meikäläisen Xantiassa. Vaimennus on aika lailla sopiva, mutta liian kovat nuo mielestäni ovat... voisi korjaantua paineilla (ei mitään tietoa paljonkon noissa on tai on ollut). Hodarin keula lienee sen verran painavampi kuitenkin, että käyttäytyy eri tavalla... voidaanhan myö ruuvailla palloja edestakaisin ja kokeilla. Ei se etupallojen vaihto kuitenkaan kovin iso homma ole.

Artturi2 varmaan tietäisi paremmin, mitkä on tuohon laittanut ja millä paineilla...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 13.09.2010 21:25 

Viestit: 352
Paikkakunta: Hollola
Sinisessä on Cx:n pallot edessä ja normaali cx-paineella.



Citroen C4 Cactus -14
Citroen Berlingo XTR -08
Harley-Davidson Softail Heritage -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.09.2010 09:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Ookoo, tämä on hyvä tietää... Josko vaikka joku kerta kokeilisin sinisen kyytiä, niin saisihan siitäkin vähän osviittaa. :) CX:n etupalloissahan on vakiona 75 baria, eli ihan kohtuullisesti.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.09.2010 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Hmh, olisikohan hyvä yhdistelmä sitten Beksän pitkät takapallot ja CX:n etupallot? Arvauksia otetaan vastaan. :) Vai riittäisiköhän Beksän pitkät etupallot napakalla ylipaineella?

Nyt pitää ikävä kyllä ostaa kaikki pallot, niin ei kehtaisi ihan sokkona lähteä tuhlaamaan rahoja...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: