Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Painetta jäähdytysjärjestelmässä.
ViestiLähetetty: 26.04.2010 07:41 

Hei!

Kyseessä on XM 2.0 vuosimallia -95, josta halkesi muutama viikko sitten ylävesiletku. Letku oli haljennut termostaattikotelolta lähtevän mutkan jälkeen noin 15 cm:n matkalta, joten painetta on täytynyt olla paljon. Vaihdoin uuden letkun ja nesteet, jonka jälkeen ilmasin järjestelmän ohjeiden mukaisesti. Pienen koeajon jälkeen huomasin myös jäähdyttimessä pientä vuotoa eli oli sekin sitten vioittunut... Painetta kertyy edelleen järjestelmään, jonka huomaa "kuplimisena" paisuntasäiliössä tyhjäkäynnillä. Onko muuta vaihtoehtoa kuin kannentiiviste olisi sökö? Olen hankkinut kyseisen auton noin kymmenen kuukautta sitten, eikä minun aikana ole lämmöt nousseet missään vaiheessa normaalia korkeammalle. Moottoriöljyssä ei ainakaan silmämääräisesti ollut vaahtoa tms. vaihdon yhteydessä. Paisuntasäiliöön laitoin uuden korkin, koska entisestä oli tiivisteet turvonneet (en tiedä onko merkitystä). Kaikki tieto olisi nyt tarpeen, miten kannattaisi edetä asian suhteen, koska käytössäni ei ole toista autoa. Autolla on kuitenkin käyttöarvoa, koska jakopää, jousipallot ja LHM-nesteet on hiljattain laitettu.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä.
ViestiLähetetty: 26.04.2010 14:37 

Kyllä se kansipahvi vialta vaikuttaa, ei pakosti mene vedet ja öljyt sekaisin, riippuu siitä mistä kohtaa pahvi on pettänyt.

En tirdä XM. 2 litran koneestä mitään, mutta yleensä se on kansipahvi vika, siitä lähtisin itse asiaa tutkimaan, ei kai ole kovin vaikea vaihtaa, momenttiavain tietenkin tarvitaan.

Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa

Viestin otsikko: Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä.
ViestiLähetetty: 28.04.2010 15:56 
Käyttäjän avatar

LPK kirjoitti:
painetta on täytynyt olla paljon. <leiks> Paisuntasäiliöön laitoin uuden korkin

Hyvin toimittu. Ei sinne määräänsä enempää painetta muodostu jos se korkki on ehjä. Tuo porina tyhjäkäynnillä kyllä silti viittaa siihen kansipahvivikaan. Puristuspainemittaus voisi näyttää jotain tai sitten jäähdytysnesteestä tehtävä analyysi että onko siellä pakokaasua seassa.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ]