Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tervehdys!

Sattuneesta syystä alkoi yht'äkkiä kiinnostamaan tuollainen kemikalio-osaston muunnos. Eli, avaanpa keskustelun ID:n muuttamisesta punaisista liemistä vihreiksi.

Olen antanut itselleni kertoa, että kyseessä on samantapainen operaatio kuin sätkän jarrujen vaihtaminen DOT-nesteiltä lehmille. Tiivisteet on vaihdettava vihreätä kestäviksi.

Kysymys kuuluukin, missä kaikkialla ID:ssä on noita vihreää hylkiviä kumeja?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 15:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 15:47 
RPekka kirjoitti:
Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö?

Ei kai sinne nyt mitään huimausaineita laiteta? :shock:
Jos kuitenkin haluaa muuttaa niin sitten vaikka LDS. ;)


   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Olisko tästä mitään apua ..:

Kuva

Löytyi tuolta: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneo ... ics-4.html

Jotain vinkkiä siitä missä mitäkin palikkaa löytyä voisi, lisäksi sitten jarrut, ID:ssä samantyyppinen jarruventtiili kuin muissakin "tavallisissa" laitteissa (Bx, Xm jne), sitäpä en vaan muista oliko tuossa erillinen jarrupaineenvaraajakin vielä lisäksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 20:12 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Oiskohan tästä iloa?


Liitteet:
id66.jpg
id66.jpg [ 29.2 KiB | Katsottu 17282 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuosta opuksesta voisi hyvinkin olla iloa, vaikka saksanopettajani oli aikoinaan sitä mieltä, että minun kannattaisi ensisijaisesti keskittyä ammatteihin, joissa voi käyttää käsiä älyn sijaan. Ehkä hän oli oikeassa. :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Tämä LHS-2 -neste - tai oikeastaan sen puute - tulee tuottamaan meille ongelman lähivuosina. Valmistaja on kieltäytynyt tekemästä sitä enää lisää, joten jollain se on korvattava eikä oikein hotsittaisi ryhtyä vaihtamaan vanhoihin DS:iin varsinkaan kaikkia miljoonia tiivisteitä ja o-renkaita LHM:ää varten.

Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut. Talvikäytöstä ei ole kokemuksia, mutta speksien mukaan pitäisi toimia kylmässäkin. Sitä paitsi harvemmin kai näillä LHS-autoilla enää talvisin ajellaankaan.

Ja hinta on murto-osa esim. LDS:n hinnasta.

Täältä vähän speksejä BioSafesta: http://www.aak.com/Global/Binol%20biolu ... i_09_1.pdf

Valmistajan mukaan öljy soveltuu käytettäväksi "liikkuvissa hydraulijärjestelmissä". Siis myös Sitikassa!



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:37 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Saksan opettaja voi pitää mielipiteensä, mutta miten vääntyy ameriikan kieli? Tutustuppas seuraavaan: http://www.candokaraoke.com/tony.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Juuso kirjoitti:
Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut.


Kuullostaa lupaavalta. Ei tuo ainakaan lisää intoani liemen vaihtorumbaan. Saattaapi siis käydä niin, että muuan vielä nuorempi d-malliharrastaja alkaa ajella tuolla liemellä -66:llaan.

No, tuohon ajeluun on vielä hetki aikaa. Ensin vain siirrellään muun korjailun aikana.

Edit: Mikä mahtaa olla maksimilämpötila tuolla systeemissä? Eikö lientä ole jarruissakin? Tuo suosituslämpö alle 70-astetta kuullostaa hieman alhaiselta...

"BioSafe HO 32 NE:tä suositellaan
käytettäväksi hydraulisjärjestelmissä, jotka
työskentelevät esim. pohjavesialueilla tai
vesistöjen läheisyydessä. Tuotetta
suositellaan käytettäväksi olosuhteissa
joissa öljyn käyttölämpötila ei ylitä 70oC.
Tuote sopii ympärivuotiseen käyttöön."


Viimeksi muokannut dieselflosse päivämäärä 03.05.2010 21:59, muokattu yhteensä 1 kerran


Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Halonhakkaaja kirjoitti:
Saksan opettaja voi pitää mielipiteensä, mutta miten vääntyy ameriikan kieli? Tutustuppas seuraavaan: http://www.candokaraoke.com/tony.html


Lontoon murre sujuu hieman helpommin ja surffatessani törmäsinkin tähän sivustoon.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Halonhakkaajan linkittämän leikkeen kirjoittaja näyttää suosittelevan Texaco Biostar 32 -öljyä LHS:n tilalle. Raision BioSafe HO32NE vastaa arvoiltaan jokseenkin Texacoa. Paitsi että jähmepiste on kymmenen astetta enemmän pakkasella.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Paljonko on LHS:n tai LHM:n suositeltu ylin käyttölämpötila?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
LHM:n kiehumispiste oli jossain +250 asteen päällä, enemmän kuitenkin kuin normaalin jarrunesteen esim dot5.1:n.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 03.05.2010 23:57 

Viestit: 1090
Juuso, mistä tuota biosafea saa halvimmalla ostaa, vois heti ottaa parinkymmenen litran pöntön jemmaan, vaihtaa koko aineen tuohon omaan -64 iidufarkkuun, mullehan jää sitten nuo 3-4 litraa punaista sitten ylimääräiseksi jossain vaiheessa.......mitä tuo muuten raision aine maksaa litra?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 04.05.2010 19:18 

Viestit: 16
Paikkakunta: Lappeenranta
Todeksi en tätä uskoa saata, että rypsit on toimineet kymmenen vuotta ????? Itselläni on kokemusta rypsiöljyistä vain työkone hydrauliikassa, eikä ne kokemukset ole hyviä. En huoli niitä mihinkään hydrauliseen laitteeseen.
Mutta onnea ja menestystä niille jotka niitä käyttävät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 04.05.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Älkääs nyt rypsiä mollatko! Minä olen ajanut jo monena kesänä CX turbodieselillä ihanan munkinpaistotuoksun jäädessä muistoksi taakse leijumaan. Ilman ongelmia. Ja katsastuksessa hiukkaspäästöt luokkaa 0.7 tai pienemmät.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 04.05.2010 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
On ehkä hiukan eri juttu käyttää kasvisöljyä voiteluun kuin polttaa sitä. Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia.

Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa.

Mutta kehitys kulkee. Väittävät silmät kirkkaina Nesteen uutuuslöpöstä, että vastaa maaöljypohjaista tavaraa, eikä syö tiivisteitä. Josko tuo em. hydeöljy olisi hydeöljyjen NextBTL:ää :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 05.05.2010 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dieselflosse kirjoitti:
Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia.
Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa.

Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 06.05.2010 08:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
RPekka kirjoitti:
Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys...


Kyl ihan kesälämmöissä olen tuohon koppurointi-ilmiöön törmännyt. Ja annoin itselleni kertoa, että kyseessä on laajempikin ilmiö. En ole siis ainoa, jonka mersusta tiivisteet ovat koppuroituneet biokiisselillä ajosta tai siitä takaisin maaöljypohjaiseen siirtymisessä.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 06.05.2010 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 06.05.2010 08:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Juuso kirjoitti:
Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia.


Mersukin kulkee, kunhan vaihtaa ne koppuroituneet o-renkaat "keinotekoisiksi" luonnon kumin sijaan.

Mutta tuon biohydenesteen osalta kuitenkin kokemukset kertovat, ettei mikään D-mallin kumiosa sula tai koppuroidu?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 06.05.2010 11:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 06.05.2010 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Igor kirjoitti:
Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan?


Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 07.05.2010 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
dieselflosse kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan?


Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista.

No mielessä on pyörinyt pistää Activaan 406 V6 coupen etujarrut (eli Brembon satulat)... käsijarruahan niissä ei ole, eli noi tiivisteet ei ole ainoa murhe tossa hommassa.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM
ViestiLähetetty: 13.05.2010 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tänään tuli bongattua yksi ID, millä on ajettu viimeiset 13v/40tkm rypsiöljyhydenesteellä. Hyvin toimii.

Kaveri oli tehnyt perusteellisen tiivistetestin ennen kasviöljyyn siirtymistä. Kasa tiivisteitä oli uinut kaksi vuotta ko. nesteessä.

Olen aika vakuuttunut, että minäkin koitan tuota kasvisuutetta, jahka aika koittaa. (Sopii tällaiselle kasvikselle :mrgreen: )



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: