|
Kirjoittaja |
Viesti |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 12:42 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tervehdys!
Sattuneesta syystä alkoi yht'äkkiä kiinnostamaan tuollainen kemikalio-osaston muunnos. Eli, avaanpa keskustelun ID:n muuttamisesta punaisista liemistä vihreiksi.
Olen antanut itselleni kertoa, että kyseessä on samantapainen operaatio kuin sätkän jarrujen vaihtaminen DOT-nesteiltä lehmille. Tiivisteet on vaihdettava vihreätä kestäviksi.
Kysymys kuuluukin, missä kaikkialla ID:ssä on noita vihreää hylkiviä kumeja?
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 15:42 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 15:47 |
|
RPekka kirjoitti: Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö? Ei kai sinne nyt mitään huimausaineita laiteta? Jos kuitenkin haluaa muuttaa niin sitten vaikka LDS. 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 18:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Olisko tästä mitään apua ..:  Löytyi tuolta: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneo ... ics-4.htmlJotain vinkkiä siitä missä mitäkin palikkaa löytyä voisi, lisäksi sitten jarrut, ID:ssä samantyyppinen jarruventtiili kuin muissakin "tavallisissa" laitteissa (Bx, Xm jne), sitäpä en vaan muista oliko tuossa erillinen jarrupaineenvaraajakin vielä lisäksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Halonhakkaaja
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 20:12 |
Viestit: 110 Paikkakunta: Laukaa
|
Oiskohan tästä iloa?
Liitteet: |

id66.jpg [ 29.2 KiB | Katsottu 17282 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 20:39 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tuosta opuksesta voisi hyvinkin olla iloa, vaikka saksanopettajani oli aikoinaan sitä mieltä, että minun kannattaisi ensisijaisesti keskittyä ammatteihin, joissa voi käyttää käsiä älyn sijaan. Ehkä hän oli oikeassa. 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 21:24 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Tämä LHS-2 -neste - tai oikeastaan sen puute - tulee tuottamaan meille ongelman lähivuosina. Valmistaja on kieltäytynyt tekemästä sitä enää lisää, joten jollain se on korvattava eikä oikein hotsittaisi ryhtyä vaihtamaan vanhoihin DS:iin varsinkaan kaikkia miljoonia tiivisteitä ja o-renkaita LHM:ää varten. Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut. Talvikäytöstä ei ole kokemuksia, mutta speksien mukaan pitäisi toimia kylmässäkin. Sitä paitsi harvemmin kai näillä LHS-autoilla enää talvisin ajellaankaan. Ja hinta on murto-osa esim. LDS:n hinnasta. Täältä vähän speksejä BioSafesta: http://www.aak.com/Global/Binol%20biolu ... i_09_1.pdfValmistajan mukaan öljy soveltuu käytettäväksi "liikkuvissa hydraulijärjestelmissä". Siis myös Sitikassa!
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Halonhakkaaja
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 21:37 |
Viestit: 110 Paikkakunta: Laukaa
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 21:51 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Juuso kirjoitti: Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut.
Kuullostaa lupaavalta. Ei tuo ainakaan lisää intoani liemen vaihtorumbaan. Saattaapi siis käydä niin, että muuan vielä nuorempi d-malliharrastaja alkaa ajella tuolla liemellä -66:llaan. No, tuohon ajeluun on vielä hetki aikaa. Ensin vain siirrellään muun korjailun aikana. Edit: Mikä mahtaa olla maksimilämpötila tuolla systeemissä? Eikö lientä ole jarruissakin? Tuo suosituslämpö alle 70-astetta kuullostaa hieman alhaiselta... "BioSafe HO 32 NE:tä suositellaan käytettäväksi hydraulisjärjestelmissä, jotka työskentelevät esim. pohjavesialueilla tai vesistöjen läheisyydessä. Tuotetta suositellaan käytettäväksi olosuhteissa joissa öljyn käyttölämpötila ei ylitä 70oC. Tuote sopii ympärivuotiseen käyttöön."
Viimeksi muokannut dieselflosse päivämäärä 03.05.2010 21:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 21:54 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Halonhakkaaja kirjoitti: Saksan opettaja voi pitää mielipiteensä, mutta miten vääntyy ameriikan kieli? Tutustuppas seuraavaan: http://www.candokaraoke.com/tony.htmlLontoon murre sujuu hieman helpommin ja surffatessani törmäsinkin tähän sivustoon.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 22:04 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Halonhakkaajan linkittämän leikkeen kirjoittaja näyttää suosittelevan Texaco Biostar 32 -öljyä LHS:n tilalle. Raision BioSafe HO32NE vastaa arvoiltaan jokseenkin Texacoa. Paitsi että jähmepiste on kymmenen astetta enemmän pakkasella.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 22:08 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Paljonko on LHS:n tai LHM:n suositeltu ylin käyttölämpötila?
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 22:51 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
LHM:n kiehumispiste oli jossain +250 asteen päällä, enemmän kuitenkin kuin normaalin jarrunesteen esim dot5.1:n.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 03.05.2010 23:57 |
Viestit: 1090
|
Juuso, mistä tuota biosafea saa halvimmalla ostaa, vois heti ottaa parinkymmenen litran pöntön jemmaan, vaihtaa koko aineen tuohon omaan -64 iidufarkkuun, mullehan jää sitten nuo 3-4 litraa punaista sitten ylimääräiseksi jossain vaiheessa.......mitä tuo muuten raision aine maksaa litra?
|
|
|
|
 |
Allu
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 04.05.2010 19:18 |
Viestit: 16 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Todeksi en tätä uskoa saata, että rypsit on toimineet kymmenen vuotta ????? Itselläni on kokemusta rypsiöljyistä vain työkone hydrauliikassa, eikä ne kokemukset ole hyviä. En huoli niitä mihinkään hydrauliseen laitteeseen. Mutta onnea ja menestystä niille jotka niitä käyttävät.
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 04.05.2010 19:51 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Älkääs nyt rypsiä mollatko! Minä olen ajanut jo monena kesänä CX turbodieselillä ihanan munkinpaistotuoksun jäädessä muistoksi taakse leijumaan. Ilman ongelmia. Ja katsastuksessa hiukkaspäästöt luokkaa 0.7 tai pienemmät.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 04.05.2010 21:55 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
On ehkä hiukan eri juttu käyttää kasvisöljyä voiteluun kuin polttaa sitä. Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia. Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa. Mutta kehitys kulkee. Väittävät silmät kirkkaina Nesteen uutuuslöpöstä, että vastaa maaöljypohjaista tavaraa, eikä syö tiivisteitä. Josko tuo em. hydeöljy olisi hydeöljyjen NextBTL:ää 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 05.05.2010 16:18 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
dieselflosse kirjoitti: Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia. Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa. Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 06.05.2010 08:06 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
RPekka kirjoitti: Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys... Kyl ihan kesälämmöissä olen tuohon koppurointi-ilmiöön törmännyt. Ja annoin itselleni kertoa, että kyseessä on laajempikin ilmiö. En ole siis ainoa, jonka mersusta tiivisteet ovat koppuroituneet biokiisselillä ajosta tai siitä takaisin maaöljypohjaiseen siirtymisessä.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 06.05.2010 08:29 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 06.05.2010 08:43 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Juuso kirjoitti: Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia. Mersukin kulkee, kunhan vaihtaa ne koppuroituneet o-renkaat "keinotekoisiksi" luonnon kumin sijaan. Mutta tuon biohydenesteen osalta kuitenkin kokemukset kertovat, ettei mikään D-mallin kumiosa sula tai koppuroidu?
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 06.05.2010 11:28 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 06.05.2010 22:04 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Igor kirjoitti: Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan? Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 07.05.2010 10:00 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
dieselflosse kirjoitti: Igor kirjoitti: Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan? Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista. No mielessä on pyörinyt pistää Activaan 406 V6 coupen etujarrut (eli Brembon satulat)... käsijarruahan niissä ei ole, eli noi tiivisteet ei ole ainoa murhe tossa hommassa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ID LHS => LHM Lähetetty: 13.05.2010 19:44 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tänään tuli bongattua yksi ID, millä on ajettu viimeiset 13v/40tkm rypsiöljyhydenesteellä. Hyvin toimii. Kaveri oli tehnyt perusteellisen tiivistetestin ennen kasviöljyyn siirtymistä. Kasa tiivisteitä oli uinut kaksi vuotta ko. nesteessä. Olen aika vakuuttunut, että minäkin koitan tuota kasvisuutetta, jahka aika koittaa. (Sopii tällaiselle kasvikselle  )
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
|
|