Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 18.05.2010 10:38 

Viestit: 36
Puhallin hiljeni, sulake ehjä , puhallin toimii kun kytkee piuhat akulta suoraan,etuvastuksen trankut vaihdettu 2 kk. sitten
kojelautaa purettu ja katsottu säädin namiskaa , ei mitään erikoista siinäkään, sorkittu johtoja, ja hups sehän lähti pyöriin, kiireellä kojelauta kasaan
ja kokeilu ei pyöri enää. Mikähän voisi olla? lukkopesän pohja? rele? missä siinä muuten on rele jos on? miten todetaan jos vika lukkopesän pohjassa
mitenkä saisin vian paikallistettua? Auttakee miestä helteessä. Auto siis xsara exclusive 2002 ilmastoinnilla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 18.05.2010 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Virtalukossa jos on vikaa, niin yleensä pimentää muutakin samalla. Toisaalta myös pieni avaimen heiluttelu paljastaa. Picassossahan pimenevät päivävalot kaiketi puhaltimen myötä virtalukkoviassa, onko normaalimmassa Xsarassa jotain vastaavaa, jonka kautta pääsisi toteamaan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 12:21 

Viestit: 36
Vika ei ole korjaantunut muuttaa vain muotoaan, eli nyt puhallin toimii vain kun namiskan kääntää asentoon max, pyörii täysillä tai lähes täysillä,
heti kun kääntää pienemmälle sammuu, kun kääntää max miettii 30 s.- 1 min ennenkuin puhaltaa
saakos tuota etuvastusta mitattua yleismittarilla jos se ois rikki. Miten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 12:40 

Viestit: 307
Olisiko sama ongelma kuin xantioissa, Katso xantiakeskustelua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Sen "etuvastuksen" päätetrankun hajoaminen tekee kyseistä oiretta, ainakin ilmastoidussa Xantiassa jossa on kaksi trankkua rinnan. Omassani oli tehotrankku rikki (en muista millä tavalla se oli rikki) ja se oireili täsmälleen samoin.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 13:31 

Viestit: 41
Juuri vaihdoin ilmastoituun xantiaan vastaavan vian takia etuvastuksen. Niiden transistorien vaihto ei auttanut. Mulla olis ne ylimääräiset transut tietty jälellä
jos ne on samanlaiset? oli 6 eeroo kappale x2, mutta eipä niistä mitään apua ollut.

Vaihdon jälkeen toimii taas, vaikka tuntuu että kierrokset on vähän matalan suuntaan muilla asennoilla kun täysillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 15:04 

Viestit: 36
Mut kun vaihdoin kaksi trankkua jotain mj 110... ei apua. Pitäskö kuitenki käydä moponetistä koko härpäke ja vaihtaa se.
samaan liittyen, missä sijaitsee raitisilmasuodatin kylmästöinnillä varustetussa xsara 02 exclusivessa, hantin jakatilasta olen koittanut tihrustaa
vaan ei satu silmiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 19.05.2010 18:01 

Viestit: 8
Paikkakunta: Tampere
Mulla oli vastaavan tyyppinen ongelma Picassossa. Välillä toimi välillä ei, vaikka välillä toimi tuli katkoksia, kun toimi, toimi täysillä. Vaihdatin puhaltimen moottorin ja toimi taas, se ilmeisesti oli rikkoutumassa. Oliskohan maksanu n. 270. Myöhemmin virtalukon pohjakin temppuili, mutta se katkas ajovaloistakin virran.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Jotkut kirjoittaneet et moponetin vastukset ei välttis ole toimivia,eli jos ostaa eikä ala toimimaan niin silti vika voi olla uudessakin vastuksessa. Eikös se niin ole että huonokuntoinen puhaltimen moottori on yleensä syypää etuvastuksen kärähtämiselle.
Itselläni vastus temppuili myös,lopulta puhaltimen moottori kärähti.
Xm fanilta ostin sitten hyväkuntoisen moottorin ja vastuksen niin loppui ongelmat



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 08:30 

Viestit: 36
Vaihdoin omaani kaksi vuotta sitten moponetin vastusyksikön kesti siis kaksi vuotta, kuukausi sitten vaihdoin siihen kaksi trankkua, nyt ei auttanut trankkuijen vaihto enää kävin eilen moponetistä etuvastuksen ja koitan tänään vaihtaa.Puhaltimen moottori tuntui pyörivän hyvin, hiiliäkin oli 15 mm
voitelin ja putsasin viime trankkujen vaihdon yhteydessä, katsotaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 08:35 

Viestit: 36
Lisäyksenä edelliseen tukkeutunut raitisilmasuodatin voi myös aiheuttaa etuvastuksen kärähtämisen, mutta kun en löydä koko suodatinta,


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 08:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Niin juuri. Huonokuntoinen puhallinmoottori ei pääse pyörimään sillä suunnitellulla kierrosluvulla, jolle "etuvastus", (puhallinmoottorin ottama virta,) säädin on mitoitettu. Vaan moottori ottaa sitä enemmän virtaa, mitä alhaisemmalla kierrosluvulla pyörii, kuormitettuna tietenkin huonoin laakerein, tjms. Säädin siitä kuumenee enemmän, kuin on mitoitettu lämpöhäviöiden hukkaaminen, jäähdytys. Sitten se onkin "hyvästä palvelusta kiitoksen paikka". Ei ole hassumpi duuni joskus (vanhemmiten silloin, tällöin) voidella puhaltimen laakerit. Moottori/vaihteistoöljyllä vaikka.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 11:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kun niitä transistoreja vaihtanut olette, ja tuloksena on ollut toimimaton laite, niin olettehan muistaneet huomioida transistorien kiinnityksessä sen, että sähkö kulkee niiden kiinnityksen kautta..?

Alunperin on trankut kiinni tiukoilla niiteillä, noilla on saatu yllättävänkin hyvä kontakti aikaan transistorin ja jäähdytyslevyn välille, josta sitten sähkö on johdettu pienen pyöreän lätkän kautta olemattoman "lirpakkeen" avulla piirikortille. Tuon pyöreän lätkänkin saattaa helposti pudottaa ja hukata, jolloin jää taas sähkö kulkematta, tämä on ymmärtääkseni jonkinlainen lämpösuoja tuossa paketissa..?

Itse olen korvannut nuo kiinnityksen niitit kierteyttämällä jäähdytyslevyssä olevat reiät ja laittamalla transistorit ruuveilla kiinni eikä ongelmia ole ollut. Paitsi sen ekan kerran, kun tuli tuohon rakenteeseen tutustuttua ja opittua mistä tuo sähkö siellä kulkee, useamman kasauksen vaati se eka yritys...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 20.05.2010 20:25 

Viestit: 36
No niin moponetin etuvastus 70 € vaihdettu ja toimii, raitisilmasuodatin löydetty vaihtuu huomenna kyllä olikin likainen, ei ihme että etuvastus kärähti, liekö vaihdettu koskaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 21.05.2010 22:34 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
räpsy kirjoitti:
No niin moponetin etuvastus 70 € vaihdettu ja toimii, raitisilmasuodatin löydetty vaihtuu huomenna kyllä olikin likainen, ei ihme että etuvastus kärähti, liekö vaihdettu koskaan.


Morjens! Hieno homma, että sait puhaltimen toimimaan! Voitko kertoa mistä löysit tuon raitisilmasuodattimen? Kiitollinen olisin. Mulla on just haku menossa tän suodattimen suhteen, tuntuu että puhallusta ei oo tarpeeksi vaikka kova puhalluksen ääni kuuluukin. Hanttarin jalkotilasta en sitä löytänyt. Ei ollut ainakaan mitenkään heti esillä. Moottoritilastakaan ei sellaista löydy ...



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 21.05.2010 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
mtkoskin kirjoitti:
räpsy kirjoitti:
No niin moponetin etuvastus 70 € vaihdettu ja toimii, raitisilmasuodatin löydetty vaihtuu huomenna kyllä olikin likainen, ei ihme että etuvastus kärähti, liekö vaihdettu koskaan.


Morjens! Hieno homma, että sait puhaltimen toimimaan! Voitko kertoa mistä löysit tuon raitisilmasuodattimen? Kiitollinen olisin. Mulla on just haku menossa tän suodattimen suhteen, tuntuu että puhallusta ei oo tarpeeksi vaikka kova puhalluksen ääni kuuluukin. Hanttarin jalkotilasta en sitä löytänyt. Ei ollut ainakaan mitenkään heti esillä. Moottoritilastakaan ei sellaista löydy ...


Siellähän se on muovisella ilmaputkessa,käännetään niin lähtee irti. vihreä liitin



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 22.05.2010 12:42 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
black_van kirjoitti:
mtkoskin kirjoitti:
räpsy kirjoitti:
No niin moponetin etuvastus 70 € vaihdettu ja toimii, raitisilmasuodatin löydetty vaihtuu huomenna kyllä olikin likainen, ei ihme että etuvastus kärähti, liekö vaihdettu koskaan.


Morjens! Hieno homma, että sait puhaltimen toimimaan! Voitko kertoa mistä löysit tuon raitisilmasuodattimen? Kiitollinen olisin. Mulla on just haku menossa tän suodattimen suhteen, tuntuu että puhallusta ei oo tarpeeksi vaikka kova puhalluksen ääni kuuluukin. Hanttarin jalkotilasta en sitä löytänyt. Ei ollut ainakaan mitenkään heti esillä. Moottoritilastakaan ei sellaista löydy ...


Siellähän se on muovisella ilmaputkessa,käännetään niin lähtee irti. vihreä liitin


Tattis! Pitää mennä heti tarkistamaan ...



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 22.05.2010 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
annoin hiukkasen väärää infoa.
Eli raitisilmansuodatin sijaitsee matkustajan jalkatilassa. irrota verhoilulevy,on kiinni joko pidikkein tai ruuveilla.
kun verhoilulevy on poistettu niin suodatinkotelon kansi on kiinni kolmella ruuvilla,eli irrota ne. sitten vedät suodattimen pois.
Suodatin sijaitsee pitkittäin autoon nähden. suodattimessa on maininta top tai oben tekstillä yläpuoli taikka nuolilla



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 22.05.2010 19:22 

Viestit: 36
Kiitokset avuista,raitisilmasuodatin omassani oli hantin jalkatilassa, verhoilu kolmella torx ruuvilla irti näkyviin tulee mustaa muovia, sieltä löytyy
yksi ruuvi 6 mm kannalla hylsyllä auki ja kansi liukuu 2-3 cm poispäin keskikosolista ja putoaa alas . Luukku on kapea suikale sen takana on suodatin
harmi kun en ottanut kuvaa, suodattimia oli kahdenlaisia suorakaide ja neliö omassani neliö 9,90 €moponet, 24€ tarvikeliike ostin moponetistä.Tosi tarkkaan saa luukkua katsoa ennenkuin sen huomaa, huomasin tuosta yhdestä ruuvista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 26.05.2010 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
olisi samaan aiheeseen liittyvä kymysys. Tänään vastus rupesi temppuilemaan. toimii vain täysillä. otin irti ja havaitsin että pisin lanka oli poikki. mikäs tuon on polttanut rikki? uskaltaako tuota lankaa vaihtaa vai käykö samoin?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 09.07.2010 13:44 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
Kiitos räpsylle! Löysin tuon kannen, joka oli 6mm ruuvilla kiinni. Ruuvi auki ja kantta keskikonsolista pois päin liuttaen irti. Sain suodattimen pois ja puhallusteho parani huomattavasti. Suodatin oli ihan tukossa ja kotelossa melkoinen määrä jotain siemeniä. Siinä kannessa muuten oli oikein tekstikin "remove". :) Olisi pitänyt tutkia alunperin tarkemmin ...



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 09.07.2010 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
mtkoskin kirjoitti:
Sain suodattimen pois ja puhallusteho parani huomattavasti. Suodatin oli ihan tukossa ja kotelossa melkoinen määrä jotain siemeniä...

Tuota, kai sinä sinne uuden puhtaan suodattimen laitoit? Muuten ne siemenet ja muu höhhä menee siihen ilmastoinnin kennoon joka hikoilee märkänä näillä keleillä. Kohta siellä kasvaa koivu!



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 10.07.2010 01:10 

Viestit: 123
Paikkakunta: Espoo
Xantiaan vaihdettu jo kaikki eikä vieläkään puhallin toimi ilman apusähköä virtalukolta. Vaihdettu siis myös esivastus.

Missä muuten Xantian ilmastoinnin kenno, onko se tasan yhtä helposti saatavilla kuin lämppärin kennokin?
Eikä muuten toimi ilmastointikaan huollon perään, sitä ennen sieltä kuitenkin tuli pikkasen kylmää...Nähtävästi käsky menee ainakin flektille, se lähtee höriseen kun coolerin laittaa toiminta-asentoon...kompuran magneettivendiili kait ainakin pyörii kun sitä käsin kokeilin joten ei juntturia siellä...ainetta PITÄIS olla huollon päälle mikä prkl piiputtaa vielä??? Hermo huonoon kuntoon menee näissä... :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 10.07.2010 08:28 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näkyykö kuivurin silmässä vihreätä, kun ilmastointi on kytketty, koneen käyden. Kylmeneekö toinen kompuran metalliputki. Pyöriikö kompurasiivan keskiökin.
Hermot voi mennäkin, varsinkin, jos auto on musta ja seissyt jonkin aikaa sittarin avoimella parkkipaikalla......kassajonossa seisominenkin oli hiostavaa.....tulee autolle molemmissa käsissä täydet muovikassit......kotiin on matkaa ja kasseissa tavaraa, joka pitäisi saada viileään........Tämä on siis vain pelkkä kauhuskenaario....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: puhallinropleemia
ViestiLähetetty: 10.07.2010 10:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Peltipailakka kirjoitti:
Missä muuten Xantian ilmastoinnin kenno, onko se tasan yhtä helposti saatavilla kuin lämppärin kennokin?

En tiedä minkä verran purattaa että sen saa pois mutta siinähän se on heti ilmastoinnin suodattimen vieressä, keskikonsolin puolella. Jakohihnan vierestä menee putket sisälle kabiiniin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: