Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 27.08.2009 14:40 

Viestit: 48
Eli autossani esiintyy lieviä käyntihäiriöitä, jotka eivät kuitenkaan huomattavasti haittaa ajamista.

1. Auto nykii kierrosaluella 1500-2000rpm tasakaasulla ajettaessa, mutta ei kiihdyttäessä.

2. Tyhjäkäynti useasti moottorin ollessa kylmä n.2000-2500rpm, ja joskus lämpimälläkin koneella n.1200rpm. Tätä tyhjäkäynnin nousua ei aina esiinny, mutta melko usein kuitenkin. Normaali tuhjäkyäntihän on n.850rpm?

Osaako joku kertoa mistä nämä vaivat johtuvat tai edes antaa jotain vinkkiä näiden korjaamiseen.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 01.09.2009 10:41 

Viestit: 48
eikö kukaan osaa sanoa mistä nämä vaivat johtuvat. Tuo nykiminen on huomattavaa n.1800 kierroksen kohdalla tasakaasulla ajettaessa.

Ja autohon on BX 16valve -88 ja ruisku bosch motronik ml4.1



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 01.09.2009 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/archive/archive.php# kaiveleppas tuolta,niin voipi tärpätä
Valitse tekniikka ja hakusanat "16v käyntihäiriö" nämä kaikki kun on jo käyty läpi monta kertaa ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 06.05.2010 17:09 

Viestit: 48
Nostetaan tämä taas esiin kun autokin on otettu liikenteeseen.

Tuon tyhjäkäynnin kierrosten nousun sain syksyllä korjattua, mutta en muista millä toimenpiteellä se korjaantui. Tuo nykiminen haittaa ajamista etenkin kaupunki nopeuksissa ja sitä esiintyy tasakaasulla ajettaessa 1500 ja 2000 kierroksen välillä, joskus myös alle tuon 1500 ja pahinta nykiminen on n.1800 kierroksen kohdalla. Lisäksi tyhjäkäynti on lievää röpöttämistä.

Autoon on vaihdettu tämän kevään aikana tulpanjohdot, virranjakajankansi ja pyörijä, (bougigord/ducelier) ja noilla ei ollut vaikutusta nykimiseen.

Mistä tuoto vikaa osaisi seuraavaksi lähteä hakemaan? ilmamäärämittari? tyhjäkäyntimoottori? ykk-anturi? sytkäyksikkö? väärä seossuhde?, joku noista vai ihan muuta?

olen yrittänyt haullla ehtiä vastauksia, mutta en ole löytänyt.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 06.05.2010 17:33 

Viestit: 87
Katso, että kaikki moottorin imupuolelle liittyvät kumiset putket ja letkut ovat ehjät ja tiiviisti paikoillaan. Esimerkki:Öljyntäyttökorkilta lähtee kumiletku ilmanputsarin ja imusarjan yhdistävälle haitarikumille. Tästä letkusta lähtee ohuempi letku alaspäin ja liittyy läppärunkoon sunnilleen läppien kohdalla. Tuon pieni letku irtoaa helposti ja voi aiheuttaa käynnin karkeutta pienillä kierroksilla. Piin tee, siin tät...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 22.05.2010 22:00 

Viestit: 48
Nostetaan tätä taas ylöspäin kun meinaa ymmärrys loppua tuon nykimisen kanssa. Tässä viikon aikana on tullut etsittyä mahdollisia vikapaikkoja, mutta en ole vielä löytänyt. Lisäksi huomasin sen, että paikalla käyttäessä kierroksia ei saa pysymään n.1600 ja 2100 välillä, vaan kierrokset tahtovat nousta tuosta 1600:sta heti tuonne vähän yli kahteen tuhanteen.

Autosta ei löydy imuvuotoja, jotka voisivat aiheuttaa nykimistä.(tutkittu stetoskoopilla ja starttipilotilla)
Kokeiltu kahdella eri ilmamäärämittarilla, mutta ei vaikutusta.
Kokeiltu uudella tarvike ykk-anturilla, pahensi nykimistä vanhaan boschiin nähden. vanha mahdollisesti viallinen?
Bensan paineen säädin vaihdettu toiseen käytettyyn, ei vaikutusta. Ei huomattavaa vaikutusta myös sillä, onko paineen säätimen alipaineletku paikalla imusarjassa vai ei.

Suuttimina boschin 762 loppuiset, suihkutus viuhkat näyttivät tasaisille kaikissa suuttimissa.
Sytytysyksikköä ei ole vaihdettu, paikallaan sininen bosch 0227100123, mahdollisesti viallinen?
tulppina eyquem rfc62ls3 kolmekärkiset, laitettu vuosi sitten ja ajettu n.5000km, ovat aika tummat, mutta puhtaat, ei ole karstaa
Auton päästöarvoja ei ole mitattu, joten ei ole mitään hajua mitä nevoisivat olla. Kuitenkin viimeisen 1200km keskikulutus oli n.6,8l/100km, eli ei tuo varmaan hirveän rikkaalla ole?

Tuo nykiminen kuulostaa siltä kuin jokin sylinteri ei saisi aina bensaa tai kipinää, eli paikalla käyttäessä tuon kuulee pakoputken tupsahduksista ja huomaa koneen heilumisesta.

Lisäksi nokkaakseleiden vaihdon jälkeen joku ventiilin nostaja rupesi naputtamaan. käytin tuon jälkeen kaikki nostajat auki, mutta tuo naputtaminen jatkuu vielä. Voiko tuolla nostimen naputuksella ja nykimisellä olla suoraa uhteyttä, eli voiko tuo nykiminen johtua jumittavista venttiilin nostajista?

Missä kaikki patongin bx tietäjät ovat, vai onka tämä jäänyt heiltä huomaamatta?

Hyviä vinkkejä ja mahdollisia vikakohteita otetaan mielellään vastaan.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 23.05.2010 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 20
Paikkakunta: Eteläsuomi

Profiili WWW
http://www.sportpug.com/spforum/

Tuolla on paljon 16v tietäjiä. Ja paljon on myös vanhoja juttuja, jos vaan sattuu haulla mitään löytämään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 24.05.2010 01:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Syttyboksia vaihtamalla kokeilisin, tosin uutta toimivaahan ei enään saa, eli käytettyjä on pakko kokeilla :cry: . Onneksi samaa boksia löytyy myös joistaki kaasarikoneisistakin ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 24.05.2010 22:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
Paikkakunta: Lahti
Tuon syttyvianhan voi koittaa varmistaa ihan tavan ajoituslampulla. Ne sytkän pätkimiset pitäisi näkyä suhteellisen selkeästi valon pätkimisenä... Jossei sytkässä näy pätkintää, niin kaasuläpän asentotunnistin kannattaa tarkistaa myös.



Bexät 16v ja 4woodoo
Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx 16valve käyntihäiriöitä
ViestiLähetetty: 06.06.2010 12:23 

Viestit: 48
Ei tullut tuo naputtaminen venttiilin nostimista, vaan oli kaksi imuventtiiliä mutkalla. Ilmeisesti oli imu- ja pakoventtiilit napannut yhteen nokkien vaihdon yhteydessä.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: