Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 23.05.2010 16:48 

Viestit: 55
Tietääkö joku kertoa CX keltanokalle, että mahtuuko CX:n takapalloa vaihtamaan ilman että repii puoli taka-akselia pihalle?
Vaihto-operaation perusasiat lienevät minullekin selvät, kiitos keskustelupalstan, mutta tuo CX:n takapallo näyttäisi olevan
aikalailla ahtaassa paikassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 23.05.2010 19:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
sen saattaa saada vaihdettua irroittamatta jousisylinteriä/palloa kokonaan pois, mutta käytännössä on joutunut irroittamaan jousisylinterin männän "vartta" kiinnipitävän sokan, hydrauliputken, paluuletkut ja sylinteriä paikallaan pitävän klemmarin ja laittamaan sylinterin isoon viilapenkkiin, jotta saa napautettua/väännettyä pallon irti sylkystä.

lisää touhutilaa saa irroittamalla kallistuksenvakaajan tukivarresta.

Ja sitä jousisylkkyä Ei saa rutistaa soikeaksi siinä viilapenkissä...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 23.05.2010 20:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
totanoin..... tilaa ja näkyvyyttä tulee kun irrotat sen jarrujen suojakilven. sitten se klemmari helkkariin jonka hommana on vain pitää se sylinteri paikoillaan ( sen voit korvata myöhemmin vaikka nippusiteellä. )
sitten sorkkarauta tai mikätahansa tarpeeksi ronski kalu jolla voit likistää sen pallon ja puskimen välistä tilaa niin paljon että saat nipun tulemaan ulos sieltä poterosta. sitten kunnon putkipihdit jolla pidät kiinni SYLINTERISTÄ ettei se pääse kiertymään ja tärvelemään putkea. ( älä vä'litä niistä nailonputkista siellä suojakumin kyljessä ,mutta huomioi kumpi tulee paluulinjaan . toinen on vain huohotin ) sitten miettimään sopivaa kalua jolla saat nykäistyä pallon liikkeelle kierteillään. siihen on olemassa ketjuavain jollaista on kaupiteltu tälläkin palstalla. mikään putsariavain ei oo tarpeeksi vahva.
toinen vaihtoehto on sitten taltta ja raskas vasara. eikä se taltta saa olla terävä. leikkaa enemmän kuin auttaa avautumisessa. assistentti on hyvä olla kaverina joka pitää sitä sylinteriä paikoillaan.
kun laitat uutta mokkulaa paikoilleen niin laita suosiolla rasvaa pallon jengalle ja tietenkin vältät paskan joutumista sylinteriin.
minä ainakin olen onnistunut vastaavassa hommassa tuolla metodilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 24.05.2010 12:57 

Viestit: 55
Kiitos nopeista vastauksistanne.
Elikkä siis pelkkää palloa ei saa ängettyä välistä pois vaan otetaan varsineen pihalle
ja sitten vasta vaihdetaan se pallo?

Pallon päässä näyttää olevan ikäänkuin mutteri, siitä varmaan uskaltaa vääntää palloa auki?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 24.05.2010 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
mikauusi kirjoitti:
Pallon päässä näyttää olevan ikäänkuin mutteri, siitä varmaan uskaltaa vääntää palloa auki?

Ei!

Kunnolla kiinni pallon ympäriltä ketjuavaimella, oikealla palloavaimella tai vaikka järeillä pihdiellä (tosin voipi olla ahdasta).



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 24.05.2010 13:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Jos siitä tulpasta kääntää, tulee loputkin kaasut pihalle. Jos on tarkoitus vaihtaa pallot tai paineistaa nykyiset uudelleen, ei siitä sinänsä ole haittaa, mutta.. Ei ne pallot siitä kyllä aukeakaan.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 24.05.2010 17:17 

Viestit: 55
Ok, asia selvä. Hyvä että tuli tarkennus tuohon mutterin näköiseen vääntöhoukuttimeen :oops:
Olisin lyhyemmällä oppimäärällä ottanut siitä kiinni ja ....

Kiitoksia taas neuvoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 24.05.2010 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Hetkinen onkos pallon päässä 17mm kannalla oleva "mutteri"? Eli siis ventiili. Jos näin, niin pallon vaihto lienee turhaa? eli jos on ventiili asennettuna, niin ei kannata palloa rehkiä irti, vaan tehdä reissu paineistuksia tekevään firmaan, ja tuupata vaan lisää typpeä palloon? ;) . Eli paineen lisäyksen voi tehdä palloa irroittamattakin.

Alkuperäisesti pallossa on pyöreä umpitulppa päässä.

ps. Tietty jos asut jossain todella kaukana täältä "eteläisestä" Suomesta, jossa taitaa ne 3-4 paineistuspaikkaa olla, niin sit voi olla pallojen irroittaminen viisasta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 25.05.2010 14:50 

Viestit: 55
Asun kyllä eteläisessä suomessa tai ainakin varsinais-suomessa.
Pitääkin kysellä paineistuksien perään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX takapallojen vaihto
ViestiLähetetty: 25.05.2010 15:14 
mikauusi kirjoitti:
Asun kyllä eteläisessä suomessa tai ainakin varsinais-suomessa.
Pitääkin kysellä paineistuksien perään.

http://www.sitronen.fi on lähin osoite varsinaisessa suomessa asuville.


   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: