|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 16.05.2010 13:02 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Kyseessähän on 20 Tre-mallinen Cx ja kun muutama muu vika on saatu hoitoon, ilmenee uusi. Tällaistahan se lie useimmiten on. Vika on nyt siis sellainen, että startti ei joka kerta pyörähdä. Kuulostaa siltä, että menee kyllä rattaan päälle, muttei ala pyörittää. Toistaiseksi on vielä parin yrittämisen jälkeen kuiteskin lähtenyt käyntiin. Mieleeni tulee alustavasti, josko moottorista olisi hiilet käymässä viimeisiään. En ole vielä tarkemmin ehtinyt tutkia, kuinka hankala tuon startin vaihtaminen tahi korjaaminen on, Haynesin manuaalikaan kun ei tue juuri kyseistä moottorityyppiä. Ihan aluksi ennen kuin ryhdyn mihinkään aattelinkin kysyä teiltä, arvon ystävät, onko asiaan mitään neuvoja tai kokemuksia kertoa?
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 17.05.2010 07:31 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jos olisi dieseli, niin sanoisin, että laita nappi-startti siihen virtalukon rinnalle... Tai vaihta virtalukko/sen pohja. (jos siis on pois suljettu virtalukolta startille menevän johtimen sähköiset liitokset?) on kai noista joskus oikeasti mennyt itte starttikin? mutta joko kokeilit antaa suoraan virtaa startille senjälkeen kun ei ole avaimesta lähtenyt? startille menevän herätejohdon liitin (joissakin punainen lattaliitin) löytyi diesel-malleista akun läheltä. Siitä on tullu parikertaa laitettua kones käymään 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 17.05.2010 08:02 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Juuri meinasin kommentoida tuonne mun ZX starttiongelmaa... Tarkistapa ensitöiksesi startin rele! Minua viimeiseksi kehotettiin ketjussa rele tarkistamaan. Koska ei ollut haisuakaan mikä niistä reilusta 10 releestä jotka löysin on startin rele, niin kävin kaikki läpi... Yhdessä kolminapaisessa oli valkoisen hapettuman peittämät nuo navat joten puhdistin navat. Muissa en mitään hämärää huomannut. Tuon operaation jälkeen on motoeuri pyörähtänyt tulille joka kerta ensimmäisellä pyörähdyksellä! Yksi kauppareissu ja nyt työmaalle ajo takana ilman ongelmia. Kop kop koputan puuta, toivotaan että se oli nyt tässä. Itsekin avasin startin vaihtaakseni hiilet, mutta olivat sit Motonetistä myyneet mulle hiilet jotka olivat n. 5 mm liian leveät...  Joten tyydyin hiilien kontaktipinnan hiomiseen ja reunojen pyöristämiseen. Mutta tosiaankin... relehuollon jälkeen toimii!
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 18.05.2010 10:54 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Se kuulostaa just hiilien loppumiselta, vetää muttei pyörähdä. Vaihda startti, siihen saa vaihto-osan mistä vaan tai laita multa CX Dieselin startti niin jo pyörähtää sillä siinä on muutama sata wattia lisätehoa  CX:n startin vaihto on nopeahko homma.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 18.05.2010 13:51 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Joo nuiden releiden käpistely on varmasti hyvä idea. Jos jonkin näköistä hapettumaa löytyy takuulla. Toisaalta kuitenkin tuumin, jotta jos relevika olis, tapahtuisko silloin yhtään mitään? Äänestä päättelen, että kyllä startti kolahtaa päälle, muttei vaan ala pyöriä. Toistaiseksi tilanne ei ole aivan kaaoottinen ja lähtee keskimäärin jo toisella yrittämällä käyntiin, mutta voinee odottaa, että ei se siitä itsekseen parane. Tutkimuksen mukaan vehje ei ole aivan älyttömässä piilossa, mutta jotain pitänee purkaa edestä poies. Motonetillä näyttäis olevan 80 egellä laitetta myynnissä, mutta kuinkas paljon hiiliä on jäljellä siinä Cikatin startissa ja ihanko diisselissä on ollut kiinnitykseltään samanmoinen kuin pensalaitteissa?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 20.05.2010 02:13 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vasta 200 000 ajettu startti ja eihän dieselillä anneta edes niin pitkiä startti syklejä kuin bensakoneella  Kiinnitys on tietenkin sama koska starttihan on vaihdeaskissa kiinni ja vaihdeaski on sama, tosin vain kuoriltaan, riisselin perävälitys askissa on aina tietenkin pidempi. Tosin tuli olo että sen on jo joku ruuvannut parempaan talteen  Tsekkaan huomenna, eikun tänään!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 09:17 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Juu nyt se startti ei sitten enää inahtanutkaan. Sinällää kohtelias kulkine, että ainakin toistaiseksi aina vienyt perille ja hajonnut vasta kotitallissa, niinkus nyttenkin. Ootkos, Cikatti, jo laittanut startin jollekulle eteenpäin, vai onko vielä tallessa?
|
|
|
|
 |
kiji123
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 11:49 |
Viestit: 103
|
Anteeksi kiilaaminen sivusta tähän ketjuun, mutta eikö tre-mallien "X" -koneissa startti ole erilainen kuin Citikan omissa "M" -koneissa, omassa 20 tre:ssa 300 tuh. ajettu startti alkoi jättämään päälle ja rohisee (olipas lyhytikäinen:). Varastartti on jo hankittuna, mutta sen löytäminen oli monen mutkan takana, eikä löytynyt kuin peruskorjattuna sattumalta. Vai sopiiko Citikan omien dieselien startit tre:hen, mutta bensakoneiden eivät. Paremman tietämyksen omaavat, kommentoikaa!
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 14:56 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Kiilaaminen täällä on sallittua, jopa toivottua. Tarkemmin Cikatin kommenttia tutkien olisinkin taipuvainen kiji123:n näkemykseen. Ei startti ole vaihdelaatikon päällä, vaan ennemminkin moottorin rungossa kiinni. Yhtäältä asiaa jo kyselin ja lupailtiin tehdasuusittua starttia saatavaksi, mutta jääpä nähtäväksi onko se lopulta oikeanlainen. Tänään olisi illalla tarkoitus irroittaa vanha käynnistin ja saas nähhä kuinka käy. Jos tähän lajiin on vinkkejä jollakulla, mielelläni ottaisin vastaan.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 20:15 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Nyt täytyy sanoa itselleen, että höpö, höpö. Siinä vaihdelaatikon päässähän se käynnistin on kiinni kolmella pultilla (vai olisiko sittenkin neljä?). Siihen en osaa ainakaan vielä vastata sopisiko diisselin startti tilalle, mutta en näe syytä miksi ei voisi sopia. Nyt homma jäi ikävästi kesken kun työnkaluista puuttuivat 16 milliset lenkki ja hylsy. Huomenna kauppaan ja sitten taas yrittämään. Tietysti pultit ovat juupelin jumissa, senhän nyt jokainen osaa arvata.
|
|
|
|
 |
kiji123
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 20:26 |
Viestit: 103
|
Sitrosella näytti nopeasti katsottuna nyt olevan B-osana "X" -starttia, uusia sieltä ei ole saanut enää vuosiin, diesel ja M-startit näyttivät myös olevan omissa kategorioissaan. En kyllä tiedä mitä eroa niissä sitten on, tehoko vaan vai mitä? Renaulteissa, 21, 25 Espace ym. on käytetty samaa lohkoa onko niiden startit sitten samoja?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 24.05.2010 20:33 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Samalla linjalla olen minäkin, eli siis sillä ettei sovi dieselin startti 20:sen Douvrin-koneiseen? Mutta ihan 100% lupausta tämän tiedon oikeellisuudesta en mene antamaan, vain vahvan epäilyksen  Ja M-koneisessakin on bensan ja dieselin startti tosiaan omansa, ero tais olla hammasrattaassa, jos oikein muistan??
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 25.05.2010 21:28 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
No niin, nyt on startti irti ja huomenna hakemaan vaihtolaite tilalle. Laite on siis kiinni vaihdelaatikossa kolmella pultilla ja lisäksi toisesta päästä parista kohdasta moottorin lohkossa. Testipenkissä kokeilin ja löi kyllä rattaan päälle. Moottori oli aluksi hiljaa tosin heräsi muutaman yrityksen jälkeen, joskin minusta silloinkin pyöri laiskan oloisesti. Laitan siis huomenna uuden tilalle. Muutama vuosi sitten jouduin Volvo 850:n tekemään saman jutun ja tämä Citikan startti on kyllä aika hiton paljon järeämpi kuin se Volvon vehje.
|
|
|
|
 |
sitronen
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 25.05.2010 21:38 |
Viestit: 23
|
aivan oikein hammas luku ei täsmää bensa ja diesel eri startti kehä ,kiinnitys kyllä käy
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 25.05.2010 23:25 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Voi sähkönarutkin lämmetä, tamperestartin teho n.900w vanhanmallisen dieselstartin vastaavasti 2,75Kw.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 25.05.2010 23:40 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
2,75 Kw! On siinä sitten tehoa melkein saman verran kuin pienen kerrostaloyksiön sauna kiukaassa. 
|
|
|
|
 |
kiji123
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 26.05.2010 12:08 |
Viestit: 103
|
Kertokaa vielä joku miksi äM ja Tampere -bensakoneiden startit eivät käy ristiin vai käyvätkö? Sitronen?
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 26.05.2010 12:39 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
kiji123 kirjoitti: Kertokaa vielä joku miksi äM ja Tampere -bensakoneiden startit eivät käy ristiin vai käyvätkö? Sitronen? Ei käy koska jo pulttien koot heittää. Ihan eri laitteesta on kyse.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 26.05.2010 22:23 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Nytpä on rojekti ohi ja uusi startti paikallaan. Käyntiin lähtee varsin terävästi. Tavanomaiseen tapaan tässäkin remontissa jäi vähän osia yli. Toi vaihtolaite oli pituudeltaan lyhyempi kuin se alkuperäinen, eikä sitä niin ollen enää saanut perästä moottoriin kiinni kuten se vanha vekotin oli ollut. Nyt on siis vain kolmella pultilla siinä vaihdelaatikossa kiinni, sen pitää nyt sitten vain riittää. cxtb2:n kommentista sitten ideoin yhden ylimääräisen johdon solenoidilta, jonka laitoin sillein hollille, että mikäli se virtalukko alkaa oireilla, niin koneen saa käyntiin tarvittaessa pellin alta. Toki laitoin sen sillä tavalla suojaan, ettei ihan itsekseen pääse käynnistymään... Tässä keskusteluketjussa tuli esiin myös sellainen määritelmä moottorista kuin "Douvrin". Renaultiltahan tämä moottori tietty on, mutta jossakin on viitattu, että mahdollisesti myös Volvo olisi käyttänyt samaa konetta. Olisko jollakulla tietoa, missähän Volvon mallista tätä on käytetty jos on käytetty?
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 26.05.2010 22:42 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 27.05.2010 07:30 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
peltipolvi kirjoitti: http://en.wikipedia.org/wiki/Douvrin_engine eli tuossa ei sanallakaan viitata kyllä Volvoihin... http://en.m.wikipedia.org/wiki/PRV_engineMutta tuolla viitataan Douvriniin... Eli sama La Française de Mécanique -tehdas Douvrinissa teki myös tuota Volvossakin käytettyä PRV V6:ta, kuin PSA:n ja Renaultin käyttämiä neloskoneitakin.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 27.05.2010 08:45 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Nämä lähteet tuntuvat hyvin asiantuntevilta, yksityiskohtaisilta ja asiantuntevilta, joten kuittaan, että ainakin tämän "Douvrin"-koneen kohdalla Volvo viittaukset ovat puppua.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n starttionkelma Lähetetty: 27.05.2010 08:55 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Ake Blomm kirjoitti: Nämä lähteet tuntuvat hyvin asiantuntevilta, yksityiskohtaisilta ja asiantuntevilta, joten kuittaan, että ainakin tämän "Douvrin"-koneen kohdalla Volvo viittaukset ovat puppua. Selvä sitten.  PRV V6:tako ei siis tehty Douvrinissa, vai mikä noissa Wikipedian kirjoituksissa mättää..? Noita kai voi muokata itsekin, että saa virhetiedon oikaistua..?
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
|
|