Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 07.06.2010 17:34 

Viestit: 103
http://www.iltalehti.fi/autot/2010060711786434_au.shtml

Eikö Citroenin huhuttu aikanaan siirtyvän C5:ssa pyöräkohtaisten jousituselementtien, joissa jokaisessa olisi ollut oma paineentuottoyksikkö, käyttöön. Keskuspainehydrauliikasta olisi luovuttu. Tuo huhu tuli mieleen tuota linkkiä lukiessa. Miten on jousittamattoman massan laita tällaisessa virityksessä. Tietäjät, kommentoikaa!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 07.06.2010 18:04 

Viestit: 208
Tekisi mieleni sanoa, että sellainen on jo käytössä...nimittäin ehdottomassa huippumallissa C6:ssa!
Siinä ei ole pyöräkohtaista paineentuottoyksikköä, mutta kaikki muu hallitaan pyöräkohtaisesti, eli toimii parhaiten mitä kaasunestejousitus ikinä on toiminut! Ja mikä sydäntä lämmittää...kehitystä tapahtuu jatkossakin,eli loistavakin paranee. :D Alkupään aktiiviviritys olikin aika kökköä (vuonna -89) Onneksi ne pelit alkavat vaipua unohduksen suohon! :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 07.06.2010 18:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Surullista että Michelinin kaltainen kumitehdas pistää rautaisen jousen tuommoiseen paikkaan johon ilmapussi olisi ollut oikein omiaan. Tuollaiseen kun ei kovin kummoista joustovaraa voi saada niin rautajousen kanssa tulee ongelmaksi, erityisesti kevyessä autossa, kantavuus.

Jousittamaton massa tuollaisessa ei välttämättä ole hirveän paljon isompi kuin tavallisen ratkaisun koska tuosta jää kuitenkin tukivarsien massa pois ja mekaaninen jarrukin taitaa olla pelkkä pysäköinti/hätäjarru ja käytönaikainen hidastuvuus tehtäneen sähköllä ts otetaan energia talteen.

Tuo toimittajan hehkuttama huojumattomuus voi helpostikin liittyä juuri tuohon joustomatkojen vähäisyyteen eli kun joustoa ei ole niin ei ole keinumistakaan. En muuten näe esimerkkikuvassa iskunvaimentajaa ollenkaan...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 08.06.2010 02:34 

Viestit: 161
Paikkakunta: Kangasala
huoltomies kirjoitti:
Tekisi mieleni sanoa, että sellainen on jo käytössä...nimittäin ehdottomassa huippumallissa C6:ssa!
Siinä ei ole pyöräkohtaista paineentuottoyksikköä, mutta kaikki muu hallitaan pyöräkohtaisesti, eli toimii parhaiten mitä kaasunestejousitus ikinä on toiminut! Ja mikä sydäntä lämmittää...kehitystä tapahtuu jatkossakin,eli loistavakin paranee. :D Alkupään aktiiviviritys olikin aika kökköä (vuonna -89) Onneksi ne pelit alkavat vaipua unohduksen suohon! :lol:


Kun en asiasta mitään tiedä, niin pitää kysyä. Onko kaikissa ceekuutosissa Hydroactive III+ vai löytyykö sielä jotain vielä parempaakin?

Olen nimittäin ihmetellyt Vehon teknisten tietojen kohdalla jakoa kahteen palstaan, mallin mukaan, siis kahta erilaista selitystä eri malleille:

HDI 240 jousitus:
-----------------------------------------------------------------------
Aktiivijousitus, muuttuva iskunvaimennus,
16 pyöräkohtaista iskunvaimennustehoa.
Jousitusjäykkyys säätyy ajotavan, tien profiilin ja nopeuden mukaan.
Kuljettava voi valita tukevamman jousituksen S port-kytkimen avulla.
Maavara on kuormasta riippumaton ja automaattisesti säätyvä.

HDI 170 jousitus:
-----------------------------------------------------------------------
Hydractive 3+ kaasunestejousitus. Jousitusjäykkyys
säätyy ajotavan, tien profiilin ja nopeuden
mukaan. Maavara on kuormasta riippumaton
ja automaattisesti säätyvä.

-> Ei jummarra?? Olin kuvitellut, että kaikissa C6 malleissa on sama Hydractive III+ jousitus. Yritetäänkö kuluttajaa taas virtsata silmään, vai onko noissa oikeasti jotain eroa?

Jos ei ole, niin eikös uusissa C5 (oikealla jousituksella olevissa) ola täsmälleen sama jousitus?



XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 08.06.2010 07:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kyllä minä olen ollut siinä uskossa, että V6-koneisissa on "parempi" jousitus, joku fiksumpi osannee valistaa enemmän? Joskushan puhuttiin jopa Hydractive 4:stä, mutta se nimitys taidettiin säästellä vielä tulevaisuuteen. Tämä kaikki siis C6:n tapauksessa.

...mutta tuosta Misukan rinkulasta olen ihan samaa mieltä RPekan kanssa, itsekin ihmettelin tuota jousihommaa. Eihän tuollaiseen tilaan ihan kauhean kummallista kierrejousta mahdu, ja jos kantavuutta pitää saada, niin jäykistetään jousta. Tuntuu vain oudolta, että jos joka kulmaan laitetaan oma jousi ilman kallistuksenvakaajia, niin miten se muka poistaisi heilumisen?



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 09.06.2010 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tulsku kirjoitti:
Tuntuu vain oudolta, että jos joka kulmaan laitetaan oma jousi ilman kallistuksenvakaajia, niin miten se muka poistaisi heilumisen?

Ei se poistakaan. Kallistuksenvakaaja on vain optio jota toki hyvin usein käytetään, mehu- tai ilmajousikaan ei moista tarvitsisi JOS joka pyörälle olisi oma korkeudensäätönsä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 09.06.2010 22:03 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Taitaa sätkä(ja siinäkään ei enää loppupään mallit) olla viimeinen Citroen jossa on _oikeasti_ pyöräkohtainen jousitus. Näissä uudemmissa on kaikenlaista ylimääräistä vakaajatankoa yhdistämässä pyöriä. Sätkässä ei. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 09.06.2010 23:06 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nuo kallistusohjelmaiset eivät ole varsinaista jousitusta. Vaan kallistukseen liittyvää. Eikä reagoi jonkin töyssyn tai montun aiheuttamiin muutoksiin, tämän hoitaa jousitus. Jossa "vakiolentokorkeuden" säätymisessä pitää olla hiukka hidastusta, ettei jokainen hetkittäinen pyörän korkeusmuutos aiheuta autoon välittömiä korkeusmuutoksia. Tämmöttis mäoonnymmärtäny.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
maddis kirjoitti:
Sätkässä ei. ;)


...ainakaan samalla akselilla...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 08:36 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
2cvkimmo kirjoitti:
maddis kirjoitti:
Sätkässä ei. ;)


...ainakaan samalla akselilla...

Ei tuossa minun sätkässä myöskään eri akselilla. Vaikka jousipöntöt on yhdessä niin eihän siellä mitään yhteyttä akseleiden välissä ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 08:39 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
ealab kirjoitti:
Nuo kallistusohjelmaiset eivät ole varsinaista jousitusta. Vaan kallistukseen liittyvää. Eikä reagoi jonkin töyssyn tai montun aiheuttamiin muutoksiin, tämän hoitaa jousitus. Jossa "vakiolentokorkeuden" säätymisessä pitää olla hiukka hidastusta, ettei jokainen hetkittäinen pyörän korkeusmuutos aiheuta autoon välittömiä korkeusmuutoksia. Tämmöttis mäoonnymmärtäny.

Nojuu, mutta nythän oli puhe oikeasti pyöräkohtaisesta jousituksesta ja saivartelin vaan, että kyllähän ne pyörät on yhdistetty toisiinsa. ;) Kyllähän se kallistuksen vakaaja hieman sitä pyöräkohtaista jousitustakin 'sotkee'.

Mutta kunhan vaan väänsin tikusta asiaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 08:45 

Viestit: 142
jpop kirjoitti:
Jos ei ole, niin eikös uusissa C5 (oikealla jousituksella olevissa) ola täsmälleen sama jousitus?


On. Ihan samat pyöräntuennatkin löytyvät ja minä olen ainakin ollut siinä uskossa, että kaikissa "C6-jousitteisissa" on se 16 eri ohjelmaa jousitukselle.

http://www.youtube.com/watch?v=dz3ovS6Qi0w Kohdassa 1:12 näkyy sitten tuo miten ne eri ohjelmat on tehty...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 08:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Tulsku kirjoitti:
Kyllä minä olen ollut siinä uskossa, että V6-koneisissa on "parempi" jousitus, joku fiksumpi osannee valistaa enemmän? Joskushan puhuttiin jopa Hydractive 4:stä, mutta se nimitys taidettiin säästellä vielä tulevaisuuteen. Tämä kaikki siis C6:n tapauksessa.

Google löytää sen verran tietoa että C6:ssa on H3+ lisättynä AMVAR-järjestelmällä, eli säätyvällä iskunvaimennuksella (16 eri asetusta). Mitään mainintaa en yhtäkkiä löytänyt että tuo olisi moottorista riippuvainen C6:ssa, mutta yhden tiedon mukaan uudessa C5:ssä on AMVAR V6-koneen yhteydessä... ota näistä nyt selvää.

Ja yksi australialainen saitti kertoo tämmöistä:
Lainaa:
For example, there is almost no lean in corners because the C6's suspension counters that by propping up the side of the car that's about to lean down.

Olisko tuosta Activan korvikkeeksi? :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
maddis kirjoitti:
Ei tuossa minun sätkässä myöskään eri akselilla.


...sieltä puuttuu sitten osia... :lol:

Lainaus toisaalta:

"Historically, the first mass production car with front to rear mechanical interconnected suspension was the 1948 Citroën 2CV.

The interconnection transmitted some of the force deflecting a front wheel up over a bump, to push the rear wheel down on the same side. When the rear wheel met that bump a moment later, it did the same in reverse, keeping the car level front to rear.

This system has the same effect longitudinally that the anti-rolling bar has laterally : when the front wheels rise because of a bump, the spring located under the chassis is tensioned and tend to make the rear wheels rise as well. "

Ja jatkokysymys aihetta sivuten: missä massatuotantoautossa oli ensimmäisenä yhdistetty kaasunestejousitus?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 10:13 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Ei sieltä puutu osia, vaan siellä on semmoisia osia joidenka olemassaoloa en tiennyt olevankaan. ;)

Wiki:stä.
Lainaa:
* The system comprises two suspension cylinders mounted horizontally on each side of the platform chassis. Inside the cylinders are two springs, one for each wheel, mounted at each end of the cylinder. The springs are connected to the front leading swinging arm and rear trailing swinging arm, that act like bellcranks by pull rods (tie rods). These are connected to spring seating cups in the middle of the cylinder, each spring being compressed independently, against the ends of the cylinder. Pictured in reference.[21]

* If the cylinder were rigidly mounted to the chassis, it would provide fully independent suspension, but it is not rigidly mounted. It is mounted using an additional set of springs, originally made from steel, called "volute" springs, but on later models made from rubber. These springs allow the front and rear suspension to interconnect.

* When the front wheel is deflected up over a bump, the front pull rod compresses the front spring inside the cylinder, against the front of the cylinder. This also compresses the front "volute" spring pulling the whole cylinder forwards. That action pushes the rear wheel down on the same side via the rear spring assembly and pull rod. When the rear wheel meets that bump a moment later, it does the same in reverse, keeping the car level front to rear. When both springs are compressed on one side when travelling around a bend, the equal and opposite forces applied to the front and rear spring assemblies reduce the interconnection significantly. This stiffens the suspension after a certain amount of body roll has been achieved. It allows the 2CV to have very soft "bump mode" absorption, without wallow or uncontrolled float.


Eli luulin tilanteen olevan kuin tuossa toisen täplän alussa eli sylinterit ovat tiukasti paikallaan ja näinhän nyt siis ei ole. Seison korjattuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
maddis kirjoitti:
Eli luulin tilanteen olevan kuin tuossa toisen täplän alussa eli sylinterit ovat tiukasti paikallaan ja näinhän nyt siis ei ole.


...ja lisää löylyä: missä (A-sarjaan perustuvassa) mallissa sitten on kiinteät sylinterit? :D



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 10.06.2010 11:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
2cvkimmo kirjoitti:
Ja jatkokysymys aihetta sivuten: missä massatuotantoautossa oli ensimmäisenä yhdistetty kaasunestejousitus?

Eikös se joku Morris ollut, ensin tuli se pakkasnesteelle toisiinsa kytketty kumijousi ja sen jälkeen vielä kaasujousikin?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 11.06.2010 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
BMC:llä ensin "hydrolastic" josta jatkokehitelmänä "hydragas"

ja WIKI-lainaus perään:

Cars using the Hydrolastic suspension system:

BMC 1100
Mini (from 1964 to 1971)
Austin America (from 1968 to 1971)
Austin 1800
Austin Maxi
Austin 3-Litre
MG 1100 (from 1962 to 1968)
Morris 1500
Huffaker Indianapolis cars 1964-1969 "MG Liquid Suspension Special"
MG MGF 1995-2002
Wolseley Hornet
Riley Elf
Cars using the Hydragas suspension system:

Austin Ambassador
Princess
Austin Allegro
Austin Metro
Rover Metro
Rover 100
MGF


..Minissä kai oli aluksi erillisjoustus kumikartiojousin joka pyörälle ja siihen taas vähin äänin tuon mehuvaiheen jäkeen palattiinkin.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 11.06.2010 14:53 

Viestit: 208
Kyllä C6:ssa on kahta eri jousitusta ja se ainut oikea on vain V-koneisissa malleissa. Muissa on tavallinen C5 (X7) jousitus. X7-malleissa ei ole 16 asentoista iskunvaimennuksen säätöä, eikä pyöräkohtaista liike/korkeustunnistinta, joita perusmallissa on 2kpl vakaajatankojen keskelle ruuvattuna ja V-koneisissa 4kpl, jokaiseen pyörään erikseen kytkettynä. Jousipalloja on kummassakin versiossa 8kpl. Ominaisuudet on todettu aisti ja näköhavainnoin! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 11.06.2010 18:58 

Viestit: 142
huoltomies kirjoitti:
Kyllä C6:ssa on kahta eri jousitusta ja se ainut oikea on vain V-koneisissa malleissa. Muissa on tavallinen C5 (X7) jousitus. X7-malleissa ei ole 16 asentoista iskunvaimennuksen säätöä, eikä pyöräkohtaista liike/korkeustunnistinta, joita perusmallissa on 2kpl vakaajatankojen keskelle ruuvattuna ja V-koneisissa 4kpl, jokaiseen pyörään erikseen kytkettynä. Jousipalloja on kummassakin versiossa 8kpl. Ominaisuudet on todettu aisti ja näköhavainnoin! :)


Mielenkiintoista. Tarkoitatko, että tuota pyöräkohtaista jousitusta ei ole kuin C6 V6 malleissa eikä ollenkaan C5 X7 V6 -malleissa?

Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista käydä kokeilemassa tuollaista erilaisempaa, nimittäin tuo tavallinenkin on jo sen verran kiva... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 12.06.2010 00:45 

Viestit: 19
Säätyvä iskunvaimennus ja aktiivijousitus vain C6 V6 HDI ja V6 bensa. Ei C5:ssä edes V6 malleissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Oikeasti" pyöräkohtainen jousitus
ViestiLähetetty: 12.06.2010 15:48 

Viestit: 103
Tässä tulikin paljon valaisevaa tietoa. Muistaisiko joku, tai löytyisikö salapoliiseja selvittämään, mitä etua on tavoiteltu suunnitelmissa C5:n pyöräkohtaisesta paineentuottojärjestelmästä. Kustannussäästöäkö? Kallistuksenvakaajat olisi voitu varmaan jättää pois, mutta... Löytyykö jostain kaavakuvia? Onko ollut prototyyppejä? Näitä huhuja liikkui 90-luvun lopulla aikana ennen C5:n esittelyä. Kerholehdessäkin asiaa sivuttiin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: