Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 11.05.2010 13:32 

Viestit: 5
Olen vm -00 xanttu farmarin onnellinen(?) omistaja. Paria sähköjohtojen väsymisestä johtuvaa valojen ja keskuslukon ongelmaa lukuunottamatta tyttö on palvellut hyvin. Nyt käytätin renkaanvaihdossa liikkeessä, kun oli pakko ostaa uus rengassarja hiihtoliiton hyväksymien tilalle. Sen jälkeen ilmeni ikävä toimintahäiriö. Tyttö ei enää hilaakaan pitkää peräänsä ajokorkeuteen. :( Testasin ääriasennot, ne toimii ja hydrauliikkaöljyn pinta ok. Mikä on särkynyt? Ideoita? Voiko vika olla siinä korkeuden valitsimessa, normi ajokorkeus "pimeänä"? Varoitusvaloja ei pala ja ehdinkin jo harmikseni hetken huristella ennen kuin keksin syyn kenguruoireille. Pahin pelkoni on tonniluokan huoltokeikka merkkihuollossa, mutta sinne sitä kai on alistuttava.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 11.05.2010 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Blondi_ratissa kirjoitti:
Olen vm -00 xanttu farmarin onnellinen(?) omistaja. Paria sähköjohtojen väsymisestä johtuvaa valojen ja keskuslukon ongelmaa lukuunottamatta tyttö on palvellut hyvin. Nyt käytätin renkaanvaihdossa liikkeessä, kun oli pakko ostaa uus rengassarja hiihtoliiton hyväksymien tilalle. Sen jälkeen ilmeni ikävä toimintahäiriö. Tyttö ei enää hilaakaan pitkää peräänsä ajokorkeuteen. :( Testasin ääriasennot, ne toimii ja hydrauliikkaöljyn pinta ok. Mikä on särkynyt? Ideoita? Voiko vika olla siinä korkeuden valitsimessa, normi ajokorkeus "pimeänä"? Varoitusvaloja ei pala ja ehdinkin jo harmikseni hetken huristella ennen kuin keksin syyn kenguruoireille. Pahin pelkoni on tonniluokan huoltokeikka merkkihuollossa, mutta sinne sitä kai on alistuttava.


Siellä on kuuluisa muoviklipsi joka saattaa irrota/rikkoutua ja sitten ei enää takapään ohjaus ole hallinnassa. Osa maksaa kai muutaman euron ja tuolla nikillä saat sen varmaan vaihdatettuakin ilman kustannuksia ;)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 11.05.2010 13:46 

Viestit: 5
Kiitos putkimies22! Toivottavasti vika on tuossa ja saisin tuon isohkon ahterin taas hallintaan. :lol: Ja eikun paikalliseen varaosaliikkeeseen jahka isäntä tuo kakkosauton himaan. Ja jos käy tuuri, niin osaavat ihan tebikalla vaihtaa. Renkaanvaihtaja ei sitten ilmeisesti ole perehtynyt sitikan hienouksiin ja on älyn loppuessa käyttänyt voimaa tuon valitsimen kanssa. :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 11.05.2010 16:53 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Asiaan kuuluu myös noiden korkeusvipujen nivelten huolto, rasvaus. Tuo muovinen "kananluu" saattaa rikkoutua, kunjos sen nivelet ovat ruosteessa. Sitten ahteri onkin holtiton korkeussuunnassa. Hydraulineste, LHM, onko riittävän tuoretta (60tkm vaihtoväli, keskimäärin, jarrujen ilmauksineen).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 08:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Ja mainittakoon ensiapuna vastaavaan tilanteeseen, että korkeudensäätövivulla kikkailemalla saa perän kohtalaiseen ajokorkeuteen aina joksikin aikaa kerrallaan, jos ei tuolla tien päällä heti pääse klipsua vaihtamaan. Siis näin:
1) auto makaa lahnana maassa
2) vipu ylimpään asentoon
3) kytätään, kun perä alkaa nousta
4) ennen kuin on noussut ihan tappiin, livautetaan vipu äkkiä ala-asentoon (nousu pysähtyy) ja siitä heti ajoasentoon (ei ehdi alkaa laskea)
5) perä on nyt kohtalaisen sopivassa ajokorkeudessa ja pysyy - mm. ohivuotojen määrästä riippuen - siinä useita kymmeniä kilometrejä kerrallaan. :P



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ihan vinkkinä: Yhtä sellaista muovitankoa kannattaa pitää mukana vaikka tuhkakupissa. Maksaa muistaakseni pari euroa eikä ole vaikea vaihtaa, kun kerran harjoittelee.

(Tai sitten vaihtaa ne tangot ennakkohuoltona LHM:ien vaihdon yhteydessä...)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Jos pääset Kouvolan seudulle, niin voin vilkaista, ja ehkä korjata vian melkein hetkessä. p. 0400 958 748


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 10:47 

Viestit: 5
Kiitokset kaikille ohjeistuksesta. Ongelmaksi muodostuikin nyt varaosan saaminen tänne jumalanhylkäämään niemennokkaan, suomenmaan eteläisimpään "kaupunkiin". :shock: Pitänee kikkailla työmatka ylä- ja ala-asennon reivaamisella, onneksi vain 6km suuntaansa. Parasta oli, että töissä kuulin tuosta klipsusta ja ajattelin sellaisen hommata varalle seuraavalla huoltokeikalla. Nyt 151 mittarissa, huolto 160:ssä. Niin lähellä mutta niin kaukana. Ja eikun puhelin kuumaksi, jos jostain onnistuisi saamaan osan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Oletkos blondi ihan varma, ettei olla samassa työpaikassa täällä eteläkärjessä? ;)
Ettei sinulla satu olemaan sellainen hopeanharmaa Break?
Nimim. Vaimolla tumman vihreä Xantia.

Lähin paikka, mihin osan saa tilattua, on BD-auto Tammisaaressa. Lohjalta ja Salosta löytynee hyllystä.
Olen menossa perjantaina Lohjan ohi.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 11:00 

Viestit: 5
No nyt olen varma, notta samassa paikassa ollaan töissä. Ehti ehkä jo työ s-postiisi avunpyyntökin. :lol:

Ja pitää koittaa jos tuolta tammisaaresta joku suvaitsis mulle vastatakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 11:06 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Siis eihän se klipsi sieltä minnekään ole tippunut vaan on väljyyttään irronnut toisesta päästä. Väliaikaisesti sen voi pistää paikkaansa ja voi pysyä pitkänkin matkaa. Ja sopivalla nippusidevirityksellä pysyy vaikka kuinka pitkästi.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 12.05.2010 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Totta tämäkin. Toimii tilapäiskorjauksena mutta oma kokemus on, että jos kuluneen tangon virittää kiinni nippareilla niin, että se pysyy, se toisinaan haittaa korkeudensäädön toimintaa aivan ääriasennoissa.
Ajamaan toki pääsee normaalikorkeudella ongelmitta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 13.05.2010 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
svc kirjoitti:
(Tai sitten vaihtaa ne tangot ennakkohuoltona LHM:ien vaihdon yhteydessä...)
Ei sentään. LHM:thän vaihdetaan kuitenkin joka syksy. Säätimien linnunluut kestävät kyllä vähintään 5 vuotta ongelmitta. Ympäristön puhdistus ja nivelten voitelu LHM:ien vaihdon yhteydessä sen sijaan ei ole yhtään liioiteltua.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 16.05.2010 23:31 

Viestit: 5
Ajattelin vielä tulla kiittämään kaikkia blondille vihjeitä antaneita. Ja erityiskiitos tietysti svc:lle, jonka ystävällismielisellä avustuksella sain varaosan ja vieläpä asennuspalvelunkin. Xantian valtaisa ahteri tottelee taas ja voipi huristella kauniina kesäpäivinä. :mrgreen:
Tämähän osoittautui ihan huippupalstaksi. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 02.06.2010 10:14 

Viestit: 2
moi ! .... tota , mistä korkeuden säätimen jutut löytyy. tartteeko mennä nosturille ku niitä rassaa? monta on ollu mutta nyt vasta eka kerran bragaa. :?: :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 02.06.2010 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Säätimet löytyvät auton alta keskilinjalta pyörien kohdalta. Nosturi on suositeltava, mytta ajorampeilla tai pukeillakin auton saa tarpeeksi ylös.

Siis niin ylös, että auton alle mahtuu turvallisesti myös jousituksen ollessa täysin ala-asennossaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 02.06.2010 13:56 

Viestit: 2
ok tnx! kyllä ne nyt löytyy. pallo vika se kyllä olikin, vaihdetaan ne ja katsotaan alkaako hän käyttäytyä kuten ranskattaren kuuluukin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 08.06.2010 08:46 

Viestit: 1496
Nippelitietona sen "muovisen klipsin" kauppanimi kuuluu korkeussäätimen välitanko. Viidellä eurolla niitä saa kaksi. :D Tämä ketju mielessäin hamstrasin molempien Xantioiden hanskalokeroihin yhdet tangot hätävaraksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 19.07.2010 07:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei aina auta uusi "kananluu". Koska taaempi pallonivel voi olla ruostuneena pienentynyt. Nyt tilapäisesti millin pehmytteräslangalla pysyy luu paikallaan. Nivelpalloja saa, mutta saako ruostumattomina. Nivelpallo on ilmeisesti standarditavaraa, joten voisi löytää koneliikkeistäkin. En ole vielä sen enemmän tarkistanut, mutta onko pallo 10mm ja kierre M8. Vastaavia palloja käytetään mm. kaasujousissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 19.07.2010 07:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Missä voisi olla vika kun '98 Xantia breakin perä ei nouse sen jälkeen kun paineet on laskettu pois? Viisi minuuttia odotin eikä takana tapahtunut mitään. Etupää nousee lähes heti. Takapää lähtee nousemaan kunhan käyttää korkeudensäätövipua ylemmässä asennossa ja siirtää sitten ajokorkeuteen. Linnunluu on tukevasti paikallaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ahterilla vaikeuksia
ViestiLähetetty: 19.07.2010 08:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Teuski kirjoitti:
Takapää lähtee nousemaan kunhan käyttää korkeudensäätövipua ylemmässä asennossa ja siirtää sitten ajokorkeuteen. Linnunluu on tukevasti paikallaan.

Korkeudensäädinhässäkässä väljää tai jumitusta. Ensiapuna pesu ja rasvaus.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: