Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 07.06.2010 19:30 

Viestit: 497
Meidän kaikkien tienkäyttäjien ystävä, liikennepoliisi, järjestää kerran pari kuukaudessa jonkin teemaviikon saattakseen meidät rikolliset kuriin ja herran nuhteeseen. On rengasratsiaa (yhteistyössä rengaskauppiaiden liiton kanssa), turvavyön- tai kännykänkäytön tarkkailuviikkoa, ja joskus selvitellään ajonopeuksia tehostetusti budjetoitujen sakkotulojen varmistamiseksi.

Viimeisin meidän kaikkien turvaksi suoritettu operaatio oli Tehostettu Risteysvalvonta. HS:n uutisten mukaan huomautuksia ja toista sataa sakkoa kirjoitettiin mm. ylinopeudesta, turvavyön kayttämättömyydestä ja matkapuhelimen käytöstä. Uutisessa mainittiin, että ”suuntavilkun käyttämättä jättämiseen puututtiin muutamaan otteeseen”.

Omasta mielestäni kaikkein viheliäisin ja jatkuva ongelma risteyksien tuntumassa on, että ei tiedä, mitä muut liikkeellä olijat aikovat. Jatkuvasti näkee tapauksia, että suuntavilkkua ei käytetä tai se pistetään päälle sitten, kun ollaan jo kääntymässä, siis silloin, kun suuntavilkkua ei muun liikenteen varoittamiseksi enää edes tarvita.

Vilkun liian myöhäiseen kytkemiseen poliisi ei kuitenkaan puutu, sillä se on liian helposti riitatutettavissa. Laissa pitäisi olla metrin tarkkuudella määritelty, missä vilkku tulee kytkeä päälle, ja metrin tarkkuudella sanottu missä se muu liikenne on, jota kuuluu vilkulla varottaa. Tätä ei kuitenkaan ole lakiin kerrottu, ja siksi liikennerambomme puuttuvat vain niihin seikkoihin, jotka ovat yksiselitteisesti todennettavissa ja sakotettavissa – tutkan näyttämä nopeus – turvavyö kiinni/auki – kännykkä korvalla/tai ei, ym ym – myös risteysajokäyttäytymistä valvoessaan.

En muista kärsineeni kanssa-autoilijoiden kännykänkäytöstä, turvavyönkäytöstä tai ajonopeudesta risteysalueella, mutta vilkun käyttämättömyydestä tai kytkemisestä päälle vasta käännyttäessä on usein ollut riesaa. Tähän ei poliisi kuitenkaan puutu – ei edes Tehostetun Risteysvalvonnan viikollaan kuin "muutamaan otteeseen".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 07.06.2010 20:46 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
niihä se on poliisillakin, siitä mennään yli mistä aita on matalin.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 07.06.2010 22:18 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
:lol:
Taas päästään vääntämään kättä näistä ikiihanista liikennekäyttäytymisasioista...
Ketjun aloituksesta haiskahtaa läpi että se ihan ok painella vanhoilla vihreillä hana pohjassa risteykseen puhuen kännykkään ilman hands freetä ja ilman turvavyötä! :twisted:
Mielenkiintoinen näkökulma...
Kyllä noiden valvominen on poliisille tärkeää työtä. Jos olis täysin yhden tekevää mitä teemme autolla ajaessa sattuisi etenkin kaupunkiliikenteessä paljon enemmän kolareita ja jopa yliajoja. Täysin varmasti.
Itse olen useasti nähnyt että suuntavilkun myöhäinen käyttö tai käyttämättä jättäminen on hyvin usein sidoksissa kännykkään puhumiseen ilman hf:ää samanaikaisesti.
Selkeästi nähtävissä että ei keskitytä tarpeeksi liikennetapahtumaan.
Usein saa körötellä alinopeudella ajavien perässä kun kännykkän pälpätäys vie kaiken keskittymisen.
Turvavöiden käyttämättä jättäminen on tietenkin jokaisen oma asia. Jos haluaa heittää veivinsä pienessäkin kaupunkialueella tapahtuneessa peräänajossa tms. niin siitä vaan.
Mutta valitettavasti yhteiskunnallisesti tuo ei ole kannattavaa, koska ilman vöitä ajettu pieni kolari johtaa mitä todennäköisemmin loukkaantumiseen ja jopa pysyvään vammautumiseen. Loukkaantuneen hoito ja vamman pitkäaikainen hoito maksaa yhteiskunnalle paljon. Jos sakottamalla saadaan edes yksi loukkaantuminen vähemmäksi niin ollaan säästetty jo paljon enemmän rahaa, kuin tuon sakon määrä on.
No niin... eiköhän tämä nyt riitä tällä erää. Raati jatkakoon...
:D



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 01:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Ymmärrän kyllä tavallaan tuon vilkun käyttämättömyyden. Sehän on merkki toisella kaistalla ajavalle että nyt vedetään turvaväli kiinni. Tuo perkelehän yrittää mun eteeni :evil:



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 07:02 
miki kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tavallaan tuon vilkun käyttämättömyyden. Sehän on merkki toisella kaistalla ajavalle että nyt vedetään turvaväli kiinni. Tuo perkelehän yrittää mun eteeni :evil:

Ai käännyttäessä risteyksessä vai.
Ja kännykkään puhuminen vie huomion ajonopeudesta ym liikenteessä. Monesti esim. moottoritiellä ajaessa huomannut, että edellä ajavan nopeus vaihtelee ja on hitaampaa kuin muiden ja syy löytyy siitä kun on kännykkä korvalla. Sitten kun olet ohittanut ko. auton vähän ajan kuluttua se toinen on saanut puhelun loppumaan ja menee ohi niin maan perusteellisen kovaa. Pitäähän se puhuessa hukkaan mennyt aika saada takaisin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Kami kirjoitti:
Ketjun aloituksesta haiskahtaa läpi että se ihan ok painella vanhoilla vihreillä hana pohjassa risteykseen puhuen kännykkään ilman hands freetä ja ilman turvavyötä! :twisted:


...luepas vielä uudestaan...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 08:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
2cv-Olli kirjoitti:
Omasta mielestäni kaikkein viheliäisin ja jatkuva ongelma risteyksien tuntumassa on, että ei tiedä, mitä muut liikkeellä olijat aikovat. Jatkuvasti näkee tapauksia, että suuntavilkkua ei käytetä tai se pistetään päälle sitten, kun ollaan jo kääntymässä, siis silloin, kun suuntavilkkua ei muun liikenteen varoittamiseksi enää edes tarvita.


Juuri näin. Monessa ajokissa valojen syttyminen on kytköksissä etupyörän kääntymiseen. On myös paljon ns. premium-autoja, joihin ei ilmeisesti vakiona näitä vilkuttimia kuulu. Lisävarusteenakin jäi tilaamatta, kun brändilogo maksoi mansikat ja maltaat ja rahoitus loppui kesken.

Mää olen sen verran paskiainen, että olen käynyt kuittaamassa ja kysymässä tampioilta tilaisuuden tullen, jotta kuuluuko se vilkahteleva kellertävä valaisin ollenkaan tämän vuosimallin ajopeleihin. Yleensä vastaus on ollut pään tärinää ja mokellusta.

Ajokortin ei pitäisi olla kansalaisoikeus. :evil:



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Minä olen ensimmäiseen sitikkaani saanut auton kylkeen, vilkun se laittoi päälle samalla kädenliikkeellä kun käänsi rattia. Reagointiaikaa jäi nanosekunti ja sitten beksiä vietiin vauhdilla niittyhallituksen puolelle.
Omaksi epäonneksi paikka oli taajamaa jolloin ohituskielto on voimassa vaikkei keltaista sulkuviivaa olekkaan. Kyseessä siis asvalttitie ja siitä poikkeava hiekkatie (t-risteys). Vik aoli siis täysin minun vaikka pystyin näyttämään toteeen puolen tusinaa liikennerikkomusta toisen puolelta. Hommasin esim todistajaksi takana ajaneen auton kuljettajan (poliisi ei häntä kuulemma pystynyt löytämään). Sakkoa sain tällä kuitenkin alennettua (1500->1200mk) mutta pahin on että se pölvästi opel-kuljettaja todenäköisesti edelleenkin kokee tehneensä kaiken oikein :evil:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 10:23 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Lainaa:
...luepas vielä uudestaan...

No on tuossa alussa mielestäni näkyvissä selkeästi asenne että ihan turhaa valvontaa tekevät poliisit, kun moisia kännykkäänpuhumisia ja vöiden käyttämättä jättämisiä valvovat...
ON kirjoittaja ehdottomasti kyllä oikeassa, että VILKUN käyttämättömyyttä tulisi valvoa ja etenkin sitä tulisi VOIDA sakottaa kiistatta.
...itseäni vaan aina sapettaa kun arvostellaan poliisin työtä kärkkäästi vaikka kyse olisi selkeästä pykälissä säädetyn asian noudattamisen valvonnasta. Säännöt on tehty liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takaamiseksi kaikille tienkäyttäjille ja jos säännöistä poiketaan tulee siitä rangaista. Ei me mitään Villiä Länttä kaivata...
Itsekin olen yhden ylinopeussakon ja kaksi parkkisakkoa saanut ja pakko se on ollut myöntää että oikeutettuja nuo sakot olivat. Itse olin tyhmä ja rikoin sääntöjä.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 10:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Kyllähän noita vilkuttajia saisi sakotettua vaikka kuinka. Esim motarille mennessä moni kääntää ensin ryhmittymiskaistalle ja kytkee vilkun vasta siellä jolloin sen informatiivinen viesti on jo vanhentunut. Näkeehän sen jo muutenkin että se on motarille menossa. Mutta tuo ei ole niin paha rasti. Pahempia on esim ne jotka ovat kääntymässä vasemmalle mutta ryhmittyvät oikealle. Vilkku viestii vasemmalle, ajolinja oikealle. Siinä ei auta muu kuin jäädä odottamaan.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Yksi ohje, jota olen itse koittanut noudattaa... Älä ajattele, vilkuta. Tarkoitan sitä, että vilkutuksen on hyvä tulla selkäytimestä. Minun itsetuntoni antaa myöten kertoilla aikeistani etusessa. Minulla ei ole salattavaa liikenteessä.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 10:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
dieselflosse kirjoitti:
Yksi ohje, jota olen itse koittanut noudattaa... Älä ajattele, vilkuta. Tarkoitan sitä, että vilkutuksen on hyvä tulla selkäytimestä. Minun itsetuntoni antaa myöten kertoilla aikeistani etusessa. Minulla ei ole salattavaa liikenteessä.


Tai silloin kun alkaa höllätä kaasua. Näin kenenkään takanatulevan ei tarvitse ihmetellä mitä tuo aikoo.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 11:19 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Ajattelun puute vaivaa aika useaa liikkujaa, käytetään vilkkua kun ollaan kääntyvällä kaistalla mutta ei siirryttäessä sinne, tällä logiikallahan vilkkua pitäisi käyttää jokaisessa mutkassa :mrgreen:

No, kokeneemman autoilijan seuraavan liikkeen näkee jo ajolinjoista paljon ennen vilkkua, osalla taas ei sitten laskentakapasiteetti riitä hoitamaan useampaa asiaa samaan aikaan, vaarallisimpia on nää jotka eivät selvästikään tiedä mihin ovat menossa, onneksi moiset erottaa yleensä jo kaukaa :?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Autokoulussa opettivat, että ensin tulee syy ja sitten seuraus. Eli jos olet hidastamassa kääntymiseen valmistautumisen seurauksena, laitat ensin vilkun päälle ja sitten alat hidastaa. Eli tuossa vaiheessa ainakin viimeistään vilkku päällä. Toki on tilanteita, joissa ei hidasteta, mutta vilkutetaan (esim. kaistanvaihdot)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 11:40 

Viestit: 497
Kami kirjoitti:
:lol:
...Ketjun aloituksesta haiskahtaa läpi että se ihan ok painella hana pohjassa risteykseen puhuen kännykkään.....
Usein saa körötellä alinopeudella ajavien perässä kun kännykkän pälpätäys vie kaiken keskittymisen....
:D


Kumpaakos se kännykkään puhuminen siis aiheuttaa – hana pohjassa ajoa vai ”alinopeutta”?

Emmekös me lainkuuliaiset hallintoalamaiset aja aina ”alinopeutta”, mikä yleisesti käsitetään nopeusrajoitusta alhaisemman ajonopeuden käyttämisenä. Se rajoitusmerkki tarkoittaa suurinta sallittua ajonopeutta, ei suositeltavaa nopeutta tms.

”Alinopeuteen” on hyvä viimeistään nyt totutella, kun kohta siirrytään nollatoleranssiin nopeusvalvonnassa. Koska valvontalaitteiden tarkkuus on +/- 3kmt, voi huomautus tulla 78 kmt todellisesta nopeudesta 80-alueella valvontalaitteen näyttäessä toleranssinsa puitteissa 81 kmt. Kolmannesta huomautuksesta lähtee kortti hyllylle, vaikkei olisi eläessään ajanut ylinopeutta.

Siis ajakaamme "alinopeutta".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
2cv-Olli kirjoitti:
Kami kirjoitti:
:lol:
”Alinopeuteen” on hyvä viimeistään nyt totutella, kun kohta siirrytään nollatoleranssiin nopeusvalvonnassa. Koska valvontalaitteiden tarkkuus on +/- 3kmt, voi huomautus tulla 78 kmt todellisesta nopeudesta 80-alueella valvontalaitteen näyttäessä toleranssinsa puitteissa 81 kmt. Kolmannesta huomautuksesta lähtee kortti hyllylle, vaikkei olisi eläessään ajanut ylinopeutta.

Siis ajakaamme "alinopeutta".

Aivan uutta tietoa minulle.
Missä on kerrottu, että siirrytään nollatoleranssiin?
Missä kerrotaan, että kolmannesta huomautuksesta lähtee kortti hyllylle?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 12:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Sitten vielä tekotaiteellisesta tarkkuudesta viestivä ns. puolenvilkun vilkahdus, juuri kun ollaan siirtymässä toiselle kaistalle, tjms. Yhtälailla siinä vilkkuviiksi kuluu!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
ealab kirjoitti:
Sitten vielä tekotaiteellisesta tarkkuudesta viestivä ns. puolenvilkun vilkahdus


...itse huomaan syyllistyväni tähän, kun välillä pyörittelee teutonisia ajokkeja "kolmen väläyksen"-kaistanvaihtoautomatiikalla ja siirtyy takaisin kiesiin jossa tällaisia ominaisuuksia ei olekaan...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 13:37 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Vaimolla on just tommonen paha tapa, että vilkku laitetaan päälle vasta kun jo vaihdetaan sitä kaistaa... olen yrittänyt vääntää piikkilangasta että vilkulla kerrotaan aikeesta mitä halutaan tehdä ei siitä mitä juuri nyt tehdään (no tietty se pidetään myös päällä ryhmittäymisen tai kääntymisen loppuun asti).

Muistan lapsuudestani että isoisäni, joka ajoi autoa vielä melkein 80 vuotiaana vaikka alkoi olla kaihin takia jo puolisokea ja kuulokin oli huono, käytti vilkkua aina kun käänsi autoa esim. kesämökkimme pihalla :-D



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 14:55 

Viestit: 497
[/quote]
Aivan uutta tietoa minulle.
Missä on kerrottu, että siirrytään nollatoleranssiin?
[/quote]

on jo siirrytty:

Lainaus Aamulehti.fi -sivustolta:

"Nopeusvalvonnassa noudatetaan viime lokakuussa voimaan tulleita, entistä alhaisempia puuttumisrajoja. Tällä viikolla poliisi aikoo Pirkanmaalla puuttua ajoon jo silloin, jos autoilija ylittää sallitun nopeusrajoituksen yhdellä kilometrillä tunnissa. Yhdenkin kilometrin ylinopeudesta seuraa suullinen tai kirjallinen huomautus."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 16:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
2cv-Olli kirjoitti:
Aivan uutta tietoa minulle.
Missä on kerrottu, että siirrytään nollatoleranssiin?


on jo siirrytty:

Lainaus Aamulehti.fi -sivustolta:

"Nopeusvalvonnassa noudatetaan viime lokakuussa voimaan tulleita, entistä alhaisempia puuttumisrajoja. Tällä viikolla poliisi aikoo Pirkanmaalla puuttua ajoon jo silloin, jos autoilija ylittää sallitun nopeusrajoituksen yhdellä kilometrillä tunnissa. Yhdenkin kilometrin ylinopeudesta seuraa suullinen tai kirjallinen huomautus."

OK
Entäs tuo toinen väittämä? "Missä kerrotaan, että kolmannesta huomautuksesta lähtee kortti hyllylle?"
Mulla on ollut se käsitys, että noita huomautuksia saa tulla vaikka kuinka paljon. Vetää vähän torsoksi tuon nollatoleranssin.

Siinä on meinaan pokassa pitelemistä, kun Pirkanmaan poliisi huomauttelee 1km/h ylityksestä.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 17:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Asiaahan tässä tavallaan puhutaan, en halua kommentoida keskustelua, mutta tuommoset nollatoleranssi jutut :mrgreen: Siellä on taas joku toimittaja ottanut hyvää huumoria vastaan, tuohan on ihan paskapuhetta, tai siis kirjoitusta ;) No hyvät naurut sain :mrgreen: Huomautuksia ja kortti pois, ei saatana, kaikkea paskaa sitä ihmiset uskookin :roll:
Eiköhän poliisilla ole tärkeämpiä tehtäviäkin, kuin kytätä jotain vilkunkäyttöä, tai jotain tanan risteyskäyttäytymistä? Ainakin toivoisin niin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
2cvkimmo kirjoitti:
...itse huomaan syyllistyväni tähän, kun välillä pyörittelee teutonisia ajokkeja "kolmen väläyksen"-kaistanvaihtoautomatiikalla ja siirtyy takaisin kiesiin jossa tällaisia ominaisuuksia ei olekaan...
Nuo automatiikat ovat itseäni ihmetyttäneet. Miksi se on kolme välähdystä, eikä esimerkiksi kymmenen välähdystä? Kun laittaa vilkun päälle ja vilkaisee vielä kerran olan ylitse ja kääntää pään taas eteenpäin ja alkaa kääntää rattia, on mennyt jo se pari välähdystä ainakin ja tuskinpa kukaan tekee kaistanvaihtoa esim. moottoritiellä pyörät linkussa jne, joten automaattivälähdykset loppuvat armotta kesken :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 08.06.2010 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Toisilla se automatiikka tuntuu kestävän kilometri tolkulla(vieläpä moottoritien ohituskaistalla) :mrgreen: Minusta tuo kolme on riittävä, ei sitä tarvitse kaistanvaihdossa enempää. Tieliikennelaissa on määritelty vilkunkäyttö, mennään sen mukaan, tai ollaan menemättä. Ei se vilkunkäyttö oikeuta menemään yhtään mihinkään, korkeintaan antaa suvaitsevien ihmisien, niin halutessaan antamaan sinulle tilaa. Sitten nämä kiertoliittymät(kaikista lienee käännytään oikealle?) tässä se automatiikka loistaa, poistumiset voi olla viiden(5) metrin välein, joten ihan sama vaikka ei vilkkua käyttäisikään, liittymään pyrkijän osalta se on turhaa, sitä tuskin nähdään. Vaikka nähtäisiin, ei sillä olisi mitään merkitystä :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tehostettu risteysvalvonta ja suuntavilkku
ViestiLähetetty: 09.06.2010 07:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
Nuo automatiikat ovat itseäni ihmetyttäneet. Miksi se on kolme välähdystä, eikä esimerkiksi kymmenen välähdystä?

Sama juttu, viisikin olisi jo paljon parempi juttu. No, kolme riittää siinä vaiheessa, kun ollaan jo puoliksi toisella kaistalla. Tosin siihen riittäisi se puolikaskin vilkautus, ei se enää siinä vaiheessa mitään auta...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: