Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 20.01.2010 17:25 

Viestit: 39
Lexa kirjoitti:
Onpas mielenkiintoinen mazda...tuotiinko aikoinaan Suomeen? Ei ainakaan minun verkkokalvoille/muistiin ole tarttunut.


Ymmärtääkseni ei ole uutena Suomessa myyty. Tuo vehje on varmasti ollut kallis uutena ja jokseenkin huono sijoituskohde, vaikka tuo 13B moottori onkin ilmeisesti onnistunut wankkeli moottoriksi, onhan kyseistä konetta saanut vielä vuoden 2002 RX-7:kaan, ei tuo kuitenkaan korkean polttoaineen kulutuksen ja huonon kylmäkäynnistyvyyden vuoksi ole kovin yleinen täällä pohjoisessa, varsinkaan 70-luvun Suomessa keskellä öljykriisiä. Moottorissa on tosin erillinen sub-zero -laite jolla voidaan pakkasessa ruikkia pakkasnestettä (muistaakseni glykolia) kaasuttimeen, mutta ottaen huomioon wankkeleiden tiivistysongelmat ja sen että kammio on alumiinia ja päädyt rautaa on öljyä ja bensaa palanut huomattavia määriä ennen kuin kone on ollut lämmin. Lisäksi hienostuneessa laitteessa on lyhyet huoltovälit joita on pakko noudattaa ellei halua laitetta rikkoa.
Ruotsissa on ollut 70-luvulla enemmän valuuttaa ja sieltä noita vehkeitä löytyy, Suomessa on ilmeisesti muutama RX-4, joista osassa todennäköisesti normaali mäntämoottori.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 02.04.2010 20:53 

Viestit: 39
No niin nyt autossa on leima. Tosin alapallonivel piti vaihtaa eteen ja varaosa-autosta ottaa ehjempi pakoputken loppupätkä. :)

Joo-o, päätin sitten ajaa bx:llä Espoosta Turkuun pääsiäiseksi. Ei ole helppoa. Ensin piti ajaa motarilta sivuun kun meinasi renkaat irrota, ilmeisesti vanha pulttipyssy vetää viimeisiään, kun oli kaikki vanteenpultit hieman löysällä :shock: . Sitten autosta häviää tyhjäkäynti paimion abc:lle :| . Ja lopuksi kun pääsen perille tulee (ilmeisesti laatikosta) öljyt jokseenkin kovaa vauhtia ulos :lol: . Täytyy vissiin ostaa huomenna paksumpaa öljyä laatikkoon ja yrittää ajaa sunnuntaina takaisin Espooseen pajalle, välillä öljyä lisäillen :? . Ilmeisesti öljy tulee perästä vetarin tiivisteestä, täytyy tutkia. Tyhjäkäynti varmaan löytyy kun tutkii imuvuodot ja säätää sen sytytysennakon uudestaan.
Hauskinta hommassa oli naapuri, joka beksin huomatessaan kysyi, että onko ollut ongelmia hydrauliikan kanssa, kun se hänellä joskus aikoinaan aina hajosi, vaikka eikai tuo vielä sulla kovin pitkää ole ollut. Sanoin, että hydrauliikka toimii hyvin, mutta laatikon öljyt on tossa parkkiksella :lol: .

Ei ole helppoa tämä autoilu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 05.04.2010 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Hyvä auto! Tai jotain... Onko Anteron Volvo vielä kunnossa?



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 07.04.2010 00:54 

Viestit: 39
Siert kirjoitti:
Hyvä auto! Tai jotain... Onko Anteron Volvo vielä kunnossa?

Ihmeellisiä nuo Volvot, pääsee A:sta B:hen, taino ei aina... mutta tällä kertaa pääsi.
Kolvasin muuten sen puolan navan, ehkä se nyt toimii paremmin :? .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 17.04.2010 13:20 

Viestit: 39
Jahas, puola vaihdettu, nyt auto käynnistyy useammin :) .

Vetarin tiivisteet vaihdettu, nyt vaihdelaatikko ei vuoda, lisäksi laitettu vaihteeksi oikeat öljyt 75W-80.

Ompa jännä, ihmettelin miksi voimansiirto ravistaa ja pitää tyhmää ääntä kun moottorista tulee vetoa tai jarrutusta. Kirosin jo kytkimet ja paineasetelmat. Näköjään jos laatikon ja moottorin välistä puuttuu puolet pulteista ja viimeisetkin pultit on löysällä, sekä laatikon ja moottorin liitoskohta alhaalta on yli sentin auki, voi vika olla laatikon kiinnityksessä :D . Joo, nyt toimii, tosin pakin saa hiljaisemmin päälle kun jarruttaa ensin vitosen synkroilla :lol: . Tää on tätä keskellä yötä kolmenpromillen humalassa korjaamista :? , onneksi säästin varaosa-autosta muutaman pinnapultin.

Nyt on taas sytkäkin säädetty, piti katsoa ohjeet Citroen Visan Haynes -manuaalista, kun ei 16 GTI:tä oikein ole BX:n vastaavassa. Oli muuten tosi hyvät ohjeet. Säädin niiden avulla myös tyhjäkäynnin ja seokset, todella hyvät ohjeet oli. Tyhjäkäyntianturin käänsin pois päältä ja nyt auto on paljon mukavampi ajaa :) .

Alusta on kyllä liian löysä moottoritiellä, täytyy tutkia onko alustassa jotain paranneltavaa tai rikki. Sivutuulessa suoraan sanottuna hieman vittumainen :x .

Täytyy kyllä kehittää lisää tehoa autoon. Ei tuo 115hp millään riitä näin isoon autoon, vaikka ei sillä pahasti jalkoihin jää ja mutkista selviää nopeasti. Voi olla, että jo parempi moottorinohjaus laajakaistalambdalla säädettynä voisi tehdä ihmeitä :geek: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 29.05.2010 17:46 

Viestit: 39
Näköjään jos kytkee ohjaustehostimen paineenoton säiliöön ja sen paineen minkä pitäisi mennä ohjaustehostimelle järjestelmän siihen liittimeen, josta paineen pitäisi palautua tankkiin, hirttää pumppu kiinni :o .

Kävin taas viikolla Turussa, tällä kertaa katkesi kytkinvaijeri. Tulipa sitten ajettua paluumatka n. 160 km ilman kytkintä :lol: . Ruuhka ja liikennevalot eivät olleet kiva yhdistelmä. Onneksi oli sentään helppo homma vaihtaa vaijeri 8-) .
Ensi kerralla menen Turkuun kyllä pendolinolla, nekin hajoaa, mutta ei tartte ite korjata :) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 18.06.2010 16:58 

Viestit: 39
Hydraulipumppu vaihdettu hieman parempaan, nyt ohjaustehostin toimii jokseenkin hyvin. Mutta se onkin sitten ainut mikä toimii. Ilmeisesti, joku venttiilijumissa, kun välillä tulee jarruvalo ja auto rupeaa laskemaan, enään tähän ei auta moottorin kierrättäminenkään :x . Jarruventtiilin vaihto auttoi kyllä auton vajoamisnopeuteen, mutta aivan vehkeestä ajaa töihin kun perä vajoaa puolessa välissä matkaa :? . Kerpele, voisi kokeilla asentaa korjaussarjan virranjakoventtiiliin, jotenkin tuntuu, että se on kaiken takana, varsinkin kun ratin kääntely saattaa välillä auttaa paineitten nousemiseen. No onneksi Saabit on sentään vielä paskempia, tai ei ne oikeesti taida ees olla :oops: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 21.06.2010 16:11 

Viestit: 39
Alumiinivanne soikeaksi, pärkkeles sentään :evil: . Syytän vesi sadetta ja jousituksen puutetta, ei voinut olla liikaa nopeutta mutkassa :roll: . No peltivanteet onkin oikeasti paremmat ajaa. Täytyy jostain silti etsiä yksi kappale korvaavia aluvanteita, liekö Xantiaan alunperin tarkoitettu, täytyy ottaa kuva jos joltain löytyisi.

Ompa kiva ajella työmatkoja ilman jousia :( . Jarrut sentään vielä tuntuvat löytyvän :? . Varaosia ootellessa, onneksi kalja on kylmää, mun tuurilla jääkaappikin kohta hajoaa :lol: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 23.06.2010 01:36 

Viestit: 39
Jahas, vissiin kannattaisi joskus lukea ohjeet ennen koheltamista. Nyt täytyy vissiin säätää ohjaustehostin uudestaan. Männät oli virtausventtiilissä harmaat, mutta kaipa ne toimii tarpeeksi :? . Pitää varmaan vielä laittaa paineensäädin atomeiksi, kaipa sekin voi olla jumissa :| .
Kesäautosta löytynyt iso välys ohjauksessa hieman torpedoi bx:än korjaamista, ei viitsi ajaa leimalle ja pakko käydä beksillä töissä :( . Paskoja autoja nuo Fordit ja osiakaan ei saa kaupasta, Saksasta asti pitää metsästää :evil: . Kuulemma liian harvinainen auto 60 -luvun alun Suomessa :shock: . Pitäisi varmaan paalata kaikki autot ja ostaa Toyota Corolla, ne kuulemma toimii, siihen ne hyvät puolet sitten jääkin :mrgreen: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 23.06.2010 09:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Ehkä minun täytyy osta lisää vuokraautot kaikki TAK-jäsenille ;-)



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 27.06.2010 15:55 

Viestit: 39
Ompa jännä, purin kaksi virtausventtiiliä. Toisessa oli toinen luisti jouseton ja toisesssa luistissa molemmilla puolilla jousi :? . Toisessa hökötyksessä oli jousi per luisti ja lisäksi yksi osa mikä puuttui edellisestä :shock: . Ompa jännä, saa nähdä mitä tästä tulee... Paineensäädin hässäkässä oli löyhkäävää liejua, varmaan joku oma ekosysteemi. Ei ihme jos mikään ei tunnu toimivan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 29.06.2010 22:46 

Viestit: 39
Puhdistettu virtausventtiili ja paineenvaraaja hässäkkä asennettu. Kaikki tuntuisi toimivan. Jännä pihinä tulee vain virtauksenjakoventtiilistä, loppuu kyllä välillä kolaukseen tai jos kääntelee rattia. Tiiä sitten näistä, mitään ei kyllä vuoda, ehkä jotain ilmaa vielä järjestelmässä :? , pihinä myös häviää jos avaa sitä paineen poistamisruuvia vähän. Huomenna koeajo töihin. Kytkin ei taaskaan irrota kunnolla, no ihan sama talvella isompi kone tai jotain ja uusi kytkin sekä vermeet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 30.06.2010 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Pösöni oli iltapäivällä vielä autokerhon pihalla, sitten BX toimii?



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI -91
ViestiLähetetty: 04.07.2010 13:43 

Viestit: 39
Joo, kyllä, nyt toimii hydrauliikka kuin unelma :D . Sihinä on varmaan vaan jotain ohivuotoa jossain, aika sama kun kaikki toimii ;) .


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: