Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 20.06.2010 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
En muista että aiheesta olisi juttua patongissa, enkä haullakaan löytänyt. Kyse on siitä osapallon muotoisesta istukasta johon etupään jousitolpan yläpää tukeutuu. Konehuoneen puolelta näkyy kumilla pinnoitettu osa, jonka yläpuolella jousipallo on. Omassa -98 Xämmässäni tuo osa on aika tavalla ruostunut ja aloin hermoilla seurauksia jos se korkkaa tien päällä. Lisää bensaa liekkeihin tuli kun surffasin aussisammakoiden sivulla : http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=370.

Olisiko patonkiveljes- ja sisaruskunnalla tietoa tai kokemusta tästä(kin) heikkoudesta ja sen ehkäisystä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 20.06.2010 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
hakusanaksi ylätuki ja vaihtoehtoja tuli.
Tuossa pitkähkö ketju asiasta. Vaihto on simppeli. viewtopic.php?f=9&t=2550&hilit=yl%C3%A4tuki



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 21.06.2010 01:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tämä on hyvä syy olla omistamatta XM:ää. Tämän surkean keulan takia koko kosla on täysin hanurista. Mulla on muuten noita ehjiä tukia tontti täynnä.
Mä luulen että haluan kohta taas CX:n jolla voi ajaa noin 80-100 km/h hidasteeseen tms.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 21.06.2010 08:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
Kiitoksia vastauksista. En arvannut käyttää oikeaa hakusanaa.

Viestien tieto helpotti tuskaa huomattavasti, kun nyt ymmärrän mekanismin, siis sen että systeemi ei olekkaan sen ruostuneen osapallon vaan kumiosan varassa.

Muuten täytyy sanoa, että aina välillä kun tulee ajettua huonoilla teillä ja rautajousilla, niin paluu XM:n puikkoihin on aina yhtä nautintoa ja leijailua. Viimeksi ajelin tuhatkunta kilometriä Seat Ibizalla paremmilla ja huonommilla teillä. Aluksi ajattelin että autossa on pakko olla vikaa tai renkaat kivikovat, kun jokainen sauma tuntuu selkärangassa asti. Ominaisuudesta siinä kuitenkin oli kyse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 21.06.2010 23:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
pura ihmeessä ja tutki kunnolla se ylätuki ettei tule yllätyksiä.
Tai sitten tekee sellaisen varotoimenpiteen että parikymmensenttinen lankku johon sorvaa ei läpi asti tuen yläpuolisen mutterin kokoisen kolon ja virittää sen lankun sitten siihen mutterin päälle et jos tulee läpi niin ei runno konepeltiä mutkalle niinkuin allekirjoittaneelle kävi.
Kerran olen nähnyt sellaisen virityksen ja tolppa tuli läpi,konepelti säästyi kun oli ennakoitu tällä tavalla



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 25.06.2010 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Kiitos aiheen uudelleen esiin noston, tuli tarkastettua molemmat autot ja siitten viime vierailun xantian (-95) konepellin alla, oli molemmat puolet revenneet kupin ruostumisen seurauksena ulkolaidoilta n. 180 asteen matkalta!
Kustansi 2x196 eur Veholla ja vaihtoon meni reilu tunti per puoli.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 25.06.2010 02:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Wesa kirjoitti:
Kiitos aiheen uudelleen esiin noston, tuli tarkastettua molemmat autot ja siitten viime vierailun xantian (-95) konepellin alla, oli molemmat puolet revenneet kupin ruostumisen seurauksena ulkolaidoilta n. 180 asteen matkalta!
Kustansi 2x196 eur Veholla ja vaihtoon meni reilu tunti per puoli.


Vaikuttaa vahvasti että erityisesti ykköskoppaisten xantioiden ylätuet ovat heikot ykköskopan saavuttaessa väh.13v iän.
muillakin alkaa paljastumaan samanlaisia ruostumisia/repeämisiä kuin itselläni viime syksynä.

Aika suolainen tuo vehon hinta,400e molemmat puolet,huh :o Käytettynä sit taitaa olla vaikeampi juttu löytää hyväkuntoisia



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 25.06.2010 22:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
On tuo vähän turhan suolainen hinta, mutta ajattelin että jos tuota autoa vielä jonkin aikaa pitäisi kun muuten pelittää ja automaatti klimakin löytyy.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM etutolpan yläpään pettäminen
ViestiLähetetty: 29.06.2010 00:28 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
[quote="Cikatti"]Tämä on hyvä syy olla omistamatta XM:ää. Tämän surkean keulan takia koko kosla on täysin hanurista.

Höpö höpö :lol:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: