Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 10:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Elämme jälleen erikoisia aikoja. Monin paikoin on "tietöitä" ja rajoitukset sen mukaiset. Eräälläkin moottoritiellä pitäisi tietyön takia ajaa 80 km/h, toisella kohtaa jopa vain 50 km/h, mutta eipä näy lapioon nojaavia miehiä missään. Tuntuu että näitä rajoituksia kylvetään huiskimalla "kaiken varalta hyvissä ajoin" ennen kuin saavutaan kohtaan, jossa kaivinkone seisoo pellolla 3 kk:n ajan liikahtamatta, 10 metrin päässä tien reunasta. Kylttien ja rajoitusten asettelussa on valtava kulttuuriero Ruotsiin ja Saksaan, jossa ei turhan päiten matkantekoa hidasteta. Harmi kun poliisi keskittyy sakottamiseen eikä puutu kyseenalaisiin nopeusrajoituksiin & tietyökyltteihin.

Mistähän on keksitty sekin että 4-tiellä Lusin ja Vaajakosken välillä joka turkasen "Korpi-perälän" kohdalla pitää olla risteysalueella alennetut rajoitukset? Sitä väliä kun ajaa, joutuu käytännössä vähän väliä jarruttamaan ja kiihdyttämään. Ei kovinkaan mielekästä. Kuitenkin lähes kaikissa risteyksissä on järjestetty omat kaistat kääntyville eivätkä syrjäteiltä tulevien autojen liikennemäärät mitenkään päätähuimaavan suuria ole.

Mikä siinä on ettei maanteitä puhdisteta Suomessa? Ärsyttää joka kerta vesisateella suomi-ilmiö eli auton kurautuminen. Ei Saksassa tai Ruotsissa auto likaannu asfalttitiellä vesisateessa, päinvastoin auto puhdistuu! Onko tosiaan liian vaikeaa puhdistaa tiet talven jäljiltä? Nähtävästi.

Onko myös liian vaikeaa raivata pois näkemäesteet? On suorastaan sääntö eikä poikkeus jättää pusikot/ruohikot raivaamatta risteysalueilta ja jyrkistä mutkista. Yritä siinä sitten ajaa turvallisesti.

Vasen käsi ruoskii ja oikea kuristaa. Suolaa aletaan käyttää yhä enemmän turvallisuuteen vedoten. Nastarenkaat nähtävästi "tähän meillä on päädytty ja tultu" -mentaliteetin mukaisesti aiotaan kieltää, perusteena ympäristöhaittojen ja tien kulumisen vähentäminen (tosin nastarengas olisi turvallisempi talvikelissä, niillähän poliisit ja ambulanssitkin ajavat...). Nopeusrajoituksia on todella runsaasti alennettu. Nopeusvalvontaa on kiristetty, ajokielto napsahtaa herkästi vaikka tarvitsisi autoa työssä, ajokieltoaikoja on pidennetty ja valvontaa lisätty (kameravalvonnasta puhumattakaan). Valvonnassa keskitytään helppouteen eikä armoa anneta. Sen sijaan taajamissa tapahtuvaan moporalliin tai subbareiden jytisyttämiseen (jopa yötä myöten!) ei taideta puuttua. Senhän edellyttäisi oikeaa työntekoa poliisilta, eikä vain autossa istumista kyttäyspaikassa. Kannattaisi käyttää siviiliautoja tuollaisen häiriöajon valvontaan ja maantiellä ajella vain näkyvillä virka-autoilla. Se rauhoittaisi järjettömiä suomi-Carloksia. Nythän virallisen linjan mukaan muutamien järjettömien kuskien takia pistetään koko liikenne matelemaan etanavauhtia turvallisuuden nimissä. Mielekkyys ja luontevan ajonopeuden kunnioittaminen on jätetty huomioimatta, sen sijaan keskitytään sanelupolitiikkaan ja kyykyttämiseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
einomiesporkkakoski kirjoitti:
Elämme jälleen erikoisia aikoja. Monin paikoin on "tietöitä" ja rajoitukset sen mukaiset. Eräälläkin moottoritiellä pitäisi tietyön takia ajaa 80 km/h, toisella kohtaa jopa vain 50 km/h, mutta eipä näy lapioon nojaavia miehiä missään.
Joskus kieltämättä näkee melkoista hätävaran liioittelua. Täälläkin moottoritiessä oli pieni painuma, joka ei ajamista haitannut, mutta varmuudeksi tipautettiin 100 km/h --> 80 km/h, ei pelkästään monttua edeltävältä merkiltä (~0,5-1,0 km ennen painumaa), vaan myös pari kilsaa aiempaa. Ja kun painuma saatiin korjattua, niin vielä varmuuden vuoksi(?) pidettiin tuota alennettua rajoitusta pari kuukautta. Ja sitten ihmetellään, kun ei nopeusrajoituksia kunnioiteta... mistähän voisi johtua? :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 11:18 

Viestit: 1496
Olen molempien ylle kirjoittaneiden kanssa täysin samaa mieltä (tai no tuosta saksalaisilla teillä auton puhdistumisesta ei ole kokemuksia :D ). Meinasin jo tänä aamuna marista tänne noista älyttömistä tietyönopeusrajoituksista, mutta ehditte ensin. Työkavereitani olen usein kahvipöydässä jo ko. paatoksella ilahduttanut. Tänäänkin aamulla Kuopion moottoritiellä oli 80km/h rajoitus. Ja minkä vuoksi? Urakoitsija ei ollut osannut laittaa sinne oikeita merkkejä! Erkanemiskaistalta oli jyrsitty n. 20m päällystettä pois ja sen vuoksi koko pohjoiseen menevän liikenteen piti ajaa 300m matka 80km/h! Ei sillä, että tuolla olisi matka-aikaan merkitystä, mutta turha on taivastella sitä, että tietyömaa-alueella ajetaan liian kovaa. Itsepähän urakoitsijat vievät merkkiensä uskottavuuden välinpitämättömyydellään. Toinen hauskuus noilla Hiluxeillaan keltaiset valot katolla ajavilla heijastinliiviukoilla on jättää rajoitukset voimaan myös viikonlopuiksi kun yksikään kone eikä mikään muukaan ole perusteena alhaisemmalle rajoitukselle. Tämä ainoastaan siksi, ettei viitsitä käydä laittamassa perjantaina mustaa huppua työnaikaisen rajoituksen päälle. Luulisi, että olisivat osanneet laskea urakkahintaan myös rajoituksista huolehtimisen kulut.

Mitä tekee ELY (entinen Tiehallinto, entinen Tielaitos, entinen TVH, entinen kuninkaallinen koskenperkaus toimikunta) ? Vahtii tienvarressa olevia luvattomia mainoksia, muttei puutu tahalliseen liikenteen haittaamiseen! Lupa urakoitsijan sakottamiseen kyllä olisi.

Nyt helpotti. Kiitos...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 11:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tirehtööri kirjoitti:
Luulisi, että olisivat osanneet laskea urakkahintaan myös rajoituksista huolehtimisen kulut.

Mitä tekee ELY (entinen Tiehallinto, entinen Tielaitos, entinen TVH, entinen kuninkaallinen koskenperkaus toimikunta) ? Vahtii tienvarressa olevia luvattomia mainoksia, muttei puutu tahalliseen liikenteen haittaamiseen! Lupa urakoitsijan sakottamiseen kyllä olisi.

Tämä on jännä juttu. Kun itse olin 2 vuotta sitten tuossa kuutostien työmaalla niin sitä "turhien" liikennemerkkien peittämistä painotettiin tärkeänä ja kerrottiin kuinka suuria sakkoja siitä voi urakoitsija saada. Nyt tämän kesän töiden alun jälkeen on kuitenkin Kouvolaan päin liikenne ollut 60-rajoituksella melkein koko työmaa-alueen eikä etenkään urakoitsijan kuorma-autoliikenne noudata sitä rajoitusta.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 16:53 

Viestit: 497
8-tiellä Maskun nurkilla oli taannoin 80-alueella tietyömerkki ja nopeus rajoitettu 50:een. Työmaarajoitusta pitkähköllä suoralla oli noin 3-400m, ja rajoituksen alkamiskohdasta näki, missä rajoitus taas muuttuu 80:ksi. Samalla näki, ettei mitään tietyötä ollut meneillään, ei koneita eikä lapiomiehiä missään. Tietyö ei ollut vielä alkanut tai sitten se oli jo päättynyt.

Vaan oli siellä sentään joku töissä – poliisi tekemässä tärkeää liikenneturvallisuustyötään mitaten puskasta ajonopeuksia, etteivät kaahaajat vaaranna olemattomien tietyömiesten henkeä ja turvallisuutta. Onneksi olin hieman aiemmin ajanut paikan ohi vastakkaiseen suuntaan, niin osasin varautua tähän liikenneturvallisuustempaukseen, ja ajoin paluumatkallani tutkaan varmuuden vuoksi kolmeakymppiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 18:08 

Viestit: 400
Mikä se merkki jossa mies nojaa lapioon onkaan: a) Tietöitä on ehkä joskus tehty b) Tietöitä tullaan joskus ehkä tekemään c) Työmiesten taukopaikka d) Tietyö (jota juuri tehdään)...
Nuo tietyömerkinnät ovat todellakin useimmiten täysin hanurista. Tässä on aika lähellä työmaa jossa omituista kyllä olen nähnyt jopa miehiä töissä, nopeusrajoitusmerkinnät vain ovat omituiset. Kyseessä on leveämpi kokoojakatu johon työmaa-alueen kohdalla liittyy kaksi sivutietä samalla puolen tietä, toisella puolella ei ole sivuteitä. Kokoojakadulla on molemmista suunnista tultaessa 40-rajoitusmerkki, toisesta suuunnasta tultaessa muutaman kymmenen metrin päässä on sitten sivutien risteys johon rajoitusmerkin voimassaolo päättyy (näin muistelen autokoulussa opetetun) Molemmilla sivuteillä on myös hieman ennen risteystä 40 merkki jonka vaikutusalue päättyy sitten risteykseen. Paras vitsi on se, että toisessa liitymässä päättyy 40 aluerajoitus jonka perään on sitten laitettu tuo normaali 40 merkki. Mielestäni paikka olisi pitänyt merkitä 40 aluerajoitusmerkein jolloin tältä yhdeltä sivutieltä olisi riittänyt merkin poisto ja muille lisätä 40 aluerajoitus joka olisi voimassa koko työmaa-alueella. Tällä hetkellä 40 rajoitus on virallisesti voimassa vain yhdestä suunnasta tultaessa, muista suunnista siinä saa ajaa viittäkymppiä....
Yksi asia joka todella ärsyttää on asfaltointityömaat joissa nuoret klopit tuntuvat kilpailevan kuka saa aikaan pisimmän jonon (viimeksi eilen meni moisessa 5 min.) kun asian voisi sopia, että jokainen päästää esim. max. 10 autoa kerralla ja sitten katkaisee jonon. Ja tästä työmaasta ei sitten ollut mitään ennakkovaroitusta, että olisi voinut valita toisen reitin, p...le

Kiitos purnaustilasta

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Veikkaan vaihtoehtoa a). Toki voisi se ehkä olla b), visainen on kysymys.

Harvoin mikään ottaa päähän niin, kuin tietyömerkinnät ilman mitään tietöitä, ja tämähän johtaa siihen, ettei kukaan enää kunnioita niitä harvoja syystä pystytettyjä merkkejä.

Hieman muutenkin ihmetyttää tämä tietöiden henki, miksi päällyste pitää raapia pois viikkotolkulla ennen uuden laittamista? Luulisi asian hoituvan vähän ripeämmin myös raskaasti liikennöidyllä kaupunkialueella, renkaiden viikkoja kestävä pahoinpitely ei oikein tunnu kovin mielekkäältä.

2cv-Olli kirjoitti:
8-tiellä Maskun nurkilla oli taannoin 80-alueella tietyömerkki ja nopeus rajoitettu 50:een. Työmaarajoitusta pitkähköllä suoralla oli noin 3-400m, ja rajoituksen alkamiskohdasta näki, missä rajoitus taas muuttuu 80:ksi. Samalla näki, ettei mitään tietyötä ollut meneillään, ei koneita eikä lapiomiehiä missään. Tietyö ei ollut vielä alkanut tai sitten se oli jo päättynyt.

Vaan oli siellä sentään joku töissä – poliisi tekemässä tärkeää liikenneturvallisuustyötään mitaten puskasta ajonopeuksia, etteivät kaahaajat vaaranna olemattomien tietyömiesten henkeä ja turvallisuutta. Onneksi olin hieman aiemmin ajanut paikan ohi vastakkaiseen suuntaan, niin osasin varautua tähän liikenneturvallisuustempaukseen, ja ajoin paluumatkallani tutkaan varmuuden vuoksi kolmeakymppiä.

Pitäähän sitä nyt vaarallisilta kaahareilta saada kortit jollain konstilla kuivumaan. Jos tuossa esimerkissäsi olisi vielä ollut rajoitus tavalliset 30 km/h, niin tuskin sitä ihan heti olisi takaisin saanut.

Saisi poliisillakin näissä tilanteissa olla ajatus mukana, sakottaisivat keitä kuuluu, eli väärien liikennemerkkien pystyttäjiä/paikalle "unohtaneita", mutta tilastothan tässä parenevat.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Noniin, nyt on sitten 8-tielle Rauman ympäristöön istutettu satasen alueille 80km/h suosituslätkiä. Toisinsanoen nopeuserot senkuin kasvavat. Mikä järki tuolla koko merkillä oikeastaan edes on? Varovaisimmat ajavat muutenkin ihan riittävästi alle rajoituksen ja kahjoimpia ne taas yllyttävät.

Tähän täytyy myöntää, että eräällä ihan uudella sivutiellä sattui vastaan 40km/h suositus, edessä nyppylämäinen silta ja rajoitus 80 (vai olikohan se 60...) ja ihan uusi asvaltti. Tuollainenhan suorastaan houkuttelee nautiskelemaan hydejousituksesta :lol:

....ja pehmeästihän se meni :oops:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Palloidiootti kirjoitti:
Hieman muutenkin ihmetyttää tämä tietöiden henki, miksi päällyste pitää raapia pois viikkotolkulla ennen uuden laittamista? Luulisi asian hoituvan vähän ripeämmin myös raskaasti liikennöidyllä kaupunkialueella, renkaiden viikkoja kestävä pahoinpitely ei oikein tunnu kovin mielekkäältä.
Täällä sentään tuli tälle kadulle, missä asun, melko nopeasti päällysteen poisraapimisen jälkeen uusi päällyste aivan äskettäin. Tiemerkintöjä tuskin on kuitenkaan odotettavissa ihan lähiaikoina, koska ne maalattiin ehkä viikko ennen vanhan päällysteen repimistä :shock:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Täällä sentään tuli tälle kadulle, missä asun, melko nopeasti päällysteen poisraapimisen jälkeen uusi päällyste aivan äskettäin. Tiemerkintöjä tuskin on kuitenkaan odotettavissa ihan lähiaikoina, koska ne maalattiin ehkä viikko ennen vanhan päällysteen repimistä :shock:


Joskus raapija on vähän nokkelampi kaveri ja viistaa sen reunan nätiksi, on paljon mukavampi ajella uutta asvalttia odotellessa :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 30.06.2010 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Teuski kirjoitti:
Joskus raapija on vähän nokkelampi kaveri ja viistaa sen reunan nätiksi, on paljon mukavampi ajella uutta asvalttia odotellessa :)

Ja tuolla pikatiellä käytetään usein sellaista konstia että jyrsinnän pää, joka ymmärrettävistä teknisistä syistä pitää olla mahdollisimman jyrkkä, on suoristettu laittamalla siihen "irrotuskerrokseksi" paperi tms ja sen päälle asfaltti. Sitten kun joskus löytyy se pikiporukka öljysoraa levittämään niin se kiila tempaistaan pois siitä ja uusi päällyste saadaan nätisti loppumaan siihen terävään kanttiin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 03:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Alustavasti tuli mieleen että nyt ketjun aloittaja vinkuu liikaa... jos alla on CX jonka jousitus on kunnossa ja renkaat ovat TRX niin on ihan sama mitä alla on tienä.

Mutta, nuo penkereet ja reunat sen oikeanpuoleisen valkoisen viivan jälkeen ovat melko ala-arvoiset, niissä vois tienrakentaja vähän tsempata.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 07:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
RPekka kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Joskus raapija on vähän nokkelampi kaveri ja viistaa sen reunan nätiksi, on paljon mukavampi ajella uutta asvalttia odotellessa :)

Ja tuolla pikatiellä käytetään usein sellaista konstia että jyrsinnän pää, joka ymmärrettävistä teknisistä syistä pitää olla mahdollisimman jyrkkä, on suoristettu laittamalla siihen "irrotuskerrokseksi" paperi tms ja sen päälle asfaltti. Sitten kun joskus löytyy se pikiporukka öljysoraa levittämään niin se kiila tempaistaan pois siitä ja uusi päällyste saadaan nätisti loppumaan siihen terävään kanttiin.


Tarkoitin juuri tuon jyrsinnän pään viistämistä, eli siis ajosuunnan kanssa poikittaista reunaa. Kaupungissa noihin on kyllä vaan tullu törmättyä....



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 09:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Cikatti kirjoitti:
nyt ketjun aloittaja vinkuu liikaa... jos alla on CX.


No kun ei ole alla CX:ää :cry: Valitettavasti kuvassa (vai mikä lie Aavatar-tunnus?) on vain haaveiden CX Prestige... jospa vielä pääsen takaisin ison ranskalaisen makuun lähivuosina :?:

Lähinnä ketuttavat keinotekoiset nopeusrajoitukset (ja että epäselvissä tilanteissa tulkitaan aina periaatteella "syyllinen kunnes toisin todistetaan") sekä näkemistä estävät pusikot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 09:34 

Viestit: 84
Paikkakunta: Loimaa
Valtakunnassa on muut asiat ilmeisesti hyvässä hoidossa,kun joistakin nopeusrajoituksista otetaan pulttia. Älkää aikuiset ihmiset viitsikö narista tyhjästä. :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
c-viikka kirjoitti:
Valtakunnassa on muut asiat ilmeisesti hyvässä hoidossa,kun joistakin nopeusrajoituksista otetaan pulttia. Älkää aikuiset ihmiset viitsikö narista tyhjästä. :evil:


Kun saa pari kuukautta körryytellä hissukseen pitkiä matkoja (10 - 25 km) 50 km/h-rajoitusten alaisena isolla maantiellä jossa normaalisti ajetaan 100 km/h, niin kyllä se alkaa jossain vaiheessa tympiä. Ei mahda mittään vaikka kuinka koettaisi ajatella sosiaalitanttamaisesti virallisen totuuden mukaan, siis näin: "nopeusrajoitukset ovat aina tarkkaan harkittuja, niille on aina syynsä ja perusteensa". Ylinopeushan onkin kaikista pahin teko Suomessa, eikös juu? Autoilija ei sitten niin missään oloissa saa kokea että matkanteko sujuu ripeästi... eihän?

Tympiintymistä ruokkii se ettei useimmiten ole oikeasti mitään tietyötä kuten aloitusviestissä kerroin, ja näin myös jäljempänä kommenteissaan moni muukin eri puolilta Suomea on kommentoinut. Lähtökohtana tulisi olla ettei turhanpäiten hidasteta liikennettä. Vai kuinka?

Jos perusteettomista rajoituksista purnaaminen on sinusta tyhjän narinaa, olkoot sitten niin. Kokeilepa itse ajaa "satasen tiellä" viittäkymppiä - saattaa mielipide muuttua pidemmän päälle. Ja muistetaanpa sekin että sana on vapaa, myös se sana joka vastustaa autokielteistä ja sujuvaa matkantekoa kahlitsevaa virkamiesmaailman "virallista" totuutta. Pidän tunkkini!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 10:45 

Viestit: 5124
einomiesporkkakoski kirjoitti:
ympiintymistä ruokkii se ettei useimmiten ole oikeasti mitään tietyötä

Jeps, kyllä minäkin tuostakin narisen, lyhyemmistäkin pätkistä.
Turussa on Satakunnantieta (kaukolämpöjä) korjattu useamman kuukauden ja siinä on (lyhyt) pätkä ollut 30 km/h.
Joskus ihan aiheesta, mutta monasti iltaisin ja viikonloppuisin vain laiskuuttaan jätetty merkit. Työkoneet ja muut välineet jaksettu viedä pois, mutta ei huputettu juuri ikinä merkkejä pois. (joskus on kiertoteitä, väliaikaisia siltoja... silloin rajoitukset on olleet ihan aiheestakin päällä)

Ihan tyhjää narinaa on pikemmin toisten viestien arvostelu :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 10:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
olli__o kirjoitti:
Joskus ihan aiheesta, mutta monasti iltaisin ja viikonloppuisin vain laiskuuttaan jätetty merkit.


Totta, sitäkin on väsätty kuin Iisakin kirkkoa. Toisaalta niin kauan, kun pinta on sepelillä tai toinen ajokaista suljettuna, on nopeusrajoitus mun miälestä ihan paikallaan vaikka baanalla ei työikäistä väkeä näykään.

olli__o kirjoitti:
Ihan tyhjää narinaa on pikemmin toisten viestien arvostelu :mrgreen:


Hups... :P



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 18:33 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
http://blogit.mtv3.fi/radynrykaisy/2010/06/



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 19:44 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kuinka asiaa Seppo on kirjoittanutkaan, olen aivan 100% samaa mieltä hänen kanssaan,onhan toki pohjanmaalla pidempiäkin suoria kuin 200 metriä. mutta kyllä siinä enättää jo haukottelemaan monta kertaa kun vaikka rantsilan suoraa 10 km ajelee 80 km/h vakkaripäällä, siis talvirajoituksilla, mutta kesäkelissä.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 20:27 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Mänttä-Jämsä -välin tie on aikojen alussa hevosella linjattu. Eikä sittemmin linjoja ole muutettu. Reikiäkin sen verran löytyy, että ei ehdi väistelemään. Tien korjaus ja kunnossapito on hoidettu molempiin päihin laitetuilla liikennemerkeillä, jotka osoittavat tien olevan huonossa kunnossa 27 km:n matkalla. Ja talveksi nopeus pudotetaan 70 km:iin. :twisted:

Määrärahoja tien kunnostamiseen kuulemma ei ole vielä muutamaan vuoteen tulossa...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 20:59 

Viestit: 73
Paikkakunta: Kajaani
Olen viime vuosina ajellut kohtuullisen paljon työmatkoja Ranskassa, ja jokusen loman Saksassa, Kroatiassa ja Italiassa. Ja joka kerta kun palaa suomeen, huomaa miten suomalainen liikennetouhu on älyvapaata. Kameroita kylvetään, älyttömiä rajoituksia kesken hyvien suorien, juurikin nuo tietyörajoitukset vaikka töitä ei tehdäkään, ja vaikka mitä. Kerrankin oli tosi paluu arkeen, kun ajoin Baselista Hahniin sunnuntaiaamupäivällä autobahnia ja sittan saksalaisia maanteitä, parin tunnin lento Tampereelle, ja sitten autolla kotia kohti pohjoiseen alle kahdeksankympin possujunassa, jossa tietä ei anneta, ohituskaistoilla nostetaan nopeutta, ja koko ajan sai kytätä kameroita.... Suomen liikennemäärät ja teiden kunto on yleisesti sellaista, että rajoituksia voisi nostaa ainakin sen 10 km ihan läpi linjan. Yksi toive olisi, että ajettaisi edes sitä sallittua nopeutta, mutta juuri kamerapelossa ajetaan varmuuden vuoksi all mittarin näyttämän, joka omalla Xantiallani meinaisi sitten vajaata 70 kahdeksankympin alueella, ja vajaata yhdeksääkymppiä satasen alueella. Ja niitä hidastetöyssyjäkin kylvetään taajama-alueelle, kun vain joku älyää sellaisia vinkua, vaikka jokunen koulujen läheisyyteen riittäisi.



Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 01.07.2010 21:11 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Oldis kirjoitti:
Kuinka asiaa Seppo on kirjoittanutkaan, olen aivan 100% samaa mieltä hänen kanssaan.


Joo, tästä pitääkin avautua. Ajankohtainen ja henkilökohtainen on-topic:

Itse ajoin tietä numero 23 parisen viikkoa sitten Joensuuhun. Varkaudesta asti rullailin 70-80km/h siinä jonkun vähän isompaa lavettia vetävän auton perässä. Päivän kokonaismatkaksi tuli n. 500km, joten sillä istumisella ei ihan jokaisesta nutailijasta kannata hermostua eikä turhaan ohitella, ellei nopeuseroa ole riittävästi... Perse kun ehtii kulumaan tuollaisen päivän aikana ihan tarpeeksi, ohitti tai ei. Tiellä on 80km/h rajoitus, joten en muutenkaan olisi saanut kuin 5-10km/h lisää vauhtia ohittamalla ja riittävän hyviä ohituspaikkoja taas ei (minusta) ollut. Mielestäni ihan turvallinen asenne liikenteessä, sanokoon poliisi mitä sanoo.

Muita autoja sen sijaan suhahteli tuolla mutkaisella metsää halkovalla maantiellä minusta ja lavetinvetäjästä ohi varsin järkyttävissä kaarteissa ja erilaisten mäennyppylöiden keskellä. Jätin lisää välimatkaa lavettiinkin, kun ajattelin, että kohta joku turbovolvoista pomppaa kesken ohituksen jonkun vastaantulevan rekan keulasta takaisin meikäläisen eteen. Parikymmentä autoa ehti mennä ohi kiihdytellen ja jarruvaloja vilkuttaen aivan kuin olisivat yksisuuntaista tietä ajaneet.

Noh, tuolla tiellä on yksi tunnetusti luotisuora pätkä, joka on useamman kilometrin mittainen. Ketään ei tule vastaan, suoralla ei ole notkelmia, tien reunoille näkyy hyvin, aurinko ei paistanut silmiin ja olen yksin lavetin perässä ja totean, että tästäpä nyt pääsen ohi ilman, että tarvitsee edes miettiä, onko se turvallinen paikka. Hurautan rinnalle ja ehdin 120km/h asti kiihdyttää, ennen kuin alan vaihtaa takaisin omalle kaistalle. Kunnon kiihdytys siksi, ettei oikein huvita jäädä ajelemaan englantilaisittain, vaikka vastaantulevia ei näykään.

Ja eikös vaan ole saatanan peltipoliisi siinä suoran keskellä sojottamassa. Vain Helsinki-Vantaan kiitotiellä olis yksinäisempi paikka hänelle seisoa...

Peltipoliisihan ottaa käsittääkseni kaahareista kuvan vasemmalta kaistaltakin, joten menossa ollut ohitustilanne ei olisi auttanut mitään. Vilkaisin mittariin ja ajattelin, että jos salama välähtää, niin kortti menee takuulla 40km/h ylinopeudesta (miinus mittarivirhe), vaikka minulla ei ylinopeuksia eikä muitakaan sakkoja ole ennestään. Vitutus oli sangen suuri.

Tarina vähän latistuu, sillä tolppa ei onneksi välähtänyt eikä ole postiluukku kolissut. Mutta vitutus kuitenkin jäi, toivottavasti pysyvästi.

Vitutuksen voimin tuon tolpan muistan kyllä seuraavalla kerralla. Harmikseni hyvää ohitussuoraa jäi jäljelle vain puolet, kun vastaisuudessa pitää lähteä ohittamaan vasta tolpan jälkeen. Tosin alkaa olla siinä ja siinä, viitsiikö tuossa kohtaa enää alkaa ohittamaan esimerkiksi isompaa täysperävaunullista rekkaa, ainakaan minun (mielestäni varsin sopivan) pelokkailla hermoillani.

Nämä mutkien uhkarohkeat ohittajat taas saavat jatkaa harrastustaan, sillä tolppia ei mutkissa ollut. Niitä oli joko tienristeyksissä ja sitten suorilla. Montaa turvallista ohituspaikkaa tuolla tiellä ei ole: riskeinä on, että joko vastaantulevan auto osuu keulaan tai peltipoliisi osuu lompakkoon.

Eli seuraavan lavetin perässä ajan takuuvarmasti vaikka Joensuuhun asti. Voi vaan sivistyneesti arvailla, lisääkö sellainen yhteisnutailu noiden riskiohitusten kokonaismäärää tieosuudella...


y


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 02.07.2010 10:18 

Viestit: 497
dnapekko kirjoitti:
.... Yksi toive olisi, että ajettaisi edes sitä sallittua nopeutta, mutta juuri kamerapelossa ajetaan varmuuden vuoksi alle mittarin näyttämän, joka omalla Xantiallani meinaisi sitten vajaata 70 kahdeksankympin alueella, ja vajaata yhdeksääkymppiä satasen alueella.....


Tuollainen 10-20 kmt alle rajoituksen on sopiva turvaväli sakkojen välttämisen kannalta. Nopeudenmittauslaitteiden tarkkuudeksi ilmoitetaan +/- 3 kmt, mutta oman kokemukseni mukaan tarkkuus on paljon huonompi. Sain kerran sakot 80-nopeudesta 60-alueella, vaikka ajoin varmasti alle 60:n.

Niin sai perässä ajanut tuttavaperhekin, eikä auttanut mitään, että molemmat yritimme poliisille vakuuttaa, ettei täyteenlastatuilla rättisitikoilla edes pystyisi ajamaan 80:tä noin kuoppaisella kadulla. Ystävällinen mutta kannassaan tiukka poliisi näytti meille todisteeksi tutkansa, jonka digitaalinäytöllä oli edelleenkin meistä mitattu nopeus 80 kmt. Tämä tapahtui Puolassa, mutta samoja tutkia siellä varmaan käytetään kuin täälläkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katkeruutta nopeusrajoitusten ja tienhoidon vuoksi
ViestiLähetetty: 02.07.2010 10:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
yason kirjoitti:
Peltipoliisihan ottaa käsittääkseni kaahareista kuvan vasemmalta kaistaltakin, joten menossa ollut ohitustilanne ei olisi auttanut mitään.

Tuskinpa. Ainakaan niitä lankoja ei ole vedetty kuin tolpan puoleisen kaistan alle...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: