Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 28.02.2009 17:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Tässäkö se nyt sitten on, uuden patongin ensimmäinen huohotinkeskustelu?

No, lyhyesti homma meni niin että lähdin tänään naapurikaupunkiin kauppareissulle ja hieman ennen kaupan pihaa ihmettelin auton takana seuraavaa pienehköä savupilveä ja kaupan risteyksessä hetken seistyäni arvasinkin jo hajusta missä vika oli. :evil:
Siis konemuovi auki kaupan pihalla ja se pieni öljyntäyttökorkilta kaasuläppäkotelolle menevä letku irti - umpijäässähän se tietenkin oli. Otin sen sitten kauppaan mukaan sulamaan ja takaisin tullessani pyyhin suurimmat öljyt koneen päältä pois ja heitin sen letkun takaisin. Öljyn määrän toki tarkastin myös.

Rupesin sitten kotimatkalla ajattelemaan, että miten se pieni letku edes voi aiheuttaa tuon öljynpaisumuksen? Onhan siinä se paksumpikin letku rinnalla, jonka reitti on lähes sama, vaikka se toki menee kaasuläpän toiselle puolen. Vai siinäkö se ero piileekin?
Tämä huohotintukos oli minulle ihan ensi kerta - olen silti putsaillut noita letkuja aina silloin tällöin, viimeksi pari viikkoa sitten. Loppukesästä minulla oli samanlaista vaivaa, mutta silloin vika oli siinä isossa letkussa joka oli mennyt mutkan kohdalta ihan lyttyyn - tänään tuossa letkussa ei siis ollut mitään vikaa.
Lisäinfona mainittakoon, että keulalla on sen alemman, puskurissa olevan ritilän peittävä "DIY-viimasuoja". Ajan autolla n. 5 km työmatkaa, eli aamuisin auto ei ehdi täysin lämmetä mutta iltapäivisin yleensä kierrän kotiin vähän pitemmän reitin kautta jolloin moottori kyllä lämpeää niin lämpimäksi kuin se suinkin tähän vuodenaikaan voi. Ajo siis ei ole yleensä mitään järkyttävää pätkäajoa, sillä kauppareissun (~1km) kävelen aina. Moottoriöljynä on Teboilin 5W-XX Goldia.

Eli herääkin kysyms, että miten tämä ensikerta voisi jäädä viimeiseksi?
Minulla on myös toinen vastaavan tekniikan BX, jolla en itse ole varsinaisesti pientä siirtoajoa lukuunottamatta ikinä ajanut. Siinä on tuo pieni letku otettu kokonaan pois ja lähdöt tulpattu, ja se isompi letku loppuu salakavalasti imusarjan alle "ei mihinkään". Eli auto siis ilmeisesti hengittää kaikki huohotushöyrynsä ulkoilmaan - ei ekologista, mutta onkohan ratkaisu toimiva?
Vai olisiko järkevämpää eristää noita letkuja? Tukkia keulaa lisää? Putsata letkut joka päivä? Onko syy aina tuossa pikkuletkussa vai voiko se isompikin jäätyä?


Kertokaa hyvät ihmiset vastauksia, en jaksaisi ottaa tuosta moottorinpesusta mitään kerran kuussa tapahtuvaa rituaalia, vaikka se toki ihan hyvä on silloin tällöin tehdä. :D

Allekirjoittanut kiittää jo etukäteen..



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 28.02.2009 20:05 

Viestit: 2699
Meillä on kerran koko BX-aikana (pitkälti yli 1 milj. km) öljyt tulleet koneesta omia aikojaan pois, joten ei se aivan jokapäiväistä ole. Auto oli silloin BX 16 RS ja ajettu hieman alle 200 tkm. En aivan varma enää ole mitä öljyä silloin oli, mutta vahva muistikuva, että Shell Rimula 10/30. Lähes siitä saakka öljynä ollut Mobil Rally Formula.

En tosin öljyjä syytä siitäkään tapahtumasta. Ainakin silloin syyksi kerrottiin se teräsvillatollo siellä öljyntäyttökorkin sisällä, joka jossain huoltotiedotteessa oli käsketty poistamaan, mutta meidän autossa se kuitenkin oli.

Kerrot, että sen alaritilän olet tukkinut. Miksi et ole laittanut myös pahvia syylärin ja koneen väliin. Nähdäkseni paljon tarpeellisempi kuin alapeitto, vaikka hyvä sekin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 28.02.2009 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Itse laitoin 1.6 Gti:hin talvivirityksen, vedin letkun öljytikun reiästä öljykorkkiin. Laitoin L-letkuliittimen öljykorkin kanteen ja 8 tai 10 millisen bensaletkun tikunputken päälle. Öljytikun laitoin tallin hyllylle. Onhan siinä öljynmäärämittari. Jos ruikkii, niin menee sitä tietä takaisin kampikammioon. Tänä talvena ei ole ruikkinut, mutta ei sillä ole metriäkään ajettu puoleen vuoteen.

Yksi konsti olisi porata öljytikun suojaputkeen pieni reikä. Kun reikä on kampikammion yläosassa, niin paineen kertyessä öljytikku poksahtaa ylös, mutta ei pitäisi ruikata öljyä. Öljyn imuvaihto ei sitten enää onnistu



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 28.02.2009 21:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Lisäinfona mainittakoon, että keulalla on sen alemman, puskurissa olevan ritilän peittävä "DIY-viimasuoja". Ajan autolla n. 5 km työmatkaa, eli aamuisin auto ei ehdi täysin lämmetä mutta iltapäivisin yleensä kierrän kotiin vähän pitemmän reitin kautta jolloin moottori kyllä lämpeää niin lämpimäksi kuin se suinkin tähän vuodenaikaan voi. Ajo siis ei ole yleensä mitään järkyttävää pätkäajoa, sillä kauppareissun (~1km) kävelen aina. Moottoriöljynä on Teboilin 5W-XX Goldia.
16 (t)RSi, viimasuoja, Total 9000 Quartz 5W-40, 8 km töihin, no problemo.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 28.02.2009 21:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Oma viritys beksissä oli semmoinen että johdin öljyntäyttökorkilta (ne villat tietysti ensiksi pois) puutarhaletkun erilliseen muovipulloon jossa ei ollut korkkia sen enempää, pullo pysyi itsekseen kolosessa akkukotelon kupeessa (ranskalaisia asennusmenetelmiä kunnioittaen). Siitä tuli hupaisa efekti, pakkaskelillä liikennevaloissa seisoessa nousi konemuovin reunasta ohut höyrypilvi, josta sitten tiesi että kaikki on kunnossa. Pulloon ei kuitenkaan kertynyt sen erityisemmin öljyä tai muutakaan. Olisi siis ollut ihan sama vetää se letku suoraan hönkimään ulos, niin kuin on ollut tapana ennen näitä viherhömpötyksiä. :mrgreen:



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 01.03.2009 11:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Kiitos kaikille vinkeistä!

Öljyntäyttökorkissa ei tosiaan ole mitään villoja ollutkaan minun aikanani...

Eilisillalla auto toimi taas hienosti pientä öljynkatkua lukuunottamatta. Eli tarvinnee liuottimella pesaista tuota konetilaa hiukan.. Sitten sieltä konepellin välistä tuleekin sellainen ihanan puhdas tuulahdus monta viikkoa. :D
Tulevaisuuden varalle taidan tosiaan virittää vielä pahvin tuonne syylärin taakse ja saatan asentaa myös avbx:n mallia olevan virityksen... Ollaan nyt sen verran viherhömpöttäjä että jätetään tuo pulloviritys vain ideaksi korvan taakse. :lol:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 02.03.2009 13:37 

Viestit: 7
Bumper,

Oletkos seurannut moottorin lämpenemistä? Eli toisin sanoen oletko varma, että se oikeasti lämpenee? Itselläni kävi pari vuotta sitten talvella omalla vaalean sinisellä Bexilläni sillä lailla, että se tuntui kovin herkästi työntävän öljyjä ulos. Huolimatta siitä, että olen joka ainut talvi käyttänyt pahvia syylärin takana.

Kun asiaa rupesin selvittelemään, paljastui syyksi kuoleutunut termostaatti. Ei kun pääkaupunkiseudulla vaikuttavan villin, ranskalaisiin autoihin erikoistuneen varaosapuodin kautta kotiin ja hetken puuhastelun seurauksena ongelma oli ratkaistu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 02.03.2009 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Ehdottomasti mainitsemasi pahvi syylarin taakse ja niin pitkä alahelma, että se suojaa koko öljypohjan. Laiskana olen antanut sen miltei viistää maata. Kerkeämpi sitoisi sen siististi jonnekin öljypohjan taakse. Lisäksi voihan sinne puskurin allekin paffin laittaa viimasuojan paikalle. Mulla ei ole noin konstein, jotka ei edes joka talvi olleet käytössä, ole koskaan ruikkinut vielä diesel, tahi bensakone. Shellin öljyjä, joita kuohuviksi väitetään, en ole käyttänyt, vaan halpaa motonetin osasynteettistä kuraa. Sanotaan vielä, että lyhyet ajot lisäävät sylkyriskiä. Mulla on ajot 20% kaupunki, 80% maantie, ehkä siksikin kosteus öölistä ehtii huohottua pois.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 02.03.2009 14:47 

Viestit: 25
Paikkakunta: Kauhava
Ostin v 2003 syksyllä tämän nykyisen vm 1991 16Gti:n ja litranverran pukkas tikunreijästä öljyä ekoilla kunnon pakkasilla ennenkuin öljynkärystä huomasin että jotain on vialla. Pitemmällä reissulla olin ja ajoin seuraavalle vastaantulevalle bussipysäkille tarkastamaan tilanteen. Pelli auki ja öljyä oli konehuoneessa jokapuolella. Kiskoin huohotinkorkin pois paikaltaan (sen johon öljy kaadetaan) ja jätin niiden pikkuletkujen varaan lepäämään. Lisäksi pukkasin pahvinpalan syylärin taakse estämään pakkasviiman pääsyn öljypohjasta tulevaan öljyntäyttö/huohotinputkeen. (pahvi pysyy paikallaan ilman mitään pidikkeitä kun on senverran kumiletkuja ja muuta tavaraa joiden varassa pysyy kun sinne vaan sen änkee) Tällä reseptillä on siitä asti jo viidettä talvea ajettu eikä kertaakaan öljyä ole senjälkeen tikunreijästä tai mistään muualtakaan tullut. Olen ajananut tällä Gti:llä v 2003-2009 n. 150 tkm.

Ajatuksena siis on että pahvi auttaa konetta pitämään öljyt/öljypohjan/huohotinputken lämpimämpänä kun ei pakkasviima osu öljypohjaan/ huohotinputkeen ja jäähdytä niitä. Lisäksi tulee huohotinputkeen kunnollinen vapaa virtaus kun ei ole tiivis korkki siinä päällä vastuksena. Putki pysyy auki eikä kerry limoja putkeen jotka voisivat siten jäätyä.

Siinä korkissa on ainakin mulla todella pienet reijät niihin pikkuputkiin jolloin huohotusvirtaus on niin hidas tai olematon että vesi-öljylimat jää sinne putken mutkiin ja jäätyvät sitten sinne. Korkki on siis talvipakkasilla omalla paikallaan muttei tiviisti kiinnipainettuna, pikkuletkut pitävät sen paikallaan siinä reijän päällä.

Pakkasten mentyä ohi, nyppään pahvin roskiin ja pukkaan korkin paikalleen syvemmälle ettei kevät ja kesä pölyt mene moottoriin. Jos oikein viitseliäs olisi niin vuoraisi sen huohotin/öljyntäyttöputken vesijohtojen päälle lämpöeristeeksi tarkoitetulla halkaistulla harmaalla uretaaniputkella ja nippusiteillä kiinni... jospa siten ensikesänä... ;)



Citroen BX16Gti 1991
Porsche 944 1984
ford 17M V6 1966
BMW R100 1982
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 02.03.2009 16:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Bagnole kirjoitti:
Bumper,

Oletkos seurannut moottorin lämpenemistä? Eli toisin sanoen oletko varma, että se oikeasti lämpenee? Itselläni kävi pari vuotta sitten talvella omalla vaalean sinisellä Bexilläni sillä lailla, että se tuntui kovin herkästi työntävän öljyjä ulos. Huolimatta siitä, että olen joka ainut talvi käyttänyt pahvia syylärin takana.

Kun asiaa rupesin selvittelemään, paljastui syyksi kuoleutunut termostaatti. Ei kun pääkaupunkiseudulla vaikuttavan villin, ranskalaisiin autoihin erikoistuneen varaosapuodin kautta kotiin ja hetken puuhastelun seurauksena ongelma oli ratkaistu.

No, olenhan minä tuota moottorin lämpeämistä jotenkin seurannut, mutta kun on edelleen epäselvää miten sen täällä pohjoisessa "kuuluu" lämmetä?

Mittari nousee siihen 60- ja 90-merkkien puoleenväliin ja jossain keskustassa hyppii likelle 90:ä. Jos sen kuuluisi tuosta lämpimänä käydä, niin sitten ei kai lämpeä. Sisällä kyllä tarkenee hyvinkin, eli ainakin lämpeää jonkun verran.


Tuon pahvin virittelen tuonne vielä lähipäivinä ja varmaan virittelen tuota huohotushässäkkääkin vähemmän tukkeutumisherkäksi.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 08.03.2009 23:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Nostanpas tätä vielä kerran kun ajattelin nyt sitten varmuuden vuoksi vaihtaa tuon termostaatin kun huomenna olisi ilmeisesti sopivaa luppoaikaa.

Eli tässä pari kysymystä:

82 vai 88 -asteinen termostaatti? Flekti on toimintakykyinen, mutta toimii jostain syystä vain virrat päällä.. Mutta tosiaan, onko liian "kuuma" kesäisin tuo 88? Minkälainen homma tuo on käytännössä? Haynesin ohjeet löytyy, kait se niillä onnistuu? :D Niin ja onko tietoa millaiset nuo Motonetin termostaattikotelon tiivisteet ovat? Ihmettelin vain että tarvitaanko noita tosiaan kaksi kappaletta niin kuin tuolla lukee?

Auto on tosiaan tuo jo aikaisemmin mainittu 1.6 GTi ja lisäinfona vielä, että tuo termostaattikotelon kansi on metallinen.


Toivottavasti joku osaa vastata riittävän nopeasti.. Harmi kun tuo arkisto ei vielä toimi, sieltä olisi varmasti selvinnyt tämäkin homma tyhmälle. :)



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 09.03.2009 00:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Minkälainen homma tuo on käytännössä? Haynesin ohjeet löytyy, kait se niillä onnistuu? :D
Unohda se heinäässi. Litkua vähän ulos (jos et ole kaikkea vaihtamassa samalla), ylävesiletku irti termarikotelon kannesta, kansi irti, termari pois, uusi tilalle. Kasaus, nesteen lisäys, ilmaus, kovaa ajoa.
Bumper kirjoitti:
Niin ja onko tietoa millaiset nuo Motonetin termostaattikotelon tiivisteet ovat? Ihmettelin vain että tarvitaanko noita tosiaan kaksi kappaletta niin kuin tuolla lukee?
Normaalit toivottavasti eli kaksi tarvitaan. Ei ole beksin termarissa c-rengastiivistettä yleensä ainakaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.6 GTI öljyt koneen päällä, eli huohotintukos.
ViestiLähetetty: 09.03.2009 02:02 

Viestit: 7
82-asteinen ehdottomasti, jos ajat paljon Saharassa kesäaikaan. Muuten 88-asteinen. ;)

Tosin kuulemma jotkut vaihtavat täälläkin 82-asteisen kesäksi. Minulla ei ole ollut ongelmia kesällä edes Helsingin ruuhkissa madellessa 88-asteisen kanssa, joten uskoisin sen olevan oikeasti tarkoitettu Suomea lämpimämpiin oloihin. Eiköhän noiden nykyautojen odoteta toimivan siellä Saharassakin.

Haynesin ohjeilla minä sen kai aikoinaan vaihdoin eikä ongelmia ollut. Myöskään jälkeenpäin.

Eipä taida minunkaan Bexissäni flekti pyöriä muuten kun sytytysvirta päällä.

Tiivisteitä tosiaankin tulee kaksi, toinen termarin alle, toinen päälle. Kun kiskot sen vanhan termarin ulos, varmista että saat myös sen vanhan ja kovettuneen alatiivisteen. Motonetin tiivisteistä ei minulla ole henk.koht. kokemusta, muutamasta muusta saman lafkan myymästä kilkkeestä Bexiin kyllä, eikä ongelmia ole toistaiseksi ollut.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: