Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 13.07.2010 20:54 

Viestit: 36
Ongelmana ulina yli 60 :n vauhdissa,etupyörän laakerit vaihdettu, toinen n. 60 000 km sitten, toinen n. 10 000 km sitten.Takapyörän laakerit vaihdettu 2000 km sitten, mikä fuck voisi olla vielä, vetonivet tuntuu olevan ihan ok pidemmässä hieman päittäisvalystä niinkuin kai kuulukin olla
ei mitään ritinöitä renkaita käsin pyöritellessä, etuoikea hiukan krahisee mutta luulen sen olevan jarrupalan kihinää levyä vasten ja normaalia,
on tosin sisempi pala kulunut n 50 prossaa enemmän kuin ulompi. Arvauksia otetaan ilolla vastaan. Kurja vika kun mitään ei löydy ja ääni vaivaa,
menenkö suosiolla lataamoon vai haenko vahvat lääkkeet vai olisiko jollain salattua tietoa mitä voisi yrittää tutkia. Reippaasti kiihdytettäessä olen ollut muka kuulevinani pientä jyrinää, tuntuu myös kuin pientä pompottelua, mutta mitään en löydä kun tuota pihassa rytkytän ja nytkyttää.
Auto siis xsara exclusive 2.0 l A vm. 2002


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 13.07.2010 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
vetoakseli tai sitten yksinkertaisesti etulaakeri väsähtänyt jostain syystä aikaisin



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 13.07.2010 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
vetoakselin tukilaakeri :?: :?:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 00:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
vai lähtisikö jokin jarrupala värähtelemään?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 07:02 

Viestit: 36
Olen itsekin tuon vetarin tukilaakerin kannalla, mutta kuinkas tuon vika todetaan kun käsin ja sorkkaraudalla akselia heilutelessa ei tunnu klappia, käsin vetoakselia pyöritellessä ei kuulu mitään erikoista.Onko ainoa keino ajaa niinkauan että jotain hajoaa kunnolla, vielä lisäyksenä aloitukseen ulina muistuttaa lisääntynyttä rengasmelua, mutkittelu ei muuta ääntä mitenkään


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
räpsy kirjoitti:
Olen itsekin tuon vetarin tukilaakerin kannalla, mutta kuinkas tuon vika todetaan <leiks> ulina muistuttaa lisääntynyttä rengasmelua, mutkittelu ei muuta ääntä mitenkään

Tukilaakerin vikaa on aika hankala tutkia, yksi konsti voisi olla keppi tai puikollinen stetoskooppi jolla kuuntelis sitä kannatinta renkaiden pyöriessä (keula ylös nostettuna). Voi tosin olla että muuta melua tulee liikaa.

Oletko kokeillut toisilla renkailla?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 12:24 

Viestit: 36
Kyllä toiset renkaatkin on kokeiltu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 13:28 

Viestit: 73
Paikkakunta: Kajaani
Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria, mutta vetari oli juuri vaihdettu, ja siinä tuli tukilaakeri mukana, sanoi asentaja. Liike sanoi, että katsotaan nyt se 10 000 km, jos taas alkaa ääntämään, on syynä vioittunut pyörännapa (sisäkooli pääsee liikkumaan, on siis joskus pyörähtänyt), mutta tällä hetkellä epäilemme laakerin olleen viallinen, tai asennuksen liian railakas.
edit: ei minunkaan xantiassa mutkittelu vaikuttanut ääneen, kaksirivinen rullalaakeri ei ole niin herkkä muuttamaan ääntä suuntaa vaihdettaessa.



Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 15:18 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
[quote="dnapekko"]Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria,

Aihe on minullekin ajankohtainen, siis tuo laakeriremontti. Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?. Minulla ongelmana 100 kmh nopeudessa esiintyvä voimakas hurraus jurraus ja toisinaan ujeltava ääni ja epäilen pyöränlaakeria, mutta täällä kun selailee niin useasti mainitaan tuo tukilaakeri. Pitääkö vaihtaa, sekä pyöränlaakeri ja myöskin tuo "kummajainen" tukilaakeri.

Aihetta käsitteleviä kirjoituksia seurattuani ymmärtääkseni takapyöränlaakerin uusinta on melkoisen hankala itse tehdä,jarrulevyn ruuvi ei aukea ym ym pitää vaihtaa jarrulevyt (rikkoutuu laakerin vaihdossa) ym ym. Näin ollen, kustannuksia siis kertyy melkoisesti enemmän kuin mitä pyörän pelkkä laakeri maksaa (67€) motonet.

Olisin kiitollinen vastauksista remontin jo tehneille te-i mmiehille(tai naiselle) Nyt on kesäloma, joten ei kun meisselit esiin ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 15:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
idefix kirjoitti:
Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?.


Kyseessä lienee takana kynkän laakeri, eli tukivarren laakeri?

idefix kirjoitti:
Aihetta käsitteleviä kirjoituksia seurattuani ymmärtääkseni takapyöränlaakerin uusinta on melkoisen hankala itse tehdä,jarrulevyn ruuvi ei aukea ym ym pitää vaihtaa jarrulevyt (rikkoutuu laakerin vaihdossa) ym ym. Näin ollen, kustannuksia siis kertyy melkoisesti enemmän kuin mitä pyörän pelkkä laakeri maksaa (67€) motonet.

Olisin kiitollinen vastauksista remontin jo tehneille te-i mmiehille(tai naiselle) Nyt on kesäloma, joten ei kun meisselit esiin ;)


Ei ollut vaikeaa, just vaihdoin kuukausi sitten. Jarrulevyn ruuvi oli ainut jonka kanssa oli ongelmia, ratkesi kun rälläkällä muotoili sitä uudestaan litteäksi niin, että siitä saa hyvän otteen pihdeillä tai vaikka jakarilla. Jarrulevy ei siitä kärsinyt.

Täältä löytyy tarkemmin: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4955


edit: Näköjään sama kysyjä kuin tuossa linkin ketjussakin :) Ei se ihan oikeasti ollut vaikeaa, säästät pitkän pennin kun teet itse. Miettii vaan ennen kuin tekee. Netistä löytyy korjausopas, siinä tuo on hyvin neuvottu. Niin, muita kuluja ei tullut kuin se navan hinta, ei mennyt jarrulevyä rikki eikä muutakaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 18:31 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Laakerien laatu on nykyään mitä sattuu. Se 60 tkm ajettu voi olla jo ihan loppu. Emännän Xantiaan vaihdettiin alkuperäisten tilalle uudet kun oli ajettu 240 tkm. Sitten vaihdettiin toinen niistä seuraavana vuonna 10 tkm ajon jälkeen. Nyt niillä vaihdetuilla on ajettu 100 tkm lisää eikä ulise vieläkään. Ja asennuksessa ei hakattu yhtään mitään muita kuin alapalloniveltä jotta päästiin osan kanssa prässille. Käytiin koeajamassa c5:ttä - ajettu 47 tkm ja laakerit huusi. Ei tullut kauppoja ei...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
wanhustiina kirjoitti:
alkuperäisten tilalle uudet kun oli ajettu 240 tkm. Sitten vaihdettiin toinen niistä seuraavana vuonna 10 tkm ajon jälkeen.
Hmm, hyppiikö SNR:n laatu tosiaan noin kovasti? :shock: Kyllä meillä ovat ainakin etupyörissä kestäneet niin kauan, kun on malttanut laakerin vaihdon jälkeen sitikkaa pitää... ja ilman prässiä on laitettu, kun ei ole prässiä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 21:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Juuh laakereiden kestoissa on isoja eroja, joskus saattaa etupyöränlaakeri kestää vaikka 500 tkm, mutta joskus vain esim. tuon 10 tkm, ja vaikka olis saman merkkinen laakeri :evil: . C5 on tästä malliesimerkki, aikas monesta alkuperäiset etupyöränlaakeri hajoaa alle 100 tkm, mutta jossain yksilössä nekin saattaa kestää tuplat pitempään, tai sit laueta hyvinkin varhaisessa vaiheessa :?

Ja C5 on vieläpä siitä erikoinen laakerin suhteen, että kun moisessa alkaa laakeri pitämään meteliä, niin se laakeri on syytä vaihtaa aikas pian, sillä jos sillä jos moisella koittaa ajella vielä muutaman viikon, niin todennäköisesti ei onnistu, laakeri leikkaa kiinni :evil: :roll: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 21:28 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Mulla on C4 menossa huomenna takapyöränlaakerin vaihtoon, ainakin toivottavasti on pelkkä laakeri paskana. Tammikuussa vaihdettiin eteen oikealle. Autolla ajettu nyt 90 000 km :roll:



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
tietysti sitä laakereiden loppumista voi edesauttaa laahaavat jarrutkin jotka polttaa rasvan



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 14.07.2010 23:51 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
idefix kirjoitti:
Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?. Minulla ongelmana 100 kmh nopeudessa esiintyvä voimakas hurraus jurraus ja toisinaan ujeltava ääni ja epäilen pyöränlaakeria, mutta täällä kun selailee niin useasti mainitaan tuo tukilaakeri. Pitääkö vaihtaa, sekä pyöränlaakeri ja myöskin tuo "kummajainen" tukilaakeri.


Eli näillä tukilaakereilla tarkoitetaan oikean vetoakselin "varrella" olevaa tukilaakeria - joka myös pitänee jurinaa ajaessa jos alkaa olla loppu. Jos taas takapäästä puhutaan niin kyse on takatukivarren (sen "kynkän") laakeri. Mutta ei se takatukivarren laakeri ajaessa jurise vaan ennemminkin töyssyissä ja auton korkeutta säädettäessä. Se takatukivarren laakeri kun ei liity mitenkään pyörien pyörimiseen vaan taka-akselin ylös-alas -liikkeeseen.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 15.07.2010 07:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Löytyisikö selitys laakereiden lyhyelle käyttöiälle, tullin viimeisimmistä tempauksista. Uutiskuvissa näytti olevan piraatteja "SKF:n laakereita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 15.07.2010 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Uutiskuvissa näytti olevan piraatteja "SKF:n laakereita.
Tuskin ne piraatit enää vähemmän aikaa voivat kestää kuin aidotkaan SKF:n pyöränlaakerit. Viikko ei kuitenkaan ole kovin pitkä kestoaika pyöränlaakerille :? Tosiaan SNR on tuntunut kestävän "hieman" pidempään...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 30.07.2010 11:11 

Viestit: 20
Minäkin aikoinaa etsin syytä ulinaan vai sanoisinko viheltävään ääneen minkä lopulta (pitkän pähkäilyn jälkeen) totesin aiheutuvan sivupeilissä olevasta pienestä reiästä jonka ilmavirta sai tietyn nopeuden tultua pitämään ko. ääntä. Tipalla silikonia se korjattiin. Kyseessä ei ollut xantian peili, mutta ei tarvita kovin kummoista auton koriin tai rakenteisiin mikä voi aiheuttaa myöskin kyseistä ääntä... Kun kaikki olennainen on eliminoitu kannatta etsia epä olennaista...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 03.08.2010 00:30 

Viestit: 323
Paikkakunta: Kalafornia
Kattoantenni on myös mulla joissakin sitikoissa ulissut - tuulilasin kans samaan kulmaan, niin on loppunut.



EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 03.08.2010 08:44 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä ääntä tulee myös laatikosta. Kun vaihdatte öljyjä, niin jos vanha on tummunutta, jopa mustaa, niin ainakin ulinat ovat tulossa. Myös vitosrattaan mutterin mahdollinen löystyminen. Omassa laatikko on alkanut pitää ääntä, vain nopeudesta riippuvaa. Luultavasti toisioakselin laakerointi alkaa olla valmis. Olen laittanut vuosi sitten RVS:ää, se vaimensi, nyt jotain treatmenttia, sekin vaimensi ja nyt öljynä Mobil SHC. Jännittää katsoa, minkä väristä se on pois laskiessa. Vanha öljy on aiemmin ollut tummaa joka kerta, paitsi Neste- öljyn aikana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 11.08.2010 07:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
No niin. Tuo SHC erilaisine lisäaineineen oli pois laskiessa tummanhiveätä, aivan, kuin hienoa metallihelmiäistä seassa. Ja vain n.13tkm käytettynä! Nyt laitoin Neste synt. hypoidi GL-5. Ei hassumpaa. Laatikon ääni on hiljaisempi, kuin edellisellä kattauksella missään vaiheessa. Synkronoinnitkin pelaavat. Muutenkin tuntuisi koko auton melutaso laskeneen, juuri ehkä tuon öljyn vaikutuksesta johtuen. Mutta vain osin, siinä on tekemistä myös moottorin käynnin kaunistamisella= maadoitusten ja kaapelikenkien uusimisella ja juottamisilla. Tähänkin on järkevät perusteet. Siis tältä osin laittamieni liitosten tekeminen sähköisesti tinkimättömään kuntoon. Siitä löytynee foorumista kuvakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 23.08.2011 09:05 

Viestit: 73
Paikkakunta: Kajaani
dnapekko kirjoitti:
Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria, mutta vetari oli juuri vaihdettu, ja siinä tuli tukilaakeri mukana, sanoi asentaja. Liike sanoi, että katsotaan nyt se 10 000 km, jos taas alkaa ääntämään, on syynä vioittunut pyörännapa (sisäkooli pääsee liikkumaan, on siis joskus pyörähtänyt), mutta tällä hetkellä epäilemme laakerin olleen viallinen, tai asennuksen liian railakas.
edit: ei minunkaan xantiassa mutkittelu vaikuttanut ääneen, kaksirivinen rullalaakeri ei ole niin herkkä muuttamaan ääntä suuntaa vaihdettaessa.

Nonniin, nyt kesti laakeri noin vuoden verran, ja alkoi taas huutamaan. Pitäisi vain tutkia, kumpi laakeri se nyt huutaa, se vanhempi vai myöhemmin takuuvaihdettu oikeanpuoleinen. Oikeanpuoleiselta se ainakin kuulostaa, ääni ei taaskaan juuri muutu mutkitellessa.
Mites nuo pyörännavat käyvät muista malleista, oma kulkine on faceliftattu -98 Break 2-litraisella koneella, jos se vika onkin siellä ja tarvitsisi alkaa vaihto-osaa katselemaan.



Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 23.08.2011 12:10 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olen myös Xantian pyörien laakerit vaihtanut vuoden sisällä. Saas nähdä milloin alkaa ulista. Laakeriremppa vaikutti paljon yleismelutasoon, pienentävästi. Etu- ja takapyörien laakereihin lisäsin rasvaa. Ei pitäisi siitä olla kiinni. Yksi etu-SNR oli ollut pari, kolme vuotta odottamassa, muovikelmun sisällä oli jonkin verran öljyä, lienee valunut laakerista, vaseliinisideaineesta erottunutta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy
ViestiLähetetty: 23.08.2011 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
muovikelmun sisällä oli jonkin verran öljyä, lienee valunut laakerista, vaseliinisideaineesta erottunutta?
Eikös se nyt ole ihan tavallista, että kaikki öljy ei pysy saippuan seassa voitelurasvassa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: