Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 09:01 

Viestit: 116
Tulipahan hankittua saksan maalta xantia 2.0 Hdi exclusive -99. Toissa päivänä käytin auton pukilla ja huomasin että autossa onkin lisälämmitin eberi tai webasto. Koitin selvitellä kumpi mahtaa olla kyseessä jos asentaisi kiertopumpun ja ohjauskellon. Mikähän mahtaa olla tehdasasenteinen lisälämppäri eberi vai webasto? Olisiko jollakin myytävänä xantian kirjaa jossa olisi sähkökaaviot kyseisen vuosimallin autosta? Ensiksi pitäisi selvittää että lähteekö koko vehje edes tulille kun näyttää ettei se olle ikinä edes lämmennyt. Mistä lisälämmitin saa ulkolämmöstä tiedon? Repsikan sivupeilin anturista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 09:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
deesu kirjoitti:
Mistä lisälämmitin saa ulkolämmöstä tiedon? Repsikan sivupeilin anturista?

Mahtaako saada mistään..? Eiköhän tuo käynnisty vain jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 09:55 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Tuon ikäissä tehdasasennuksina on eberi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 10:03 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Kyllä tuota ohjaa moottorinohjausyksikkö jonkun lämpöanturin mukaan.

Ja vahvasti veikkaan että se lämmitin on rikki...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 14:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Jankos kirjoitti:
Kyllä tuota ohjaa moottorinohjausyksikkö jonkun lämpöanturin mukaan.

Niin, jäähdytysnesteen lämpöanturin. Ja tarvittaessa pyytää Eberiltä lisää lämpöä.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 16:31 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Ei se kyllä moottorin lämpötilan mukaan sitä käytä, koska talviajossa tuo mun (ainakin silloin aikanaan kun se toimi) oli kovemmilla pakkasilla aina päällä kun oli ajossa ja moottorin lämmöt oli ihan normaalissa. Jos se jäähdytysnesteen mukaan ottaisi lämpötilan niin sehän olisi aina kylmällä koneella päällä. Ennemmin veikkaan imuilman lämpöanturia (vai oliko tuossa hdissa sitäkään, siis on koska taitaa obd:n kautta näkyä). Ja tuohan alkaa aina olemaan päällä kun ulkolämpötila on siinä viiden asteen alapuolella. Tehon eberi säätää itse eli mittaa koko ajan lähtevää vedenlämpötilaa ja sen mukaan menee isolle ja pikkuteholle.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 17.07.2010 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
Jankos

Ei se kyllä moottorin lämpötilan mukaan sitä käytä, koska talviajossa tuo mun (ainakin silloin aikanaan kun se toimi) oli kovemmilla pakkasilla aina päällä kun oli ajossa ja moottorin lämmöt oli ihan normaalissa.


Sulla on termostaatti liian kylmä tai se on jo "löystynyt" ajan saatossa. Siksi webasto menee päälle pakkasessa vaikka autolla ajatkin.

Lainaa:
Eki:
Niin, jäähdytysnesteen lämpöanturin. Ja tarvittaessa pyytää Eberiltä lisää lämpöä.


Tämä on tosi. Itse huomasin muutama päivä sitten helteessä, että webasto käynnistyi kun c5 seisoi paikoillaan ja kävi tyhjäkäyntiä jonkin aikaa (ilmastointi päällä laskin auton sisälämpötilaa ennen ajoon lähtöä, flektit pyörivät). Jokin tunnistin ohjaa siis lisälämpöä webaston kautta koneelle, jos kone ei itse lämpiä riittävän lämpimäksi. Olisiko tässä vielä jokin aikaohjaus koneen lämmön noususta webastolle?

Onko xantian viimeisissä malleissa jo sama systeemi kuin c5:ssa webaston ohjauksen suhteen?



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 18.07.2010 10:07 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
eskere kirjoitti:
Sulla on termostaatti liian kylmä tai se on jo "löystynyt" ajan saatossa. Siksi webasto menee päälle pakkasessa vaikka autolla ajatkin.

Tämä on tosi. Itse huomasin muutama päivä sitten helteessä, että webasto käynnistyi kun c5 seisoi paikoillaan ja kävi tyhjäkäyntiä jonkin aikaa (ilmastointi päällä laskin auton sisälämpötilaa ennen ajoon lähtöä, flektit pyörivät). Jokin tunnistin ohjaa siis lisälämpöä webaston kautta koneelle, jos kone ei itse lämpiä riittävän lämpimäksi. Olisiko tässä vielä jokin aikaohjaus koneen lämmön noususta webastolle?

Onko xantian viimeisissä malleissa jo sama systeemi kuin c5:ssa webaston ohjauksen suhteen?


C5 ja xantia omaa ihan erilaiset lämmittimet. Ainakin mun käsityksen mukaan C5:ssä on aina väylämallin webasto kun taas xantiassa on orkkiksena ollut aina eberi d3wz eberi missä vielä prototype leimat tarrassa. Ja tuo eberi omaa vain päälle pois käskytyksen. Ja nuo lisälämmittimethän ei ole ajossa tarkoitettu moottorin lämmittämiseen vaan sisätilan lämmittämiseen, senhän takia lämmitin on moottorilta lämmityslaitteelle lähtevässä letkussa...

Termostaattia kokeilin ihan tuon takia uusia ensin tarvikkeeseen ja sitten orkkikseen, mutta ne ei vaikuttaneet mitään. Aina toimii samalla tavalla. Ja keulassa on aina ollu talkuperäinen maskisuoja ja moottorin alla muovisuoja. Ajomatkakin mitä menin sillä 5 vuotta oli 65 km suuntaansa että varmasti oli moottori aina lämmin loppupäässä (oli kylläkin jo aika 15 km ajon jälkeen lämmin). Eli mihin teidän väitteenne pelkästä moottorin lämmön mukaan ohjauksesta perustuu? Itse tuota tuli tarkkailtua 5 vuoden ajan ja omat päätelmät on että pelkkä moottorin lämpö se ei ole (otin myös obd:sta lämpötilalogeja yms.). Ja tuossa mun xantussa eberi pöllähti käymään pakkasilla aina vaikka olisi ollut parkissa muutamiakin minuutteja ja moottorin lämmöt normaalissa. Tietty näissäkin voi olla eroja, näissä viimeisen vuosimallin hdi xantuissa kun on moottorissakin ne pienet erot esim -99 malliin niin voihan tuonkin ohjaus olla erilainen. Softaahan se vain on.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 18.07.2010 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tuolta voi sitten katsoa tuon: http://www.citikka.info/gallery/users/laakeri/misc/eberspacher_hdi.pdf.html. Ja tässä linkki suoraan siihen itse dokumenttiin. Kyseessä on siis eberin asennusohje HDI:hin - kytkikset, osien sijoitus yms.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 18.07.2010 20:17 

Viestit: 116
Kiitos hyvistä vinkeistä! Itse ajattelin tuota repsikan peilin anturia jos hiukan kusettaisi kylmäsprallä niin josko tuo lämmitin törähtäisi tulille mutta se ei toimi jos anturi on ainoastaan lämpötilan näytölle. XM:ään löytyi hyvin noita sähkö kaavioita mutta tähän Xantiaan en ole ainakaan vielä löytänyt. Sen verran raotin sisä lokaria että näin minkälainen murikka siellä on yksi johtoliitin oli johon tuli kaksi paksumpaa johdinta ja kaksi ohuempaa johdinta. Paksut ilmeisesti + ja - ja ohuet käskyjä varten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 18.07.2010 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
deesu kirjoitti:
Paksut ilmeisesti + ja - ja ohuet käskyjä varten?

Paksut saattavat olla myös ohjauskäskyjä varten, koska tuo kytkentä on suoraan muutettu lämpimien maiden kytkennästä jossa ohjausjohdot ohjaa suoraan lämpövastuksia. Samasta syystä tuossa on kaksi ohjausrelettä, vaikka vain toinen tarvitaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 19.07.2010 08:12 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Paksut on plus ja miinus, sinivalkoinen on diagnostiikkapiuha ja se neljäs piuha on päälle pois. Siihen kun laittaa 12 volttia niin lähtee käymään jos on lähteäkseen. Voin tarkistaa värit vielä illemmalla kun pääsen työpöydän ääreen missä yksi tuollanen odottaa vieläkin toimenpiteitä. Näistähän ihan yleisesti paukahtaa se ohjausyksikkö ja maksaa hyvin suuren osan uuden hinnasta.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kyselyjä
ViestiLähetetty: 19.07.2010 08:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Meidän Xantiassa oli siinä ohjauspiuhan välissä termostaatti, eli lämmitin toimi sellaisenaan automaattisesti alle +4:n lämpötiloissa. Sitä en tiedä, onko tämä joku "viritys" vai ei, mutta tuon kytkennän rinnalle oli laitettu manuaalinen ohjausnappi ja otettu termostaatti pois.

Xantian Eberi (juurikin se D3WZ) ei tartte mitään muuta kuin +12 V oikeaan piuhaan, niin pitäisi lähteä päälle. Neljä johtoa muistaakseni menee itse lämmittimelle.

Edit: Siinähän se ylempänä tulikin. :)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: